Середа, 13.12.2017, 01:41
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

О. П. Глазова. Укрмова 6, § 22-2

§ 22. ВІДМІНКИ ІМЕННИКІВ, ЇХНЄ ЗНАЧЕННЯ.
ПОДІЛ ІМЕННИКІВ НА ВІДМІНИ.
ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ

(закінчення параграфа)

Відмінювання іменників третьої відміни


261.
Прочитайте, визначте іменники третьої відміни. З'ясуйте відмінки цих іменників.

1. Хіба не любов усе єднає, як ворожість усе руйнує? (Г. Сковорода). 2. Скажи до мудрості: «Ти сестра моя» (З Біблії). 3. Чиста совість є великою радістю (Ф. Прокопович). 4. Під злістю завжди ховаються невміння, заздрість, лінощі (В. Брюгген). 5. Я в ніжну душу не впускаю страшну байдужості іржу (С. Келар), б. Немає долі без солі (Народна творчість).

262.

Ознайомтесь із таблицею відмінювання. У яких відмінках іменники мають закінчення ?

З опорою на таблицю провідміняйте іменники: відповідь, ніч, вість.

263.

Перепишіть, ставлячи подані в дужках іменники у потрібній формі. Визначте їхні відмінки.


1. Пильнуй, мій сину, заповіді батька свого, не відкидай навчання (мати) твоєї (З Біблії). 2. Маю я святе синівське право з (мати) побуть на самоті (В. Симоненко). 3. На сонці тепло, а біля (мати) добре. 4. (Мати) кожної дитини жаль (Народна творчість). 5. Як на ті чорнобривці погляну, бачу (мати) стареньку (М. Сингаївський). 6. У (мати) немає ви хід них, шершавіють, немов коріння, руки (М.Малахута). 7. Не шкодуй, моя мила (мати), що я степ рясний залишив (Микола Хвильовий). 8. Дивлюсь я на дітей, на (матері) (В.Сосюра).

Усно провідміняйте іменник мати.


264.

Поставте іменники у формі орудного відмінка однини. Запишіть у три колонки (з подвоєнням, без подвоєння та з апострофом).

Тінь, суміш, зустріч, розповідь, піч, північ, кількість, область, пам'ять, височінь, любов, блакить, фальш, нехворощ, кров, Білорусь, Об, матір, кіновар.

Лексичні значення виділених слів з'ясуйте за Тлумачним словничком.

Виділені слова передайте звукописом.

265.

Перепишіть, ставлячи подані в дужках іменники в потрібній формі. Позначте у словах орфограму «подвоєні літери перед закінченням орудного відмінка однини іменників III відміни».

1. І як би я людство усе не любив, повторюю з (гордість) сина: «Для мене лишається дивом із див моя Україна» (М. Луків). 2. Вільний дух я ціную украй, але тільки із (совість) вкупі (А. Бортняк). 3. Світ був переповнений сонцем і ніжною (блакить) (Ю. Збанацький). 4. Ліс непомітно порідів, поріс високою (папороть) (А. Пашкевич). 5. Навіть про недруга слід говорити з великою (делікатність) (Г. Тарасюк).

266.
Прочитайте. Визначте іменники третьої відміни, з'ясуйте їхній відмінок.

1. На кожен виклик, совісте, іди! (JI. Костенко). 2. Пронеси мене на крилах, радосте моя! (В. Симоненко). 3. Ноче моя, заплету тобі зорі я (Є. Гуцало). 4. Здрастуй, свіжосте нив! (В. Симоненко). 5. Добрий ранок, моя одинокосте! (Л. Костенко).

Назвіть голосні звуки, які чергуються при творенні форми кличного відмінка.

Поясніть розділові знаки при звертаннях.


267.

Перепишіть, ставлячи подані в дужках іменники у формі кличного відмінка.

1. Я люблю тебе, (мудрість) книг! (За М. Стельмахом). 2. О (молодість, радість), одваго! (M. Рильський). 3. Верни мені, світла (пам'ять), всіх друзів (Д. Луценко). 4. (Осінь)! Ти звучиш так печально і світло (С. Йовенко).

Назвіть голосні звуки, які чергуються при творенні форми кличного відмінка іменників третьої відміни.


268.

Прочитайте мовчки. Чи може прочитане стати зав'язкою фантастичного оповідання?

Тінь

Жив собі хлопець. І був він таким боягузом, що боявся усього на світі. Як півень закукурікає, він здригнеться. Як собака гавкне, затремтить. Як під вікном яблуня скрипне, зіщулиться. А вночі за двері й носа не вистромить. Навіть Тіні своєї той хлопець сахався.

