Четвер, 19.10.2017, 03:42
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

О.В. Заболотний. Українська мова - 9. Урок 7




Урок 7. ТЕЗИ ПРОЧИТАНОГО

Запис прочитаного
Особливості тези Теза — коротко сформульовані основні положення доповіді, лекції, статті, книжки тощо.
За допомогою тези коротко і стисло передається основний зміст викладеної інформації. Оскільки в тези не включено докладний фактичний матеріал, то для них характерна певна уривчастість.
Види тезування Розрізняють два види тезування:
• відбір авторських тез із тексту;
• формулювання основних положень статті чи розділу книжки своїми словами.

Слово теза вживається й з іншим значенням: положення, яке доводиться в роздумі.

Як складати тези

1. Прочитайте текст повністю (або його розділ, якщо текст великий за обсягом). Визначте його тему та основну думку.

2. Обміркуйте основні ідеї тексту, викладіть їх у вигляді послідовних пунктів.

3. Випишіть основні положення, висунуті автором, або викладіть і запишіть своїми словами основні авторські думки.

287
І. Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку. Доведіть, що текст належить до наукового стилю. Виділіть змістові частини, у кожній з них назвіть ключові фрази і слова, виокремте головну і додаткову інформацію.

РОЗВИТОК ПИСЬМА

Письмо, порівняно зі звуковим мовленням, є додатковим засобом спілкування. Воно виникло в глибокій давнині через необхідність передавати думки та історичний досвід наступним поколінням. Найдавнішими його видами є послання та надмогильні написи. Із розвитком людського суспільства письмо розвивалось та вдосконалювалося.

Найпершими засобами утримання в пам'яті певної інформації були різні предмети. Сюди також належать мисливські попереджувальні знаки та символіка самих предметів, уміння читати по слідах. Широковідомо, що символом миру була люлька, яку по черзі курили представники ворогуючих племен. Символом дружби і знаком щиросердного привітання у слов'янських племен вважалося піднесення гостю хліба та солі. Геродот розповідав, що скіфи відправили персам жабу, мишу, птаха і п'ять стріл. Це «предметне» послання слід було трактувати так: «Якщо ви, перси, не вмієте літати в небесах, як птах, скакати по болотах, як жаба, і ховатися під землею, як миша, ви всі загинете від наших стріл».

Предметна символіка була передісторією письма. Першим історичним типом письма була піктографія, тобто малюнкове письмо. Піктограми — одиниці такого письма — видряпували, а потім і малювали на стінах печер, на скелях і каменях, на рогах і кістках тварин, на бересті. Класичним прикладом піктографічного письма може слугувати прохання семи індійських племен, подане у січні 1849 р. президенту США. Спереду — вождь журавлиного племені. Невелика рисочка від очей глави делегації спрямована на президента, а лінія, яка йде від його очей униз до озер, вказує на предмет його прохання. Племена просять дозволити їм переселитися з верхнього озера на нижні озера.

Обеліск із ієрогліфами

Коли виникли країни, для яких письмо було необхідним для управління та обліку державного господарства, для запису законів та культових текстів, виникло ідеографічне письмо. Найдавнішими ідеографічними системами були єгипетська, шумерська, китайська, ацтекська та майя. Так, у єгипетському й шумерському письмі поняття води передавали хвилястою лінією; поняття сонця в шумерському й китайському письмі зображувалося колом з крапкою.

На відміну від піктографії та ідеографії, буква не має предметно-поняттєвого змісту. «Значення» букви є вказівкою на звук чи склад, який необхідно вимовити, щоб назвати слово чи його частину. Наприклад, українська буква ч позначає звук [ч], а буква ю (якщо вона знаходиться, наприклад, на початку слова) позначає два звуки [йу].

Потреби суспільства викликали прагнення спростити написання букви та зробити процес письма більш швидким, що стало важливим моментом його розвитку. Але не можна стверджувати, що історія письма — це лише історія символічних малюнків, знаків та накреслення букв, адже разом з цим це й історія становлення сучасних алфавітів, графіки та орфографії мов (Із підручника).

II. Складіть письмово тези прочитаного.

388
І. Доберіть і прочитайте з підручника літератури, географії чи історії текст обсягом 1-2 сторінки (на вибір). Складіть тези прочитаного.

II. Перекажіть усно прочитане, користуючись тезами.

 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017