Неділя, 09.08.2020, 16:06
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Директор школи » Управління

Нетрадиційні форми методичної роботи
[ Викачати з сервера (34.5 Kb) ] 27.11.2019, 16:47
НЕТРАДИЦІЙНІ ФОРМИ
методичної роботи

Автор: Т. В. Шульга

Творчість вчителя виявляється насамперед у прагненні і вмінні постійно вдосконалювати свою майстерність, відкидати застарілі і знаходити нові, більш досконалі методи практичної реалізації вимог часу, творчо застосовувати надбання передового досвіду, досліджувати свою роботу і роботу колег.

Використання нетрадиційних, таких, що вирізняються новизною, інноваційністю, спрямованих на максимальну активізацію практичної діяльності вчителів форм методичної роботи, роблять цю роботу динамічнішою, творчою та цілеспрямованою.

Однією з нестандартних форм методичної роботи в школі, яка дозволяє залучати всіх членів педагогічного колективу до підвищення професійного і методичного рівня — це участь у проблемних семінарах, теми яких встановлюють в результаті діагностування.

Прикладом таких семінарів може бути проблемний семінар-тренінг для педагогічних працівників на тему: «Впровадження інтерактивних технологій у навчально-виховний процес».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
Колективні форми методичної роботи
Форми та методи організації методичної роботи

Сценарій проблемного семінару-тренінгу «Впровадження інтерактивних технологій у навчально-виховний процес»

Мета: розширити знання вчителів про методи інтерактивного навчання; сформувати навички застосування деяких інтерактивних методів в організації навчально-виховного процесу; змінити погляд на процес навчання як на такий, що може приносити наснагу та задоволення.

Інтерактивний метод «Криголам» (самопрезентація):

Тренер: Сьогодні ми проводимо семінар-практикум по вивченню деяких методів інтерактивного навчання. Всі ми з вами розуміємо, що в наш час працювати старими методами не можливо. Тому метою нашого семінару є розширення знань про різноманітні методи інтерактивного навчання та формування навичок їх застосування в навчанні і вихованні учнів. Умовою ефективної праці на семінарі є невимушене, неформальне спілкування.

Я запрошую на рівних правах взяти участь у розмові, відверто висловлювати свої думки, обстоювати свої погляди. Будь-який тренінг має правила і ми з вами теж будемо дотримуватись певних стандартних правил. Перше заняття має починатись із знайомства учасників між собою.

Мета: створити сприятливий психологічний мікроклімат для учасників семінару.

Станьте в коло і всі разом промовляйте слова привітання з посмішкою, з потисканням рук: «Доброго дня! Радий вас бачити! Ви сьогодні маєте гарний вигляд!» тощо.

З іншого боку ви вже знайомі між собою. Але, щоб не порушувати правила та виявити почуття гумору і вміння швидко формулювати і висловлювати думку, я пропоную вам характеризувати себе, закінчивши такі речення: «Я не люблю хвалитись, але я пишаюсь тим...», «Особливе невдоволення викликає в мене така риса мого характеру як...»

Така вправа викликає пожвавлення серед учасників семінару, допомагає зазирнути в себе, визначити свій емоційний стан. Виявляється, що для декого з колег .складно відповісти на поставлені запитання.

Очікування результатів

Скажіть, будь — ласка, чого ви очікуєте від тренінгу? (міркування записуються на аркушах і прикріплюються на дошці під написом «Надія»).

Приклади очікуваних результатів:

  • познайомитись з деякими методами інтерактивного навчання;

  • навчитись вільно висловлювати свої думки з даного питання;

  • підвищити свій методичний рівень;

  • набути досвіду використання деяких інтерактивних методів навчання;

  • встановити для себе, які з методів інтерактивного навчання ви зможете використовувати на уроках і позаурочних заходах.

Міні-лекція:

Інтерактивне навчання — це спільне навчання (навчання в співробітництві, взаємодії), коли учасники освітнього процесу спілкуються одне з одним, обмінюються інформацією, спільно вирішують проблеми, моделюють ситуації, оцінюють дії колег і свою поведінку.

Інтерактивні технології навчання допомагають задіяти в процесі навчання не тільки інтелект, досвід, свідомість людини, а й її почуття, емоції, вольові риси, сприяють «зануренню» в навчальний матеріал, підвищенню ефективності засвоєння.

Інтерактивне навчання передбачає включення механізмів запам’ятовування й відтворення інформації; її пояснення й передачі іншим; розуміння причинно-наслідкових зв’язків; наведення аргументів і доказів тощо.

Змінюється роль учня. Вона активна: учні приймають важливі рішення щодо процесу навчання. Змінюється мотивація навчання — це інтерес самого учня.

