Неділя, 09.08.2020, 16:19
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Директор школи » Педради

Нетрадиційні форми роботи ШМО
[ Викачати з сервера (59.0 Kb) ] 23.04.2020, 10:20
ШМО

Нетрадиційні форми роботи ШМО

Основою суттєвого покращення навчально-виховного процесу в навчальних закладах є добре налагоджена методична робота, особлива роль у організації і проведенні якої належить шкільним методичним об’єднанням учителів (ШМО). У роботі ШМО можуть застосовуватись різні нетрадиційні форми: круглі столи, діалоги, методичні консиліуми, тренінги тощо.

Дискусія

«Якщо у вас виникла думка провести диспут з того чи іншого питання, — писав В. Сухомлинський, — подумайте насамперед, чи є в... колективі емоційна готовність до диспуту».

Питання для дискусії необхідно формулювати так, щоб вони викликали у слухачів зацікавленість, прагнення висловити свою думку, переконати в ній опонентів, поділитися власним досвідом, запропонувати програму дій.

У проведенні дискусії мають бути:

  • зіткнення старого знання з новим;

  • ланка творчої непевності;

  • ланка створення творчої ситуації;

  • ланка еврики, розвитку рішення;

  • ланка критики, сумніву і підтвердження;

  • етап завершення.

Проблемний стіл

Обираючи таку форму проведення засідання методичної комісії, дуже важливо правильно визначити не лише проблему для обговорення, а й розкрити її найважливіші аспекти, сформулювати питання так, щоб вони викликали у членів ШМО бажання спільними зусиллями визначити конкретні шляхи її вирішення.

Ділова гра

Ділова гра — вид діяльності в умовах штучно створених ситуацій, метою яких є вирішення навчального (виробничого, методичного, управлінського та ін.) завдання.

У структурі ділової гри обов’язковими мають бути п’ять основних етапів:

1 етап — чітке визначення мети, завдань ділової гри, конструювання її структури, розробка сценарію, технології її проведення, правил гри, інструкцій;

2 етап — розподіл ролей;

3 етап — організація самостійної пошукової роботи над розв’язанням визначеної проблеми чи окремих її аспектів;

4 етап — дискусія, захист ідей, проектів, пошук оптимальних варіантів, тренінгу, «мозкового штурму»;

5 етап — підбиття підсумків, узагальнення результатів, прийняття рішення.

Проведення засідань у формі ділової гри:

  • розвиває пізнавальну активність педагогів; стимулює самоосвіту, розвиток творчої ініціативи;

  • дає можливість кожному педагогу в повній мірі реалізувати свій творчий потенціал;

  • сприяє формуванню в колективі атмосфери плідного співробітництва.

Карусель

У період підготовки інтелектуальної атаки «Карусель» заздалегідь визначаються основні аспекти обраної проблеми, членам ШМО даються індивідуальні завдання — запропонувати свій варіант відповіді на певне питання.

Така форма роботи досить ефективна, оскільки вимагає від кожного члена високої компетентності (спонукає до самоосвіти), стимулює ініціативу і творчу активність, підвищує особисту відповідальність педагогів за вирішення конкретної справи.

Акваріум

(Доцільно проводити у численних за складом ШМО)

При проведенні засідання у формі ділової гри «Акваріум» необхідно дотримуватись такого порядку:

1. Сформуйте групу (мінімум з 3-х осіб), включивши до її складу найкомпетентніших з даної проблеми педагогічних працівників.

2. Членам групи запропонуйте місце за окремим столом у центрі приміщення. Це — «риби», їх завдання — висловити почергово свою думку з приводу даного питання та ефективних шляхів його вирішення. Для кожного виступу пропонується 2-3 хвилини (в залежності від складності проблеми можуть бути 2-3 кола).

3. Всі інші члени ШМО слідкують за ходом обговорення проблеми в «акваріумі», записують незрозуміле, сумнівне, продумують запитання «рибам» і зміст своїх власних пропозицій щодо вирішення даного питання, які вони висловлюють після закінчення обговорення проблеми «рибами».

4. Експертна група узагальнює висловлені пропозиції і виробляє проект рішення засідання методичної комісії.

Захист інновацій

Створені творчі мікрогрупи (або окремі члени ШМО) готують лаконічні повідомлення про інновації та досвід застосування їх в практичній діяльності. В процесі підготовки глибоко вивчається педагогічна теорія, аналізується наявний досвід, проводяться відкриті уроки.

