Середа, 13.12.2017, 01:41
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Заболотний, укрмова-6. § 15




............................................................

§ 15. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ
«ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ»

114
І. Прочитайте текст. Чи зацікавив він вас і чим саме? Що відображає його назва — тему чи основну думку?

ДІ-ДЖЕЙ* — РОБОТ

Із сучасними технологіями можливо все. І роботи-футболісти, які влаштовують змагання між собою, і роботи-собаки та роботи-коти, які прогулюються з вами.

Нещодавно винахідники створили електронного ді-джея. При виборі музичних записів цей диво-пристрій використовує зворотний зв'язок із тими, хто прийшов потанцювати. Комп'ютеризований ді-джей відстежує реакцію молоді на музику й підбирає аудіокомпозиції відповідно до жвавості публіки. Він бачить розташування людей у залі, вимірює швидкість їхнього серцебиття і навіть оцінює, наскільки вони активні. За цими результатами пристрій змінює мелодійність, ритм і темп музики, не даючи публіці нудьгувати. Електронний ді-джей може не тільки добирати композиції, а й складати власні «твори», компонуючи треки** (Із журналу).


* Ді-дже́й — той, хто веде музичну програму на дискотеці або на радіо.
** Трек — доріжка фонограми, а також сама фонограма.

II. Виконайте завдання до тексту.

1. Випишіть у дві колонки по чотири слова: власне українські та запозичені.

2. Укажіть слова, які ввійшли в українську мову порівняно недавно. З чим це

пов'язано? Чи можна вважати неологізмами слова робот і комп'ютер?

3. Знайдіть музичні терміни та професійні слова. Поясніть їхню роль у тексті.

4. Доберіть синоніми й антоніми до виділених слів.

5. Усно перекажіть прочитане, використовуючи виписані слова.

115

ПОСПІЛКУЙТЕСЯ. Які технічні засоби з'явилися останнім часом і як вони допомагають нам?

116

Доберіть до кожного з поданих фразеологізмів слово-синонім. До слів-синонімів наведіть антоніми (якщо є). За потреби користуйтеся словниками.

ЗРАЗОК. Ніде голці впасти — тісно; просторо.

Як кіт наплакав, кров з молоком, у чорта на болоті, дати драла, правити теревені, робити з мухи слона, сушити голову, згущувати фарби, вибілювати зуби, на весь голос.

117

Складіть мовознавчу казку про те, як терміни, професіоналізми, діалектизми та просторічні слова приходили в гості до загальновживаних спів української літературної мови. Кого з них охорона могла не пропустити і чому?

118

Відредагуйте усно текст. Скористайтеся рубрикою «Культура мовлення» на с. 48.

Моя найкраща подруга — Наталка. Ми всігда разом ходимо до школи, бо живемо на сусідських вулицях. Кожного тижня провідуємо бабусю Оксану, допомагаємо їй вимити пол, постірати, принести води. Наша бабуся чуйна, лагідна, вона володіє рідким даром — уміє розповідати цікаві бувальщини.

119
САМООЦІНКА. Продовжте усно фрази.

1. Під час вивчення теми «Лексикологія. Фразеологія» я навчився (навчилася) багато нового. Наприклад...

2. Найцікавішим під час опрацювання матеріалу для мене було...

3. Свої знання з теми я б оцінив (оцінила) на...

РОЗРІЗНЯЙМО

Сусі́дній — розташований поруч, поблизу чогось (сусідній район, сусідня школа). Сусі́дський — належний, властивий сусідові (сусідський хлопець, сусідський кіт).

* * *

Рідки́й — 1) який перебуває у стані рідини (рідкий борщ); 2) у якому складники розміщені нещільно (рідкий ліс). Рі́дкісний — який буває, трапляється дуже рідко (рідкісний талант, рідкісна книжка).

Готуємося до контрольного оцінювання

Виконайте тестові завдання.
Перевірте виконання за допомогою відповідей у додатках

1. У реченні «Вона хутенько підвелася, поклала шитво на траву і клубочком покотилася до хати по кухлика» виділене слово є

А неологізмом
Б історизмом

В власне українським словом
Г запозиченим словом

2. Застаріле слово (слова) вжито в реченні

А Раніше сушили болота, а тепер сушать голову: де знайти воду, щоб повернути життя занапащеній природі (З газети).
Б Особливо у фаворі в нього був малий Маковей. Йому лейтенант дарував різні пільги (О. Гончар).
В Мовчить собор. Не видно облупленості, іржі на банях, ніч скрадає на ньому всі травми часу (О. Гончар).
Г Високі свічі в срібному трисвічнику горіли в княжій ложиці до глибокої ночі (П. Загребельний).

3. Наведіть 3-4 приклади офіційно-ділової лексики.

4. Антонімічною є пара фразеологізмів

А взяти через край — взяти за горло
Б гріти чуба — вискочити на сухе
В бити лихом об землю — повісити голову
Г скласти руки — брати ноги в руки

5. Установіть синонімічні пари (один фразеологізм є зайвим).

Слово
1 обманути
2 вигадати
3 недоречно
4 безперешкодно

Фразеологізм
А утерти носа
Б з іншої опери
В обвести круг пальця
Г висмоктати з пальця
Д як по маслу

6. Складіть по одному реченню з терміном і діалектним словом.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ

1. Що вивчає лексикологія та фразеологія?

2. Які слова називають запозиченими, а які — власне українськими? Наведіть приклади.

3. Поясніть, чому лексика перебуває в стані безперервних змін. Чим застарілі слова відрізняються від неологізмів? Наведіть приклади.

4. Поясніть відмінність між архаїзмами та історизмами. Яка роль цих слів у мовленні?

5. Розкажіть про поділ слів на загальновживані й стилістично забарвлені. Наведіть приклади.

6. Які слова називають діалектними? Поясніть їхню роль у художніх текстах.

7. Які слова називають професійними, а які — термінами? Наведіть приклади.

8. Що таке фразеологізми? Наведіть приклади.

9. Які є джерела українських фразеологізмів?

10. Розкажіть, з якою метою укладають словники. Які словники ви знаєте?




 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Грудень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017