Понеділок, 21.08.2017, 19:41
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

О.В. Заболотний. Українська мова - 9. § 29




§ 29. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ
«СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ»

292
І. Прочитайте текст. Яку основну думку висловлює автор? Чи згодні ви з ним?

Льодохід

ЛЬОДОХІД

Хто не любить дивитися льодохід! Кому він не подобається!..

Усі поспішаємо до річки, коли дізнаємося, що крига рушила, бо є щось незвичайне в льодоході. Кожна крижинка в безперервному русі, кожній знаходиться тут робота.

Однак, милуючись льодоходом, чи не думаємо ми більше про його шкоду, ніж про його користь? Він, мовляв, зносить мости, руйнує греблі, трощить млини, нерідко відбирає серед нас надто необережних...

Але ось однієї весни, як плин річки перепинила новозбудована гребля, льодоходу на ній не було. Крига розтала. І річкою запанував якийсь смуток, байдужість до життя. Її береги осувалися, її дно покрилося баговинням і смердючими водоростями, вода стала гнила, каламутна. Річці нікуди було поспішати, вона мовби помирала, і ніхто не міг їй допомогти. І зрозуміли тоді всі, що рікам необхідний плин, необхідні льодоходи так само, як і людям.

Нехай ламаються старезні мости і млини, нехай руйнуються старі греблі, зате не буде байдужості до життя, бо оновлюється все, що пережило льодохід (За В. Земляком).

II. Виконайте подані завдання до тексту.

1. Випишіть із тексту складні речення, підкресліть у них члени речення.

2. Визначте види виписаних складних речень.

3. Накресліть схеми виписаних складних речень із різними видами зв'язку.

4. Укажіть художні засоби, використані автором. Поясніть їхню роль у тексті.

5. Знайдіть і поясніть орфограми.

Синтаксичний розбір складного речення з різними видами зв'язку

Послідовність розбору

1. Указати, що речення складне з різними видами зв'язку: сполучниковим (сурядним, підрядним), безсполучниковим.

2. Указати вид речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

3. Установити кількість частин у складному, пояснити, як частини зв'язані між собою.

4. Пояснити розділові знаки між частинами.

5. Накреслити схему.

Під час повного синтаксичного розбору кожна частина складного речення розбирається як просте речення.

Зразок усного розбору

Каштани підносять свічі, тополі співають ввись, і шепоти таємничі по кронах дерев пронеслись (М. Бажан).

Речення складне з різними видами зв'язку (сурядним і безсполучниковим), розповідне, неокличне, має три частини, перша і друга поєднані лише інтонацією, друга і третя — інтонацією та сурядним сполучником і, між частинами ставимо коми.

Зразок письмового розбору

Каштани підносять свічі, тополі співають ввись, і шепоти таємничі по кронах дерев пронеслись (M. Бажан).

Речення складне з різн. видами зв'язку (сурядн., безсполучн.), розп., неокл., три частини. [  ], [  ], і [  ].

293
І. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть сполучники та сполучні слова. Усно визначте види речень.

1. Сонечко встає і в росі трава біля школи в нас зацвітають віти (А. Малишко). 2. Завжди мене чекає мати для неї я мале дитя що перший крок пройшло від хати іще не знаючи життя (Р. Братунь). 3. Мова це доля народу і вона залежить від того як ревно всі ми плекатимемо її (О. Гончар). 4. Коли б спитав мене хто-небудь яку музику любив у ранньому дитинстві який інструмент яких музик я б сказав що більше за все я любив слухати клепання коси (О.Довженко). 5. Цвітуть березневі сніги співають струмочками все довкола озивається мотивом радості і найдужче її чуть у світлі сонця яке й творить священну, нетлінну красу весни (Є. Гуцало). 6. Цього літа не чути на Десні свистків пароплавів не гримить сердитий окрик плотового і не в'ється синій димок рибалки на кручі (О. Десняк).

II. Виконайте письмово синтаксичний розбір трьох речень (на вибір).

294
Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Охарактеризуйте усно зв'язки між частинами. Накресліть схеми речень.

1. З цієї хвилини все те що він бачив навколо себе чув і відчував повнилося для нього новим змістом йому ніби вставили інші очі і він ними бачив тепер те чого раніше не помічав йому ніби підмінили душу і він відчував те про що раніше не здогадувався (Гр. Тютюнник). 2. Десь далеко у Чорному яру шуміли весняні води і той шум був із якимось особливим сердитим сичанням ніби ті води заливали величезне кострище що ніяк не хотіло гаснути (Гр. Тютюнник). 3. З'ївши вареника я падаю в натоптані снігом санки дядько Себастьян умощується на передку і ось уже кінь виносить нас у широкий засніжений світ де у паморозі срібно туманіють верби де вітряки остуджують сонце а річка погойдує переспілі китиці отого очерету в якому й досі живуть чиїсь сумні голоси (М. Стельмах).

295
Виконайте завдання одного із запропонованих варіантів.

