Додаток 2

Ділова гра

Гра «Три пропозиції»

Я зачитую коротку розповідь або документ. Учням необхідно уважно вислухати і передати зміст розповіді чи документа трьома простими реченнями. Перемагає той, у кого розповідь коротша і точно передає зміст.

Інший варіант гри — робота з друкованим текстом. Це може бути уривок з підручника. Три простих пропозиції учні можуть записати в зошиті. У цьому випадку зручніше виявити переможця.

Я вважаю, що ця гра допомагає розвивати дуже важливе вміння — виділяти головне, на якому ґрунтуються і навички роботи з пресою, і орієнтування в інформаційному потоці, а також уміння складати план, конспект, реферат.

Гра «Історичний ланцюг» (назва умовна)

Задається тема, наприклад, «Корсунська битва». Перший учасник гри називає ім’я якого-небудь історичного героя, що має причетність до даної теми (наприклад, Богдан Хмельницький).

Наступний учасник повинен спочатку вимовити те, що сказав перший, а потім додати нове ім’я, поняття, пов’язане за змістом з темою (наприклад, Богдан Хмельницький, Іван Богун). Новий учасник доповнює цей ряд. Зрештою, виходить довгий ряд імен і понять, що стосуються визначеної історичної теми.

Гра проходить більш організовано, якщо я прошу всіх учасників гри вийти до дошки і стати в одну лінію. Той, хто помиляється чи робить занадто довгу паузу, виходить із гри і сідає на своє місце. Лінійка швидко рідіє.

Один із учнів записує на дошці ланцюжок, що утворився, і визначає помилки. Граючі стоять обличчям до класу, тому записи на дошці помітні тільки мені та вибулим з гри. Гра завершується бесідою, у якій визначається взаємозв’язок слів, що утворили ланцюжок.

Гра «Історична абетка»

Задається буква, припустимо, «П». Учням по одному, парами чи групою по чотири (2 парти поєднуються), я пропоную за визначений час написати список, що складається зі слів, які починаються з цієї букви і тісно пов’язаних з досліджуваною темою.

Перемагає команда з найдовшим списком.

Гра «Відгадай героя»

Один із учасників гри (ведучий) виходить із класу. Учні загадують імена історичних діячів. Ведучий повинен їх відгадати. Йому дозволяється ставити запитання всім учасникам гри. Але відповіді па них можуть бути тільки такими: «так», «ні», «почасти».

Щоб гра проходила більш організовано, я ставлю умову, щоб між відповіддю і новим запитанням пройшло не більш хвилини, а також, обмежую кількість відповідей до 10 (тобто, хто у відповідях па 10 питань не відгадав ім’я героя, поступається місцем іншому учаснику).

Виграє той, хто за меншу кількість питань зумів відгадати героя. На мою думку, ця гра привчає учнів логічно міркувати, чітко формулювати запитання, доходити правильних висновків.