Четвер, 24.08.2017, 12:26
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

О. П. Глазова. Укрмова 6, § 2

§ 2. ЗВЕРТАННЯ.
ВСТАВНІ СЛОВА ТА СПОЛУЧЕННЯ СЛІВ


27.
Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Визначте в кожному звертання. Що називається звертанням?

1. Ти справжній лицар, сину! Ти вславиш Україну! (І. Малкоеич). 2. Ми ж, моя матінко, козацького роду (Марко Вовчок). 3. Люби, дитино, землю цю прекрасну! (С. Крулікоеська). 4. Україно! Я твоя дитина, крапелька великого Дніпра! (М. Рильський). 5. Розкажи мені, сивий діду, про твої пережиті дні (Д. Загул).

Визначте звертання непоширені й поширені. Поясніть відмінність між ними.

Поясніть розділові знаки при звертанні.

Якими частинами мови виражені звертання в поданих реченнях?

28.

Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки.

1. Соловейку маленький в тебе голос тоненький! (Народна творчість). 2. Умий личко перепеличко! (О. Довгий). 3. Перепілко в цій долині хазяйнуєш ти. Тож дозволь нам по стежині поле перейти! (А. Качан). 4. Журавлику мій сірий ти вже летиш у вирій? (Т. Майдановая). 5. Куди ви летите мої високі птиці? (В, Олійник).

Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи.

Визначте вид кожного речення за метою висловлювання й емоційним забарвленням.

29.

Перепишіть, ставлячи подані в дужках іменники у формі кличного відмінка. Назвіть звуки, що чергуються. Якими літерами позначають ці звуки на письмі?

1. Поговори зі мною, (друг)! (С. Йовенко). 2. Стій, (козак), постривай, шляху в людей попитай. 3. Не клюй, (птах), ягід із калини (Народна творчість).

Обґрунтуйте вживання розділових знаків при звертанні.

Підкресліть члени речення. Чи є звертання членом речення?

Пригадайте, які звертання називають риторичними. Яка їхня роль у мовленні?


30.
Ознайомтеся з таблицею. У поданих після неї реченнях визначте звертання і вставні слова. Перепишіть речення, підкресліть у них усі члени речення.


1. Може, ми зустрінем осінь золоту? (І. Коваленко). 2. Вересню мій, веслами весело греби. Ждуть тебе на березі з кошиком гриби (Б. Олійник). 3. Л листопад, на диво, розіслав зелений килим (С. Охріменко). 4. Де, джмелику, ти зиму зимував? (В. Бровченко). 5. Кажуть, у степу е криниці (В. Яринич).

Визначте риторичні звертання.

У виділених словах визначте орфограми.

31.

Проаналізуйте таблицю. Прочитайте речення, визначте в них вставні слова. З'ясуйте значення кожного.


1. Від щастя, кажуть, кругом голова (Г. Чубач). 2. Життя, як відомо, — наймудріший учитель (М. Адаменко). 3. Проста, здається думка, але цінна (В. Крищенко). 4. І, повірте, щось зі мною скоїлося незбагненне (Є. Гуцало). 5. Будь ласка, не дивуйтесь тому диву (Л. Куліш-Зінькis). 6. Це наснилося, можливо, чи привиділось мені (П. Перебийніс).

Визначте орфограми у виділених словах. Поясніть написання цих слів.

Визначте речення, що містить назву почуття. Витлумачте його суть, за потреби зверніться до Словничка назв почуттів.

32.

Перепишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Визначте звертання і вставні слова.

1. Спасибі предки за духовний спадок (Л. Костенко). 2. Я знаю юначе що серце козаче тобі від природи дано (В. Дворецька). 3. Дивлюсь як зірка гасне у імлі. Навколо неї мабуть с планети (І. Коваленко). 4. Гарний хлопець з іншої планети може завтра в гості прилетить (Л. Костенко). 5. Куди ж ми люди добрі ідемо? (А. Михайлевський). 6. Люди сідайте будь ласка за стіл великодній (В. Дворецька).

Поясніть, що виражають або на що вказують ужиті в реченнях вставні слова.

Як ви розумієте вислів духовний спадок?

33.

Із поданими словами і словосполученнями складіть і запишіть речення, у яких вони виступали б то в ролі звертань, то в ролі членів речення.


Київ, місто моє, столиця, рідне слово.

Доведіть, що всі звертання у складених реченнях є риторичними.

34.

Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки.

1. Учись людино у землі добра святого щедрості й любові (І. Савич). 2. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно (Леся Українка). 3. Справді сонце встало і оглядало світ (М. Коцюбинський). 4. Люди в радості й горі ми потрібні одне одному! (М. Томенко). 5. Мабуть від учителя я взяв святу любов до книжки (І. Драч).

У виділених словах позначте орфограми.

Уявіть, що люди раптом забули всі імена, тому в мовленні перестали вживати звертання. Як це позначилося б на спілкуванні? Зробіть висновок про роль звертання в мовленні.

Складіть казку «Ранок без звертань». Розкажіть її однокласникам.

 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Серпень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017