П`ятниця, 24.11.2017, 22:30
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

О.В. Заболотний. Українська мова - 9. § 30





§ 30. ПОНЯТТЯ ПРО СКЛАДНЕ СИНТАКСИЧНЕ ЦІЛЕ

Про основні ознаки ССЦ, його композицію, особливості інтонації
та роль у мовленні

ПРИГАДАЙТЕ! Що таке текст? Які його основні ознаки?

217
Прочитайте текст, зверніть увагу на групи речень, відокремлені абзацом. Простежте, якими засобами пов'язані речення в групах і яка думка розвивається в кожній з них. Зробіть висновок про особливості групування речень у тексті та основні ознаки таких груп.

Скільки сягає око — усе навколо вкрите кригою. Часом ця крижана пустеля нагадує розбурхане море, хвилі якого раптом скам'яніли, замерзли. Це порівняння викликають мільйони торосів — крижин, що стирчать поламаними скелями в кілька метрів заввишки. Іноді серед цих торосистих полів трапляються чималі прогалини абсолютно рівної криги. Здається, що це аеродроми, які виготувала сама природа.

На одному з крижаних аеродромів, у самому серці цієї пустелі, підносилась невеличка хатина, побудована людською рукою. Стіни й покрівля хатини блискотіли під місячним сяйвом. Хатина була збудована з криги. Під однією стіною вітер намів кучугуру снігу. Поруч стояв намет, а біля нього — якась коробка і тичка з флюгером (За М. Трублаїні).

  У мовленні окремі речення не виступають ізольовано, а поєднуються у своєрідні групи (блоки), які називаються складним синтаксичним цілим.
Основні ознаки Складне синтаксичне ціле (ССЦ) — це група речень, поєднаних між собою в одне ціле за змістом і граматично, які виражають розвиток певної думки. НАПРИКЛАД: Вітер налетів несподівано. 3 неймовірною швидкістю запінились хвилі. Збурений простір наближався до пароплава, що стояв за милю від берега. Раптовий шторм нагадував грім з ясного неба. 3 тоненької трубки біля димаря з хрипом вирвалася пара. То був довгий тривожний сигнал (М. Трублаїні).
Зв'язок речень Єдність ССЦ організовують міжфразні зв'язки, тобто зв'язки між реченнями тексту. Основою, на якій побудовано ССЦ як окрему синтаксичну одиницю, є змістовий зв'язок. Речення в ССЦ настільки тісно пов'язані між собою за змістом, що, взяті окремо, мають вигляд, як правило, неповних, незакінчених. Крім того, речення в ССЦ поєднуються і за допомогою мовних засобів (повторення слів, уживання синонімів, сполучників, займенників тощо).
Мікротема У межах тексту ССЦ виступає його складовим компонентом. Частина загальної теми тексту називається мікротемою.
Мікротему розкривають кілька речень тексту, найбільш значуще з-поміж яких називається тематичним.
Композиція ССЦ Як правило, ССЦ складається з трьох частин: зачину, основної частини й кінцівки.

ОСОБЛИВОСТІ ЧАСТИН ССЦ
Частини ССЦ Особливості
Зачин виражається основна думка висловлювання. Це найбільш самостійне значуще речення в межах ССЦ, що може навіть виділятися в окремий абзац
Основна частина розгортається, конкретизується думка, виражена в зачині. Складається здебільшого з кількох речень
Кінцівка міститься висновок, який випливає зі змісту середньої частини. Кінцівка не обов'язкова

  НАПРИКЛАД: Прийшла осінь. У зелені коси беріз вплелися золоті стрічки. Різнобарвним полум'ям горять осики, дикі груші. Червоніють китиці ягід на горобинах. На лісовій ліщині дозріли горіхи. Важкі коричневі жолуді падають з дубів. Лісовим мешканцям настав час заготовляти на зиму харчі (О. Пархоменко).
У наведеному ССЦ перше речення є зачином, а останнє — кінцівкою.
Інтонація В усному мовленні для поєднання речень ССЦ широко використовується інтонація. Паузи між окремими реченнями ССЦ коротші від пауз, що відокремлюють ССЦ одне від одного. У кінці ССЦ голос значно понижується, а на початку наступного — підвищується.

300
I. Прочитайте уривки з текстів. Доведіть, що це ССЦ. Визначте їхні композиційні елементи (зачин, основну частину, кінцівку). Простежте, як розвивається думка в кожному з них.

