Вівторок, 22.08.2017, 16:45
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

О.В. Заболотний. Українська мова - 9. Урок 9




Урок 9. ДОПОВІДЬ НА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНУ
ТА СУСПІЛЬНУ ТЕМИ В ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ

Особливості доповіді

Одним із видів усного мовлення є доповідь.
Доповідь — це публічне повідомлення на певну тему.
В основі доповіді лежить стислий переказ змісту статті, книжки, підсумків проведеної роботи тощо.

Підготовка доповіді
Як підготувати доповідь
1. Обдумайте тему, визначте основну думку майбутньої доповіді.
2. Опрацюйте довідкову літературу з теми.
3. Доберіть матеріал з кількох джерел.
4. Складіть план і відповідно до нього систематизуйте матеріал.
5. Узагальніть основні положення з кількох джерел, порівняйте погляди різних авторів.
6. Опрацюйте текст доповіді, намагаючись висловити та аргументувати і власну думку.
7. Запишіть текст доповіді повністю або частково.
8. Перекажіть усно текст доповіді вдома.

1. Під час виголошення доповіді треба стежити за правильністю інтонації.

2. У доповіді слід уживати звертання до слухачів та вислови для встановлення контакту (зверніть увагу, як ви вже знаєте тощо).

391
І. Прочитайте міркування відомої черниці Матері Терези, яка присвятила своє життя служінню людям, що страждають від хвороб, потерпають від лиха. Чи поділяєте ви ці думки? Які з них вам найближчі?

Життя у кожній краплі. Малюнок Вадима Артеменка (16 років)

ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕ

Життя — це багатство. Не змарнуй його.

Життя — це можливість. Скористайся нею.

Життя — це краса. Захоплюйся нею.

Життя — це мрія. Здійсни її.

Життя — це виклик. Прийми його.

Життя — це твій щоденний обов'язок. Виконай його.

Життя — це гра. Будь гравцем.

Життя — це багатство. Не розтринькай його!

Життя — це надбання. Оберігай його.

Життя — це кохання. Насолодися ним сповна.

Життя — це таємниця. Пізнай її.

Життя — це долина сліз. Здолай усе!

Життя — це пісня. Доспівай її до кінця.

Життя — це боротьба. Стань борцем.

Життя — це безодня невідомого. Без страху ступи в неї.

Життя — це удача. Шукай цю мить.

ЖИТТЯ ТАКЕ ПРЕКРАСНЕ — не змарнуй його!

ЦЕ ТВОЄ ЖИТТЯ. Виборюй його! (Мати Тереза).

II. Дібравши і систематизувавши матеріал із різних джерел, підготуйте усну доповідь у публіцистичному стилі на одну із запропонованих тем: «Життя — найвища цінність», «Життя таке прекрасне», «Не змарнуй життя». Виголосіть доповідь перед однокласниками.
392
І. Прочитайте текст. Що нового ви дізналися з нього? Які висновки зробили для себе?

УМІННЯ СПІВПЕРЕЖИВАТИ

Прийшла з роботи мама. І з вітальні — прямо на кухню, швидше поставити важкі сумки. Ти вже здогадуєшся, що в сумці — овочі, це нецікаво. Очі стежать, що там виймає мама. Чи не давно обіцяний шарф у цьому пакетику?

А треба було б передусім подивитися уважно на мамине обличчя. Утомлена, видно, або чимось засмучена...

Місток від однієї людини до іншої прокладає пам'ять. Її також можна тренувати, як тренують пам'ять на вірші, формули, правила, номери телефонів. А пам'ять серця тренують увагою до близьких людей. Це означає, що треба прагнути пам'ятати про їхні прохання, справи, клопоти, про те, що вони люблять, що їх тішить і що засмучує, що для них важливе, які дати для них особливо дорогі.

Уміння співчувати, розуміти стан іншої людини — найважливіша, мабуть, магістраль комунікабельності. До того, хто щиро співчуває, тягнуться інші люди, до нього хочеться йти і з радістю, і з сумом, з ним діляться думками, йому виливають душу, з ним прагнуть дружби.

