Вівторок, 24.10.2017, 11:19
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Заболотний, укрмова-6. Теми 1-7





..................................................................

Тема 1. МОВЛЕННЯ ТА СПІЛКУВАННЯ

ПРИГАДАЙМО. Що таке мовлення і спілкування?

580

Уявіть, що ви тримаєте в руках кленовий листок. Складіть усно два описи листка (по 2-3 речення) відповідно до запропонованих ситуацій спілкування. Якого стилю мовлення ви будете дотримуватися в кожній із ситуацій?

СИТУАЦІЯ 1. На уроці природознавства потрібно розповісти про особливості листка, його функції.

СИТУАЦІЯ 2. На занятті літературної студії потрібно розкрити власне сприйняття листка.

ВИДИ МОВЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
АудіюванняЧитанняГоворінняПисьмо
Хто і з ким спілкується
МетаСитуаціяМісце і час
спілкуванняспілкуванняспілкування
Тема й основна думка висловлювання
Того, до кого спрямоване мовлення, називають адресатом.
Того, хто говорить або пише, називають адресантом.

581
ЖИТТЄВІ СИТУАЦІЇ. Зорієнтуйтеся в ситуаціях спілкування і виберіть речення, найдоцільніше за цих умов. Обґрунтуйте свій вибір. Хто буде адресатом вашого мовлення? Яким видом мовленнєвої діяльності ви скористаєтеся?

СИТУАЦІЯ 1. Уявіть, що ви зайшли до магазину, щоб купити олівець. За допомогою якого речення найдоцільніше звернутися до продавця?

A. Мені дуже подобається малювати червоним олівцем.

Б. Пошукайте для мене, будь ласка, червоний олівець.

B. Скажіть, будь ласка, чи є в продажу червоний олівець?

СИТУАЦІЯ 2. Уявіть, що ви класний керівник і вам потрібно повідомити учнів про зміни в розкладі. За допомогою якого речення це найдоцільніше зробити?

A. Що вам найбільше до вподоби: математика чи фізкультура?

Б. Завтра не беріть із собою спортивної форми.

B. Завтра замість фізкультури буде математика.

582
І. Прочитайте виразно вголос уривок з повісті Ярослава Стельмаха «Химера лісового озера, або Митькозавр із Юрківки». Опишіть ситуацію спілкування. Сформулюйте 2-3 запитання за змістом прочитаного.

ТАЄМНИЧІ СЛІДИ

Вранці, прокинувшись, ми побігли до озера вмитись. І тут Митько став мов укопаний, а я з розгону наштовхнувся на нього.

— Дивись, Сергію, — тихо сказав він мені.

На вогкому піску коло самої води хижо вимальовувались відбитки здоровенних і страшних лап.

— Як у крокодила, — визначив я, нервово озираючись на озеро.

Це дало поштовх до роботи Митьковому мозкові.

— Сергію, треба нам книжки взяти в бібліотеці.

— Правильно, підемо завтра, наберемо фантастику яку-не— будь, про шпигунів...

— Та ні, Сергію, я не про те. Книжки із зоології.

— Зоології? Ти що, здурів? Мало тобі колекції, мало тобі природознавства, мало тобі нашої вчительки? Забув, як ти сам з її уроків тікав?

— До твого відома, зоологія — наука про весь тваринний світ. Отже, у ній ми обов'язково знайдемо щось підходяще і для нас, цебто про те, що живе в цьому озері.

— Ти думаєш? — уже серйозніше глянув я на Митька...

II. Пригадайте яку-небудь цікаву ситуацію спілкування зі свого життя. Опишіть цю ситуацію.

III. Поясніть, до яких видів мовленнєвої діяльності ви вдавалися, виконуючи вправу.

..................................................................

Тема 2. ДІАЛОГІЧНЕ МОВЛЕННЯ

ПРИГАДАЙМО. Чим діалогічне мовлення відрізняється від монологічного?

583

ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ. Складіть і розіграйте за особами діалог (7-8 реплік) на тему «У незнайомому місті», дотримуючись правил мовленнєвого етикету. Скористайтеся поданими нижче словами ввічливості.


584
ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ. Складіть і розіграйте за особами діалог (7-8 реплік) в офіційно-діловому стилі, можливий в описаній ситуації. Використайте звертання та вставні слова.

Ви зайшли до книгарні й хочете купити тлумачний словник. Поцікавтеся, чи є такі словники, скільки вони коштують, скільки в них слів, яких видавництв ці словники тощо.

