П`ятниця, 28.07.2017, 08:47
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Досвід України » Біологія

Формування інформаційних та соціальних компетентностей
[ Викачати з сервера (82.0Kb) ] 15.01.2012, 17:53
Формування
інформаційних та соціальних
компетентностей на уроках біології
шляхом впровадження
нових педагогічних технологій

Автор Галина Володимирівна ЯРЕМЕНКО

(Біографія)

Мета навчання дитини —
дати їй можливість жити
самостійно, без учителя.
Альберт Губбард

Актуальність досвіду

Модернізація освіти в Україні передбачає переорієнтацію м а виховання людини, яка не тільки буде володіти знаннями, уміннями, навичками та способами діяльності, але й виконуватиме свої обв’язки на рівні світових вимог та стандартів.

У сучасних умовах розвитку суспільства дуже важливим є використання засвоєних знань в повсякденному житті, тобто компетентність особистості.

Основна ідея досвіду

Формування соціальних та інформаційних компетентностей шляхом впровадження технології ТРВЗ, розвиваючих та дидактичних ігор, експериментальної діяльності.

Спрямування учбово-пізнавальної діяльності школярів у русло самопізнання (дослідження фізіологічних, психічних, анатомічних та інших особливостей самого себе) з метою саморозвитку, самовдосконалення.

Такий підхід має неоціненне значення:

— для формування компетентної особливості, яка здатна, керуючись набутими знаннями, сформованими цінностями та досвідом, приймати доцільні рішення у різних життєвих ситуаціях;

— у створенні мотивації до дослідницької діяльності, підвищення інтересу до вивчення біології.

Вид досвіду за характером новизни — комбінаторний.

Новизна досвіду полягає в оригінальнім використанні педагогічних інновацій.

Теоретичною основою досвіду є:

— компетентнісний підхід в освіті (А. Хуторський, О. Дахін);

— формування пізнавальної активності учнів (Т. Шамова, Г. Щукіна);

— розвиток творчої уяви (А. Падалко);

— загальні принципи використання педагогіки ТРВЗ (засновника метода та його послідовників — В. Тимохова та А. Гіна);

— технологія інтенсифікації навчання на основі схем і знакових моделей навчального матеріалу (В. Шаталов, О. Шевченко).

Вперше використовується метод інтеграції біології з російською та українською літературою (у співавторстві з учителем-методистом Е. П. Стариченко).

Завдання досвіду:

— з’ясувати теоретичні основи компетентнісного підходу до навчання, поняття й сутність компетентності;

— розглянути шляхи формування компетентності в учнів;

— проказати використання передових технологій у формуванні компетентнісного підходу до навчання;

— продемонструвати можливості біології як навчального предмета для формування соціальної й інформаційної компетсптностей в учнів.

Технологія реалізації провідної педагогічної ідеї

Компетентність:

— інтегрований результат освіти;

— на відміну від функціональної грамотності дає змогу вирішувати цілий ряд завдань;

— на відміну від навички є усвідомленою;

— на відміну від уміння вдосконалюється не шляхом автоматизації, що веде до формування звички, а шляхом інтеграції з іншими компетенціями;

— на відміну від знання існує у формі діяльності, а не у вигляді інформації про неї.

Формування інформаційних компетентностей, тобто оволодіння учнями інформаційними технологіями, сприяє набуттю уміння самостійно здобувати інформацію, критично осмислювати й творчо використовувати її через:

— навчання роботі з підручниками, словниками, енциклопедіями;

— формування уміння обробляти інформацію на основі аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення;

— навчання складати плани, таблиці, схеми, опорні конспекти.

Етапи формування інформаційних компетентностей:

— ознайомлення — учень визначає кількість інформації з проблеми й можливість її обробки;

— репродукція — учень визначає масив інформації із проблеми, накопичує її;

— перетворення — критичне осмислення інформації, порівняння фрагментів із різних джерел однієї тематики, визначення їхньої вірогідності, витяг робочої інформації, її узагальнення;

— творчий етап — створення власного інтелектуального продукту на основі отриманої й переробленої інформації, формулювання гіпотез, їхня перевірка, створення власних теорій, написання творчих робіт.

