Понеділок, 21.08.2017, 19:40
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Заболотний, укрмова-6. § 21




............................................................

§ 21. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ
«СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ»

176
І. Прочитайте текст. Про який важливий винахід людства в ньому йдеться? Як ви розумієте заголовок до тексту?

НАЩАДКИ ГУСЯЧОГО ПЕРА

Винахідником кулькової ручки вважається журналіст з Угорщини Ласло Біро, який у 1930-х роках використовував чорнильну ручку. Під час письма чорнило часто розливалося, забруднюючи руки і написаний текст.

Одного разу, прийшовши в друкарню, Біро звернув увагу, що друкарське чорнило не залишає плям. Він спробував залити у свою ручку таке чорнило, але воно було занадто густим і забило перо, яке перестало писати.

Тоді Ласло Біро та його брат Георгій вигадали конструкцію авторучки, яка мала наконечник у вигляді кульки. Замість того, щоб вільно стікати з кінчика пера, липке й густе друкарське чорнило покривало кульку, яка рухалася по аркушу й залишала за собою чорнильну лінію (3 посібника).

II. Виконайте завдання до тексту.

1. Знайдіть спільнокореневі слова. Визначте, які з них похідні, а які непохідні. Чи допомагають ці слова зв'язати речення в тексті?

2. Знайдіть у тексті форми слів друкарня, ручка, ку́лька. Утворіть від цих слів нові суфіксальним способом.

3. Розберіть за будовою виділені слова. Визначте їх спосіб словотворення.

4. Випишіть із тексту два похідних слова (на вибір) та виконайте їх словотвірний розбір.

177

ПОСПІАКІЙТЄСЯ. Уявіть, що ви розмовляєте з найрозумнішою людиною у світі. Які два запитання ви їй поставили б?

178

ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ. Один із вас має утворити від поданих іменників нові слова за допомогою суфікса -ськ(т), а другий — за допомогою суфікса -ств(о). Запишіть утворені слова. Перевірте один в одного правильність виконання.

Товариш, кріпак, студент, парубок, ткач, агент, юнак.

179
Напишіть невеликий твір (6-8 речень) у художньому стилі за поданим початком на тему «Заквітчаймо свою Україну». Для зв'язності тексту використайте спільнокореневі слова, а також деякі з поданих ключових сполучень слів. Уведіть у текст спонукальне речення зі звертанням.

Людина повинна створювати навколо себе красу. І необов'язково будувати величні замки. Просто посади квітку.

КЛЮЧОВІ СПОЛУЧЕННЯ СЛІВ: безкрайні моря, видимо-невидимо, наддніпрянський вітер, безмежні простори, синьо-синьо, розцвіла калина, безтурботне дитинство, заквітчати добром, криничка на перехресті доріг.

180
САМООЦІНКА. Продовжте усно фрази.

1. Під час вивчення теми «Словотвір. Орфографія» я дізнався (дізналася) багато нового. Наприклад, як...

2. Найлегшим під час опрацювання матеріалу для мене було...

3. Свої знання з теми я б оцінив (оцінила) на...

Готуємося до контрольного оцінювання

Виконайте тестові завдання.
Перевірте виконання за допомогою відповідей у додатках

1. Твірним для іменника співачка є слово

А співати
Б співак
В співучий
Г спів

2. Слова клекіт, щебет, стук утворено способом

А префіксальним
Б суфіксальним
В безафіксним
Г складанням основ

3. Префіксальним способом утворено кожне слово рядка

А приїхати, переписати
Б прочитати, простір
В випускний, вишуканий
Г розказати, вихідний

4. Орфографічну помилку допущено в рядку

А пів-Аргентини, м'ясо-молочний, телемарафон
Б УТН, батько-мати, хліб-сіль
В автомагістраль, тихо-тихо, кіно-зірка
Г тишком-нишком, п'ятикласник, екс-президент

5. Правильно написано всі слова в рядку

А запоріжський, гайдамацький, ткацький
Б козацький, вінницький, чумаський
В студенський, чеський, кременчуцький
Г криворізький, паризький, прилуцький

6. Виконайте словотвірний розбір усіх похідних слів у реченні

Клен стоїть на узліссі замріяний (О. Копиленко).

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ

1. Які є основні способи словотворення? Наведіть приклади.

2. Як творяться слова при префіксальному і суфіксальному способах?

3. Наведіть приклади слів, утворених переходом з однієї частини мови в іншу.

4. Розкажіть про зміни приголосних звуків, можливі при творенні слів. Наведіть приклади.

5. Розкажіть про написання складних слів разом і через дефіс. Наведіть приклади.

6. Як творяться складноскорочені слова? Як їх пишемо? Наведіть приклади.

7. Доберіть якнайбільше спільнокореневих слів до іменника гість. Визначте спосіб творення кожного з дібраних вами слів.




 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Серпень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017