П`ятниця, 17.11.2017, 19:30
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

О.В. Заболотний. Українська мова - 9. § 31




§ 31. СКЛАДНЕ СИНТАКСИЧНЕ ЦІЛЕ І АБЗАЦ

Про основні ознаки ССЦ, його композицію, особливості інтонації
та роль у мовленні

ПРИГАДАЙТЕ! Що таке абзац? Яка його роль у тексті?

Абзац Абзац — це: 1) відступ управо на початку першого рядка для відокремлення однієї частини тексту від іншої; 2) частина тексту між двома такими відступами. 3 його допомогою на письмі виділяються окремі думки, частини тексту, щоб полегшити читачеві сприйняття висловлювання.
Абзац надає тексту певного забарвлення. Зокрема, текст, поділений на невеликі абзаци, справляє враження швидкої, напруженої дії. Повільність, гнітючість створюється великими абзацами.
Співвідношення ССЦ з абзацом ССЦ нерідко збігається з абзацом, проте ці одиниці не можна ототожнювати. На відміну від ССЦ, абзац не є одиницею синтаксичного рівня.
Межі ССЦ і абзацу можуть і не збігатися. Так, в абзац може бути винесене одне речення, а ССЦ — це, як правило, мінімум два речення; в одному абзаці можуть бути два і більше ССЦ; одне ССЦ може бути винесене в два абзаци. Проте певна залежність між розподілом тексту на абзаци і складними синтаксичними цілими існує: чим точніше обидві одиниці вкладаються одна в одну, тим гармонійніше звучить увесь текст.

312
І. Прочитайте текст, визначте його тип і стиль мовлення. Розкажіть, як потрібно поводити себе в ситуації, описаній у тексті? Чи доводилося вам спостерігати за поведінкою лісових мешканців?

НЕБЕЗПЕЧНА ЗУСТРІЧ

Темна соковита зелень серед жовтого — то були кущі смородини чи малини. Отже, десь поблизу вода... Я почвалав туди і раптом побачив, що кам'яна брила над кущами ожила і посунула понад ними, змінюючи свої обриси. Я зупинився, придивився пильніше і... похолов — та це ж ведмідь!

Бурий, чималенький. Напевно, відстань скрадала його справжні розміри. Я прикипів до місця. Що діяти. Та ведмідь з такою жадобою ласував ягодами, що не помічав мене. Я обережно ліг на бік, звільнив руки від ремінців рюкзака і, тамуючи подих, дивився на бурого. Подумав: добре, що тут, унизу, немає вітру і звіра не сягає людський запах.

Ведмідь підводився на задніх лапах, передніми водив по кущах і тицяв у них мордою — збирав ягоди. Я лежав на боці, забувши спрагу, і не зводив очей з клишоногого. І хто зна, що переважало зараз у моїх відчуттях — цікавість чи переляк.

Та це не могло тривати довго... Просто над головою стримів великий камінь. Я обережно звівся на ноги, подряпався туди, кленучи дрібні камінці, що сипалися з-під рук і ніг, але бурмило не озирався на той шелест. Видно, звик до сипання гальки та щебеню в горах (Ю. Хорунжий).

II. Укажіть ССЦ, поясніть думку та оцініть виражальні можливості кожного з них. Спробуйте встановити залежність між поділом тексту на абзаци та його змістом.

III. Випишіть із тексту складні речення. Підкресліть у них граматичні основи, накресліть схеми, поясніть розділові знаки.

Невідповідність меж абзацу і ССЦ більш характерна для художнього стилю, у якому поділ на абзаци базується на поєднанні логіки та емоцій і певною мірою залежить від індивідуальності того, хто пише. Наприклад, абзац може розірвати ССЦ, щоб підкреслити емоційно-експресивні якості висловлювання. У наукових же текстах збігів абзаців і ССЦ значно більше, оскільки такі тексти зорієнтовані на логічну організацію мовлення.


313
І. Прочитайте текст уголос, дотримуючись правильної інтонації. Визначте його тип і стиль мовлення.

ДОІЦ

Тихо, й нудно, і спека пекельна...

Нікуди вже далі — ось-ось має щось трапитися.

І десь далеко, за темною смугою лісу, обізвався грім.

Легко й радісно зітхнув густий хутірський парк із столітніми дубами. Тихо забриніли маленькі шибки в низенькій хаті-землянці. Пішла хвиля, аж засвистіла по ланах засохлого жита.

Щось насувало грізне.

Потемніло, завітрило, закрутила курява.

