Вівторок, 28.03.2017, 21:42
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Досвід України » Біологія

Комбінування елементів різних методик
[ Викачати з сервера (98.0Kb) ] 09.01.2012, 17:02
Комбінування елементів різних методик
у викладанні біології, екології та природознавства

Автор Ольга Миколаївна КУЛІНІЧ

(Біографія)

Учитель, котрий намагається, викладати без того,
щоб викликати бажання вчитися, кує холодне залізо.

Г. Манн

Мета досвіду: Поєднати різні форми і методи для оптимізації навчального процесу з природознавства і біології в 6-11 класах, формувати критичне і логічне мислення учнів, розвивати пізнавальний інтерес, увагу та пам’ять, творчі здібності дітей.

Суть інновації: Використання елементів методики ЧІІКМ (читання, письмо, критичне мислення) в поєднанні з прийомами особистісно зорієнтованого навчання, поезією, елементами ейдетики, біологічними та проблемно-творчими задачами, інтерактивними вправами та авторськими рольовими іграми, логічними вправами тощо.

Поширення досвіду. Відбувається через проведення семінарів-практикумів, відкритих уроків, публікацію матеріалів у газеті «Біологія» видавництва «Шкільний світ», семи методичних посібників із серії бібліотека «Шкільного світу» та двох методичних посібників міського управління освіти.

Методика викладання біології

1. Вступ.

2. Структура сучасного року.

3. Використання план-схеми уроку.

4. Основні методи стратегії ЧГІКМ та використання їх на уроках.

5. Комбінування методів стратегії ЧПКМ з іншими методиками.

6. Використання вправ на розвиток логічного мислення.

7. Рольові ігри.

8. Поєднання поетичних рядків, літературних творів і легенд, притч та переказів з іншими методами викладання біології.

9. Проблемно-творчі задачі.

10. Використання елементів ейдетики та комбінування їх із різними прийомами і методами.

11. Додатки до досвіду, що містять авторські зразки використання різних методик та їх комбінування.

12. Розробки уроків із використанням комбінування елементів різних методик.

1. Вступ

Сучасна освіта вимагає зміни стереотипів, поглядів, методів і прийомів навчання. Тому на зміну вчителю авторитарному приходить учитель творчий, креативний, гнучкий, який може адаптуватися до вимог сьогодення, сучасних дітей та батьків, європейського напрямку в освіті, і при цьому дає ґрунтовні знання на цікавих уроках. На перший погляд, поєднання двох місій одночасно (дати глибокі знання і зробити уроки цікавими) здається неможливим для виконання. Адже немає єдиного рецепта, за яким можна досягти бажаного результату. Тому форми і методи, більш чи менш вдалі, кожен учитель обирає для себе сам. При цьому всі сучасні методики мають раціональні зерна щодо роботи з учнями на уроці чи в позаурочний час, та під час опановування нової методики бачиш також і її слабкі сторони. Отже, вчитель може обрати такі форми і методи, методичні прийоми чи вправи, які найкраще підходять саме до конкретного уроку, класу та дитини. Щоб показати, як можна здійснити комбінування методів і прийомів різних методик, розглянемо це на прикладах, у деталях — саме так, як це роблю я.

2. Структура сучасного уроку, який відповідав би всім поставленим задачам, у моєму баченні виглядає так: актуалізація знань, усвідомлення матеріалу (змісту уроку) і рефлексія — обов’язкові елементи уроку за методикою ЧПКМ доповнюються епіграфом, що обов’язково має зв’язок з темою уроку та розминкою. У правильній послідовності мій урок включає нижчеописані етапи.

Розпочинається він розминкою, що замінює організаційний момент, до якої входять психологічні міні-тренінги, цікаві логічні вправи, завдання, поетичні рядки, твори мистецтва, крилаті вислови, зашифрована тема, проблемні питання, ігри, цікава інформація тощо. Розминка сприяє підготовці учнів до сприйняття матеріалу, позитивно налаштовує на роботу учнів під час уроку, створює сприятливий психоемоційний клімат.

Обов’язковим елементом кожного уроку є актуалізація опорних знань учнів. Вона пов’язує вивчений теоретичний матеріал з життям, активізує пізнавальну діяльність учнів на уроці. На етапі актуалізації застосовую методику «Мозкового штурму», яка при потребі плавно переходить у «Гронування», що розширює уяву, сприяє сприйняттю більшого обсягу на базі вже відомого дітям. На цьому етапі доцільні «Сенкани», «Діаграми Вена», «Біологічні диктанти», методика взаємоопитування «Бумеранг», вправа «Біологічний футбол», евристична бесіда, дискусії, логічні вправи, кросворди, проблемні запитання.

