Вівторок, 25.04.2017, 16:37
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 9
Гостей: 9
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Батьки і діти

Батькам про проблеми адаптації першокласника
[ Викачати з сервера (82.0Kb) ] 22.07.2016, 19:12

Батькам першокласника:
проблеми адаптації

Саме у перші вересневі дні батьки першокласників по-справжньому зрозуміли, як важко їхнім дітям звикати до навчання у школі: долати труднощі та пристосовуватися до незвичних ситуацій. Чи впорається дитина зі шкільними проблемами? Чи готова вона змінити свій соціальний статус і стати успішним школярем?..

Не очікуйте швидких результатів

Більшість батьків добре знають про труднощі адаптаційного періоду і щиро готові разом з дитиною їх долати. Але вже за два-три тижні їхнє ставлення до труднощів малюка кардинально змінюється. Батьки вирішують, що дитина вже звикла до школи і час серйозно братися до навчання. Вони починають вимагати від шестирічного малюка, щоб був дисциплінованим, старанним, уважним. Щоб гарно писав, самостійно збирався до школи, бездоганно виконував усі вимоги вчителя тощо.

Але ж адаптація дитини до школи відбувається не одразу. Це доволі тривалий і болісний для дитини процес, пов'язаний зі значним напруженням усіх систем організму. Адаптація зазвичай триває щонайменше два місяці, а інколи й увесь перший рік навчання. Протягом цього періоду дитина й батьки стикаються з різними проблемами, кожна з яких потребує своєчасного і вдумливого розв'язання.

Ці проблеми можна розділити на дві групи:

  • фізичний стан і здоров'я дитини, які визначають її здатність витримувати шкільне навантаження;
  • психологічна адаптація в новому колективі однолітків, налагодження взаємодії з учителем.

Дитячий організм потребує невідкладної допомоги

Що ж мають робити батьки, щоб допомогти своїй дитині справитися з усіма труднощами і успішно адаптуватися до шкільного життя? Як правильно організувати день, щоб вона якнайменше втомлювалася?

Мабуть, найважливіше — раціональний і жорсткий режим (див. Додаток). Погано, якщо дитина дуже пізно лягає спати, перевантажена гуртками, багато часу дивиться телевізор і мало гуляє на вулиці. Тож насамперед потрібно неухильно дотримуватися режиму дня. Як свідчить практика, першокласники, які вчасно лягають спати, мало дивляться телевізор, багато гуляють, набагато легше адаптуються до шкільного життя, ніж їхні однолітки, батьки яких не стежать за режимом дня.

Дуже важливо, щоб зранку дитина була у гуморі. Тому будіть дитину спокійно. Не потрібно її смикати через дрібниці та підганяти з самого ранку. Ваш лагідний голос і усмішка сприятимуть гарному настрою дитини. А хороший початок дня — половина успіху. Тож, щоб день розпочався гарно і не виникало поспіху, розрахуйте час, необхідний для того, щоб ваша дитина спокійно зібралася до школи.

Бажано погодувати дитину сніданком, але якщо чомусь вона не хоче їсти, примушувати не варто. Краще дайте сніданок із собою. Проводжаючи до школи, не говоріть фраз на кшталт «Дивись, не бешкетуй!» чи «Щоб сьогодні не було поганих оцінок!». Краще побажайте дитині успіхів та підбадьорте її добрим словом.

Зустрічаючи дитину зі школи, приголубте її, скажіть, як ви за нею скучили, погодуйте обідом та дайте змогу розслабитися. У першому класі у дітей-шестирічок обов'язково має бути час для відпочинку. Це не просто час для сну. Навіть якщо дитина не любить спати вдень, їй обов'язково потрібно дати відпочинок для хребта, адже вона доволі довгий час сиділа за партою. Очі дитини теж втомлюються. До того ж багато маленьких дітей, які вже давно не спали вдень, під кінець уроків починають «клювати носом», і пов'язано це зі значним зростанням навантаження.