585
Доберіть з різних інформаційних джерел (енциклопедія, журнали, ресурси Інтернету тощо) матеріал на одну з поданих тем. Користуючись цим матеріалом, складіть і запишіть діалог (7-8 реплік), можливий між вами та вашим товаришем з Англії, який зацікавився відповідною темою.

ТЕМИ: «Українська народна архітектура», «Символіка українського народного костюма», «Національне традиційне вбрання українців».

586

Складіть діалог (6-8 реплік) у художньому стилі на одну з тем: «Вихід у відкритий космос», «Суперечка Яблуні з Вітром».

587

І. Розгляньте комікс. Яку історію нам розповів художник?

II. Складіть діалог (5-6 реплік), який міг би відбутися між пасажиром і водієм таксі.

III. Складіть і запишіть на основі коміксу невелике оповідання. Введіть до тексту складений діалог (або його частину). Доберіть заголовок, який виражав би основну думку оповідання. Якого стилю мовлення ви будете дотримуватися, складаючи текст?

..................................................................

Тема 3. ДІЛОВІ ПАПЕРИ. ПЛАН РОБОТИ

ПРИГАДАЙМО. Які загальні ознаки офіційно-ділового стилю мовлення?

<
588

Пригадайте й опишіть ситуацію, коли вам чи вашим рідним (знайомим) доводилося складати якийсь документ (заяву, оголошення, договір, план роботи тощо). Яку роль, на вашу думку, відіграють ділові папери в житті людей?

Основним видом офіційно-ділового стилю є ділові папери (документи). НАПРИКЛАД: заява, план роботи, оголошення, автобіографія, наказ, договір, довідка та ін. Їх складають за певним зразком.
Одним з видів ділових паперів є план роботи. Його складають у вигляді таблиці, графіка, схеми, тексту. Плани допомагають людям правильно організувати свою роботу, щоб досягти найкращого результату.
У плані роботи зазначаємо:
назву заходу;
перелік робіт;
дату виконання кожного пункту плану;
прізвища відповідальних осіб або виконавців;
відмітки про виконання.

389
Розгляньте зразок плану підготовки до свята варення, яке можна провести в класі. Якими пунктами ви хотіли б доповнити цей план? Чи проводились у вашому класі подібні свята? Як ви готувалися до них?

План підготовки до свята варення


з/п
Назва роботи Дата виконання Відповідальний
(або виконавці)
Відмітка про виконання
1 Написання сценарію до 15.10.2014 Саченко Т.  
2 Запрошення працівників заводу продтоварів і кондитерської фабрики 04.11.2014 Бабенюк В.  
3 Оформлення виставки малюнків 05.11.2014 Маліцький В.  
4 Випуск стінної газети «Світ варення» 07.11.2014 Майборода Н.  
5 Підготовка художніх номерів і конкурсів до 08.11.2014 Ковальчук Г.  
6 Випуск рукописної збірочки «Бабусині рецепти» до 08.11.2014 Стрілець Т.  
7 Проведення опитування «Моє улюблене варення» 09.11.2014 Борисевич Т.  
8 Оформлення класної кімнати 09.11.2014 Кузишин О.  

590
Складіть за поданим зразком план підготовки до проведення одного із запропонованих заходів.

1. План проведення у вашій школі тижня української мови. 2. План позакласних заходів на грудень. 3. План роботи шкільного гуртка (на вибір) на канікулах.

591
Складіть план підготовки до участі в пісенному конкурсі одного з відомих артистів або план підготовки до змагань одного з українських спортсменів (команди).

..................................................................

Тема 4. ДІЛОВІ ПАПЕРИ. ОГОЛОШЕННЯ

592

І. Пригадайте, чи доводилося вам коли-небудь читати або складати оголошення. Про що в ньому повідомлялося? Поміркуйте, для чого потрібні оголошення.

II. Чи згодні ви з твердженням, що оголошення, як правило, відповідає на питання що? де? коли? чому? для чого? для кого?

Оголошення — це документ, що містить повідомлення для широкого загалу.
Особливістю оголошення є стислість формулювань і компактність.
Основними складовими оголошення є:
заголовок;
інформація про подію;
інформація про дату, час та місце події;
інформація про те, від чийого імені написано оголошення (можна зазначати й адресу, телефон, сайт, електронну пошту того, хто проводить захід).

Оголошення можна складати не тільки в офіційно-діловому стилі. Вони бувають і жартівливі, якщо подія, про яку в них ідеться, носить розважально-пізнавальний характер.

593
І. Прочитайте зразки оголошень. Визначте основні реквізити цих документів.


