Четвер, 24.08.2017, 12:23
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

О.В. Заболотний. Українська мова - 9. § 19




§ 19. СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ
З ПІДРЯДНИМИ НАСЛІДКОВИМИ І ДОПУСТОВИМИ

Про особливості значення, роль у мовленні та засоби зв'язку
в реченнях з підрядними наслідковими і допустовими

Підрядні наслідкові Складнопідрядним реченням з підрядним наслідковим називається таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на наслідок дії, про яку йдеться в головній частині. НАПРИКЛАД: Теплий туман слався по полю і налив балки по силі вінця, так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський).
Особливості речень Підрядна наслідкова частина приєднується до головної сполучником так що і майже завжди займає місце після неї. Від головної частини до підрядної питання поставити неможливо. НАПРИКЛАД: Листя горобини з зеленого стало жовтим, так що його важко було відрізнити від ягід (В. Гжицький).
[ ], (так що ).

РОЗРІЗНЯЙТЕ.

178
І. Спишіть складнопідрядні речення з підрядними наслідковими, виділяючи підрядні частини комами. Підкресліть підрядні сполучники. Накресліть схеми речень. Чи можна від головної частини до підрядної поставити питання?

1. Попенко, задихаючись булкою на весь рот так що за обома щоками його наче два кулаки стриміло усміхнувся очима (Панас Мирний). 2. Хлопці вийшли до села з заходу так що тепер їм не було чого боятися (Г. Тютюнник). 3. Місяць, підводячись вгору, пірнає в загустілу хмару так що видніється лише срібний край (М. Стельмах). 4. Молоді, чорняві скрипалі позакидали голови назад так що на їх ледве держалися шапки (І. Нечуй-Левицький). 5. Здоровенний дуб розлягся, розширився своїм кострубатим гіллям так що аж темно під ним (М. Коцюбинський).

II. Обґрунтуйте орфограми у виділених словах. Доберіть по два приклади на аналогічні орфограми.

179
ДВА — ЧОТИРИ — ВСІ РАЗОМ. Поміркуйте, чи зміниться в поданому реченні характер синтаксичних відношень та їхнє інтонаційне оформлення, якщо кому спочатку поставити перед так що, а потім — перед що.

Не співали, а голосили так що було чути навіть на далеких кварталах Полтави (О. Гончар).

180
Утворіть і запишіть з поданих пар простих речень складнопідрядні з підрядними наслідковими. Визначте засоби зв'язку.

1. Агрегати працювали справно. Норми кожного дня працівники перевиконували.

2. Безперервно лив дощ. Ріка почала виходити з берегів.

3. Хлопці стояли під деревом у тіні. їх ніхто не міг побачити.

4. Учитель добре пояснив тему уроку. Усі учні засвоїли матеріал.

5. Літо було дощове. Трава виросла соковита.

181
І. Розгляньте репродукцію картини Я. Мацієвської. Поділіться враженнями від зображеного.

Я. Мацієвська. Табір у горах
II. Виконайте завдання одного із запропонованих варіантів.

Варіант А. Складіть і напишіть невелику розповідь за картиною, використавши в структурі тексту 2-3 складнопідрядних речення з підрядними наслідковими.

Варіант Б. Складіть за картиною три складнопідрядних речення з підрядними наслідковими.

Підрядні допустові Складнопідрядним реченням з підрядним допустовим називається таке складне речення, у якому підрядна частина виражає твердження, всупереч якому дія головної частини все ж відбувається. НАПРИКЛАД: 1. Хоч земля вся укрита снігами, моє серце в цвіту (В. Сосюра).
2. Йшли в степи майстри ланів, дарма що дощ холодний сіяв (Д. Луценко).
Особливості речень Підрядна допустова частина відповідає на питання незважаючи на що? всупереч чому? і приєднується до головної сполучниками хоч (хоча); дарма що; незважаючи на те що; хай; нехай; нащо або сполучними словами; куди не; скільки не та ін.

Якщо підрядна допустова частина стоїть перед головною частиною, у реченні можуть бути протиставні сурядні сполучники а, та, зате, проте, однак, але. НАПРИКЛАД: 1. Хоч і тепло вже, а осінь вже підходить крадькома (Н. Забіла). 2. Хоч козацька держава існувала недовго, однак вона мала вирішальний вплив на розвиток національної свідомості (Із журналу).

182
І. Прочитайте виразно речення. Визначте в них межі головної та підрядної частин. Яку думку виражає підрядна частина? Чи протилежна ця думка тому, чого можна було б сподіватися, виходячи зі змісту головної частини?