Додаток

Орієнтовний режим дня для першокласника

Орієнтовний розподіл часу Режимні моменти Поради батькам
7:00-7:30 Пробудження, підйом, ранкова гімнастика, водні процедури, ранковий туалет, прибирання ліжка Ранок у багатьох сім'ях проходить напружено, особливо тоді, коли дорослі поспішають на роботу. Але якщо дитина привчена рано лягати спати, звечора готувати все необхідне до занять, то особливих труднощів у дотриманні цього режимного моменту не відчуватиметься
7:30-7:50 Сніданок Дитині потрібен повноцінний сніданок (гаряча страва, чай, фрукти), оскільки попереду — напружена розумова праця
7:50-8:15 Дорога до школи 3 дому слід виходити завчасно, йти енергійно. Дитині слід показати найбезпечніший шлях до школи і час від часу нагадувати про дотримання правил дорожнього руху
8:15-12:30 Заняття в школі[1] Уроки в школі зазвичай починаються о 8:30. Тож дитині потрібен час, щоб привітатися з однокласниками, налаштуватися на уроки і підготувати все необхідне до першого з них
12:30-13:00 Повернення зі школи Повертаючись зі школи, не варто поспішати. Розмірена хода знімає м'язове напруження
13:00-13:30 Обід Бажано, щоб за обідом дитина з'їдала три страви. Вживання лише другої страви нерідко призводить до захворювання органів травлення. Сідаючи обідати, дитина має перевдягнутися, помити руки, а після обіду — помити посуд, навести лад на кухні
13:30-14:30 Післяобідній відпочинок (сон) Для першокласників важливо після уроків розслабитися і відпочити в ліжку
14:30-16:00 Перебування на свіжому повітрі Для відновлення працездатності доцільний і активний відпочинок: рухливі ігри та розваги на свіжому повітрі
16:00-16:15 Підвечірок Дитина може випити склянку молока чи соку з булочкою, з'їсти сирі овочі, фрукти
16:00-17:30 Виконання домашніх завдань, заняття за інтересами Першокласникам зазвичай не задають домашні завдання, тому в цей час вони можуть малювати, ліпити, читати книжку, вирізати, тобто займатися улюбленими справами. При цьому через кожні 30-35 хв. слід робити перерви на 5-10 хв.
17:30-19:00 Перебування на свіжому повітрі, заняття у спортивних гуртках Молодші школярі, щоб рости здоровими, мають перебувати на свіжому повітрі не менше трьох годин на день
19:00-19:20 Вечеря Вечеря має бути легкою і становити не більше 20% денного раціону. Молоко, овочі, фрукти та інша їжа, що легко засвоюється, має складати основну частину вечірніх страв
19:20-20:30 Заняття улюбленими справами Вільний після вечері час дитина може використати на свій розсуд: гратися, читати книжки, допомагати батькам тощо. Поспілкуйтеся з дитиною. Поцікавтеся, як минули уроки в школі, що нового вона дізналася, розпитайте про життя класу
20:30-21:00 Підготовка до сну Перед сном дитина має скласти в ранець усе, що необхідно для занять, провітрити кімнату, умитися, почистити зуби, якщо є можливість — прийняти душ, постелити постіль, побажати усім доброї ночі
21:00-7:00 Сон Щоб забезпечити глибокий сон, необхідно привчати дитину лягати спати і вставати завжди в один і той самий час. Спати варто при відчиненій кватирці

Примітка. Дуже важливо до найдрібніших деталей продумати розпорядок дня першокласника, раціонально організувати його побут. Запропонований режим дня орієнтовний. Його можна змінювати залежно від індивідуальних особливостей дитини, умов її життя, але при цьому необхідно дотримуватись основних рекомендацій гігієністів, психологів і педагогів, відповідно до яких побудовано орієнтовний режим дня першокласника.