1. Гепард — найшвидший звір на Землі. Ні кінь, ні антилопа не обженуть його. За офіційними даними, гепард може розвивати швидкість 112 км/год. А деякі мисливці запевняють, що швидкість бігу гепарда 140 км/год. У нього єдиного з усіх котів кігті не втягуються. Ось тому він бігає, як спринтер* на «шипах» (Із журналу).


* Спри́нтер — бігун, плавець і т. ін. на коротку дистанцію.

2. В Україні ремез найчастіше селиться на вербі. Дерева дають йому і притулок, і будівельний матеріал. Ремез прилітає до нас на початку квітня і починає будувати гніздо у другій половині місяця. А закінчує лише в травні. Півмісяця споруджується чудова будівля, яка викликає подив і захоплення. Не віриться, що пташка може виткати таку міцну білувату повсть* (Із журналу).


* * Повсть — виготовлений із вовни цупкий матеріал, який використовується для вироблення теплого взуття, капелюхів і т. ін.

II. Спишіть перше висловлювання, визначте граматичні основи в його реченнях. Підкресліть і поясніть вивчені орфограми й пунктограми.

301
МОЗКОВИЙ ШТУРМ. Чи правильне твердження, що складне синтаксичне ціле є синтаксичною одиницею більш високого рівня порівняно з реченням? Чому?

302
І. Прочитайте текст, визначте його тему й основну думку. Розкажіть, чому полотна Катерини Білокур так вразили всесвітньо відомого художника Пабло Пікассо.

К. Білокур. Півонії

КВІТИ КАТЕРИНИ БІЛОКУР

Пабло Пікассо відтулив штору на стіні — й на нього глянули квіти... Таки глянули, бо сонце, що вийшло, виборсалося з густої піняви і стало навпроти вікна кабінету, жадібно наткнулося на кожну їхню пелюстку, заходилось пестити їх, ніжити, напувати своїм цілющим теплом. І мальви, півники, чорнобривці, півонії, калачики, жоржини, любисток, ружі, кручені паничі, невісточки, нагідки, королевий світ, волошки, айстри, левкої раптом ожили й потягнулися до світла.

Своїми невидимими корінцями квіти дотягнулися аж до рідної Богданівки, до її чорнозему, без якого вже не могли існувати. Полотно, на якому вони намальовані, зіткане з льону, що виріс на українській землі, фарби — з олії з цього льону, а намалювала їх жінка, яка без цієї землі була б хіба що перекотиполем. За тисячі кілометрів од рідного дому квіти про це не забули, бо Катерина наділила їх своєю пам'яттю.

Пабло Пікассо заплющив очі. Але перед його зором усе одно стояли квіти, виплекані південним сонцем і чистою та буйною фантазією художниці. Такими бачилися йому квіти лише в дитинстві. На теплих пагорбах рідної Іспанії. Тільки в дитинстві їх можна побачити такими радісними і здивованими очима, тільки не затуркана суєтою душа може отак їх відчути. І тепер квіти дивилися на нього очима забутих казок і давно забутих ним радостей, таких чистих і благовісних радостей, які випадають людині лише раз на все життя. їх може подарувати лише батьківщина і дитинство. А ще точніше — батьківщина в дитинстві (За В. Яворівським).

II. Укажіть ССЦ, сформулюйте основну думку та оцініть виражальні можливості кожного з них.

II. Визначте мікротеми тексту та запишіть тематичні речення у формі плану. За планом усно перекажіть текст, виділяючи інтонацією ССЦ.

303
Укладіть словничок асоціацій на тему «Квіти» (8-10 слів). Складіть ССЦ на цю саму тему, використавши речення з відокремленими членами та користуючись укладеним словничком.

304
І. Прочитайте вголос текст, визначте його тип і стиль мовлення. Чи поділяєте ви позицію автора, висловлену в тексті?

ТВОЄ МАЙБУТНЄ

Одним із найважливіших кроків у житті людини є вибір професії. Адже лише займаючись тим, що тебе цікавить, приносить радість, ти відчуватимеш життєву повноцінність. Тому не можна покладатися на випадковість, квапитися. Необхідне найсерйозніше ставлення до цієї проблеми як батьків, так і самих молодих людей.

Набагато частіше впливають на вибір майбутнього фаху батьки, їхня робота, вподобання. Та не завжди це можна вважати найкращим. Свою майбутню спеціальність треба обирати самостійно, цілеспрямовано й не поспіхом.

