Понеділок, 21.08.2017, 19:47
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

О.В. Заболотний. Українська мова - 9. § 33




§ 33. СТРУКТУРНІ ТИПИ СКЛАДНИХ
СИНТАКСИЧНИХ ЦІЛИХ

Про те, як будуються ССЦ з ланцюжковим і паралельним зв'язком речень, та з якою метою вони вживаються в мовленні

326
Прочитайте подані ССЦ. Простежте, у якому з них кожне наступне речення ніби випливає з попереднього, а в якому — речення відносно самостійні. У якому ССЦ широко вживаються лексичні засоби міжфразного зв'язку, а в якому — в основному змістові? Зробіть висновок про особливості двох основних типів ССЦ за способом зв'язку між реченнями..

1. Раз або й два на рік — весною і восени — поле орали. І наша стежка зникала під ріллею, присипана грудками, розрівняна й заволочена. Здавалось, вона пропадала зовсім. А проте наступного дня стежка народжувалась — якось несміливо, напівтаємно, у вигляді тоненького, ледь помітного людського сліду (В. Близнець).

2. У травневому лісі хвилі квітів хлюпають під ноги. Повітря, настояне на ароматах смолини і мокрого листя, приємно дурманить голову. Теплінь. Найдрібніше створіння і те не поспішає розплескати по всьому лісі свою весняну радість (Є. Шморгун).

Ланцюжковий зв'язок Залежно від способу зв'язку між реченнями розрізняють два основні типи складних синтаксичних цілих:
• з ланцюжковим зв'язком речень;
• з паралельним зв'язком речень.
У ССЦ з ланцюжковим зв'язком речень кожне наступне речення доповнює попереднє, розкриваючи, уточнюючи його зміст. У такий спосіб здійснюється розгортання думки, відбувається її рух. НАПРИКЛАД: Ялинку ми запозичили пізніше зі скандинавських країн. А для українців традиційним є дідух. Це останній снопик або пучечок колосків з поля, зібраних наприкінці жнив, так званий «обжинок». Його освячували в церкві на Спаса чи Маковія, зберігали в коморі, на горищі, а перед Різдвом уносили в хату (Л. Орел).
Умовно ланцюжковий зв'язок можна показати за допомогою такої формули: А Б В.
Паралельний зв'язок У ССЦ з паралельним зв'язком речень кожне з речень характеризується відносною самостійністю. Такі ССЦ використовуються переважно для опису послідовно змінюваних, незалежних одна від одної подій чи таких явищ, що відбуваються одночасно. НАПРИКЛАД: Співала земля. Дзюрчали по балках струмки. Гули джмелі струною віолончелі, стрекотали цвіркуни. Дзвеніли комарі кришталевим дзвоном, і лилися з неба блакитним сяйвом співи весняних радісних жайворонків (3. Тулуб).
У наведеній конструкції кожне речення виступає як самостійне, а спільно вони створюють єдину картину.
Засоби зв'язку У ССЦ з ланцюжковим зв'язком широко вживаються різні засоби міжфразного зв'язку (повтори слів, синоніми, єдність видо-часових форм дієслів, займенники, прислівники, сполучники тощо).
Речення ССЦ з паралельним зв'язком пов'язуються між собою переважно лише за змістом, хоча й у цих конструкціях як засіб міжфразного зв'язку вживається також єдність видо-часових форм дієслів.

Ланцюжковий і паралельний зв'язок речень можуть поєднуватися в межах одного ССЦ.

327
Прочитайте ССЦ, визначте їхні типи за способом зв'язку речень. Відповідь обґрунтуйте. Порівняйте засоби міжфразного зв'язку речень у них.

1. Сонце низько стоїть на заході між білими й сизими хмарками, червоне, як жар. Небо внизу над лісами делікатно блакитне, а подекуди ніби зелене, лиснюче й прозоре, неначе помальоване скло. Над Оболонню висять низько білі, тонкі, аж прозорі, хмарки. За Дніпром, над борами і далеко за Десною стоять хмари внизу, над самими борами, неначе високі й важкі чорні гребені Альп (І. Нечуй-Левицький).

2. Важкою, довгою й копіткою роботою було виготовлення чорнила. Зате зберігалося все написане дуже довго. Літописи, книги тисячолітньої давності, й сьогодні читаються. Для цього брали дубову кору, довго настоювали її, квасили, потім варили, доливали соки ягід і рослин, ще й вишневу смолу, на додачу кидали в розчин залізячки. Через місяць-другий чорнило готове (М. Слабошпицький).

328
І. Переставте речення так, щоб вони становили ССЦ. Утворений текст запишіть. Визначте тип ССЦ, схарактеризуйте особливості розгортання думки.

1. Осяяне, воно, здавалось, сміється своєю — чистою і великою — радістю. 2. Там, облите потоками гарячого світла, стояло моє дерево. 3. Погляд мій упав нижче на обрій. 4. Через кілька днів прийшли до нас гості, і мама сказала натрусити яблук. 5. Було воно таке, як і завжди: високе, мало верхівкою не сягало хмар, розлаписте гілля його погордо плавало в повітрі. 6. Я взяв миску і поліз на дерево (За Є. Гуцалом).

