Понеділок, 18.12.2017, 14:47
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Заболотний, укрмова-6. § 47




.....................................................................

§ 47. НАПИСАННЯ НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ

Про те, коли треба писати не з прикметниками разом, а коли — окремо

ПРИГАДАЙМО. Як пишемо не з іменниками?

392

Порівняйте написання виділених слів. Визначте, у якому реченні щось заперечується. У якому реченні прикметник з не виражає одне поняття? Зробіть висновок про написання не з прикметниками разом і окремо.

1. Це неглибоке озеро утворилося кілька десятиліть тому.

2. Це озеро не глибоке.

НЕ з прикметниками пишемо

РАЗОМ ОКРЕМО
якщо прикметник без не не вживається:
 
неозорий, невмирущий
якщо до прикметника є протиставлення:
не глибокий, а мілкий
якщо прикметник у сполученні з не означає одне поняття:
 
неглибокий (мілкий),
недалекий (близький)
якщо прикметник виступає присудком, а словом не заперечується ознака, виражена цим прикметником (після не можна вставити слова є, був, була тощо):
Це озеро не глибоке.
ОРФОГРАМА
Не з прикметниками
якщо перед прикметником стоять слова далеко, зо́всім, аж ніяк, ні до чого:
далеко не
досконалий твір; ні до чого не здатна людина

393
І. З поданих прикметників випишіть ті, які без префікса не- не вживаються.

Нещадний, невисокий, невпинний, некрасивий, неугавний, недобрий, несміливий, нещасний, негустий.

II. З одним виписаним словом складіть і запишіть складне речення.

394

ЧОМУ ТАК? Поясніть, чому лише в першому реченні не з прикметником пишемо разом, а в інших — окремо.

1. Сашко впіймав невелику рибу.

2. Сашко впіймав не велику, а маленьку рибу.

3. Сашкова риба не велика.

4. Сашко впіймав зовсім не велику рибу.

395
І. Прочитайте текст. Чи можна назвати його оповіданням? Поміркуйте, що змусило людину здолати страх. Як змальовано ставлення до звірятка?

Я ТВІЙ ДРУГ

Я дуже люблю Карпати. Немає кращого відпочинку, як у горах. Отак роздумуючи, я забрів у густий ліс. Продираючись крізь хащі, я вийшов на невеличку дику місцину. Кущі молодої грабини, непрохідний ялівець, громади смерічок — усе творило перешкоду для ходи...

Я очам не повірив: неподалік стояла велика ведмедиця й жалібно скавуліла, а біля неї лежало налякане ведмежатко. Я нечутними кроками підійшов ближче й угледів: ведмежатко потрапило в пастку. Браконьєри поставили! Мені нічого не залишалося, як тільки сміливо підійти до звірятка. Але як поведеться його мати? Перемагаючи неймовірний страх, я поволі, дуже обережно підходив і не спускав з ока ведмедицю. Погладжуючи ніжне хутро ведмежати, я примовляв: «Не бійся мене, малятко, я тебе визволю, я твій друг». Я розняв залізко, погладив защемлену передню лапку — і відпустив його.

Ведмедиця уважно глянула на мене й побігла з малим до лісу (За Л. Сеником).

II. Поясніть значення виділених слів за допомогою тлумачного словника.

III. Знайдіть у тексті прикметники з префіксом не й поясніть їхнє написання. Випишіть словосполучення з цими прикметниками. Доберіть синоніми (усно).

396

ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ. Розподіліть між собою групи спів. Складіть і запишіть два речення зі словами своєї групи. Перевірте один в одного виконання.

1. Нешвидкий, не швидкий.2. Невисокий, не високий.

397
І. Спишіть речення, розкриваючи дужки. Підкресліть і поясніть орфограму «не з прикметниками».

1. (Не)добрий шлях веде в злий край. 2. Після дощу капелюх (не) потрібний. 3. Доброму каменю пісок (не)страшний (Нар. творчість). 4. Слава тому, хто в годину цю грізну в праці (не)втомній поборює млу (В. Сосюра). 5. То була (не)сумна пісня подоланого, а радісний спів переможця (М. Коцюбинський). 6. Хто робить вигляд, що до всього здатний, той ні до чого (не)здатний (Лао-Цзи). 7. Тарас стояв і вдивлявся в далеч річки крізь (не)великі шибки вікна (В. Шевчук).

II. Підкресліть члени речення в першому реченні. Виділене слово розберіть за будовою, визначте спосіб його творення.

398

Напишіть невеликий опис (5-6 речень) у художньому стилі на одну з поданих тем. Використайте прикметники, які було б написано з не разом і окремо.

ТЕМИ: «Вітер з гаєм розмовляє», «Спочиває вітер у споришах», «Принесли дощі золоті сироїжки» (І. Жиленко).

 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Грудень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017