Понеділок, 18.12.2017, 07:15
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0

О. П. Глазова. Укрмова 6, § 6

§ 6. АКТИВНА Й ПАСИВНА ЛЕКСИКА
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ: ЗАСТАРІЛІ СЛОВА
(АРХАЇЗМИ Й ІСТОРИЗМИ), НЕОЛОГІЗМИ


74.
Прочитайте. Назвіть виставлені в експозиції музею речі, якими нині не користуються. Чи відоме вам призначення цих речей? Чи слід зберігати їх у музеї? Поясніть.

Коли Андрій піднявся широкими сходами на другий поверх, то побачив на відхилених дверях табличку: «Історико-краєзнавчий музей».

Зайшов. У протилежному кутку за прядками та ступами хтось розбирав якесь старезне причандалля. Зачувши кроки, чоловік одразу відклав справжнє допотопне мотовило.

— Хто там? Прошу, заходьте. Оце бережу нашу минувшину, Андрію... Випадково на мотовило натрапив у діда Коршака буде ще один експонат. У нього є й жорна ручні, та поки що не дає...

Директор став показувати Андрієві музей. Були тут і давні рибальські пристрої, і плахти, і запаски, й очіпки, цілий ткацький верстат звідкілясь притягли...

За Олесем Гончаром

Лексичні значення виділених слів з'ясуйте за Тлумачним словничком. Що означає вживана в словнику позначка заст.?

Які старовинні речі ви бачили в музеї? Які старі речі зберігають ваші старші родичі? З якою метою?

Що означає слово допотопний?


75.
Прочитайте. Визначте застарілі слова, за тлумачним словником з'ясуйте їхні лексичні значення.

1. Уранці біля брам Радогостя стала дружина з червоними щитами (П. Загребельний). 2. Чує серце — буде пря, наше діло праве! (О. Кононенко). 3. Хіба по корогвах можна було розпізнати, де запорожці (П Куліш). 4. Хоч ятрились тут глибокі рани, гнались полонянки у ясир, та в душі не вбили яничари відзвуки козацької яси... (С. Бурлаков). 5. Наш родовід іде від плуга, від рала і від лемеша (О. Довгий). 6. Багато віків тому на Подолі працювали київські кожум'яки, гончарі і броварі (І. Цюпа). 7. Та не вмирав народний дух, не вмре і прісно, і вовіки! (С. Черкасенко).

Назвіть ужиті в реченнях історизми й архаїзми. Поясніть відмінність між ними.

76.

До кожного застарілого слова доберіть із довідки його синонім, який уживають у сучасній мові. Слова запишіть парами.


Десниця, рамена, ланіти, сакви́, перебендя, атрамент, каламар, скриптура.


До історизмів чи архаїзмів слід віднести подані слова? Свою думку поясніть.

77.

Перепишіть прислів'я, на місці крапок уставляючи дібрані з довідки та поставлені в потрібній формі застарілі слова. До історизмів чи архаїзмів вони належать? Поясніть.

1. Не міряй всіх на свій ... . 2. Молодому тепліше в сорочці, як старому в .... 3. Козакові без ..., як дівчині без намиста. 4. Найкраща хата крита, а ... шита. 5. Причепився, як пан за .... 6. Кутя — на покуття, а ... — на базар.


Поясніть лексичні значення вписаних вами слів. За потреби зверніться до Тлумачного словничка.


78.
Виберіть із довідки слова, які відповідають поданим лексичним значенням. Які з цих слів донедавна вважалися неологізмами? Чи є вони ними сьогодні? Чому?

1 Усесвітня асоціація інформаційних комп'ютерних мереж, об’єднаних у єдину структуру. 2. Воїн-контрактник військового загону, який не бере участі у військових діях, а лише стежить за порядком та допомагає відновлювати господарство після війни. 3. Особа, яка користується послугами обчислювальної техніки для одержання інформації. 4. Портативний комп'ютер, зовнішні та внутрішні пристрої якого вмонтовані в одному корпусі у формі кейса вагою від двох до п'яти кілограмів.


Серед поданих слів визначте іншомовні. Назвіть у них вивчені орфограми.

Які назви технічних пристроїв з'явилися в мові упродовж кількох останніх років? Які з них і сьогодні сприймаються як неологізми? Які стали загальновживаними?


79.

Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Визначте авторські неологізми.