594

ЖИТТЄВІ СИТУАЦІЇ. І. Уявіть, що на прогулянці в парку ваш улюбленець (котик, песик) забіг далеко і зник. Складіть усно оголошення (за поданим орієнтовним планом), увівши до нього опис тварини так, щоб її можна було б легко відрізнити від інших.

II. Уявіть, що у великому магазині загубилася дитина. Про це потрібно оголосити по гучномовцю. Складіть усне оголошення (за поданим орієнтовним планом), у якому вкажіть прикмети дитини, за якими її можна було б упізнати.

Орієнтовний план

1. До кого звертаємося.
2. Про що повідомляємо.
3. Про що просимо.
4. Кому повідомляти.

595
Складіть оголошення в офіційно-діловому стилі про подію, яка має відбутись у вашій школі (місті, селі).

..................................................................

Тема 5. ЧИТАННЯ МОВЧКИ

596
І. Прочитайте текст. Чи сподобався він вам? Чи вдалося автору показати єдність людини і природи? Поясніть свої відповіді.

ЧОРНОГУЗ

Чорногуз Халимон, як його прозвали діти, стояв у гнізді на вершечку розчепленої танкової гармати, що загрузла на Ганниній садибі. Намостивши гніздо на гарматі поблизу хати, згорілої з його старим гніздом, чорногуз розпачливо махав крилами, завмирав, стоячи на одній нозі. Вряди́-годи́ він літав на низинку під лісом, нашвидку ковтав там кілька жабок, приносив у дзьобі гадюку про запас, — і далі стояв у гнізді, клацаючи дзьобом, наче розмовляючи сам із собою. Діти, які все мусять помітити, збиралися біля нього співчутливою зграйкою та вмовляли лелеку не журитися. Чорногуз розплющував одне око, повертав набік голову й дивився на дітей.

Потім він почав більше цікавитися навколишнім життям, зо два рази літав на жи́тнище* на бесіду зі своїм лелечим родом. Чиєсь дурне лелеченя, яке тільки-тільки починало вчитися літати, зопалу залетіло далі, ніж йому належало, впало на стіжок сіна й товклося там до вечора, не наважуючись ще раз повірити своїм крилам. Уже перед самою темрявою чорногузеня пустилося берега, щоб не ночувати поза гніздом. Але вітрець, ударивши під крила, змінив напрям льоту, і пташеня ледве не виштовхнуло самого Халимона, потрапивши на його гніздо. Халимон допровадив лелеченя до мами, летячи поруч і трохи нижче, щоб малому не було страшно.

З господаркою подвір'я Ганною в Халимона були добрі взаємини. І люди, й чорногузи знають, що вони здавна є друзями, тож ніколи ніякому хлопчакові не спаде на думку розорити гніздо на хаті чи шпурнути грудкою на чорногуза: твердо встановлено — птах той принесе у дзьобі жарину й підпалить хату. Бувало — чорногуз злітав на землю й ходив по подвір'ю, з цікавістю придивляючись, як Ганна тіпає** торішні коно́плі, варить у казані кропиву або шиє в холодку.

Коли з'явилася до двору будівельна бригада, привезли лісу, викопали яму й почали місити глину, притягли очерету на дах, тесляр заходився коло вікон і дверей, — чорногуз виявив велику зацікавленість. Часто вдосвіта, коли бригади ще не було, Ганна виходила із землянки на подвір'я та й голосно казала: «Чи, може, сниться, що хата моя росте, як поли́вана, а насправді, як Халимонова хата, — на тічку́?». Чорногуз чув господиню й подавав голос: клац, клац, клац! «Дивись же мені, Халимоне, на той рік прилітай просто на нову́ хату, та й не сам, мій друже, а з Халимонихою!» (Ю. Яновсъкий)


* Жи́тниця — поле, на якому росло жито.
** Тіпа́ти (коноплі) - очищати волокно конопель від дрібних колючих трісочок.

II. Виконайте завдання до тексту.

1. Визначте тему й основну думку тексту, стиль і тип мовлення.

2. Доберіть свій варіант заголовка.

3. Визначте адресата та мету висловлювання.

4. Поміркуйте, на скільки частин можна поділити цей текст. Розкажіть (одним-двома реченнями), про що йдеться в кожній з них.

5. ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ. Поставте один одному запитання за текстом. Дайте відповідь на запитання однокласника (однокласниці).

6. Уявіть себе художником. Який малюнок ви створили б до цього тексту?

7. Розкажіть, яким ви уявляєте продовження розповіді.

