Понеділок, 21.08.2017, 19:45
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

О. П. Глазова. Укрмова 6, § 11

§ 11. ДЖЕРЕЛА УКРАЇНСЬКИХ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ.
ПРИСЛІВ'Я, ПРИКАЗКИ, КРИЛАТІ ВИСЛОВИ,
АФОРИЗМИ ЯК РІЗНОВИДИ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ



119.
Прочитайте. Визначте в реченнях фразеологізми. Які з них походять із мовлення трудівників; із творів усної народної творчості? Що означають ці фразеологізми сьогодні?

1. За батька Хмельницького текли по Вкраїні медовії ріки (П. Куліш). 2. З чужих турецьких берегів на ясні зорі і на тихі води привозили невольників-братів! (Є. Гуцало). 3. Мешкав у Січі, а тоді пішов на свій хліб (П. Загребельний). 4. Українська мова давня й молода. Світить рідне слово, як жива вода (M. Сингаївсъкий). 5. Чоловіче, повертай голоблі назад, щоб менше сорому захопити (М. Стельмах). 6. Майбутнє не стригтиме людей під одну гребінку, як це уявляється вам (Олесь Гончар).

Витлумачте значення фразеологізмів казка про білого бичка (курочку рябу); битий небитого везе; ловися, рибко, велика й маленька.

120.

Подані фразеологізми запишіть у такій послідовності: 1) з мовлення військових; 2) з мовлення моряків; 3) з мовлення музикантів; 4) з мовлення спортсменів.

Вийти на фінішну пряму; поле битви, фальшива нота; триматися на плаву; честь прапора; кинути якір; чекати біля моря погоди; удар нижче пояса; заключний акорд; друге дихання; грати першу скрипку; забити гол у свої ворота; брати на буксир; викинути за борт; співати в унісон; офіцерська честь; штрафний майданчик; передати естафету; заборонений прийом.

121. З'ясуйте значення й походження поданих фразеологізмів. За потреби зверніться до фразеологічного словника.

Ахіллесова п'ята; домоклів меч; міда́сів суд; слуга Мельпомени; спочивати на лаврах; сізіфова праця; авгіеві стайні.

Перекажіть 2-3 античні міфи, з якими пов'язані подані фразеологізми.

122.
Прочитайте. Визначте в реченнях прислів'я та приказки, розкрийте їхні значення.

1. Дуже недобре діло брехати! Брехнею, кажуть люди, світ пройдеш, та назад не вернешся! Брехун сам собі ворог і людям зло робить (Г. Квітка-Основ'яненко). 2. Бувайте здорові та, не питаючи броду, не суньтесь у воду, бо втопитесь! (Марко Вовчок). 3. Славилося село дівчатами — здоровими, рум'яними й роботящими, голосистими, красивими — хоч з лиця воду пий (Ю. Яновський).

Розкажіть про роль прислів'їв і приказок у мовленні.

123.

Перепишіть вислови, які стали афоризмами. Вставте пропущені літери. Розкрийте значення кожного з афоризмів.

1. Чи не д..вина, що один у багатстві бідний, а інший у бідності багатий? (Г. Сковорода). 2. Тоді я веселий, тоді я б..гатий, як буде серденько по волі гуляти! (Т. Шевченко). 3. Не поет, хто забуває про страшні народні рани, щоб собі на вільні руки золоті надіть кайдани! (Леся Українка). 4. У мудр..ця багатство відіграє службову роль, а в дурня — панівну (Ю. Mушкетик).

Роздивіться зображення. Які фразеологізми, на вашу думку, вони можуть ілюструвати? До двох-трьох афоризмів доберіть або самостійно створіть ілюстрації.

 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Серпень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017