Додаток 3

Урок-діалог з українського читання в 2 класі

Воля — найдорожче!

«Жаль, але не дуже, плакала б, та не хочеться»

Іван Сенченко

Предмет. Українське читання.

Тема. Воля — найдорожче! «Жаль, але не дуже, плакала б та не хочеться» Іван Сенченко.

Мета. Прищеплювати уміння працювати з текстом: удосконалювати навички правильного, виразного читання, уміння виділяти головну думку прочитаного, формувати запитання за змістом прочитаного тексту.

Удосконалювати розвиток мовленнєвого апарату і вимови.

Розвивати аналітико-синтетичні уміння: висловлювати оцінні судження; читати в особах діалог, даний у творі; навички самоконтролю.

Розвивати уяву та фантазію. Збагачувати активний словник учнів.

Виховувати бережливе ставлення до природи — до птахів. Сприяти формуванню етики мовленнєвого спілкування.

Обладнання. Мультимедійні засоби навчання: фрагмент комп’ютерної гри «ІІетрикові острови» — загадки; фрагмент комп’ютерної гри «Тренажер грамотності» — текст «Годівниця», індивідуальні картки, складові алгоритми, запис на дошці, індивідуальні сигнали, казковий герой (м’яка іграшка) — Мудра Сова.

Тип уроку. Комбінований.

Урок-діалог:

1) робота учнів у парах;

2) навчання умінню задавати запитання один одному, автору за прочитаним;

3) визначення діалогу в тексті, читання його в особах;

4) інсценізування діалогу.

Методи мовленнєвого розвитку. Вправляння, пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий, дослідницький.

Хід уроку

1. Організаційна частина

2. Визначення завдань, девізу уроку

Дорогі діти!

Сьогодні ви маєте змогу

Присвятити свої сили

УРОКУ-ДІАЛОГУ — напис на сонечку

Будем вчитись:

ГОВОРИТИ — ОХОЧЕ, — написи на промінчиках

ЗАПИТУВАТИ — ТОЧНО,

Час від часу сусідові

ПОГЛЯДАТИ В ОЧІ.

Діти повторюють другу строфу з рухами:

потискують один одному руку,

наказують вказівним пальчиком;

доброзичливо заглядають в очі.

У кінці уроку ми визначимо, яким вдався наш урок:

Корисним чи Даремним

Корисним ми зможемо його назвати, якщо:

проведемо мовну розминку ;

повторимо вивчене на попередньому уроці;

вчитимемось правильно, виразно читати нові вірші;

визначимо головну думку творів;

збагатимо мовлення новими словами;

говоритимемо зрозуміло, зв’язно, виразно.

3. Мовна розминка

3.1. Розгадування загадок

— Хто нам допомагатиме, ви дізнаєтесь, розгадавши загадки. (Фрагмент комп’ютерної гри «Петрикові острови»: загадки.) Про яких птахів йшлося в загадках? (Ластівку, півня, сову.) Хтось з них хоче нам допомагати. Хто?

М_др_ С_в_

Фонетична зарядка

Наша помічниця цікавиться, як ви умієте співати по-пташиному.

як співає зозуля?

каркає ворона?

співає півень?

тьохкає соловей?

співає синичка? (Тінь-тінь)

Розчитування

а) читання в парах складів з алгоритмічних таблиць

З таблиці, що у вас на партах, прочитайте в парі почергово восьми и ряд складів.

(Перевірка трьох пар).

б) читання стовпчиків слів

Мудра Сова пропонує вам прочитати стовпчики слів:

Сойка                      сова                   голуб

снігур                      дятел                 півень

синиця                     ворона             ворона

горобець                  шишкар            омелюх

До якої групи належать всі ці назви?

Хто зайвий? Чому?

Прочитаємо всі слова на одному диханні.

3.2. Замір швидкості читання

— Діти, Сова уже помітила, що ви багато знаєте про пташок, любите їх, тому що за вікном класу розміщена годівниця. Які пташки прилітають до неї поживитися?

— Чим ви їх підгодовуєте?