Гримнуло ближче, немов звалив хтось на поміст деревину, загуркотіло й покотилось у небо.

Вітер ущух. Між листом зашелестів густий, рівний дощ. А на небі зчинилась гуркотнява: кидало колоддям, ламало, трощило й луною розкочувавсь гук над хмарами по широких небесних просторах. А з-під тієї тріскотні тихо сіявся на прив'яле листя, на присмажені трави й хліба дрібний, як роса холодний, дощ (За С. Васильченком).

II. Простежте розподіл тексту на ССЦ й абзаци. Доведіть, що в кожному новому абзаці розкривається нова тема, але всі частини тексту взаємопов'язані. У яких випадках межі ССЦ і абзаців збігаються, а в яких — ні? Чим це можна пояснити? Поміркуйте, як розподіл тексту на абзаци впливає на його забарвлення.

III. Знайдіть і поясніть вивчені пунктограми.

314

І. Прочитайте текст, який не розподілено на абзаци. Чи відчули ви труднощі в його сприйнятті? Визначте ССЦ, оцініть їхні виражальні можливості. Поділіть усно текст на абзаци. Поясніть, чи зумовлений ваш поділ особливостями змісту тексту.


Пам'ятник П. Сагайдачному
в м. Києві

ВІДВАЖНИЙ ВАТАЖОК

Десь наприкінці XVI-XVII ст. Запорозька Січ стала добре укріпленою прикордонною фортецею України. Саме на той час серед запорожців з'явився ще нікому не відомий Петро Конашевич-Сагайдачний. Про нього знали тільки те, що він раніше служив у одного київського магната і що був дуже освіченою людиною. Уперше ім'я Сагайдачного набуло популярності 1605 р. після морського походу козаків на турецьку фортецю Варну. У тій битві він відзначився хоробрістю. А наступний похід на Кафу — найголовніший невільничий ринок — закріпив за ним славу здібного і відважного козацького ватажка. Кільканадцять тисяч невільників, яких Сагайдачний зі своїми козаками визволив із турецької неволі, рознесли славу про нього по всій Україні. Навесні 1614 р. Сагайдачний почав готуватися до походу на Синоп — велике місто Анатолії. Козаки заходилися будувати нові човни, які були близько 20 метрів завдовжки. На них ставили щоглу і напинали вітрила. До бортів кріпили кочети* на десять або й більше весел. А по боках для більшої стійкості ликом** із липи прив'язували снопи очерету. Оце й була знаменита запорозька чайка... На третій день, подолавши розбурхане море, чайки дісталися до Анатолії. Турецька сторожа не помітила запорожців, бо ж українські човни лише на півтора метра виступали над водою. Зате високі й великі турецькі галери, що стояли в гавані, було добре видно здалека. Побачивши їх, козаки зараз же спустили на чайках вітрила, щоб вороги не виявили їх завчасно. Коли темрява оповила море, козаки підпливли до галер ближче. Сагайдачний дав сигнал до штурму. Сміливість і блискавичність, з якими запорожці взяли Синоп, вразили сучасників, а Сагайдачний зажив такої слави серед козацького війська, якої доти не мав жодний отаман. Ніколи перед тим запорожці не мали такої сили, як за гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного (За В. Богаєвським).


* Ко́чет — пристосування на човні для прикріплення весла; гніздо для весла.
** Ли́ко — внутрішня частина кори молодих листяних дерев, що легко відокремлюється від стовбура і ділиться на стрічки.

II. Випишіть тематичні речення кожної мікротеми. За виписаними тематичними реченнями стисло перекажіть текст, доповнивши його ССЦ, яке б містило опис моря під час бурі. Переказ запишіть, доцільно розподіляючи його на абзаци.

315
Установіть відповідність між абзацами і ССЦ у творах Квітки-Основ'яненка «Маруся» і П. Куліша «Чорна рада». На основі цих творів доведіть, що розподіл тексту на абзаци є однією з ознак стилю письменника. Оцініть виражальні можливості ССЦ у текстах письменників.

316
Складіть і запишіть невеликий текст (3 або 4 абзаци), увівши до нього подане ССЦ. Доберіть заголовок, визначте тему й мікротеми вашого тексту. Обґрунтуйте доцільність розподілу вашого тексту на ССЦ й абзаци.

На сивій од роси траві по долу пасуться коні. Двоє. Один білої, другий карої масті. То лісникові. Он і хату його видно під байрачком під кручею, і дворище просторе. А посеред дворища вогнище горить і над ним казанок — вечеря вариться (За Гр. Тютюнником).


 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Листопад 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017