Понеділок, 23.10.2017, 11:53
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Заболотний, укрмова-6. § 61




..........................................................................

§ 61. ПИТАЛЬНІ Й ВІДНОСНІ
ЗАЙМЕННИКИ

Про займенники, за допомогою яких будують питальні речення та зв'язують частини складного речення

ПРИГАДАЙМО. 1. Які є речення за метою висловлювання? 2. Яке речення називають складним?

502

Порівняйте речення. Яку роль виконують виділені питальні займенники в реченнях першої колонки? Яку роль виконують виділені відносні займенники в реченнях другої колонки? Поясніть відмінність між питальними та відносними займенниками.

Речення з питальними займенниками Речення з відносними займенниками
1. Що можна бачити з заплющеними очима? (Сон).
2. Хто мовчить, а всіх людей навчить? (Книжка).
1. Дорого цінується те, що робиться вчасно.
2. Добре того лякати, хто боїться (Нар. творчість).

Питальні займенники вживаємо для оформлення питання про осіб чи предмети (хто, що), про ознаки, якості чи належність предмета (який, чий), про кількість або порядок предметів при лічбі (скільки, котри́й).
За допомогою питальних займенників будуємо питальні речення. НАПРИКЛАД: Хто може випити Дніпро, хто властен виплескати море? (М. Рильський).
Відносні займенники — ті самі, що й питальні, але їх уживаємо для зв'язку частин складного речення. НАПРИКЛАД: Щасливий той, хто бачив мрію (Д. Павличко).
Займенники хто, що, скільки змінюються лише за відмінками, не мають роду â числа. Займенники який, чий, котрий змінюються за відмінками, родами й числами.

Займенники хто, що в реченні виконують роль підмета або додатка; займенники який, чий, котрий найчастіше є означеннями. НАПРИКЛАД: 1. Хто завжди правду каже? (Дзеркало ). 2. У кого кам'яна сорочка? (У черепахи). 3. Яких каменів немає в морі? (Сухих).

518
ЧОМУ ТАК? Поясніть, чому в першому реченні займенник хто вважаємо питальним, а в другому — відносним.

1. Хто гратиме у футбол?

2. Я знаю, хто гратиме у футбол.

519
І. Випишіть спочатку прості речення, а потім — складні. Обведіть у першій групі речень питальні займенники, а в другій — відносні. Поясніть, яку роль виконують ці займенники в кожній групі речень.

1. Хто може сонце погасить і землю вибити з орбіти? (В. Сосюра). 2. Після похмурої темної ночі, у яку не переставав хлюскати лапастий дощ, починало світати (Панас Мирний). 3. Тільки тим історія належить, хто сьогодні бореться й живе (В. Симоненко). 4. Який мені вітер у серце повіяв? (В. Сосюра). 5. Той ніколи не має часу, хто нічого не робить (Нар. творчість).

II. Підкресліть члени речення в першому та четвертому реченнях.

520

І. Прочитайте текст. Визначте ключові слова. Що виражає заголовок — тему чи основну думку тексту?

ДІДУСЕВИЙ ПРОГНОЗ

В одну з неділь ми збиралися на екскурсію в районний краєзнавчий музей. Увечері, лаштуючись у дорогу, я запитав дідуся: «Якою буде завтра погода?». Він невпоспіх обдивився призахідне сонце, мовив статечно: «Візьми про всяк випадок дощовика, бо сонце сідає за хмари».

Уранці, коли ми зібралися біля школи, хлопці аж за боки взялися, побачивши на мені плаща: «Дід з бабою погоду передбачили? Ну й ну... Та ти на небо подивися! Хоч би хмаринка де...».

Із цим ми й вирушили в похід. Через півгодини небо нараз затяглося чорною хмарою, з якої згодом почало накрапати. «То як, — нагадав я хлопцям, які тулилися під моєю накидкою, наче курчата під квочкою, — дідусь неправду сказав?! Хто був правий?» (За В. Скуратівським).

II. ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ. Поставте один одному за змістом прочитаного по два запитання з питальними займенниками. Дайте відповіді на запитання однокласника (однокласниці).

III. Знайдіть у тексті питальні й відносні займенники. Визначте їхній відмінок, рід, число (якщо є). За потреби зверніться до таблиці відмінювання питальних і відносних займенників.

521

ПОСПІЛКУЙТЕСЯ. Які народні прикмети передбачення погоди ви знаєте?

522

І. Перебудуйте речення за зразком, замінивши питальні займенники відносними. Поясніть, як при цьому змінилася будова речень.

ЗРАЗОК. Яку книжку ти читаєш? — Скажи, яку книжку ти читаєш.

1. Хто тебе скривдив? 2. Про що ти думаєш? 3. Скільки тобі років?

II. Складіть і запишіть по два речення із займенниками хто, який так, щоб в одному з речень займенники були питальними, а в другому — відносними.

      Однина Множина
Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
хто
кого́
кому
кого
ким
(на) ко́му, кім
що
чого́
чому́
що
чим
(на) чо́му, чім
чий
чийо́го
чийо́му, чиє́му
чий, чийо́го
чиїм
(на) чийо́му, чиє́му, чиїм
чия
чиєї
чиїй
чию
чиєю
(на) чиїй
чиє
чийо́го
чийо́му, чиє́му
чиє
чиїм
(на) чийо́му, чиє́му, чиїм
чиї
чиїх
чиїм
чиї, чиїх
чиїми
(на) чиїх

1. Займенники хто, що в непрямих відмінках мають інші основи, ніж у називному. 2. Займенники який, чий, котрий відмінюємо як прикметники, займенник скільки — як числівник два.

523

Провідміняйте усно сполучення. Відмінювання двох з них запишіть.

Який урок, котра година, скільки кілометрів.

524
Складіть і запишіть невеликий текст (5-7 речень) з елементами роздуму на тему «Кого можна вважати справжнім другом?». Використайте питальні й відносні займенники.
 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017