— Мудра Сова каже, що наш проект «Кожну крихту збережем» дуже корисний. Але годівниць має бути якомога більше. Ви можете і біля свого будинку розмістити «їдальні для пташок». Як виготовити найпростішу годівницю, ви дізнаєтесь з тексту «Годівниця». А ще цей текст допоможе перевірити швидкість та уважність вашого читання. Дістаньте з конвертів текст. Приготуйте олівець. По моїй команді починайте напівголосно читати. Коли я скажу: «Стоп!», помітите відмітку у тому місці, до якого дочитали. А потім перевіримо, чи уважно ми читали?

г) індивідуальна робота (під час перевірки слухаю читання одного учня, інші діти читають самостійно)

На кінець першого семестру швидкість вашого читання повинна становити 25-40 слів. У цьому тексті 48 слів. Знайдіть слово «мріють» — це 46 слово. Отож, той, хто дочитав до кінця тексту, перевищив норму швидкості читання, поаплодуйте собі. Хто дочитав до кінця тексту, вклався у норму швидкості читання. Поаплодуйте і ви. Хто не дочитав останній рядочок — теж можуть бути собою задоволені, подаруйте собі аплодисменти. Ну, а той, хто не дочитав до останнього рядочка, не засмучуйтеся. У вас все ще попереду. Якщо подружитеся з книгами й щодня читатимете їх своїм рідним або улюбленій іграшці, то швидше з цим упораєтесь. Давайте, діти, покажемо, що ми віримо в сили однокласників, яким треба швидше читати: поаплодуємо їм всі разом.

Тепер перевіримо, чи уважно ви читали. «Поголосуємо» сигналами: ось у нас з Совунею 2 годівниці (картонна та пластикова): перша з зеленою позначкою, друга — з червоною. Хто зрозумів, що у тексті йшлося про годівницю з зеленою позначкою, покажіть зелений сигнал, а, якщо йшлося про ту, що з червоною позначкою, покажіть червоний.

(Звертаю увагу на рішення учня, у якого перевіряла замір швидкості та правильності читання).

Хто бажає відстояти свою думку, опираючись на схему:

Я вважаю, що...

Тому, що...

Отже,...

Сова бажає усім дітям читати уважно, вдумливо.

(Бальне оцінювання учня, з якого індивідуально приймала замір).

3.3. Вправляння у виразному читанні тексту «буксиром» (За текстом «Годівниця» з диску «Тренажер грамотності).

Діти, зараз ми з Совою пропонуємо вам повчитися читати цей текст виразно. Спочатку послухайте його у виконанні диктора. Зверніть увагу на які слова він ставить логічний наголос.

На які слова падав логічний наголос?

Спробуємо читати «буксиром» за диктором наслідуючи його інтонацію, логічні наголоси, паузи.

4. Перевірка домашнього завдання

Ви старалися під час мовної розминки. Тому ми з Совою сподіваємось, що ви зможете отримати високі бали за домашнє завдання.

Що було задано додому?

Вчитися виразно читати вірш Ліни Костенко «Перекинута шпаківня».

За бажанням діти могли намалювати малюнок до твору і підготувати монолог-представлення малюнка.

За бажанням учні у парі могли створити діалог дітей, які вирішили допомогти шпачиній сім’ї.

— Доки ми перевірятимемо усні завдання, 4 учнів будуть вирішувати тестові завдання за твором «Перекинута шпаківня».

4.1. Читання дітьми твору

Додаткові запитання:

— Зачитай, хто перекинув шпаківню?

— Закінчи речення: «Явір — це...».

— Чому шпаченята були безпорадні?

— Який вірш Ліни Костенко ми нещодавно вивчали?

4.2. Представлення дітьми малюнків

4.3. Представлення діалогів

4.4. Підсумок перевірки

Мудрій Сові дуже сподобалось виразне читання __________, малюнок та монолог _________, діалог, який представили _______________ .

5. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку

5.1. Бесіда

— Діти, який розділ ми вивчаємо?

(«Нема без кореня рослини, а нас, людей, — без Батьківщини».)

— Які теми у цьому розділі ми вже вивчили?

(«Що таке Батьківщина», «Рідна домівка, рідна сім’я — тут виросте доля моя».)

— Яку тему ще вчимо?

(«Буду я природі другом: милуюся, оберігаю, прикрашаю».)

— Твори яких жанрів ми опрацювали у цій темі?

(Вірші, оповідання.)

— Сьогодні ми продовжуємо вивчати розділ «Нема без кореня рослини, а нас, людей, — без Батьківщини» та тему «Буду я природі другомм: милуюся, оберігаю, прикрашаю».

