П`ятниця, 18.08.2017, 20:04
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 1
Користувачів: 1
Nicolaj

О.В. Заболотний. Українська мова - 9. § 28




§ 28. СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ ЗІ СПОЛУЧНИКОВИМ
І БЕЗСПОЛУЧНИКОВИМ ЗВ'ЯЗКОМ

Про те, які є різновиди речень зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком, та про особливості їхньої будови

ПРИГАДАЙТЕ! Чим різниться сполучниковий і безсполучниковий зв'язок?

282
Прочитайте речення. Зверніть увагу на їхню структуру та зв'язок між частинами. Зробіть висновок про особливості будови цих речень.

1. Наслідки вашої праці оцінять інші, дбайте лише про те, щоб серце ваше було чисте й справедливе (Д. Рескін). 2. Стародавня Ольвія давно їх цікавить обох, давно їм хочеться досліджувати, розкопувати її, занесену пісками, щоб дізнатися, чому вона загинула, чому люди покинули її (О. Гончар).

Особливості речень У складному реченні зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком одні частини поєднуються за допомогою сполучників чи сполучних слів та інтонації, а інші — лише інтонації. НАПРИКЛАД: Вже на річках дитячий галас вщух, холонуть дні, і все навкруг холоне (Г. Дудка).
[  ], [  ], і [  ].
У цьому реченні між першою і другою частинами безсполучниковий зв'язок, між другою й третьою — сполучниковий.
Структурні різновиди Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком діляться на три різновиди:
• складні речення з сурядним і безсполучниковим зв'язком. НАПРИКЛАД: Пишається калинонька, явір молодіє, а кругом їх верболози й лози зеленіють (Т. Шевченко).
• складні речення з підрядним і безсполучниковим зв'язком. НАПРИКЛАД: Споконвіку в народі побутує думка: хто першим побачить цвіт ліщини, тому весь вік посміхатиметься щастя (П. Стефанов).
• складні речення з сурядним, підрядним і безсполучниковим зв'язком.НАПРИКЛАД: Жодна мова ніколи не розвивається ізольовано; вона завжди зазнає більшого чи меншого впливу інших мов, , які так чи інакше контактують з нею (М. Жовтобрюх).

283
І. Спишіть спочатку складні речення з безсполучниковим і сурядним зв'язком, потім — із безсполучниковим і підрядним, а потім — із безсполучниковим, сурядним і підрядним. Підкресліть граматичні основи.

1. Птицю вабить рідний берег, і лишає вирій птиця, лиш дихне весна із півдня, лиш набруняться сади (І. Вирган). 2. Жито вже кинуло колос і змінило барву стебел та листків: до зеленавості влилася сивина, ніби його хтось попелом трохи притрусив (М. Малиновська). 3. Упав мороз на листя посіріле, яри заслало сиве полотно, збирають ночі зорі у рядно, і сонце в хмарах ніжиться без діла (В. Симоненко). 4. Як хочеться, щоб всі на світі люди не забували: ти усе ж людина (Г. Дудка). 5. Я пам'ятаю: сніг на землю падав і припадав до мерзлої землі, а батько вносив яблуко із саду, останнє, що сховалось у гіллі (Г. Дудка). 6. Зацвіли, забуяли вишні, забіліло кругом вночі, і кантату* весни одвічну замузичили знов дощі (В. Буденний).


* Канта́та — великий урочистий музичний твір, що його виконують солісти і хор у супроводі оркестру.

II. Схарактеризуйте засоби поєднання частин у складних реченнях, поясніть уживання розділових знаків. Накресліть схеми трьох речень (на вибір).

III. Частини яких складних речень співвідносяться з односкладними реченнями?

284
ДВА — ЧОТИРИ — ВСІ РАЗОМ. Прочитайте речення. Які помилки у вживанні розділових знаків у ньому допущено? Накресліть схему речення.

Мені стало радісно, легко і тепер я знаю: настала весна, і зимі нема більш вороття (В. Земляк).

285
І. Схарактеризуйте речення за поданими схемами.

1.(  ), [  ], і [  ], (  ). 2. [  ], [  ], і [  ], (  ). 3. [ , (  ), ], і [  ], [  ]. 4. [  ], та [  ], [  ]. 5. [  ] : [  ], (  ), (  ).

II. За трьома схемами (на вибір) складіть і запишіть речення.

286
І. Спишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Визначте види речень. Накресліть схеми.