Але для ефективного застосування інтерактивних технологій, зокрема, щоб охопити весь необхідний обсяг матеріалу і глибоко його вивчити (а не перетворити технології на безглузді «ігри заради самих ігор»), педагог повинен старанно планувати свою роботу:

  • дати учням завдання для попередньої підготовки: прочитати, продумати, виконати самостійні завдання;

  • відібрати для уроку або заняття такі інтерактивні вправи, які дали б учням «ключ» для освоєння теми;

  • під час самих інтерактивних вправ дати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно або «граючись» виконали його;

  • на одному занятті можна використовувати одну (максимум дві) інтерактивні вправи, а не їх калейдоскоп;

  • дуже важливо провести спокійне, глибоке обговорення за підсумками інтерактивної вправи, зокрема акцентуючи увагу й на іншому матеріалі теми;

  • проводити швидкі опитування, самостійні домашні роботи з різноманітних матеріалів теми, які були пов’язані з інтерактивними завданнями;

  • глибоко вивчити та продумати матеріал, зокрема додатковий, наприклад, тести, зразки документів, приклади, ситуації, завдання для груп тощо;

  • старанно спланувати і розробити заняття: визначити хронометраж, ролі учасників, підготувати запитання й можливі відповіді, виробити критерії оцінювання ефективності заняття;

  • мотивувати учнів до вивчення шляхом добору найцікавіших для учнів випадків, проблем; оголошувати очікувані результати заняття і критерії оцінювання роботи учнів;

  • передбачити різноманітні методи для привернення уваги учнів, налаштовування їх на роботу, підтримання дисципліни, необхідної для нормальної роботи аудиторії; цьому, зокрема, можуть сприяти різноманітні вправи-розминки.

Існує багато інтерактивних методів, які використовують в навчальному процесі.

Ми сьогодні випробуємо наступні методи: «криголам» — самопрезентація, «мозковий штурм», «скринька понять» — робота в групах, «мікрофон».

«Мозковий штурм»

Теорія: Це ефективний метод «колективного обговорення», пошуку рішення, що здійснюється через вільне вираження поглядів всіх учасників.

Даний метод дає змогу групі людей використовувати свої інтелектуальні можливості для швидкого та ефективного вирішення завдань. За останні роки цей метод став настільки популярним, що його почали регулярно використовувати великі комерційні компанії, державні структури та громадські організації.

Принцип «мозкового штурму» простий. Треба зібрати групу людей, сформулювати завдання перед ними і запропонувати учасникам обговорення висловити думку стосовно його вирішення.

Як свідчить практика, через «мозковий штурм» за короткий час можна отримати багато нових ідей. Проте їхня кількість не є самоціллю, а лише основою для вироблення оптимального рішення.

У «мозковому штурмі» без будь-якого тиску повинні взяти участь всі присутні. Вдалим його можна вважати тоді, коли висловлені під час першого етапу ідеї стають базою для потенціального розв’язання проблеми.

Методика проведення «мозкового штурму»:

  • ведучий вибирає проблему та запрошує учасників до обговорення;

  • він знайомить з правилами проведення такої форми роботи, формулює учасникам завдання: всі ідеї, які учасники вважають за потрібне висловити, будуть прийняті і записані;

  • ведучий призначає секретаря, котрий записує усі запропоновані ідеї. Під час обговорення він встановлює порядок виступів, стежить за тим, аби всі учасники мали рівні можливості висловити свою думку. Перший етап триває доти, доки виникають нові ідеї;

  • після короткої перерви розпочинається другий етап, під час якого учасники групують та розвивають висловлені ідеї (список ідей доцільно роздрукувати і роздати учасникам). Закінчивши процес кваліфікації ідей, учасники їх аналізують, вибираючи лише ті, котрі можуть відповісти на поставлені запитання;

  • на закінчення ведучий підводить підсумки.

Запропонована до обговорення проблема:

Інноваційні технології. Що вони вносять у навчальний процес: позитивне чи негативне?

Секретар записує ідеї, які пропонуються учасниками.

Приклади можливих ідей:

Як позитивне було визначено:

  • вміння учнів думати і творити;

  • залучення до роботи всіх та зацікавленість у роботі;

  • оволодіння комунікативними навичками;

  • вміння висловлювати свою думку і відстоювати своє право на неї;

  • відсутність авторитарності з боку вчителя;

  • рівність умов кожного учня;

  • вміння працювати разом тощо.

Серед негативних чинників визначили:

  • багато зусиль при плануванні уроків із застосуванням інтерактивних технологій;

  • велика попередня робота і учнів, і вчителів по підготовці уроків з інтерактивними методами навчання;

  • великі зусилля по підтримці дисципліни, необхідної для нормальної роботи з класом;

  • недостатність методичної літератури на допомогу вчителям з проблем інтерактивного навчання;

  • неготовність всіх членів педагогічного колективу працювати по-новому тощо.