А тему сьогоднішнього уроку ви дізнаєтеся, якщо дасте відповідь Мудрій Сові:

— Що найдорожче для птахів?

«Мозковий штурм»

А як ви розумієте значення слова «воля»?

Лук’ян Аня напередодні отримала завдання з’ясувати за тлумачним словником значення слова «воля». Послухаємо інформацію Анни.

Діти, то якими іншими словами можна замінити слово «воля»? (Свобода, незалежність)

5.2. Перегляд відеосюжету

Мудра Сова пропонує нам подивитись відеосюжет, як живеться пташкам на волі.

Яких пташок бачили у записі?

Як поводяться пташки на волі?

Як вони співають на волі?

Чи було б їм стільки простору в клітці?

Чи так само вони співали б?

5.3. Повідомлення теми уроку

Тема сьогоднішнього уроку «Воля — це найдорожче». Ми познайомимось з твором Івана Сенченка «Жаль, та не дуже, плакала б, та не хочеться».

6. Робота з новим матеріалом

6.1. Біографічні відомості про Івана Сенченка

Підготувати біографічні відомості про І. Сенченка я попросила Яну Гончарюк, а представити книжки з творами І. Сенченка — Тоню Борисяк.

Послухаймо дівчаток.

(Відбувається заслуховування, оцінення).

6.2. Диференційована підготовка до сприймання тексту

Перш, ніж читати новий твір, Мудра Сова пропонує вам у парах дружно виконати підготовчі завдання. Ці завдання розміщені на аркуші з пташечкою.

Про завершення роботи повідомте зеленим сигналом, про проблеми — червоним.

1 ряд

2 ряд

3 ряд

Складіть власну історію про Юрчика та Синичку

і иничку

До поданих слів запишіть близькі за значенням слова, користуйтеся довідкою:

Оздобив —

Позира —

паморозь —

мжичка —

брязькотельця —

(° Дрібний дощ,

° білий морозяний наліт,

° поглядає,

° прикрасив,

° предмети, що дзеленьчать)

Упорядкуйте букви в виділеному слові, дізнайтеся, що означають такі вислови:

Носа верне — так кажуть, коли щось не подобається.

Очей не відірве — так кажуть, коли хтось дуже уважно дивиться.

6.3. Первинне сприймання тексту

— Діти, ми вже пояснили слова, вирази, які зустрічаються у новому творі, придумали власні історії про Юрчика та Синичку. Сова каже, що їй цікаво почути твір Івана Сенченка, а вам? Зараз я читатиму, а ви слухайте уважно і розкажете, які почуття у вас виникли під час сприймання твору.

а) виразне читання вчителя

(Користуючись таблицею почуттів, що вміщена в алгоритмічній лінійці у вас на парті, розкажіть: які почуття у вас виникали під час слухання тексту?)

б) з’ясування розуміння фактичного змісту твору

(Чи уважно ви слухали твір ми з Совунею зараз перевіримо з домогою фізхвилинки «Присідай-скачи». Слухайте речення, які я читатиму. Якщо почуєте речення, яке підходить до змісту твору, ви з ним погоджуєтесь — присідаєте. Якщо речення не відповідає змісту твору, ви не погоджуєтеся — стрибаєте).

* Синичка влетіла до хлопчика у відчинену кватирку (стрибають);

* Хлопчик упіймав синичку (присідають);

* Юрчик посадив пташку у клітку (присідають);

* Хлопчик був неуважний до пташки (стрибають);

* Синичці подобалась прикрашена клітка (стрибають);

* Синичці подобались мжичка, паморозь, листячко за вікном (присідають);

* Синичка вирішила до весни перебути у хлопчика (стрибають);

* Юрчик випустив синичку на волю (присідають);

* На прощання синичка сказала, що їй дуже жаль прощатися з гарною кліткою (стрибають);

* На прощання синичка сказала: «Жаль, та не дуже, плакала б, та не хочеться» (присідають).

Сові дуже сподобалась фізхвилинка «Присідай-скачи», вона спробує у лісовій школі запровадити таку вправу.

6.4. Самостійне читання твору, формування запитань

Прочитайте твір самостійно, складіть запитання для однокласників за змістом твору.

(Діти читають самостійно. Ставлять однокласникам запитання. Оцінюють: «Правильно», «Неправильно».)