1. Я навік той день запам'ятав з буйних яблунь білий цвіт злітав тихо тихо падав білий цвіт наче мрія неповторних літ (Г. Тютюнник). 2. Квітка рвучко тягнеться до сонця і пружніє листя молоде в'ються стебел оксамитні гронця бо весна пробудження іде (77. Горецький). 3. За конюшиною білою повінню стояли гречки над ними в удовиній самотині сумувала груша-дичка а біля неї перепілка розпачливим голосом скликала своїх діток яких порозгублювала на зжатому полі (М. Стельмах). 4. Я знаю тут проходили бої і вороги ломились в ці ворота (В. Грінчак). 5. Цвітуть сади духмяно пахне рута і соловейко спокою не знає (Є. Гуцало). 6. У вилисках дніпровської води що воям князя рани омивала я бачу захлинається навала свавільної фашистської орди (М. Боровко). 7. Якось раптово зчах і зів'яв рум'яний красень-вечір швидко густішали сутінки що невдовзі переросли в темряву на небі висіялися дрібненькі миготливі зірки... (В. Малик).

II. Підкресліть і поясніть вивчені орфограми.

287
Перебудуйте два речення (на вибір) на складнопідрядні з однорідною і послідовною підрядністю, два інших речення (на вибір) — на складні з безсполучниковим та сполучниковим зв'язком. Перебудовані речення запишіть.

1. Під вікнами починають цвісти мальви. 2. Над нами гудуть бджоли й пустуни джмелі. 3. Ми повільно підійшли до лісового озера. 4. На землю тихо ступає ніч. 5. Берег засинає проти ночі.

288
І. Прочитайте виразно вірш. Скільки граматичних основ має кожне речення тексту? Визначте розряди сполучників, використаних у реченнях. Усно обґрунтуйте вживання розділових знаків.

Ромашки заплющили очі,
Дзвіночки примовкли в зеленій траві,
Щоб не сполохати кохання,
Що тільки-но народилося
І глянуло на світ довірливими очима.
Воно таке ніжне,
Що йому вадить і багато сонця,
І людський натовп, і галас, і метушня,
А сонячні промені
Вітер зв'язав у пучок
Та й поклав дозрівати
На білій хмарині...
(Г. Дудка)

II. Розгляньте схеми. Яка з них відображає структуру першого речення вірша, а яка — другого? Визначте вид кожного речення. Накресліть подані схеми, позначаючи в них засоби зв'язку між частинами та ставлячи питання до підрядних частин.

1. [  ], [  ], (  ), (  ). 2. [  ],(  ), [  ].

289
І. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Обґрунтуйте пунктограми. Накресліть схеми речень.

1. Очі ніби з весен хмари у них і подив вітру від того білоповеневого квіту що затоплює навесні цей підлісний масив міста і якась сторожкість яку можна побачити тільки в очах матері і мудра задума що влягається десь глибоко барвою яблуневої пори золотої осені (В. Качкан). 2. Я цілую щодня твоє небо зоряне на твоєму плечі спить Мала Ведмедиця і коли твоє серце десь в Австралії сердиться в Україні у хмари злітають ворони (О. Мардус).

II. Підкресліть головні та другорядні члени речення. Визначте, якими частинами мови вони виражені.

290
Поясніть значення поданих фразеологізмів. За потреби скористайтеся фразеологічним словником. Із двома фразеологізмами (на вибір) складіть і запишіть складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.

Шукати голку в копиці сіна, вітер в голові гуляє, сізіфова праця, грати першу скрипку, танталові муки, витрішки продавати, з комарів носок, ніде голці впасти, руки чешуться, переливати з пустого в порожнє.

291
І. Спишіть текст, розставляючи пропущені розділові знаки. Чи є в тексті речення з різними видами зв'язку? Обґрунтуйте свою відповідь.

С. Васильківський. Таврида

НАРОДНІ ПРИКМЕТИ

Сьогодні коли маємо густу сітку метеорологічних станцій та космічних лабораторій можемо отримати найповнішу інформацію про погоду а у віддалені часи наші предки розраховували лише на власний досвід. Своєрідними барометрами були свійські та дикі тварини птахи комахи рослини тощо. Неабиякі знавці народної метеорології достеменно знають погода невдовзі зіпсується якщо молодик з крутими рогами. Якщо з положистими то гожою дниною порадують найближчі дні.

Придивіться до жовтої акації якщо її квіти сильно пахтять і над ними в'ються комарі бути негоді. Якщо у вас біля вікна росте шипшина то придивіться до її цвіту якщо вранці пуп’янки не розпустилися невдовзі насуне дощова хмара (За В. Скуратівським).

II. Які народні прикмети, пов'язані з передбаченням погоди, ви знаєте? Розпитайте про них у своїх рідних, знайомих. На основі цих розповідей складіть два речення з різними видами зв'язку.


 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Серпень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017