1. А в..селка проста і в..лична сонцебарвно із хмар вироста (П.Перебийте). 2. Лаг..дна пісня шовковить пейзаж (Т. Севернюк). З. Зб.. рають світлі золоті м..ди в..селокрилі та прозорі бджоли (M. Рильеький). 4. Повітря світит..ся, ряхтитв, і бджолиніств золота гуде в ньому (Олесь Гончар). 5. І джм..лино, і бджолино урочисто хор співа, і якась мала пташина промовля святі слова (L Коваленко). 6. Небо ро..просторилосв в..соко, бджоли в квітограєві гудутв (Д. Луценко).

Визначте слова, ужиті в переносному значенні.

80..

Перепишіть. Визначте застарілі слова та неологізми.

1. Тут моя Січ, курені та стани, тут булавіють гетьмани (За П. Біливодою). 2. На гербі козацької держави зображений козак у кунтуші із шаблею, ліва рука підтримує рушницю, яка лежить на рамені. Цей герб зображено на козацьких корогвах і печатках (З підручника). 3. Кожен козак зобов'язаний був мати з собою в поході п'ять фунтів пороху й п'ять кіп (800 штук) куль (За Ю. Тис-Крохмалюком). 4. Свистять шаблі, гармат гуде яса (А. Малишко). 5. Зове кобзарів струноброва бандура за сивим Дніпром (П. Перебийніс).


81.
Прочитайте уривки. Як кожен з авторів ставиться до інтер'єру, який вони змальовують? З чого стає зрозумілим їхнє ставлення?

І. Над дерев'яним столом висів портрет Шевченка. З простенької рами розгорнуто звисав рушник, наче гаптовані крила якогось дивного білого птаха або величезного метелика.

У кутку стояла охайно підведена червоною глиною біла піч зі старанно підмальованим комином. Вона, наче огрядна молодиця, займала в хаті чимало місця.

Світлиця була гарна й затишна. Усе тут було красиве й правильне.

За M. Сарма-Соколовським

II. Хата була мала, стара і по кутках мокра. На покуті стояв заплаканий Микола Чудотворець. Рушник на святому старий, давно не праний.

На поколупаній грубі висів портрет Шевченка. Хазяйка хотіла помазати грубу, та замазала йому кожуха. Хазяїн тоді сварився й наказував не робити, чого не вміє.

Шевченко теж посмутнів і висів такий сумний і зажурений, ніби тільки що виплакався. У хаті непривітно й незатишно.

За Г. Косинкою

З'ясуйте лексичні значення виділених слів за Тлумачним словничком. Визначте вжиті в описах художні засоби. Укажіть оцінні слова та речення. Поясніть їхню роль в описах.

Визначте вжиті в описах художні засоби.

Укажіть оцінні слова та речення. Поясніть їхню роль в описах.


82. ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ! Прочитайте. Визначте вжиті в реченнях художні засоби. Чи допомагають вони передати ставлення автора до приміщення? Поясніть.

1. Невеличка кімната. Під стіною — стареньке піаніно. Над ним розпростер на стіні свої крила вишиваний рушник. На пюпітрі — білий, як вишневий цвіт, аркуш (А. Пашкевич). 2. Не зал, а цілий корабель. Стільці не стільці, а просто крісла розкішні, блищать чорним лаком, нові, оббиті на сидіннях пухнастим блакитним плюшем. Аж посидіти закортіло (За Олесем Гончаром). 2. У кутку стояв обірваний диван, мов горбатий старець примостився біля стіни спочивати (Панас Марний). 4. Вестибюль високий і гучний, як склепіння в храмі. Довкола все обліплено гаслами, плакатами, стендами. З портретів дивились учені різних століть у сюртуках і перуках (О. Сенчик).

З'ясуйте лексичні значення виділених слів за Тлумачним словничком.

Укажіть іншомовні слова, визначте в них орфограми.

83. ПОПРАЦЮЙТЕ В ГРУПАХ! За поданим планом складіть у художньому стилі твір-опис одного з таких приміщень:

читальний зал шкільної бібліотеки;

шкільна майстерня;

найцікавіший у школі навчальний кабінет.


84.

Складіть за планом (на вибір):

твір-опис кімнати, уякій іуігби жити ваш улюблений літературний герой;

твір-опис «Кімната моєї мрії».

Дізнайтеся про електронні сайти дитячих бібліотек. Завітайте на сайт Національної бібліотеки України для дітей: www.chl.Kiev.ua. Яку інформацію, на вашу думку, там потрібно розміщувати?

 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Грудень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017