III. Виконайте тестові завдання до тексту.

1. Взаємини, які склалися між твариною і людиною, були

А ворожимиВ напруженими
Б непростимиГ добрими

2. Чорногуз намостив гніздо на вершечку танкової гармати, тому що

А там йому було зручніше і не так сумно
Б хата, на якій було його старе гніздо, згоріла
В його старе гніздо зруйнували діти
Г звідти було ближче летіти до лісу за поживою

3. Коли лелеченя випадково потрапило на гніздо Халимона, той

А нагодував малюка
Б прогнав малюка зі свого гнізда
В допровадив малюка до матері
Г покликав на допомогу дітей

4. Звертаючись до Халимона, Ганна просила птаха

А дружити з дітьми
Б принести в її нову хату щастя
В тихше клацати дзьобом і не підстрибувати в гнізді
Г прилітати на нову хату з Халимонихою

5. Коли будівельники почали зводити нову хату, чорногуз виявив

А велику зацікавленістьВ зневагу
Б байдужістьГ щире захоплення

6. За стилем мовлення текст є

А науковимВ художнім
Б офіційно-діловимГ розмовним

..................................................................

Тема 6. СКЛАДНИЙ ПЛАН ТЕКСТУ

ПРИГАДАЙМО. 1. Що таке мікротема? 2. Як скласти простий план тексту?

План може бути простим і складним.
У складному плані, на відміну від простого, деякі пункти мають ще й підпункти. Декілька мікротем можуть об'єднуватися в одному пункті плану, а потім конкретизуватися в підпунктах.
Складний план має здебільшого таку форму запису:
I. Вступ.
II. Основна частина.
1.
2.
3.
III. Закінчення.

ПАМ'ЯТКА

Як скласти план тексту

1. Уважно прочитати текст.

2. Визначити тему й основну думку тексту.

3. Визначити мікротеми, стисло й чітко їх сформулювати. Це і є пункти плану.

4. Склавши план, перевірити, чи розкриває він зміст усього тексту, чи зв'язані пункти плану за змістом.

597
І. Прочитайте вголос текст, правильно наголошуючи слова. Розкажіть, що таке плетіння, яку сировину для цього використовують та які вироби з неї виготовляють.

ПЛЕТІННЯ

Плеті́ння — кустарний* промисел з виготовлення господарсько-побутових і художніх виробів з різноманітної еластичної сировини. В Україні було відомо кілька технік плетіння, найбільш поширені з них — спіральна та хрестоподібна.

Як сировину для плетіння на Поліссі використовували лозу, кору певних дерев, насамперед молодої липи та берези, верболіз. Із тонки́х фанероподібних дощечо́к гнули куроби для сівби — сіяники. З вужчих і тонших смужок плели різноманітні кошики. Способом плетіння виконували стіни клунь, хлівів та кошар**, огорожі. З лози та інших матеріалів плели рибальське знаряддя.

У другій половині XIX століття почали виготовляти дорожні корзини, легкі дачні меблі, дитячі колиски.

У лісостеповій зоні значне поширення мало плетіння із соломи. Для цього використовувалася житня чи пшенична солома, яку заготовляли під час наливання колосся, та солома стиглого вівса. Із неї плели брилі. Використовуючи розколоті лозини чи мотузки, виготовляли солом'яні сіяники, плеті́нки для зберігання зерна й інших продуктів, одягу. Кошики та сумки плели ще з рогози́.

У Карпатах і на Поліссі було поширене плетіння з вузьких смужок шкіри — кінської збруї та різних побутових речей. Із пофарбованих баво́вняних нито́к виготовляли різнокольорові, вкриті орнаментом пояси́.

Вироби українських майстрів визначалися чистотою й тонкістю роботи. Як витвори прикладного мистецтва, вони користуються широкою популярністю (Б. Горленко, В. Боряк).


* Куста́рний — вироблений вручну, індивідуально. ** Коша́ра — загорода або хлів для овець, кіз, вівчарня.

II. Виконайте завдання до тексту.

1. Доведіть, що текст належить до наукового стилю.

2. Знайдіть зачин, основну частину й кінцівку тексту.

3. Визначте основну думку тексту, його тему й мікротеми.

4. Складіть складний план прочитаного. Порівняйте ваш план з тим, який подано нижче.

5. Усно перекажіть прочитане за планом.

Орієнтовний план

I. Плетіння — один з видів кустарного промислу.
II. Сировина для плетіння та вироби з неї.
1. Вироби з лози та кори дерев.
2. Вироби із соломи та рогози.
3. Вироби зі смужок шкіри та бавовняних ниток.
III. Популярність виробів українських майстрів.

..................................................................