І Тінь це зрозуміла. Спочатку вона здивувалася, потім осміліла, а тоді вирішила узяти над хлопцем гору. Почала хлопцеві наказувати, коли й куди йому йти, коли спинитися, що робити. Щоправда, опівдні в Тіні ставало менше сили. Уночі вона зовсім зникала. Але й тоді хлопець не переставав труситися від страху перед Тінню.

Одного разу хлопець одержав від Тіні наказ...

За М. Павленко

Витлумачте сутність почуття страх. До іменника страх доберіть синоніми та антоніми. Звіртеся зі Словничком почуттів.

Заздалегідь обміркуйте тему й головну думку май бутньсго оповідання.

Усно перекажіть уривок і продовжте його, додавши самостійно складені кульмінацію (найнапруженіший момент) і розв'язку.

У тексті складеного вами фантастичного оповідання вживайте іменник тінь у формах непрямих відмінків.

Відмінювання іменників четвертої відміни


269.
До поданих іменників доберіть спільнокореневі іменники, що означають назви малят. Запишіть слова парами.

Заєць, вовк, лев, слон, жираф, динозавр.

Визначте відміну дібраних іменників.

Пригадайте і назвіть якомога більше казок, літературних творів, мультфільмів, у назвах яких використано іменники четвертої відміни.

270.

Ознайомтеся з таблицею і теоретичними відомостями.


Дайте відповіді на запитання: у яких відмінках однини і множини іменники четвертої відміни мають паралельні форми? У яких відмінках іменники четвертої відміни мають суфікси -ат— (-ят-), -єн-? У якому відмінку множини вони мають нульове закінчення?

271.

Перепишіть, ставлячи подані в дужках іменники в потрібній формі. Визначте їхні відмінки і число.

1. Так сонцю добре, неначе (дитя) (М. Стельмах). 2. А я сміюсь до незнайомого (дівча) (Д. Павличко). 3. Ті серйозні оченята круглі, ніби в (мишеня) (М. Рильський). 4. Поволі летів журавлик на крихких (крилята) над прірвою розбурханої вулиці (П. Перебийніс). 5. Море ласкавим (цуценя) лащиться до рук й облизує їх язиком хвиль (С. Мудрик).

272.
Прочитайте. Визначте іменники четвертої відміни, з'ясуйте їхні відмінки та число. Укажіть можливі паралельні форми.

1. Підпасич заслухавсь, підпасич забув про ягнята. В тринадцяте літо так легко забуть про ягнят! (Є. Гуцало), 2, З глини ліпить він горнята, мисочки і пташенята (І. Блажкевич). 3, Рот занімів, наче там ластівки гніздечко звили й ластовенят висиджують (Є. Гуцало),

Роздивіться репродукцію картини І. Їжакевича. Розкажіть про зображене. Уживайте іменники четвертої відміни.

Іван Їжакевич.
Тарас-пастух

273.

Прочитайте. Поясніть, у яких відмінкових формах іменники четвертої відміни можуть мати паралельні форми. Перепишіть, уставляючи пропущені літери.

1. Ягнят хвалять в..сною, а курчат восени. 2. Ворона проворонила ворон..нята. 3. Упізнає свиня свої поросята. 4. Вовк ягнят від лиса б..реже, аби йому дістались. 5. Не вчи старого, як гус..нята пасти (Народна творчість).

Визначте іменники у фразеологізмах: називати речі своїми іменами; гидке каченя; не в тім'я битий. З'ясуйте відміну цих іменників. Розкрийте значення фразеологізмів. Усно складіть речення із фразеологізмами.

Незмінювані іменники



274.
Перепишіть, на місці крапок уставляючи дібрані з довідки іменники. Доведіть, що вони є незмінюваними.

1. По ... знову веснянку співають (В. Гаптар). 2. Мені б курінь на острові ... ! (Л. Костенко). 3. Відлітає в ... заморське журавлів традиційний клин (Д. Кононенко). 4. І знову джміль розмружить квітку, і літо гратиме в ... (Л. Костенко).


Складіть і запишіть рекламні оголошення, вживаючи іменники капучино, рафаело у формі непрямих відмінків.

275.

Перепишіть. Замість поданих у дужках описів кольорів доберіть із довідки і запишіть відповідний незмінюваний іменник.

1. Військова уніформа кольору (брунатно-зеленуватого). 2. Оксамит кольору (темно-червоного винограду). 3. Плащ кольору (чорного із сірим відблиском). 4. Куліса кольору (синього із сірим полиском). 5. Пальто кольору (кави з молоком).


276.
Перепишіть, подані в дужках іменники ставлячи в потрібній формі. Визначте відмінки іменників.