Варіант А. Напишіть невеликий твір (5-7 речень) у публіцистичному стилі на екологічну тему. Використайте в структурі тексту два речення з різними видами зв'язку.

Варіант Б. Складіть і запишіть три речення з різними видами зв'язку про необхідність охорони рослинного і тваринного світу.

296
МІКРОФОН. Продовжте фрази.

1. Вивчивши тему «Складне речення з різними видами зв'язку», я зрозумів (зрозуміла), що...

2. Найскладнішим під час вивчення цієї теми для мене було...

3. Свої знання з теми я б оцінив (оцінила) на...

297
Виконайте тестові завдання. Зіставте свої відповіді з тими, що подані наприкінці підручника. За потреби повторіть відповідний матеріал розділу.

ТЕСТ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ

1. Складним із різними видами зв'язку є речення:

А Рушники, які часто розвішували над вікнами і дверима, мали оберігати оселю від усього нечистого, що могло до неї потрапити (В. Супруненко).
Б Липневий день догоряє десь за сутінками густих височенних дубів і лип, палахкотить на золотих банях і сяйно-білих стінах верхівки собору, що вигнався стрімко в небо (І. Багряний).
В Тільки крота не видно було: він кидався глибоко в норі з поверха на поверх свого житла і не тямив, що воно там коїться на горі (Гр. Тютюнник).
Г Перед його очима у буйних травах, у перелісках і між могутніми деревами повільно бродили великі пречудові тварини (П. Загребельний).

2. Складним із сурядним і підрядним зв'язком є речення:

А Зненацька за одну ніч упав сніг, і тепер кущі лежали під холодним блідаво-голубим небом якісь мовби затишнілі, вирізьблювалося виразно на сніговій блідості кожне дерево, яскріли під сонцем широкі галявини (П. Загребельний).
Б Саме тоді викінчено Софію Київську, і собор стояв рожевим дивом посеред білих снігів, а невидимий християнський Бог ждав, щоб його намалювали на стінах, упевнений у своїй незамінимості (П. Загребельний).
В Ці жінки виходили своїми ногами довколишні яри, ліси та луги, їм відомо, де ще збереглися зовсім рідкісні рослини (Є. Гуцало).
Г На землі різні справи є, звісно, та слід твердо усім пам'ятати: не буває нічийного крісла, лиш буває нічийна лопата (Г. Дудка).

3. Речення Там, де став явір понад плаями, знову я чую відлуння пісень: одна верба співає ночами, друга верба співає удень (В. Марсюк) є складним із різними видами зв'язку, а саме:

А із сурядним і підрядним зв'язком;
Б із сурядним і безсполучниковим зв'язком;
В із підрядним і безсполучниковим зв'язком;
Г із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв'язком.

4. Реченню Сніг у полі побілішав, тепер проміння не тоне в гострій млі, що насичувала повітря, не гасне у розстелених під ногами полотнах, що зараз нагадують молочні дзеркала й відображаються у високості... (Є. Гуцало) відповідає схема:

A [  ], [  ], (  ), [  ], (  ).
Б [  ], [  ], (  ), (  ).
В [  ], (  ), (  ).
Г [  ], [ , (  ), ], (  ).

5. Пунктуаційну помилку допущено в реченні:

А Коли є і звичаї, і традиції, і пісні, то приймаєш їх як щось цілком природне, а, коли це зникає, то починаєш докопуватися до причин зникнення того, що раніше тобі здавалося незникненним (В. Голобородько).
Б Мати вірила: земля усе знає, що говорить чи думає чоловік; на самоті вона тихенько розмовляла з нею, довіряючи свої радощі, болі й просячи, щоб вона родила на долю всякого і роботящого і ледачого (М. Стельмах).
В Я чекав тебе з хмари рожево-ніжної, із ранкових туманів, з небесних октав, коли думи збігалися з мли бездоріжньої і незвіданий смуток за душу смоктав (В. Симоненко).
Г Дивись: де сонце умивалось, там стільки крапель золотих кульбабиних в траві зосталось, що й небо мружиться від них (Д. Іванов).

6. Речення Я відриваю голову від землі, а біля мене аж перехитується од сміху Люба, у її руці погойдується чимось напакована торбинка, і дівчина кладе її на те саме місце, до якого тиснулось моє вухо (М. Стельмах) складається з:

А трьох частин;В п'яти частин;
Б чотирьох частин;Г шести частин.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ

1. На які групи поділяються складні речення з різними видами зв'язку?

2. Розкажіть про особливості структури складних речень із сурядним і підрядним зв'язком. Наведіть приклади.

3. Які є різновиди складних речень із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком? Розкажіть про особливості структури кожного з них.

4. Розкажіть про роль складних речень із різними видами зв'язку в мовленні.

5. Складіть два речення, у кожному з яких був би представлений сурядний, підрядний і безсполучниковий зв'язок. Накресліть схеми цих речень.




 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Серпень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017