II. Виконайте письмовий синтаксичний розбір одного з речень (на вибір).

329
І. Прочитайте текст, схарактеризуйте особливості розгортання думки в ньому. Доведіть, що в цій конструкції речення поєднані ланцюжковим і паралельним зв'язком, утворюючи одне ССЦ.

Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки, наче крила. І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням (М. Стельмах).

II. Визначте «відоме» і «нове» в реченнях тексту та засоби міжфразного зв'язку.

Уміння правильно відтворити думку не менш важливе, ніж уміння правильно добирати слова. Неправильне поєднання речень у тексті робить повідомлення заплутаним, невиразним, призводить до спотворення думки.

330
ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ. І. Прочитайте текст. Визначте його тему та основну думку. Сформулюйте 2-4 запитання за змістом прочитаного. Поставте ці запитання однокласнику (однокласниці). Вислухайте відповіді.

Повітряні кулі

ПЕРШИЙ ПОВІТРОПЛАВЕЦЬ

8 серпня 1709 р. Бартоломеу де Гусман прибув у Португалію і попрохав аудієнції в короля. Він запропонував монархові проект кулі для польотів над землею і тут же продемонстрував зменшену модель такого літального апарата. Оболонку було зроблено з бавовняної тканини, кошика сплетено з лози. Гусман розклав вогонь під соплом, куля наповнилася нагрітим повітрям і на очах у захопленого короля і його почту здійнялася в небо.

Демонстрація була більш ніж переконливою. Король не заперечував проти побудови великої повітряної кулі. Він наказав видати молодому бразильцю гроші для створення такого літаючого корабля, у кошику якого могла б уміститися доросла людина, і власноруч підписав документ, за яким Бартоломеу де Гусману надавалося виключне право на побудову такого апарата.

Через два місяці повітряна куля була готова до польоту. Її охрестили «Пассароля», що в перекладі з португальської означає «Горобчик». Розповідають, що вона кілька разів пролітала над Лісабоном на кілометровій висоті. Єдиним пасажиром був сам Бартоломеу де Гусман, якого лісабонці почали називати «О' Воадор» — «Літаюча людина».

Але невдовзі заздрість та інтриги згубили талановитого винахідника. За свої «грішні» ідеї йому довелося відповідати перед судом інквізиції, а згодом, рятуючи життя, втекти до Іспанії. Скоро про вигнанця і його винахід забули. Пам'ятали про Гусмана лише мешканці його рідного міста Сантус. На одній із площ цього міста винахіднику повітряної кулі поставлено пам'ятник (За Г. Бурганським, Р. Фурдуєм).

II. Укажіть ССЦ, визначте їхній тип за способом зв'язку речень. Поясніть, з якою метою ССЦ цього типу вжиті в тексті.

III. Випишіть із тексту тематичні речення. За виписаними реченнями усно перекажіть прочитане, не змінюючи типи ССЦ, з яких складається текст.


331
І. Спишіть текст, розставляючи пропущені розділові знаки та розкриваючи дужки.

Був пишний травневий вечір. Сонце заходило за сизу легеньку хмару й наче обвело її на(в)круги золотим, лискучим обручиком. Синє небо було прозоре та глибоке (не)наче вода коло берега в морі. На небі (по)декуди плавали білі хмарки як лебеді. Покроплена дощиком земля ніби дихала пахощами весняних квіток. Якась ніжна ніби дівоча краса була розлита в тих пишних та делікатних білих синіх і рожевих фарбах та сутінках неба.

Зірниця зійшла на небі й ніби гуляла по рожеви(м,х) хмара(м,х). Тихий рожевий світ обливав її чудове лице та руки (не)наче виточені з слонової кості. Великі чорні очі блищали як зорі. Чорні густі коси вилися локонами по біли(м,х) плеча(м,х). На голові в неї блищала гірлянда з троянд. Ясно(зелена) сукня (з, с)пускалася на хмари і була вся повита пишними гірляндами та букетами рож і нарцисів. Зірниця тихо ступала по хмарка(м,х) білими ніжками і за слідом її ніг хмари вкривались (не)наче рожами та білими леліями (І. Нечуй-Левицький).

II. Укажіть ССЦ, визначте їхній тип і засоби міжфразного зв'язку. Поясніть, з якою метою ССЦ цього типу вжито в тексті.

III. Прочитайте текст уголос, дотримуючись правильної інтонації. Поясніть особливості інтонації.

332
І. Складіть і запишіть такі ССЦ: а) з ланцюжковим зв'язком речень у науковому стилі; б) з паралельним зв'язком речень у художньому стилі. Схарактеризуйте засоби міжфразного зв'язку, якими ви скористалися.

II. Одне зі складених вами ССЦ уведіть у невеликий текст, доцільно розподіляючи текст на абзаци.


 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Серпень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017