Рефлексія:

Що дає цей метод? На яких етапах уроку його можна застосувати?

Інтерактивний метод «Методична скринька» — робота в групах

Це така форма роботи (її іноді перекладають як «кооперативне навчання»), яка базується на спільній роботі учнів і сприяє гуманізації відносин між учителями й учнями.

Навчальна робота буде результативнішою, коли тренер підготує учасників до роботи в групі. Для цього необхідно:

1. Пояснити учасникам роль та значення кооперативної співпраці.

2. Визначити мету заняття.

3. Провести підготовку до заняття:

  • сформувати навчальні групи. Досвід показує, що оптимальною для роботи є група з 4-5 осіб. При створенні груп слід враховувати індивідуальні особливості учнів (здібності, комунікабельність, активність тощо). Прийоми утворення груп можуть бути різні: словесний розподіл за назвами квітів, нот, овочів, фруктів, героїв казок тощо; за кольоровими листочками; за пропозиціями учнів.

  • розподілити ролі між учнями всередині групи: спікер, головуючий — (керівник групи) — зачитує завдання, пропонує учасникам висловлюватись по черзі, відповідає за те, щоб усі члени групи розуміли зміст завдання, заохочує всіх до роботи, підводить підсумки роботи; секретар — веде записи результатів роботи групи, нарівні з іншими членами групи висловлюється щодо поставленого завдання; доповідач — чітко висловлює, узагальнює думки, ідеї членів групи, доповідає про результати роботи; посередник — стежить за часом, шукає додаткові інформаційні матеріали, заохочує групу до роботи.

  • підготувати класне приміщення, що впливає на ефективність роботи учнів;

  • підготувати навчальні матеріали.

4. Роздати завдання, пояснити учням, який очікується результат та критерії оцінки їх праці, ознайомити учнів з пам’яткою щодо роботи в групі.

Пам’ятка:

  • надавати можливість кожному висловитись, як, на його думку, потрібно виконувати завдання;

  • переконатися, що кожен член групи засвоїв матеріал заняття, який потрібен для подальшої роботи;

  • упевнитись у тому, що всі познайомились із досліджуваним матеріалом і прийшли до спільної думки щодо очікуваних висновків;

  • залучити до роботи всіх членів групи;

  • уважно вислуховувати думку кожного члену групи;

  • критикувати погляди, а не людей, які їх викладають.

5. Допомогти учасникам почати роботу в групі, стежити за тим, щоб заняття протікало ефективно, втручатись у хід заняття при необхідності.

6. Оцінити роботу учасників, організувати обговорення членами групи того, наскільки добре вони взаємодіяли між собою.

Техніка груп.

У тренера в скриньці знаходяться аркушики різного кольору з написаними на них завданнями.

1. Учасникам пропонують вибрати певний колір, а спікери команд зі скриньки достають різнокольорові картки із завданнями для своїх груп.

2. Групи розташовуються навколо своїх столів, на яких прапорці певного кольору.

3. В зошитах учасники записують свої пропозиції щодо завдання.

4. Далі ідеї записують на великому аркуші.

5. Потім кожному учаснику пропонується вибрати 5 найбільш цінних на їх погляд пропозицій і записати ці номери на листочках.

6. Далі дискусія — критична оцінка пропозицій і обрання найкращої пропозиції.

7. Спікер презентує роботу групи (це можуть бути схеми, малюнки, текст).

Завдання для групи
№ 1

Чому в наш час виникла необхідність у використанні інноваційних технологій, інтерактивного навчання?

Варіант відповіді: Суспільний запит на виховання соціально компетентної особистості поставив перед освітянами запитання: як навчити учнів застосовувати знання для вирішення конкретних життєвих завдань, брати на себе відповідальність за прийняті рішення та їх виконання, сформувати в них культуру міжособистісних стосунків.

У середньовіччі використання пасивних методик було виправдане, тому що учитель міг передати весь обсяг відомої на той час інформації з будь-якого предмету своєму учневі.

В сучасному світі ситуація кардинально змінилась. Неможливо одній людині знати все, навіть у якійсь вузькій царині знань. Учні ж повинні мати цілком інші навички: думати, розуміти суть речей, знайти потрібну інформацію, застосовувати її в конкретних умовах, формулювати й обстоювати особисту думку.

Саме цьому сприяють інтерактивні технології.

Завдання для групи
№ 2

Чому важливо ознайомити педагогічний колектив з методами інтерактивного навчання?

Варіант відповіді: Використання інтерактивних технологій у навчально-виховному процесі буде ефективним лише тоді, коли відбуватиметься під керівництвом професійно компетентного в їх застосуванні педагога, який має хорошу теоретичну і методичну підготовку, набув необхідного досвіду.