Наступний етап, мотивація навчальної діяльності, яка збуджує мотиви і стимули до дій учнів на уроці, включає поетичні рядки, уривки літературних творів, легенд, захопливі віртуальні подорожі та екскурсії, цікаву інформацію з теми уроку (прийом «Здивуй-зацікав»), ігри, проблемні запитання та завдання, метод асоціацій і порівнянь, авторські рольові ігри тощо.

На етапі сприйняття та засвоєння матеріалу часто використовую різні форми і методи роботи в групах. Це і «Джигсоу» в парі з методом «Прес», і творчі або дослідницькі лабораторії (ДЛ), а також робота над створенням і захистом проектів, читання з передбаченнями, читання з позначками.

На етапі осмислення об’єктивних зв’язків застосовую групові, індивідуальні та парні форми роботи, вправи та завдання, рольові ігри, метод «Гронування», складання «Діаграми Вена», захист наукових проектів, складання опорних схем і конспектів, заповнення таблиць, вправи на розвиток логічного мислення, проблемно-творчі задачі тощо.

Етап осмислення об’єктивних зв’язків, у якому є самоаналіз набутих знань або вмінь, стає етапом рефлексії. Після етапу рефлексії може йти додатково етап корекції, на якому виправляються хибні уявлення учнів та помилки.

Узагальнення і систематизація знань як важливий етап уроку включає вправи для закріплення і корекції знань учнів: «Сенкани», «Гроно», «Діаграми Вена», проблемно-творчі задачі, складання та виправлення схем і малюнків, створення ейдетичних малюнків і позначок для кращого узагальнення і запам’ятовування матеріалу, завдання на знаходження і виправлення помилок, логічні ланцюжки, чайнворди, вправи «Логікон» і т. д.

Підсумки уроку вчать учнів робити висновки на базі вивченого матеріалу. На етапі підведення підсумків також застосовую рольові та екологічні ігри, використовую висловлювання відомих людей, вправи «Мікрофон», «Мої очікування», «Зворотній квиток», «Склади план уроку», «Пригадай і склади план уроку», «Час похвали», «Т-схеми», методику «Бумеранг» та інші.

3. Використання авторської план-схеми уроку

Для полегшення планування матеріалу та розподілу часу для кожного етапу уроку я користуюся планом-схемою уроку. Вона дає змогу чітко розподілити дії учителя, його форми і методи діяльності, а також запланувати очікуваний результат. План-схема уроку замінює традиційний план уроку, є набагато зручнішою у використанні, оскільки всі вправи і завдання записані послідовно з відповідним хронометражем, що дає змогу учителю бути більш мобільним під час уроку та вчасно проводити корекцію переходу одного етапу уроку в інший. Для різних типів уроків план-схеми різні.

План-схема уроку засвоєння нових знань

Етап уроку

Час (хв.)

Форми і методи діяльності вчителя

Результат

І. Розминка.

 

 

 

II. Актуалізація опорних знань.

 

 

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

 

 

 

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

 

 

 

V. Осмислення об’єктивних зв’язків.

 

 

 

VI. Узагальнення знань.

 

 

 

VII. Підсумки уроку.

 

 

 

VIII. Домашнє завдання.

 

 

 


4. Основні методи стратегії ЧПКМ і приклади їх використання

Мені імпонує критичне мислення, але воно вимагає часу, уваги та мети. Щоб навчити учнів мислити критично, потрібно дати їм алгоритм:

— «Що я думаю про це?»

— «Як ця інформація відповідає тому, що я вже знаю?»

— «Що я можу зробити по-іншому тепер, коли володію новою інформацією?»

— «Як ці ідеї впливають на мої погляди?»

Для розвитку критичного мислення на уроках біології я спершу пропоную прості методи стратегії ЧПКМ (наприклад, «Мозковий штурм»), а поступово вводжу складніші. І, зрештою, перетворюю всі зібрані в ході групової або колективної роботи ідеї в «Гроно».

Так виглядає, скажімо, «Гроно» з теми «Дихання»:

(Дивитись)

Крім методики «Гронування» я використовую двоколову та триколову «Діаграми Вена». Це два або три великі кола, що частково накладаються одне на одне для утворення спільного простору посередині, де записується спільне, в самих же колах — відмінне для понять, які порівнюються.

Таку діаграму складаємо, наприклад, під час вивчення росту і розвитку організмів (6, 7, 9, 11 класи). Рівень складності та ступінь використання порівнянь для різних класів коригує вчитель.

Діаграма Вена при порівнянні росту і розвитку може бути приблизно такою:

(Дивитись)

Сенкан (п’ятирядок) — одна з ефективних і цікавих методик. Здатність підсумовувати інформацію, схоплювати складні ідеї, відчуття та уявлення і формулювати їх декількома словами є дуже важливою навичкою. Це вимагає ретельного обмірковування на основі глибокого розуміння речей. Сенкан — це вірш, який синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, що описує чи віддзеркалює тему. На перших кроках складання потрібно запропонувати декілька зразків та пояснити учням правила складання сенканів. Найкраще учні опановують методику складання сенканів у парах.