1. Молодієш, Києве, хоч старий літами, і гордишся знову ти парками й садами (Д. Луценко). 2. Хай слово мовлено інакше, та суть в нім наша зостається (П. Тичина). 3. Троянди паморозь іскристо-сиза вкрила, хоч бідні пуп'янки ще прагнуть розцвісти (М. Рильський). 4. Де б не бував ти у світі, в серці наш Київ завжди (М. Сингаївський). 5. Нехай я отруєна злою журбою, та в пісні на всяку отруту є лік (Леся Українка).

II. Накресліть схеми речень.

183
Утворіть з кожної пари простих речень складнопідрядне з підрядним допустовим. Поміркуйте, у яких з утворених вами речень підрядна частина може стояти як перед, так і після головної частини.

1. Почалися проливні дощі. Будівельні роботи не припинилися. 2. Літо цього року посушливе. Селяни зібрали гарний урожай. 3. У вікно вривалось свіже повітря. Було душно. 4. Розвідники йшли дуже обережно. Від урвища їх відділяв щонайменше кілометр. 5. Ставок був далеко від нашого села. Ми часто ходили туди вудити рибу. 6. Ми дуже поспішали. Прийти вчасно нам не вдалося.

184
Випишіть, розставляючи пропущені розділові знаки, складнопідрядні речення з підрядними допустовими. Які два речення залишилися невиписаними? Обґрунтуйте своє рішення.

1. Кого не питали ніхто нічого не знав про січовиків (П. Панч). 2. Хоч тільки середина липня але горобина починала червоніти (М. Малиновська). 3. Хоча була дорога й нелегка космічні подолали ми безодні (Д. Луценко). 4. Як приємно чути голос дорогої людини хоч вона і за тисячі кілометрів (Г. Дудка). 5. Куди б не поїхав я брата зустріну (П. Ребро). 6. Ми хочем жить хоч попелом, димами, руїною покрився рідний край (Б. Лепкий). 7. Хай лютує казиться зима все здолають людські теплі руки (В. Сосюра). 8. Молодий капітан дарма що ця частина океану була далеко поза морськими шляхами вимагав од нічної вахти якнайсуворішої пильності (Ж. Верн).

185
Доберіть до наведених підрядних частин головні. Які речення утворилися? Запишіть їх, накресліть схеми.

1. ...хоча ми й не дуже поспішали. 2. Дарма що ми бачилися вранці... 3. Хоча пшеницю посіяли вчасно... 4. Хай я лише вчуся... 5. ...дарма що мені про це багато розповідали. 6. Незважаючи на те, що вітер стишився...

186
І. Прочитайте текст. Визначте його тему та мікротеми. Яких відомих учених, що є гордістю України, ви знаєте?

Іван Пулюй

ІВАН ПУЛЮЙ

Гордістю і славою України є відомий у всьому світі фізик Іван Пулюй.

Народився майбутній учений у 1845 р. в містечку Гримайлів на Тернопільщині в родині священика. За бажанням матері Іван вступив на богословський факультет Віденського університету, хоча його набагато більше приваблювали природничі й точні науки. Вирішивши присвятити своє життя науці, юнак продовжив навчання на філософському факультеті цього ж університету, а в навчальному закладі Страсбурга здобув ступінь доктора філософії.

Іван Пулюй є винахідником багатьох фізичних і електротехнічних приладів. Багато з винаходів українського фізика одержали високі нагороди, зокрема на всесвітній виставці в Парижі. Саме Пулюєві належить першість винаходу рентгенівських променів. Як свідчать незаперечні факти, К. Рентген просто скористався результатами копіткої праці нашого земляка і поспішив першим публічно їх оголосити.

Про свою батьківщину Іван Пулюй ніколи не забував, хоч десятиліттями був вимушений жити й працювати в чужоземному оточенні у Відні й Празі. Справа в тому, що намагання вченого отримати посаду в Київському університеті наразилися на шалений опір царських урядовців.

Помер великий учений у Празі 1918 р. й там же похований, хоч мріяв упокоїтися на рідній українській землі (За С. Зворським).


* Богосло́вський — прикм. до богослов'я. Богослов'я — сукупність церковних учень про Бога й догмати релігії; теологія.

II. Знайдіть у тексті й випишіть три складнопідрядних речення з підрядними допустовими. Визначте їхню структуру, засоби зв'язку, поясніть роль у тексті.

187
МІКРОФОН. Кого, на вашу думку, можна вважати великим українцем?

188
Складіть і запишіть по 2 складнопідрядних речення з підрядними наслідковими і допустовими за поданими схемами.



 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Серпень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017