Понеділок, 23.10.2017, 11:44
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

О. П. Глазова. Укрмова 6, § 7

§ 7. ГРУПИ СЛІВ ЗА ВЖИВАННЯМ:
ЗАГАЛЬНОВЖИВАНІ
Й СТИЛІСТИЧНО ЗАБАРВЛЕНІ СЛОВА



85.
Прочитайте слова та словосполучення, що належать до книжної лексики. Запишіть їх у такій послідовності: 1) суспільно-політична лексика; 2) наукова лексика; 3) офіційно-ділова лексика.

Синоніми, довідка, молекула, розпорядження, малий і середній бізнес, оголошення, прямий кут, обмін речовин, рівняння, протокол, суспільні інтереси, дзвінкий приголосний, приватизація, договір, політична партія, постанова, присудок.

86.
Прочитайте. Визначте розмовну лексику.

1. Я все ніяк допетрати не міг, що крутиться Земля, мов куля кругла (Б. Олійник). 2. Він, може, часом щось і не второпав (Л. Костенко). 3. Порушника дисципліни шпетили, а він усе мовчав (І. Малишевський). 4. Хлопець занадто багато теревенив (Ю. Обжелян). 5. І огидло хлопцеві байдикувати (В. Симоненко). 6. Яка робота увечері? Іди, синашу, йди (Леся: Українка). 7. Жінка почовгала до кухні, склянку мінералки без газу видудлила, аж чує шурхіт у вітальні (Люко Дашвар).

Як позначають розмовну лексику в словнику? З якою метою?

87. ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ! Слова, що належать до книжної та розмовної лексики, запишіть у дві колонки.

Добродійництво, бентежність, підтоптаний, благословенний, спатки, хлопчисько, праведний, преподобний, довготелесий, обрання, під'юджувати, белькотіти, бентежити, мислити, репетувати, скиглій, благочестивий, хитрющий, хрясь, бах.

У виділених словах позначте орфограми. Поясніть їхній правопис відповідними правилами.

88.

Перепишіть, замість поданих у дужках слів уставляючи дібрані з довідки та поставлені в потрібній формі слова розмовної лексики. Поясніть, як змінилося від цього сприйняття речення.

1. Йому (хотілося) чимдуж потрапити туди, де дзвонило, (ходили) заклопотані люди, гуділи машини (П Загребельний). 2. Ось (прошумів) старенький віз, на ньому (зігнувся) сивобородий дід, а позад нього сиділа дівчинка (М. Стельмах). 3. А тепер і свої роботяги погрожують із бригади (вигнати) (Олесь Гончар). 4. Спочатку (лаяли), потім хвалили, а скоро й величати почнуть (М. Стельмах).


Діалектні, професійні слова й терміни,
просторічні слова


89..
Прочитайте. Як ви гадаєте: про одного чи різних птахів ідеться в реченнях? Чому вжито різні назви?

1. Виглядали бузька ми на плеса бузькі, а до нас здалека прилетів лелека. І тепер гайстер — жаб'ячий гангстер — ходить, як сажотрус... Сказано, чорногуз (В. Сторожук). 2. У розфарбовані заходом села летять боцюни (О. Радушинська). 3. Я сам на бусола схожий своєю любов'ю до отчого краю (А. Малишко).


90.
Прочитайте прислів'я. Визначте вжиті в них діалектні слова. Що означає кожне з них? За потреби зверніться до довідки.

1. Чужими руками добре ватри брати. 2. Як повна скриня, то й ми ґаздині. 3. У майстра повна тайстра. 4. Файний, як лялька з болота. 5. Так пливе, як тупиця попід воду. 6. Хто шукатиме коня без ґанджу, ходитиме пішки.


91.
Загальновживані та діалектні слова запишіть у дві колонки.

Гуторити, говорити; вітер, легіт; леґінь, парубок; печаль, туск; пательня, сковорода; капелюх, крисаня; бордзо, швидко; джерга, ковдра; дядько, стрий; хустина, рантух; кошик, кобівка; жарти, фиглі; капарство, недбалість; клевець, молоток.

92.
Доберіть до кожного діалектного слова відповідник із довідки. Запишіть слова парами.

I. Фамілія, кошу ля, ногавиці, обіг, коц, фая, шарньовка.

II. Порекло, мольфар, туфля, митка, штрімфлі, скрегулець, фашега.


Пригадайте, які діалектні слова ви чули в селі, де вам довелося бувати. Складіть усне висловлювання на тему «Що сільце, то слівце».