1 З огляду на те що на базі класу шестиліток функціонує група продовженого дня, характеристика наступних режимних моментів (обід, післяобідній відпочинок, заняття за інтересами) стосується лише батьків, діти яких не відвідують групу продовженого дня.

 

Не забувайте про прогулянку на свіжому повітрі. Дитина має гуляти не менше ніж 3-3,5 год. на день. При цьому в дитини обов'язково має залишатися час для гри не лише зі своїми однолітками, а й наодинці. Щоб дитина успішно долала стрес, у якому постійно перебуває її організм, слід створити для неї умови, за яких вона матиме змогу усамітнитися і розслабитися. Якщо у дитини немає окремої кімнати, то варто придбати дитячий намет чи відгородити меблями місце в кімнаті, де розмістити масажний килимок, зручне крісло-качалку, улюблену м'яку іграшку тощо. Бажано знайти місце для невеличкого килимка, на якому можна виконувати усні завдання, читати, займатися творчістю. Ідеально, якщо можна розмістити в кімнаті спорткомплекс. Це дасть змогу розвантажити хребет і зняти м'язову перевтому, що зазвичай виникає у першокласника під час письма.

Вечеряти варто за дві години до сну. Це найкраща профілактика безсоння та тривожного сну в першокласника. Спати він має не менше дев'яти годин у добре провітреній кімнаті.

Долаємо перші труднощі разом

Крім фізичних навантажень, першокласник часто стикається з психологічними проблемами адаптації. Адже він ще не дуже добре розуміє, як поводитися в різних ситуаціях: і з однолітками, і з дорослими. Тож часто потрапляє в незручні ситуації, що спричиняють величезне емоційне навантаження, упоратися з яким непросто.

Як пояснити вчителю, що не зрозумів завдання? Як попроситися в туалет? До того ж одразу виникає наступна проблема: як його знайти? Як знайти власний клас, коли загубився у незнайомих коридорах? До кого звернутися, коли загубив шкільне приладдя? Як звернутися до охоронця, медсестри, незнайомого вчителя?.. Звісно, з часом першокласник розбереться у всіх тонкощах шкільного етикету, але щоб у перші дні навчання він не осоромився і не злякався, варто заздалегідь підготувати його до можливих труднощів.

Соціального досвіду дошкільник набуває в грі. Саме цим засобом варто і скористатися, адже активно включившись у гру, дитина глибоко переживає навіть ті ситуації, у яких ніколи в житті не опинялася. Приготуйте іграшки, що зображуватимуть персонажів із шкільного життя, придумуйте і розігруйте з їх допомогою типові ситуації, в яких може опинитися першокласник під час перебування в школі. Важливо, щоб дитина навчилася бачити ту чи ту ситуацію з різних позицій, «приміряючи» на себе ролі розгубленого новачка і впевненого в собі відмінника, вимогливої вчительки і сердитого охоронця тощо. Так, граючи, ви зможете розповісти дитині, як правильно поводитися у тій чи тій ситуації. А дитина при цьому відпрацьовуватиме різні способи виходу зі складної ситуації та прийнятні форми звертання до незнайомих дорослих і однолітків.

Розглянемо приклади розв'язання типових ситуацій, у яких може опинитися дитина.

Приклади розв'язання типових ситуацій,
у яких може опинитися дитина

Скажімо, дитина забула, як звуть вчительку. Таке часто трапляється з першокласниками і може спричинити сильний стрес. Програйте різні варіанти виходу з такої ситуації: ввічливе звертання із запитанням до самої вчительки, однокласника тощо.

Дитина загубилася: переплутала поверх, клас, вчительку. Таке буває доволі часто. Розіграйте поведінку в такій ситуації: не плакати в розпачі, а, вибачившись, звернутися до будь-кого з дорослих чи старшокласників і попросити вказати дорогу в потрібний клас.

