Вівторок, 22.08.2017, 16:41
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

О.В. Заболотний. Українська мова - 9. § 4




§ 4. НЕПРЯМА МОВА.
ЗАМША ПРЯМОЇ МОВИ НЕПРЯМОЮ

Про непряму мову як засіб передачі чужої мови та про те, як замінити пряму мову непрямою

40
Порівняйте речення в першій колонці з відповідними реченнями в другій. На основі спостереження з'ясуйте особливості заміни прямої мови непрямою.

Пряма мова Непряма мова
1. «Васильку, го-ов! А йди сюди!» — гукнув з подвір'я батько (М. Коцюбинський) 1. Батько гукнув з подвір'я, щоб Василько йшов до нього
2. «Я цієї пісні раніше не чув, — сказав студентові Тарас. — Ви її всю знаєте?» (О. Іваненко) 2. Тарас сказав студентові, що цієї пісні він раніше не чув, і запитав, чи той її всю знає

Основні ознаки Чуже мовлення може бути передане не дослівно, а лише зі збереженням його змісту. У такому разі використовують речення з непрямою мовою.

Непряма мова — чуже мовлення, що передається не дослівно, а лише зі збереженням основного змісту. НАПРИКЛАД:
1. Відомий французький письменник Вольтер стверджував, що чудово бути скромним, та не слід бути байдужим.
2. Мати через пліт запитала сина, куди він збирався (М. Стельмах).
Структура Речення з непрямою мовою за будовою є складним реченням, частини якого з'єднуються за допомогою сполучників або сполучних слів (займенників, прислівників). При цьому непряма мова завжди стоїть після слів автора.
Інтонація У реченнях з непрямою мовою слова автора вимовляються підвищеним тоном; далі робиться пауза, після якої непряма мова вимовляється спочатку високим, а потім зниженим тоном. НАПРИКЛАД:
Назар радісно повідомив, / що має квитки на футбольний матч.
Стилістичні особливості Непряма мова стилістично нейтральна, а тому в науковому та офіційно-діловому стилях переважає над прямою мовою.

ЗАМІНА ПРЯМОЇ МОВИ НЕПРЯМОЮ
Тип речення та спосіб оформлення заміни Приклади
Речення з прямою мовою Речення з непрямою мовою
Розповідне (за допомогою сполучника що) Учителька сказала: «Мене звуть Світлана Павлівна» Учителька сказала, що її звуть Світлана Павлівна
Спонукальне (за допомогою сполучника щоб) «Принеси, будь ласка, квіти», — попросила мама Сергія Мама попросила Сергія, щоб він приніс квіти
Питальне (за допомогою займенників і прислівників (хто, який, коли та ін.) або сполучника чи) «Тарасе, ти прийдеш до мене?» — запитав я.
«Хто написав статтю?» — запитав учитель
Я запитав Тараса, чи він прийде до мене.
Учитель запитав, хто написав статтю

При заміні прямої мови непрямою змінюються форми дієслів, а також особових і присвійних займенників. Пропускаються звертання, вигуки, іноді вставні слова й частки.

41
Спишіть речення, замінюючи пряму мову непрямою. Укажіть, які слова при цьому змінили свою форму, а які довелося пропустити. Поясніть інтонацію в реченнях з непрямою мовою.

1. «Я приїжджала до матері», — мовила дівчина (Є. Гуцало). 2. «Ті школярі, — писав В.О. Сухомлинський, — які, крім підручника, нічого не читають, дуже поверхово оволодівають знаннями». 3. «Колись, дуже давно, — розповідав нам дід, — Григорій був найдужчим парубком на всю губернію...» (О. Довженко). 4. «Прощайтеся, діти, бо вже пора йти додому», — сказала мати (О. Квітневий). 5. «Чи далеко ще до міста?» — поцікавився чоловік (І. Цюпа). 6. «Чудовий Дніпро!» — скаже всякий, хто гляне (С. Олійник). 7. «Що ж буде далі зо мною? — думав Микола. — Невже ж колись і Нимидора почує про мою смерть на чужині?» (І. Нечуй-Левицький). 8. Жінка сказала звучним, гарним голосом: «А я вже давно чекаю на тебе» (Є. Гуцало). 9. «Та коли ж той день промайнув?» — здивувався дід (М. Стельмах). 10. «Гей, чорнобривий та чорноокий, скільки правиш за свого коня?» — похитуючись, гукнув дядько цигану (М. Стельмах).

42
Спишіть, виправляючи допущені помилки при заміні прямої мови непрямою.

1. Бабуся попросила онука налити собі молока. 2. Євген Гуцало наголошував пам'ять наша — глибокий чарівний колодязь. 3. Мені казала мати, що роби добро і чисту совість не віддай за шмати. 4. Учитель попросив учнів принести собі книжки. 5. Дідусь сказав онуку, бери заступ і йди на пустир викопувати яблуньку. 6. Поранений запитав зустрічних, а фронт далеко? 7. Михайло Стельмах писав, що я люблю тебе, незрадлива мудрість книг.

43
Прочитайте текст. Укажіть пряму мову, поясніть уживання розділових знаків. Перекажіть усно прочитане, замінюючи пряму мову непрямою.

Недалеко від куреня на лісовій пропаленій латці чорніли вугляки й недогарки. Люба, вже припавши до землі, так дмухала на них, що з очей текли сльози, але її старання були марними.

— Почекай, дівко, не воруши увесь попіл, — сказав я. — Ось ми пошукаємо живого вуглячка.

Ломачкою розворушив погасле багаття і таки знайшов, на радість Любі, вуглину, на краєчку якої ще трималася цятка вогню. До нього ми приклали сухого бересту, подмухали навперемінку, берест затріщав, задимівся і спалахнув. Тепер уже неважко було розпалити багаття.

— Ось ми й кулешу наваримо, — радісно мовила Люба й побігла в курінь, винесла звідти казанок, таган і торбинку з пшоном, у якому ще розкошував шматок старого сала.

— І ти вмієш куліш варити? — здивувався я.

— Та чом не вмію, ось побачиш, який буде смачний, коли салом затовчу, — запевнила дівчина.

І справді, куліш її вдався на славу. Посідавши на землю, ми їли його прямо з казанка, я підхвалював куховарку, а вона соромливо і радісно відмахувалася смаглявою рукою, в якій тримала зачерствілий житник:

— І що тут такого: куліш як куліш! От борщ зварити — це діло трудніше (За М. Стельмахом).

П. Ренуар. Молода людина в лісі
44
Складіть зв'язний текст відповідно до запропонованої ситуації спілкування, увівши речення з непрямою мовою.

1. Уявіть, що ви берете участь у міжнародній конференції з питань захисту навколишнього середовища. Поінформуйте учасників про: а) проблеми, породжені забрудненням довкілля в Україні; б) те, як ці проблеми вирішують в інших країнах; в) висловлювання відомих особистостей, які є кумирами молоді, щодо важливості захисту навколишнього середовища.

2. Уявіть, що ви побували на конференції з питань здорового способу життя. Розкажіть своїм однокласникам про: а) мету конференції, на якій ви побували; б) поняття «здоровий спосіб життя»; в) виступи експертів щодо переваг здорового способу життя.


 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Серпень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017