Діти, а якби у вас була можливість зустрітися з Іваном Сенченком, про що б ви його запитали?

А якщо автор вас запитав би:

До якого жанру належить цей твір?

Чому?

Чи можна цю казку назвати народною?

А яка це казка?

6.5. Читання вголос

А зараз Сова пропонує вам навчитися читати цей твір вголос.

а) читання «луною» слів, розміщених у підручнику після тексту;

б) підготовка до правильного та виразного читання:

Ми намагатимемось читати:

Правильно

Виразно

Правильно наголошуй

Вдихай на початку речення

Не повторюй склади

Роби паузи на розділових знаках

Дочитуй кожне слово

Змінюй силу голосу:

— перед крапкою;

— логічні наголоси,

перед знаком питання;

— у окличному реченні

 

Інтонація:

— Діти, Сова трішки стомилася і просить вашого дозволу відпочи- іп на наших партах. Дозволяєте? Ви будете читати казку «ланцюж- мім по одному реченню. Сова відпочиватиме біля того, хто прочини: правильно та виразно.

в) читання вголос (вчитель ходить між рядами і садовить Сову біля дитини, яка прочитала правильно та виразно, в інших випадках діти пояснюють: чому Сова не «відпочиває» біля котрогось учня.)

6.6. Вибіркове читання

Розгляньте малюнок. Сові цікаво, хто з вас відшукає речення, яке відповідає малюнку? (Байдуже! Не хочу в клітці, хочу в ліс!)

— Чи відповідає вигляд клітки на малюнку тій клітці, що описана н тексті?

— Зачитайте сові, як Юрчик прикрасив клітку.

— Які слова виражають головну думку твору?

— Яким словом розпочинається розмова хлопчика з пташкою?

6.7. Вправляння у виразному читанні діалогу

— А як називається розмова двох персонажів?

— Ми з Совою пропонуємо вам попрацювати в парах:

розподіліть ролі Юрчика та Синички;

повправляйтеся у виразному читанні діалогу, випускаючи слова ангора.

а) читання в парах;

б) читання вголос (1-2 пари);

и) оцінювання.

7. Творче застосування знань

7.1. «Спрощене судове слухання»

— Діти яким персонажем можна назвати Юрчика: позитивним чи штативним? Спробуємо з’ясувати це з допомогою «Спрощеного судового слухання». Діти з першого ряду виконуватимуть роль «Позивачів», ви повинні назвати негативні вчинки Юрчика. Діти з другого ряду виконуватимуть роль «Адвокатів», ви повинні назвати позитивні вчинки хлопчика. Діти з третього ряду виконуватимуть роль «суддів», вислухавши всі звинувачення, виправдання, ви повинні вирішити: Юрчик — це позитивний персонаж чи негативний.

(Виступають «позивачі», «адвокати»).

А тепер «судді», вислухавши звинувачення, виправдання, мусять ухвалити рішення: Юрчик — це позитивний герой чи негативний. Та сказати хлопчику пораду на майбутнє.

«Проголосуємо ніжками». Шановні «судді», хто вважає, що Юрчик позитивний герой, вийдіть на ліву сторону класу, а хто вважає, що він — негативний герой, вийдіть на праву сторону класу.

Хто бажає пояснити своє рішення і дати пораду Юрчику на майбутнє?

8. Підсумок уроку

На початку уроку ми домовилися, що визначимо яким вийшов наш урок? Хто бажає оцінити, вдалий наш урок, чи даремний, чому? Що вдалося найкраще? Що не вдавалося? Отож, нам і надалі потрібно...

9. Домашнє завдання

Мудра Сова дає вам таке завдання: вчитися читати казку виразно, відповідати на запитання вміщені в підручнику після казки. Хто має бажання, може підготувати інсценізацію діалогу, вміщеного у казці.

Сова просить, щоб ви і на уроці, й на перерві спілкувалися з девізом:

ГОВОРИТИ — ОХОЧЕ,                 потискують один одному руку

ЗАПИТУВАТИ — ТОЧНО,                       наказують вказівним пальчиком

Час від часу сусідові                                    доброзичливо дивляться в очі.

ПОГЛЯДАТИ В ОЧІ.

Сові час відлітати. До побачення.


Перлини Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2008», Чернівці, Видавничий дім «Букрек», 2008