Ось чому важливо розширити знання педагогічних працівників про різноманітність метод інтерактивного навчання, сформувати навички застосування цих методів, змінити погляд на процес навчання, як такий, що може приносити наснагу і задоволення.

Завдання для групи
№ 3

Чим інтерактивна технологія вирізняється від традиційних методів навчання?

Варіант відповіді: Інтерактивні технології — це діалогове навчання, в процесі якого здійснюється взаємодія викладача і учня, створення комфортних умов навчання, за яких кожен учасник навчального процесу відчуває свою інтелектуальну спроможність.

У процесі застосування цих технологій, як правило, моделюються реальні життєві ситуації, пропонуються проблеми для спільного вирішення, застосовуються рольові ігри.

Тому інтерактивні технології найбільше сприяють формуванню в учнів умінь і навичок, виробленню особистісних цінностей, створюють атмосферу співробітництва, творчої взаємодії в навчанні.

Завдання для групи
№ 4

Що слід робити педагогу для ефективного застосування інтерактивних технологій?

Варіант відповіді: для ефективного застосування інтерактивних технологій педагог повинен:

  • старанно планувати свою роботу;

  • глибоко вивчати та продумувати матеріал;

  • мотивувати учнів до вивчення шляхом добору найцікавіших для учнів випадків і проблем;

  • правильно відбирати для уроку інтерактивні вправи, а не грати заради гри;

  • не використовувати на одному уроці багато інтерактивних вправ;

  • дати завдання учням для попередньої підготовки;

  • передбачити різноманітні методи для підтримання цікавості до уроку, підтримання дисципліни, необхідної для нормальної роботи тощо.

Підсумки семінару
Інтерактивний метод «Мікрофон»

Учасникам пропонують уявити, що в руках у них мікрофон і по черзі, передаючи мікрофон по колу, відповісти на запитання:

1. У чому для вас особисто полягає результативність цього семінару — практикуму?

2. Які думки у вас виникали під час виконання інтерактивних вправ?

3. Чи почувались ви комфортно під час семінару?

4. Чого особисто ви навчились?

5. Чого б хотіли навчитись у подальшому?

Інтерактивний метод «Реалізація очікувань»

На початку нашого семінару ви написали ваші очікування від тренінгу. Чи справдились ваші очікування?

Учасники переносять листочки у другу колонку на дошці «Реалізовані надії», якщо дійсно їх очікування справдились. А листочки з нереалізованими очікуваннями залишаються у першій колонці «Надія». Таким чином наочно буде видно результативність проведеного семінару і можна буде визначити завдання для наступного семінару.

Варіант виступу «Тренера»

Сьогодні ми ознайомились на практиці з деякими інтерактивними методами, набули певного досвіду спілкування та співпраці.

Гадаю, ви побачили, що процес навчання може бути динамічним і цікавим, впевнились, що в наш час неможливо працювати пасивними методами, тому що сучасні учні не прощають викладачам авторитаризму. Вони більше люблять дискутувати, співпрацювати, відстоювати право на власну думку. Вони не хочуть і не можуть навчатись так, як ми звикли їх навчати.

Тому й потрібно нам шукати нові, активні методи, які відповідають особистісно-зорієнтованому підходу до навчання, створенню атмосфери співробітництва, творчої взаємодії в навчанні.

На наступних заняттях ми з вами ознайомимось з іншими методами інтерактивного навчання; «акваріум», «постав на голову», «навідні тексти», «метод проектів» тощо.

Висновки

Зміни, що стались в освітянському просторі України за останні роки, знайшли своє відображення і в науково-методичній роботі. На жаль, нестандартні форми науково-методичної роботи ще недостатньо впроваджуються у практичну діяльність педагогічних колективів навчальних закладів, що зумовлено такими чинниками, як:

  • закладів, що зумовлено такими чинниками, як:

  • вплив освітянських традицій;

  • неготовність педагогічних працівників працювати творчо;

  • небажання ускладнень, що пов’язані зі змінами;

  • недостатність інформації та моделей нетрадиційних форм методичної роботи.

Слід пам’ятати, що використання нетрадиційних форм методичної роботи дозволяє залучати до творчості основну частину педагогічних працівників будь-якого навчального закладу. Нестандартні форми методичної роботи (психолого педагогічні і проблемні семінари-практикуми, ділові ігри, творчі групи, аукціони педагогічних ідей, фестивалі педагогічної творчості тощо) сприяють тому, що знахідки окремих педагогів сталють надбанням усього педагогічного колективу.


Категорія: Управління | Додав: Nicolaj
Переглядів: 71 | Завантажень: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2020