У групах або між членами ШМО розподіляються ролі: автор-новатор, песимісти, реалісти-аналітики. Носії інновацій готують наочність, яку використовують під час захисту, відповідають на запитання. У результаті колективного обговорення приймається запропоноване аналітиками рішення.

Педагогічний ринг

Він може проводитись тоді, коли в колективі існують протилежні погляди на визначену проблему і є необхідність у виробленні єдиних підходів до її розв’язання.

Кожний раунд (визначені акценти проблеми) являє собою поєдинок протилежних думок, поглядів, позицій.

Опоненти визначаються заздалегідь. Група аналізу уважно слідкує за ходом полеміки, підбиває підсумки кожного раунду і рингу в цілому. Зроблені нею узагальнення є підставою для прийняття рішень.

Методичний день

Засідання ШМО у формі «методичного дня» проводиться в межах одного навчального дня, включаючи два засідання (ранкове і вечірнє) та змістовну роботу між засіданнями.

Ранкове засідання передбачає виступ голови ШМО стосовно проблеми та інструктаж про подальшу роботу.

Протягом дня проходить взаємовідвідування членами методичних об’єднань уроків, випуск методичних бюлетенів тощо.

На другому засіданні проводиться обговорення наслідків взаємовідвідувань уроків, аналізується робота над темою засідання, виробляються рішення і рекомендації членам ШМО.

Творча гра «Реклама»

Об’єктами реклами є творчі знахідки педагога, творчої групи. Автори готують концентроване повідомлення про суть досвіду та його перспективність. На виступ відводиться 8-10 хвилин.

Реклама має бути змістовною, цікавою, переконливою, містити необхідні і достатні для характеристики рекламного об’єкта відомості.

Майстер-клас

Засідання ШМО у формі «майстер-клас» доцільне з метою пропаганди і творчого впровадження ідей особливо актуального і перспективного досвіду всителч, узагальненого адміністрацією навчального закладу, методичним кабінетом.

Особливу увагу треба приділити розкриттю технології досвіду, відпрацюванню практичних умінь творчої її трансформації в індивідуальну педагогічну лабораторію.

Творчий звіт

Доцільно практикувати проведення творчих звітів педагогів, яким за наслідками атестації присвоюються звання «учитель-методист», «старший учитель».

При цьому слід оформити виставку творчих робіт педагога, наочно представити науково-методичний потенціал його творчої лабораторії.

Усний журнал

Творча група заздалегідь моделює «журнал», його структуру, визначає кількість сторінок, їх назви і зміст, продумує технологію «оживлення» кожної сторінки. Тут доцільне використання різноманітних жанрів журналістики: репортажів, оповідань, нарисів, замальовок, інтерв’ю, гуморесок, віршів, пародій тощо.

Доцільним при цьому буде оформлення на сторінках «журналу» спеціальної вітрини чи динамічного стенду «Чому вчитися у колег?».

«Оживити» сторінки усного журналу допоможуть відеозаписи, світлогазети, інсценування, дружні шаржі, відповіді на листи «читачів» тощо.

Банк ідей

Засіданню має передувати серйозна підготовча робота, яка має забезпечити поглиблене опрацювання визначеної проблеми всіма членами ШМО.

Учасники засідання розподіляються на «генераторів ідей» і «резонаторів». Представники першої групи висувають нові ідеї, обґрунтовують, визначають оптимальні шляхи їх реалізації через власні методичні проблеми. Друга група уточнює, розвиває, доповнює та видозмінює їх.

Естафета

Кожний член ШМО конкретизує питання, які, на його погляд, потребують вирішення, і записує їх на аркуші паперу великого формату. Потім вони по колу обмінюються листами, доповнюючи їх своїми питаннями.

Пройшовши по колу, листи повертаються до того, хто розпочинав їх заповнення.

Конференція

Маючи науково-практичний характер, конференція виступає як ефективна форма пропаганди нових педагогічних ідей, узагальнення і поширення перспективного педагогічного досвіду.

Конференція може проводитись із залученням науковців, методистів, викладачів-новаторів.

Критичні зауваження і пропозиції, висловлені доповідачами і виступаючими, стають основою для розробки і прийняття конструктивного рішення.

Інші форми

Круглий стіл Психолога-педаго¬гічний консиліум «Діамант»
Семінар Семінар-практикум Лабораторія «Без табу»
Трибуна перспектив¬ного досвіду Аукціон педагогічних ідей Тренінг
Робота проблемних груп Дослідження Презентація


Категорія: Педради | Додав: Nicolaj
Переглядів: 53 | Завантажень: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2020