Методичну систему «Запитання до автора» та її різновиди дуже добре застосовувати для мотивації навчальної діяльності, засвоєння матеріалу та закріплення знань. Одним із варіантів «Запитань до автора» є «Читання з передбаченнями». Метод «Читання з передбаченнями» розвиває не тільки критичне, а й логічне мислення, вчить думати, аналізувати, порівнювати, робити висновки.

Методична система «Поміч» включає і читання, і письмо для розвитку критичного мислення. Це може бути індивідуальне, парне, групове читання, під час якого використовуються позначки:

V — я це знаю. ? — дивує мене.

+ — нова інформація для мене.

- — суперечить тому, що я знав. Коли учень робить позначки, він аналізує текст, при цьому порівнює вже відоме йому з новою інформацією. Це підсилює ефект сприйняття матеріалу.

5. Комбінування різних методів і прийомів з методиками ЧПКМ

Серед групових форм роботи дуже ефективним є метод «Джигсоу» — загальна картина з фрагментів. Для того, щоб учні чітко, лаконічно і коротко робили висновки, я використовую метод «Прес», з яким дуже вдало комбінується методика «Читання з передбаченнями».

6. Вправи на розвиток логічного мислення

Для розвитку логічного мислення, уяви, уваги, пам’яті, пізнавального інтересу в учнів слід застосовувати вправи, що стимулюють розумову діяльність учнів і проходять у формі гри.

Моїм учням, для прикладу, найбільше подобаються логічні ланцюжки із зайвим словом, вправи на знаходження пар і взаємовідповідностей, завдання з пропущеними помилками «Логікон», чайнворди, кросворди, вправи «дешифрувальники» тощо.

7. Використання авторських рольових ігор

Цікавим елементом уроку можуть бути рольові ігри, для створення яких учитель придумує сюжети, записує слова дійових осіб. Короткі фрагментарні рольові ігри не потребують попередньої підготовки учнів. Текст, написаний для кожної дійової особи, роздається на перерві перед уроком або під час уроку перед грою. У 8-11 класах рольові ігри можна перетворювати у судові засідання, симпозіуми, конференції тощо. Рольові ігри доцільні на різних етапах уроку.

8. Використання поезії, літературних творів, легенд, притч, переказів

Поетичні та літературні рядки на уроці підсилюють його емоційну складову, пов’язують теми уроків із життям, вчать учнів мислити, аналізувати, робити висновки, проводити аналогії. Вірші та уривки творів художньої літератури доцільні під час розминки, етапу мотивації навчальної діяльності, підведення підсумків після пояснення нового матеріалу. Крім поезії, я використовую легенди, притчі, історичні факти. При ньому матеріал інших предметів (історії,літератури, психології) сприяє міжпредметним зв’язкам, а це, в свою чергу, створює системні знання в учнів.

9. Біологічні задачі (проблемно-творчі)

Біологічні задачі доцільні на будь-якому уроці. Вони легко комбінуються з будь-якою методикою. їх можна використовувати для активізації пізнавальної діяльності, мотивації навчання, під час групової роботи, подачі нового матеріалу, закріплення та підведення підсумків. Вони розвивають творчі здібності дітей, пробуджують інтерес, зацікавлюють, розвивають логічне і критичне мислення. Моя колекція біологічних задач з кожним роком збільшується, а добірка проблемно-творчих задач була надрукована в газеті «Біологія» («Шкільний світ»), № 64 за листопад 2005 року.

10. Використання елементів ейдетики

Ейдетика сприяє розвитку уяви, образного мислення та їх усвідомленого використання. Ідею використання ейдетики мені підказав прекрасний підручник «Біологія, 10 клас» (автори О. В. Данилова та ін. вид-ва «Торсінг», 2001 р.). У ньому, починаючи з перших сторінок, складні теми подано у вигляді порівнянь з явищами, предметами і фактами життя. Енергія АТФ порівнюється з роботою пружини заводної іграшки, робота і РНК — з роботою перекладача, наведено також інші цікаві аналогії.

Колекція елементів ейдетики для використання на уроках біології базується на такому принципі: «сприймається і запам’ятовується та інформація, яка засвоюється легко, із задоволенням; якщо учень уявив, порівняв чи створив асоціацію або аналогію, він знатиме матеріал, не уявив — не знатиме». Дуже подобається моїм дітям метод невербальних асоціацій. Значками вони позначають явища, процеси, функції, складові тощо. Елементи ейдетики доповнюють всі методики, сприяють гуманізації та оптимізації навчання.

Підтвердженням основної ідеї мого досвіду слугують пропоновані мною розробки уроків для різних класів, де комбінуються елементи різних методик.


Перлини Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2008», Чернівці, Видавничий дім «Букрек», 2008


Категорія: Біологія | Додав: Nicolaj
Переглядів: 2824 | Завантажень: 1456 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017