Шляхи формування соціальних компетентностей, які пов’язані з готовністю учня брати на себе відповідальність, бути активним у прийнятті рішень:

— створення та вирішення проблемних ситуацій;

— використання інтерактивних методів навчання;

— навчання дітей висловлювати власну точку зору, виховання уміння слухати товаришів та співпрацювати з ними;

— формування розуміння власної причетності до забруднення навколишнього середовища та власної відповідальності за його збереження;

— завдання різного рівня складності, творчі роботи, доповіді, різні форми тематичного оцінювання.

Результативність досвіду

Досвід може бути визнаний перспективним, оскільки педагогом досягнуті достатньо високі результати навчання та розвитку.

1. Зростання зацікавленості предметом учнів гімназії:

— успішний набір у профільні хіміко-біологічні класи;

— активна участь гімназистів у позакласних заходах (тижнях біології, декадах екологічних знань, учнівських конференціях).

2. Розвиток здібностей до творчої діяльності як результат впровадження та використання технології ТРВЗ, експериментальної діяльності, дидактичних та розвивальних ігор.

3. Ефективна робота з обдарованими дітьми.

4. Свідомий і успішний вибір подальшого навчання випускниками профільних класів:

Результати вступу до ВУЗів випускників 2007року

З 33-х випускників вступили:

• на хіміко-біологічні спеціальності:

• на медичні спеціальності:

біологія

— 3

лікувальний факультет — 4

хімія

— 3

фармацевтичний ф-т — 1

психологія

— 3

комп’ютерна діагностика — 2

ветеринарія

— 1

 


Шляхи розповсюдження досвіду

Публікації:

— Котик Т. С., Яременко Г. В. Биология. 6 класс. Сб. тестов, «опросов и заданий по 12-балльной шкале оценивания учебных достижений учащихся. — Запорожье: Премьер, 2001.

— С. В. Яковлева, В. Д. Мелаш, Н. К. Лук’янова, Г. В. Яременко. Екологія рідного краю. 5 клас. — Запоріжжя: Прем’єр, 2006.

— Г. В. Яременко. Екологія рідного краю. 6 клас. Робочий зошит для учнів 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. — Запоріжжя: Прем’єр, 2006.

— Литературно-биологические праздники. Сборник сценариев / Авторы-составители: Стариченко Е. П., Яременко Г. В. — Луганск: Янтарь, 2005.

— Розробки уроків у науково-методичному журналі «Біологія» (Видавнича група «Основа»), у газеті для вчителів біології «Хімія. Біологія» («Шкільний світ»).

Методична робота:

— керівництво роботою методичного об’єднання вчителів хімії й біології гімназії № 28;

— керівництво педагогічною практикою студентів-практикантів 4 курсу біологічного факультету ЗНУ;

— відкриті уроки для вчителів району і слухачів курсів підвищення кваліфікації;

— семінари-практикуми для слухачів курсів підвищення кваліфікації ЗОІППО:

— Впровадження екологічної інформаційно-просвітницької програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Дім, в якому ти живеш», «Молекулярна біологія в сучасній школі».

Я впевнена!

У сучасному динамічному світі дуже важко знайти своє місце випускникам школи, тому що більшість з них не володіє навичками саморозвитку і самовдосконалення. Задача вчителя — благословити в життя компетентну особистість, здатну до самореалізації. Сучасна освіта й виховання мають за мету не лише «озброєння» учнів знаннями, а й формування компетентної особистості, здатної, керуючись набутими знаннями, сформованими цінностями та досвідом, приймати виважені доцільні рішення у життєвих ситуаціях.

Як сформувати такого учня? Якими засобами реалізувати компетентнісний підхід? Що можу для цього зробити я? Продовжувати шукати нові досконаліші засоби навчання, збагачувати вибір варіантів їх компонування, форми та прийоми педагогічної діяльності. Завжди пам’ятати: чим ширшим буде мій «арсенал», тим більше матиму «будівельного» матеріалу для творчості. Тим більше заощадиться часу, щоб думати, шукати, творити.


Перлини Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2008», Чернівці, Видавничий дім «Букрек», 2008



Категорія: Біологія | Додав: Nicolaj
Переглядів: 2545 | Завантажень: 712 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017