Подякувати (Ірина Савченко); порадитися з (Інна Ягнич); зустріти (Надія Балій); передати (Мирослава Гнатюк); упевнитися в (Галина Ярмолюк); поступитися (Ольга Білоноженко); вибачитися перед (Тетяна Костенко).

Усно провідміняйте: Олег Гончаренко, Оксана Гончаренко; Сергій Поривай, Світлана Поривай.

277.

Прочитайте поезію. Складіть і запишіть кілька речень, уживаючи в ім'я та прізвище Ніна Матвієнко у формах непрямих відмінків.

Ніна Божко. Портрет Ніни Матвієнко

Коли співає Матвієнко Ніна
У повені пісенної ріки,
Встає у тихім чарі Україна,
Встає душа народна незглибима
І владно озиваються віки.

Світ завмирає, як мала дитина,
Стихає соромливо соловейко,
Мов наречена, розквіт а калина,
Коли співає Матвієнко Ніна,
Коли співає Ніна Матвієнко.
Олеся Ковальчук

Поясніть слова поета Івана Склзданого «Будить душу нам спів кобзарів, всіх до роду склика Матвієнко».

278.

Прочитайте. Визначте абревіатури. На питання яких відмінків відповідають вони в реченнях?

1. До уваги учасників ЗНО! (Із оголошення). 2. Щоб побудувати ГЕС, брали з кар'єрів каміння (Олесь Гончар). 3. Найбільше він любив ХПЗ — Харківський паровозобудівний завод (І. Секченко).


279.
Прочитайте. Визначте, на питання яких відмінків відповідають виділені слова. Поясніть, чому вони не змінюють своєї форми.

Повідомлення українських ЗМІ; журналісти УТН; виконані в HAH дослідження; студенти ЛНУ; рекомендації МОН України.

280.
Перепишіть, розкриваючи дужки. Складноскорочені слова, які відмінюються, поставте в потрібній формі.

Постанова (Кабмін) України; оприлюднено в (ТСН); звіритися із (СУМ); обговорення відбудеться в приміщенні (Держадміністрація); висновки (ФФУ); зустрітися в(медпункт); вступ до (профспілка), заява (МЗС) України; запитати в (завканцелярії); звернутися до (медслужба); поспілкуватися з (начштабу); рішення працівників (метробуд).


281.
З дужок виберіть прикметник-означення до незмінюваного іменника. Утворені словосполучення запишіть. З двома з них складіть речення.

(Авторитетне, авторитетна) 00Н; (смачний, смачне) капучино; (змістовний, змістовне) лібрето; (спортивний, спортивне) кімоно; (багатолюдний, багатолюдне) Токіо; (піщана, піщане) Гобі; (сонячний, сонячне) Душанбе; (мальовничий, мальовниче) Капрі; (дотепний, дотепне) конферансьє; (вертлявий, вертляве) шимпанзе.

282.
Запишіть незмінювані іменники, що відповідають поданим лексичним значенням. Визначте рід кожного зі слів. Складіть і запишіть із цими словами речення.

1. Засоби масової інформації. 2. Яскрава розважальна вистава. 3. Безпосереднє спілкування. 4. Грошова одиниця Європейського Союзу. 5. Солодкий напій з кави та молока. 6. Держава на півдні Європи, яка межує із Францією та складається з одного міста.


З'ясуйте походження кожного зі слів. До якого словника слід для цього звернутися? Яку словнику позначено рід таких іменників?

Визначте незмінювані іменники у фразеологізмах зберігати інкогніто; потерпіти фіаско. Розкрийте значення кожного із фразеологізмів.

283.

До поданих іменників доберіть прикметники. Утворені словосполучення запишіть.


Тбілісі, Баку, Онтаріо, Таїті, ему, кольрабі, Джузеппе, Бетті.

Із трьома словосполученнями в непрямих відмінках складіть речення.


284.

Складіть і розіграйте діалог (телефонну розмову) між школяркою та працівником Бюро знахідок метрополітену. Дівчинка, їдучи в метро, забула у вагоні теку з нотами. У репліках діалогу використайте подані в рамці незмінювані іменники.


285.

Складіть і розіграйте діалог між журналістом і туристом-іноземцем. Журналіст хоче взяти інтерв'ю про враження від візиту до України. У репліках використайте деякі з поданих у рамці незмінюваних іменників. Недосконало володіючи українською мовою, іноземець інколи помиляється, відмінюючи такі іменники. Як вихована людина, журналіст не виправляє його, проте сам у формах непрямих відмінків уживає такі іменники правильно.


Відмінювання іменників множинної форми


286.
Прочитайте. Визначте іменники, що вживаються лише у формі множини (іменники множинної форми).

