Додаток 3

Завдання для розвитку творчої уяви засобами слова

І. Ознайомлення з найпростішими прийомами розвитку творчої уяви

1. Біном фантазії.

Для гри береться два слова, між якими є певна змістова дистанція. Це вимушено активізує уяву, а в результаті виходить єдине фантастичне ціле. Слова потрібно використовувати по в їхньому звичайному значенні, а звільненими з мовного ряду, в якому вони звично фігурують. Наприклад, на етапі підготовки до сприймання казки М. Трублаїні «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку», дітям пропонується поєднати слова «лебідь» і «черевички», Ці слова можуть буди поєднані за допомогою прийменників: лебідь у черевичках, лебедеві черевички, лебідь біля черевичок. Кожне ці словосполучення може слугувати основою для вигадування конкретних ситуацій, з яких утворюється казка.

2. Довільне додавання префіксів.

Цей прийом є одним із способів словотворчості, що полягає у доформуванні слова за рахунок підключення фантазії. Наприклад, суперкіт, віце-черепаха, антивітер, мікроквітка, мікрохмара, максігніздо, замлис, трикорова.

3. Конструювання загадки.

Цей прийом стимулювання дитячої творчості у концентрованій, символічній формі відображає дитячий досвід пізнання дійсності У ході такої роботи діти вчаться добирати прикметники-епітети, практично знайомляться з порівняннями.

4. Придумування історії з шостим словом.

Дітям даються слова, на основі яких вони вигадують яку-небудь історію. Наприклад, п’ять слів, які підказують сюжет казки «Лисим ка та Журавель»: лисичка, журавлик, кашка, глечик, гості; з шостим словом, наприклад, крокодил.

5. Казка-навиворіт.

Метод «вивертання казки навиворіт» цінний не тільки для розвитку пародіювання. З його допомогою можна визначити вихідну точку для вільної розповіді, яка самостійно розгортається в будь-якому іншому напрямку. Наприклад, дівчина з казки «Кривенька качечка» — зла, нечемна. Не допомагає дідові з бабою, а шкодить, псує хатнє майно.

6) Створення вінегрету з казок.

Суть цього методу полягає в тому, що події з різних казок переплітаються й розгалужуються за новим сюжетом. Наприклад, Колобок у лісі зустрічає бременських музикантів і проситься з ними в дорогу.

7) Створення уявних образів за словесним описом.

— Спробуйте уявити озеро таким, яким його побачила автор вірша «Спить озеро» Леся Українка (3 кл.).

— Як можна проілюструвати вірш Я. Щоголіва «Осінь»? Які фарби — теплі чи холодні ви використали б? (3 кл.).

Чому вірш Лесі Українки «Вже сонечко в море сіда...» можна назвати «кольоровим»? (4 кл.).

Впізнайте предмет за ознаками: добра, мила, лагідна, найрідніша. (Якщо діти не відгадують, що це за предмет, то вчитель називає, його функцію).

Впізнайте предмет за діями: повзе, шипить, блищить, жалить.

8. Створення словесних описів образів.

Розгляньте сюжетний малюнок у підручнику. Пофантазуйте, які події могли б відбуватися, складіть невелике оповідання (1 кл.).

Розкажіть, як описано Дніпро у вірші Т. Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий». Якщо ти бачив Дніпро, то опиши, яким він буває, яким ти його побачив уперше (4 кл.).

Пофантазуйте, на що схожа літера, де живе, що їсть, з ким дружить, який у неї характер? (1 кл.).

Опишіть шум дощу (скрип дверей, шурхіт листочків). Який цей звук — товстий чи тонкий, широкий чи вузький, добрий чи злий, солодкий чи гіркий?

II. Складання творів-мініатюр за опорними словами та словосполученнями

1. Складання маленьких оповідань чи казок за набором опорних слів:

горобець, струмок, подих весни, бруньки, свіжість, добрий настрій;

дерево, жолудь, вітер, сон, паросток, дубочок.

2. Складання історій з обов’язковим використанням трьох сліп, які взяті з різних творів.

III. Складання творів-описів на основі узагальнення особистих вражень:

Складіть кілька речень про квіточку. Не забудьте, що вона, як і ви, мріє, дихає, радіє, сумує, сподівається.

Уявіть, що у вас в руках пензлик. Опишіть тихий осінній день.

Спіймайте у долоньку сонячний зайчик. Розкажіть про свої враження.

Розкажіть про мрії тихого літнього вечора, який нечутно щоразу ночує за вашим вікном.

Опишіть, яким ви уявляєте фантастичне місто.

Розкажіть, якою ви уявляєте школу майбутнього.

IV. Придумування казок

1. Створення власної казки-кальки з будь-якої відомої.

2. Переплітання подій різних казок та створення власної оригінальної казки.

3. Створення казок за поданим темами:

Теми для 1-2 класів: «Як блакитна краплинка впала на землю», «Мандрівка осіннього листочка», «Про що розповіла сніжинка», «Як промінчик став сонячним зайчиком».

Теми для 3-4 класів: «Де живе Місяць», «Коли я був чарівником», «Казка про синю квіточку, що народилася пізно восени», «Чому зайчик на зиму міняє шубку?».

V. Складання віршів

1. Доказування чистомовок.

2. Складання римованих віршів на тему. Наприклад:

Ки-ки-ки, ки-ки-ки,

На горищі є мішки.

Ка-ка-ка, ка-ка-ка,...

(Прийшли мишки до мішка).

 

Ку-ку-ку, ку-ку-ку,

...(Миші з’їли всю муку).

Ко-ко-ко, ко-ко-ко,...

(Гірко плаче Пилинко).

 

Ок-ок-ок, ок-ок-ок,...

(Це ж був його мішок).

 

3. Доповнення віршів добиранням слів, що римуються.

4. Відновлення віршів на основі рими і змісту.

Киця любить, як по спинці

(1)

Як дарують їй гостинці,

(3)

Гладжу киценьку свою,

(3)

Кашку, молочко даю.

(4)

5. Складання віршів за римами: кульбаба-баба, травичка- сестричка.

6. Складання віршів-хоку (трирядковий білий вірш-метафора, в якому змальовується певний об’єкт природи). Для об’єкта опису можна взяти, наприклад, краплинку роси на квіточці, світлячків уночі, листочок на воді.

7. Складання віршів-небилидь за одним із початків: «Зустріла жабка слоненя», «Так печемо ми пиріг...».

8. Складання римованих текстів, використовуючи алгоритм створення лімериків.

Лімерик є одним із засобів розвитку мовленнєвої творчості. Це короткий вірш, який складається, як правило, з 5 рядків. Лімерик пишеться у жанрі нонсенсу (небилиці, абракадабри). Римовані тексти цього жанру почали складати в Ірландії у місті Лімерик. Лімерик римується таким чином: 1-2 рядок між собою; 3-4 рядок між собою; 5 рядок є висновком і може не римуватися.

Лімерик повинен мати яскраво виражений парадокс або гіперболу. Наприклад:

Жив-був кумедний ведмедик Пух.

Був дуже добрий і навіть любив набридливих мух.

По лісу він собі блукав,

Усіх друзів медом пригощав.

Ось такий чудернацький був ведмедик Пух.