93.

Прочитайте. Визначте тему та головну думку тексту.

Вуйко й дівчинка

Гори розбігалися на всі боки, як овеча отара. Вони були схожі на застиглі хвилі кам'яного моря, а річка на бурхливу душу гір. До шуму річки прислухався вуйко. Було задушливо, і бурий подався до води. Він уже проминув глибоке урвище, коли його увагу привернули незвичайні звуки, що долинали звідти. Ведмідь ступив до урвища, витягнув шию і подивився вниз.

На кам'яній приступці сиділа дівчинка. Вона плакала, і саме її схлипування привернуло увагу ведмедя. Дівчинка побачила над собою вуйкову голову, звелася на ноги й злякано втупилась у його очі. Так вони дивилися одне на одного і не могли дійти тями. Бурого заспокоїло те, що дівчинка застигла непорушно, вона не збиралася нападати. Дівчинка побачила в очах вуйка розгублений виразі похоробріщала.

Я тут хотіла зірвати чічку, оступилася і впала, — сказала вона вуйкові. — Ледь не звалилася долі.

Вуйко ступив до дівчинки, обхопив її лапами. Дівчинка міцно заплющила очі. Вона розплющила повіки тільки тоді, коли відчула, що вже стоїть па твердому. Дівчинка озирнулася й зрозуміла, що вуйко виніс її з урвища. Велике волохате тіло вже погойдувалося між смереками. Вуйко навіть не озирнувся. Дівчинка пішла плаєм на полонину. Коли вибралася на вершину, озирнулася й побачила навколо застиглі хвилі кам'яного моря.

За Є. Гуцалом

Визначте вжиті в тексті діалектні слова, з'ясуйте значення кожного. Випишіть їх.

Назвіть почуття, які переживала дівчинка, зустрівшись із ведмедем.

Уявіть, що вам доручили написати сценарій мультфільму «Маша і Ведмідь у Карпатських горах». Про які пригоди в такому мультфільмі йшлося б? Розкажіть про це, використовуючи виписані діалектні слова.


94.
Подані терміни запишіть у такій послідовності: 1) такі, що стосуються науки і техніки; 2) ті, що стосуються мистецтва.

Кіносценарій, прикметник, тенор, клітина, корінь слова, партитура, прем'єра, історизм, сольфеджіо, електрон, множення, кордебалет, граматична основа, мізансцена.

Визначте слова іншомовного походження, позначте в них орфограми.

Чи можна вважати професійними слова вірус, мікроб, діагноз? Чому?

95.

Прочитайте. Визначте професійні слова. З мовлення представників яких професій їх узято? Із якою метою їх використовують у художніх творах?

1. Дозвольте відвідати ваші уроки! Навчіть мене писати конспекти, правильно перевіряти зошити, здійснювати актуалізацію знань і пояснення нового матеріалу (Ю. Обжелян). 2. Запам'ятовуй, хлопче будову фагота. Ось це чобіт, ось коліно; клапани: три на крилі, а два на чоботі... Ось цей шнурок кріпиться до балансиру й надівається на шию. I головне: вигнута металева ттрубка, ось ця, зветься «ес» (За Д. Рубіною). 3. Молот з гуркотом м'яв і бив покірливу м'яку крицю, чавив у смужки, розкочував у довгі циліндричні болванки (З. Тулуб). 4. Дзвенять якорі. На бакборті трап тихенько скрекоче. І раптом наказ: «Повернути! Вест!» (О. Влизько).

Серед професійних слів укажіть іншомовні. Визначте в них орфограми.

96.

Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Підкресліть стилістично забарвлені слова, назвіть серед них діалектні, професійні слова і терміни.

Поясніть причини виникнення діалектних назв птахів: гуркотливець, буркун, буркот (дикий голуб), криводзьоб, кривоніс (шишкар ялиновий), рудяк, червеняк, підпаленик (малинівка).

Нещодавно на екранах України з'явився багатосерійний мультфільм «Моя країна — Україна» (виробництво студії «Новаторфільм»). Кожна серія — історія певної місцевості.
Перегляньте цей мультсеріап. Розкажіть про нього однокласникам. Уживайте стилістично забарвлені слова.


 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017