Тема 7. ОПИС ПРИМІЩЕННЯ.
УСНИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ
ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ
З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ПРИМІЩЕННЯ

ПРИГАДАЙМО. Що таке опис?

598

І. Прочитайте опис світлиці. Уявіть, що ви потрапили до неї. Назвіть речі, які ви там побачили. Де вони знаходяться?

Павло оглядав світлицю, примічав у ній зміни й обнови. Стіл і ясенові лави стояли на своїх місцях. Тільки не було підлоги й жердки для одягу. Там стояло двоспальне ліжко, заслане ковдрою, з горою подушок. На блискучих кулях ліжка було понав'язувано великі рожеві банти. Уздовж стіни, наче продовження ліжка, стояв широкий тапчан, накритий стареньким килимком. Біля нього, під стіною, яка виходила з печі, примостився столик, на якому була ручна швейна машина. По другий бік дверей, де колись стояла висока материна скриня, полискував жовтою дубовою фарбою дзеркальний гардероб, біля нього, під вікном, — етажерка з книгами, менший стіл із дзеркалом... (За В. Кучером).

II. Назвіть дієслова, які вказують на наявність предметів у приміщенні. Як ви думаєте, чому автор у тексті пише, що столик саме «примостився під стіною»?

III. Поміркуйте, чи можна за цим описом світлиці щось дізнатися про тих, хто в ній мешкає. Як господар (господиня) ставиться до своїх речей? Чим захоплюється?

IV. Визначте вид зв'язку речень у тексті (послідовний, паралельний).

Види описів
пейзаж
портрет
інтер'єр
Опис внутрішнього вигляду приміщення називають інтер'єром (фр. inbericur — внутрішній).
Опис приміщення умовно відповідає на такі питання:
де знаходиться?
що знаходиться?
яким воно є?
Складовими частинами опису приміщення є опис окремих предметів і місця їх розташування. Описуються, наприклад, стіни, підлога, вікна, меблі, речі (картина, ваза) тощо. Одночасно звертається увага на ознаки предметів: колір, розмір, форма.
У реченнях опису приміщення «відомим» є вказівки на місце (ліворуч, праворуч, посередині, у кутку, біля вікна тощо), а «новим» — назви наявних у приміщенні предметів.

Інтер'єр може розкривати характер господаря приміщення, його вподобання, естетичні смаки тощо.

599

I. Прочитайте текст. Визначте його тему й стиль мовлення. Які типи мовлення поєднано в тексті?

БУДИНОК У ЛІСІ

Погода почала псуватися. Низькі чорні хмари повзли подорожнім назустріч. Ударила сіра холодна злива. Жодної пташки не траплялося в дорозі стомленим мандрівникам. Це було поганою прикметою. Пташки ховаються перед затяжним нічним дощем.

Можна було б завернути до котроїсь із хат, але вони більше не траплялись. Юнак щільніше загорнувся в плащ та наказав візнику, щоб їхав швидше. Віз виїхав на лісову дорогу, яка невдовзі привела до ґанку якогось великого будинку...

У відповідь на грюкання двері відчинились. На порозі стояла невеличка бабуся з рогачем у руках.

Подорожні увійшли в передпокій. Струмені води збігали зі змоклого одягу на підлогу. Бабуся тільки головою похитала. Вона показала йти за нею й відчинила двері. Юнак тихо зойкнув від подиву й захоплення.

Перед мандрівниками була велика вітальня. Стіни були неосяжно високими. Невеликі видовжені вікна були розташовані майже під стелею.

Важкі меблі біля стіни рипіли навіть у відповідь на кроки. У величезному каміні палали дрова, заливаючи вітальню тьмяним, миготливим світлом. Біля каміна стояв невеличкий столик і два крісла.

Королівським жестом бабуся вказала подорожнім на них і вийшла. Ті сіли й почали роздивлятися портрети, які поблискували на стінах (За В. Короткевичем).

II. Знайдіть у тексті опис приміщення. Назвіть предмети вітальні, на яких автор зосереджує увагу читача, місце їх розташування та ознаки кожного з них. Як ви думаєте, чому портрети на стіні «поблискували»? Доведіть, що цей опис є художнім, а не науковим.

ІII. Користуючись словником, поясніть лексичне значення виділених слів. Доберіть синоніми до слів грюкати, подив, мандрівник.

IV. Колективно складіть складний план тексту. Прочитайте текст удруге і докладно перекажіть за цим планом (усно).

У докладному переказі почуте або прочитане передаємо повно, наближено до тексту.

 


Переглядів: Счетчик посещений Counter.CO.KZ

Пошук
Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017