Додаток 1

Система

формування інформаційно-комунікативної

компетентності при вивченні історії

Етап

Клас

Зміст діяльності

Цілі

Методичні прийоми

I

5-7

Робота з історичним

документом, складання простого плану, кросворду, питань до документа.

Знайомство учнів з принципами історичного

дослідження, стимулювання учнів до творчої діяльності, навчання навичкам самостійної роботи.

Прийом зіставлення грає важливу роль в процесі засвоєння нових понять, фактів, явищ. Використання прийому зіставлення поняття, що вивчається, факту, явища, предмета з вже відомим об’єктом надає можливість побудувати самостійне дослідження.

II

8-9

Складання розгорнутих планів, тез, опорних конспектів, оформлення записів спогадів учасників історичних подій, написання творчих робіт.

Розвиток розумової діяльності, оволодіння навиками історичного дослідження, аналізу, синтезу матеріалу, створення умов для самовизначення учнів, їх самовираження.

Прийом доказу вимагає аналізу явища і його причинно-наслідкових зв’язків, аргументації власної точки зору; цей прийом направлений на формування в учнів умінь оцінювати соціально-політичні явища в житті суспільства.

III

10-11

Робота з науково-довідковою літературою, складання таблиць, графіків і т. д., навчання оцінки об’єктивності, уміння аргументації, розробка проектів тощо.

Розвиток вмінь: працювати з рекомендованою літературою, критично осмислювати матеріал, використовувати методи історичного і соціологічного досліджень. Створення мотиваційних

умов для науково-дослідницької діяльності. Формування здібності до самонавчання.

Прийом узагальнення має чимале значення в

ході виконання учнями різних видів дослідницьких і творчих завдань. Творчий

характер учбового пізнання при дослідницькому підході вимагає від учнів побудови на цій основі ланцюга індуктивно-дедуктивних або дедуктивно-індуктивних міркувань, що дозволяють сформулювати правильний висновок. Прийом висунення гіпотез припускає доказ гіпотези або аргументоване обґрунтування її

неправомірності. Прийом планування включає ряд етапів, в числі яких обов’язковими є такі:

1) визначення теми дослідження і її формулювання;

2) виділення питань для розкриття досліджуваної проблеми;

3) складання списку літератури;

4) обробка інформації (конспектування, складання тез, анотацій, рецензій);

5) збір фактичного матеріалу.

Позаурочна система

 

6-11

Основні напрямки:

туристично-краєзнавчий (екскурсії, походи);

культурио-просвітницький (конкурси стіннівок, усні журнали, історичні вечори, зустрічі з цікавими людьми)

Виховання відчуття патріотизму, розвиток творчих здібностей, формування інформаційно-комунікативної

компетентності.

Прийом перенесення знань в нову ситуацію. Прийом використання аналога, спрямований на угрупування і систематизацію явищ і фактів.

Прийом «4 самі» (за комунарською методикою І. Іванова КТС):

1. Самі придумали.

2. Самі підготували.

3. Самі провели.

4. Самі проаналізували.