1. Став дідусь пісні нам грати, що заслухались Карпати (М. Познанська). 2. Приїжджай у Прилуки мої! (Л. Забашта). 3. Поклацує мороз, немов обценьки (Б. Чіп).

Чи належать ці іменники до певної відміни?

287.

Ознайомтеся з таблицею і правилом.


Письмово провідміняйте іменники: сходи, окуляри, двері. Виділіть у них закінчення.

Складіть речення з цими іменниками у формах непрямих відмінків.

288.

Прочитайте. Подані в дужках іменники множинної форми поставте в потрібній формі, визначте їхні відмінки.

1. Хто бідному дає, той (злидні) не зазнає (З Біблії). 2. Вийшла з хати мати сива, вийшов батько до (ворота) (Б. Олійник). 3. Як мама заспіва серед зими, втихає заметіль за (ворота) (Г. Петрик-Попик). 4. На склі стареньких (окуляри) застигла радісна сльоза (М.Руденко). 5. Слово чуле рветься із (груди). У гаю щебече соловей (А. Камінчук).

289.
Перепишіть прислів'я. На місці крапок запишіть дібрані з довідки іменники, поставивши їх у потрібній формі.

1. Щастя з бідою на одних ... їздять. 2. За роботою добро ходить, а за ... зло. 3. Моря ... не перепливеш. 4. Довго ... не проживеш. 5. Немає..., то розміняй гривню, б. Поганий танцюрист і в... заплутається. 7. Восени і курчата ... будуть. 8. Година горя довша, як рік ....


Визначте відмінки іменників множинної форми.

290.

Розкрийте значення фразеологізмів. Визначте іменники, що вживаються тільки в множині, з'ясуйте їхні відмінки.

1. З розкритими обіймами. 2. Бути на побігеньках. 3. Уставати разом із курми. 4. Бути для меблів. 5. Рости як на дріжджах. 6. Не витягнеш обценьками. 7. Обливати помиями.

Із трьома фразеологізмами усно складіть речення.

291.

Поставте іменники у формі родового відмінка. Запишіть їх.

Ясла, сіни, кури, хитрощі, лінощі, Лубни, Ромни.

292.
Подані іменники поставте у формі орудного відмінка, запишіть їх.

Сани, терези, джунглі, хащі, вінця, вечорниці, кури, Суми, Чернівці, Черкаси, Афіни, Піренеї, Альпи, Фермопіли.

Обґрунтуйте вживання великої літери.

293.

Перепишіть, ставлячи подані в дужках іменники в потрібній формі та вставляючи пропущені літери. Визначте відмінки цих іменників.

1 Щоліта в (Чернівці) проходить Міжнародний конкурс молодих виконавців сучасної естрадної пісні імені Володим..ра Івасюка (З газети). 2. Ж..ви серед (люди) і радуйся з (люди) (М. Рiільський). 3. Під (сани) тріскотить, ніби хтось сипле під полоззя пістони (С. Васильченко). 4. Я тулюсь до (груди) ст..пових (М. Олексенко). 5. Сивий полин п'янив повітря г..ркими (пахощі) (За М. Коцюбинським). 6. «Не по вас, (гуси), йду, а водиці напит.. ся», — каже Л..сиця (Народна творчість).

Поясніть розділові знаки в реченні з прямою мовою.

Придумайте і розкажіть історію, до якої можна було б застосувати прислів'я «Hа словах у як на цимбалах, а наділі, як на балалайці».

294. Розгляньте послідовність і зразки розбору іменника. Розберіть як частину мови іменники, виділені в реченнях.

ПОСЛІДОВНІСТЬ РОЗБОРУ ІМЕННИКА ЯК ЧАСТИНИ МОВИ

1. Іменник, його загальне значення. На яке питання відповідає.

2. Початкова форма (називний відмінок однини).

3. Назва істоти чи неістоти, загальна чи власна.

4. Рід, число, відмінок.

5. Відміна, група (для І і II відмін).

6. Синтаксична роль.

Слухаю, як дерево часу росте (О. Софієико).

Дерево — іменник, означає предмет, відповідає на питання що? Початкова форма — дерево. Назва неістоти, загальна. Середній рід, ужитий у називному відмінку однини. Друга відміна, тверда група. У реченні є підметом.


1. Без тебе, мамо, не пізнать науки, як честь і совість треба берегти (Т. Нещерет). 2. Я йшов буз сумнівів і страху, лишень би з честю й гідністю дійти (З. Красівський). 3. О гуси, гусенята! Прилиньте нині взяти на крилята земних дітей! (М. Рильський).

 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Грудень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017