Щоб допомогти дитині навчитися налагоджувати стосунки з однолітками, розіграйте різні варіанти таких ситуацій:

  • як познайомитися з однокласником у перший день перебування в школі;
  • як стати членом компанії однолітків, що вже подружилися;
  • як поводитися у випадку прямої агресії — розв'язати конфлікт мирним шляхом, перевести все у жарт чи прийняти бій — захиститись і дати здачі.
 

Безумовне прийняття дитини — гарант її психічного здоров'я та рівноваги

Забудьте традиційне запитання «Що ти сьогодні отримав?». Не варто оцінювати дитину за її успіхами у школі. Адже майже кожного першокласника щодня є за що полаяти, а за що похвалити батьки часто не знаходять. При цьому батькам варто пам'ятати, що бажання дитини вчитися ґрунтується на двох складових: інтересі та успішності. Тож батьки завжди мають знайти за що похвалити дитину, як її підтримати, а за потреби і поспівчувати.

Не ігноруйте скарг — діти ніколи не скаржаться просто так.

Коли дитина хоче поділитися з вами чимось важливим, не відмахуйтеся від неї, а вислухайте. Якщо вона повернулася зі школи не в гуморі і не хоче про це говорити, не допитуйтеся про причину. Швидше за все, пізніше дитина сама захоче поділитися з вами своїми переживаннями. Головне, щоб вона була впевнена: ви завжди її зрозумієте і підтримаєте. Присвячуйте своїй дитині хоча б півгодини на день, щоб вона відчувала, що ви її любите та цінуєте. Не забувайте, що першокласники — це ще маленькі діти, які люблять погратися, послухати казку чи колискову на ніч, або щоб їх просто приголубили. Все це допоможе їм зняти напруження, почуватися спокійно та впевнено.

Потрібна допомога спеціалістів

Часто буває так, що дитина пішла в перший клас, але вчиться без бажання, не проявляючи до навчання ніякого інтересу.

Якщо ви бачите, що в дитини щось не виходить, вона неохоче йде до школи, стала замкнутою, має серйозні проблеми в спілкуванні з дітьми в класі, насамперед поговоріть з учителем. Можливо, все не так погано і потрібно лише підкорегувати окремі моменти. Але якщо учитель каже, що дитина неуважна на уроках, не засвоює матеріал, постійно зводить всі заняття до гри, тоді краще звернутися до шкільного практичного психолога, який і допоможе вам визначити, що ж відбувається з вашою дитиною. Встановивши причину, практичний психолог зможе попрацювати з дитиною, полегшити її адаптаційний період, допомогти вам підкорегувати розпорядок дня та вибрати час для найбільш ефективного виконання домашнього завдання, а малюкові — побудувати стосунки з однокласниками і вчителями.

Чи варто забирати дитину з першого класу, якщо ви бачите, що у неї нічого не виходить? До цього питання потрібно поставитися дуже-дуже уважно і серйозно. Адже якщо всі діти будуть вчитися далі, а ваша дитина фактично «залишиться на другий рік», то у неї можуть виникнути проблеми із самооцінкою, а також комплекс неуспішності. Тому, приймаючи таке рішення, насамперед необхідно враховувати індивідуальні особливості дитини. І такий вихід із ситуації ви можете залишити на крайній випадок, якщо ніякі інші методи не дали свого результату.

Отже, що ж робити батькам, якщо дитині важко вчитися в першому класі?

  • Не перевантажувати дитину заняттями в гуртках і секціях. Можливо, у першому класі від них узагалі варто відмовитися.
  • Якщо ви бачите, що дитина сильно втомлюється, можна влаштувати розвантажувальні дні — іноді замість уроків у школі дати дитині вихідний серед або в кінці тижня.
  • Звертайте особливу увагу на коливання інтересу дитини до процесу навчання, ретельно відстежуйте проблемні моменти.
  • Не ігноруйте дитячі скарги і капризи. Найімовірніше, це сигнали про те, що щось у житті дитини не гаразд.

Категорія: Батьки і діти | Додав: Nicolaj
Переглядів: 196 | Завантажень: 5 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017