Психологи вважають, що здатність до співпереживання, співчування потребує добре розвинутої уяви. Не легкості фантазії, такої властивої дитинству, а уяви, що напружує душевні сили, спроможності перемістити своє «Я» в іншу людину, відчувати те саме, що відчуває вона. Уміння сприймати чужі радість, сум, біль як свої власні, звичайно, нелегко навчитися. Але саме в ці моменти ми стаємо чуйніші, добріші (Д. Орлова).

II. На основі прочитаного висловте свої міркування з поданих нижче питань.

1. Чим тренують пам'ять серця?

2. Що значить бути уважним до близьких людей?

3. Чому шлях від однієї людини до іншої пролягає через уміння співпереживати?

III. Дібравши і систематизувавши матеріал із різних джерел, підготуйте усну доповідь у публіцистичному стилі на одну із запропонованих тем: «Чи легко бути уважним до людей?», «Наші рідні потребують нашої уваги», «Співчуття та взаєморозуміння — місток між людьми», «Хто робить добро іншому, робить більш за все добро самому собі». Виголосіть доповідь перед однокласниками.
393
І. Прочитайте текст. Поясніть, як ви розумієте його заголовок. Як би ви відповіли на вміщені в тексті запитання журналіста?

КУРИТИ? НА ЦЕ НЕМАЄ ЧАСУ!

Утримуючись від куріння тільки один день, можна спробувати назавжди відмовитися від цієї шкідливої звички, головне — зробити перший крок. Зазвичай на рішення вперше закурити впливають друзі, а ще — сімейний мікроклімат.

Якщо вдома курять і це норма, то дитина просто не уявляє, що може бути інакше. Часто підлітки нарікають, що в школах неправильно розповідають про шкоду куріння — це лише формальні бесіди, від яких жодної користі. Буває, вчитель розкаже про шкоду цигарки, а після цього вийде на шкільне подвір'я і закурить. То який сенс у його розповіді?

— Чому підлітки курять? — запитали ми школярів.

Володимир, 14 років: На мою думку, їм просто нічим зайнятися!

Марина, 15 років: У них різні проблеми! Кажуть, якщо закуриш — знімеш стрес. Це неправда!

— А хто має розв'язувати цю проблему — самі підлітки чи потрібне втручання дорослих? — ставимо наступне запитання.

Володимир: Дорослі більше знають, тому повинні інформувати підлітків про вплив шкідливих звичок. Але дорослі самі не завжди показують добрий приклад!

Віктор, 16 років: Я раніше курив, а тепер покинув... Допомогло те, що захопився фотографією, знімаю фільми — часу немає на дурниці...

Марина: У моєї подруги курив хлопець, а тепер — ні. Вона не набридала наріканнями, а просто приносила йому брошури з яскравими ілюстраціями про шкоду куріння, і він пересвідчився — справді небезпечно! Так досягнуто результату. Люди задумуються над своїм здоров'ям, але їх до цього треба підштовхнути! (З газети).

II. Уявіть, що вам треба виступити в теле— чи радіопередачі для старшокласників напередодні Всесвітнього дня здоров'я. Дібравши і систематизувавши матеріал із різних джерел, підготуйте усну доповідь у публіцистичному стилі на одну з тем: «Кому і чим шкодить куріння?», «Як побороти свої шкідливі звички?», «Куріння — одна з основних проблем людства», «Курити — це модно?», «Куріння — забавка для слабких духом».

394
Уявіть, що вам треба виступити в теле— чи радіопередачі для старшокласників напередодні Дня Незалежності України. Дібравши і систематизувавши матеріал із різних джерел, підготуйте усну доповідь у публіцистичному стилі на одну із запропонованих суспільних тем (на вибір): «Вірю в майбутнє твоє, Україно», «Українська мова єднає українців у просторі й часі», «Українська мова від часів Київської Русі до сучасності», «У нас єдина мета — Україна свята», «Гордість держави».
 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Серпень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017