Часто підлітків ваблять майбутні титули, сцена або великі заробітки. Проте чи можуть подібні аргументи бути остаточними у виборі свого майбутнього? Роблячи ставку на «грошовиті» професії, треба пам'ятати, що вище оплачувана праця буває складнішою й важчою фізично чи розумово, вимагає більшої відповідальності, затрати часу тощо. До того ж гроші не завжди гарантують задоволення роботою.

Тим, хто обирає професію, варто задуматися, чи не оцінюють вони життєві перспективи подібним чином. І не зайве нагадати, що більшість наших громадян мають не «престижні», а корисні, необхідні й цікаві професії (За І. Томаном).

II. Знайдіть у тексті ССЦ, визначте мікротеми. До кожного ССЦ доберіть заголовок, який би виражав основну думку. Обґрунтуйте доцільність розподілу тексту на ССЦ, поясніть інтонацію.

III. Поясніть лексичне значення виділених слів. За потреби скористайтеся тлумачним словником.

305
МІКРОФОН. ЩО треба враховувати, обираючи майбутню професію? Чи ви вже зробили свій вибір?

306
Складіть і запишіть твір на тему «Мій вибір професії» або «Вибір професії», доцільно поділяючи його на ССЦ. Роботу над твором виконайте в такій послідовності: осмисліть тему твору, продумайте основну думку, визначте мікротеми, окресліть ССЦ та як розвиватиметься думка в кожному з них, доберіть ключові слова і словосполучення, складіть план, напишіть твір, перевірте написане.

307
І. Переставте речення так, щоб вони становили ССЦ. Утворений текст запишіть, визначте в ньому композиційні елементи. Поясніть, за яких умов сукупність речень можна вважати ССЦ.

(1)3а тихою річечкою, де він колись лежав у окопі, стояло кілька тяжких танків. Короста іржі роз'їдала їхні покорчені останки. (2)Ні, то не кров, то запізніла червона квітка гороху цвіла на тому, що колись воно несло смерть. (3)На одному скаліченому колесі він раптом побачив живу краплину крові. (4)Наступного дня Марко добрався до тієї місцевості, де майже голіруч зчепився із самою смертю. (5)Марко з несподіванки аж здригнувся і ближче підійшов до танка (За М. Стельмахом).

II. Виконайте письмовий синтаксичний розбір одного речення (на вибір). Визначте частину мови кожного слова цього речення.

308
Складіть і запишіть невеликий текст (3 або 4 абзаци), увівши до нього подане ССЦ. Доберіть заголовок, визначте тему й мікротеми вашого тексту. Обґрунтуйте доцільність розподілу вашого тексту на ССЦ.

Був пишний травневий вечір. Сонце заходило за сизу легеньку хмарку й неначе обвело її навкруги золотим, лискучим обручиком. Синє небо було прозоре та глибоке, неначе вода коло берега в морі. На небі подекуди плавали білі хмарки, як лебеді. Покроплена дощиком земля ніби дихала пахощами весняних квіток (І. Нечуй-Левицький).

309
Опишіть усно ранок у лісі за допомогою трьох ССЦ, використовуючи подані зачини й кінцівки.

О. Шовкуненко. Пейзаж

Перше ССЦ. Крізь густу шапку дуба пробився перший промінь. ... Сонце йде повагом угору, а за ним змінюється і колір лісу.

Друге ССЦ. Заметушилися сороки. ... І вже ліс сповнився пташиним гамом.

Третє ССЦ. Показало носа зі своєї схованки ведмежа. ... Клишоногий задоволений: ранок сьогодні — як ніколи.

310
За поданим планом запишіть текст, який складався б із трьох ССЦ. Використайте пункти плану як тематичні речення.

ПЛАН

1. Як чарівно грає по царству квітів сонце!

2. У степу збирається на дощ.

3. Через усе небо палає всіма кольорами дугаста веселка.

311
І. Підготуйтеся до написання тексту-опису (на одну сторінку) на тему «Прихід весни»: сформулюйте основну думку; продумайте, зі скількох ССЦ складатиметься текст та яка думка розвиватиметься в кожному з них; запишіть мікротеми; складіть план; доберіть і запишіть ключові слова й словосполучення відповідно до теми, основної думки і плану.

II. Напишіть текст-опис на тему «Прихід весни», користуючись дібраним матеріалом.


 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Листопад 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017