Неділя, 24.09.2017, 15:55
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Досвід України » Фізкультура

Особистісно орієнтованого підхід на уроках фізичного виховання
[ Викачати з сервера (104.0Kb) ] 27.01.2012, 20:05
Застосування особистісно орієнтованого підходу
на уроках фізичного виховання і в позаурочних
формах навчання

Автор Ліана Валентинівна КОПИЛОВА

(Біографія)

Здоровий дух у здоровому тілі.

Ювенал

Невгамовний ритм сьогодення, не завжди здоровий спосіб життя, розумове перевантаження, гіподинамія, комп’ютеризація, екологічна проблема, невисока культура харчування — все це призводить до того, що дуже різко падає рівень здоров’я як дітей, так і дорослих.

Хто, як не вчитель фізичної культури, повинен боротися з цією ситуацією усіма методами і засобами цього предмета. Але для того, щоб пробудити, активізувати інтерес до систематичних занять фізичними вправами, в наш час недостатньо традиційного підходу, потрібно шукати щось нове, якісне, цікаве.

Вчитель завжди повинен бути в невтомному творчому пошуку нових підходів у питанні прищеплення бажання до систематичних занять фізичними вправами. А це, в свою чергу, приведе до зміцнення здоров’я, підвищення рівня роботи функціональних систем організму, поліпшення емоційного стану.

Вчитель XXI століття — це «новий вчитель», вчитель-новатор, який у своїй роботі застосовує сучасні технології, розробляє та використовує на практиці нетрадиційні методики і підходи, сам щомиті удосконалюється.

Завдання сучасної школи — формування успішної особистості. В основі процесу формування лежать ключові компетентності:

— бути необхідним як для кожної окремої особистості, так і для суспільства в цілому;

— надавати можливість індивідууму інтегруватися у суспільство (у знайомих і незнайомих ситуаціях), при цьому зберігаючи незалежність;

— сприяти постійному удосконаленню знань і навичок особистості відповідно до потреб часу.

Компетентнісно-кваліфікаційний підхід включає в себе кваліфікацію основних компетентностей. До цієї кваліфікації належить міжособистісна, міжкультурна і соціальна компетенції. Ці компетенції озброюють особистість для повноцінної участі в громадському житті, а також до активної участі у соціумі, який вимагає від людини бути здоровою. Тому основна компетентність, яка використовується на уроках фізичного виховання, у позакласній роботі, в заходах протягом учбового дня — є здоров’язберігаюча компетентність, в основі якої лежить особистісно орієнтований підхід.

Тому мною була розроблена концепція і вибрана методична тема: «Застосування особистісно орієнтованого підходу на уроках фізичного виховання і у позаурочних формах навчання». Вона включає в себе нижчеперелічені завдання.

1. Формування мотивацій на самовдосконалення.

2. Забезпечення раціонального формування індивідуального фонду рухових умінь і навичок необхідних у житті.

3. Формування успішної особистості через технології саморозвитку.

4. Створення методичної бази для модернізації виховного процесу.

Сучасний урок не може існувати без наукового обґрунтування того чи іншого завдання, яке вчитель ставить перед учнями й собою, без методичної підтримки. Тому останнім часом велику увагу приділяю методичній, науковій роботі, що надає можливість урізноманітнити урок, зробити його більш цікавим, потрібним, прикладним. Розкриття теми і втілення мети у життя я здійснюю на уроках фізичного виховання, під час яких використовую індивідуально орієнтовану технологію.

Схема 1 

З великим інтересом сприймаються учнями молодших класів уроки-свята, уроки-забави, уроки-змагання. Стали вже традиційними уроки фізичної культури, інтегровані з іншими предметами. Учнів старших класів цікавлять уроки-практикуми, на яких вони отримують не тільки спрямоване навантаження, а ще й наукове, методичне обґрунтовування своєї діяльності. Популярністю користуються уроки в музеї Спортивної Слави України, які знайомлять з історією різних видів спорту, Олімпійського руху.

Схема 2

Урок-екскурсія

 

Комплексний

 

Інтегрований

 

 

 

Типи уроків

 

 

 

Інноваційний

 

Урок-змагання

 

Урок-практикум


На новому етапі розвитку суспільства урок фізичної культури повинен виходити на новий рівень, який допоможе вчителю більш ефективно, ретельніше, якісно впроваджувати новітні технології, застосовувати нестандартні методичні розробки, а учню — глибше проникнути в суть предмета, його багатогранність, користь і необхідність.

Для розкриття своєї методичної теми акцентую увагу на методи організації роботи учнів на уроках фізичної культури. Зокрема, застосовую такі методи:

Схема 3

Поточний

 

Індивідуальний

 

Груповий

 

 

 

Методи

 

 

 

 

Фронтальний

 

Поперемінний

 

Позмінний

 

Коловий


Свою методичну систему втілюю також на уроках за темою «Туризм». Дитячий та юнацький туризм має великі можливості для виховання фізично й духовно здорових, загартованих людей. Програма навчання туризму є одним із компонентів Комплексної програми фізичного виховання учнів. Основною метою уроків туризму є формування у школярів необхідних знань, умінь і навичок у всіх головних напрямках спортивно-туристської діяльності, підготовка їх до активної участі в туристичних походах і змаганнях.

З метою більш ретельного застосування особистісно орієнтованого підходу мною був розроблений методичний матеріал: «Розкриття туристської тематики на уроках фізичного виховання в школі». Він включає в себе розробку конспектів уроків фізичного виховання за темою «Туризм», а також поєднує туризм із легкою атлетикою чи гімнастикою. Розробка стала лауреатом Всеукраїнського конкурсу на кращий навчальний матеріал туристсько-краєзнавчої тематики.

Ці уроки були апробовані на базі ліцею. Вони мають пізнавальний характер, доступний для учнів різного віку, а груповий метод надає можливість підвищити щільність уроку та навчити учнів ще різноманітнішим елементам туристської техніки і діяльності. Робота на станціях дає змогу учням спробувати себе у різних випробовуваннях. Такі уроки можливо проводити у вигляді уроків-ігор, уроків-змагань, що так подобається учням різного віку.

За допомогою таких уроків учні не тільки ознайомлюються з елементами техніки туризму, отримують змогу на практиці навчитись орієнтуватись на місцевості, але й розвивають здатність працювати в групі (допомагати один одному, вболівати один за одного), розвивають координацію рухів, сміливість і такі фізичні якості, як сила, спритність, дотримання рівноваги, витривалість.

Розроблений матеріал має свою актуальність як засіб пропаганди, популяризації туризму та активізації викладацького складу до використання і проведення уроків цієї спрямованості у своїй практиці. Його можна сміливо використовувати в учбовому процесі навчальних закладів.

(Плани-конспекти уроків)

Інноваційний урок за темою «Туризм» посів II місце на VI Всеукраїнському конкурсі на кращий інноваційний урок фізичної культури та урок фізичної культури з елементами футболу.

Застосування особистісно-індивідуального підходу на уроках і в позаурочних формах навчального процесу дало змогу підвищити рівень якості навчальних досягнень учнів ліцею. Для проведення методично-теоретичних занять з фізичного виховання, для занять, що знайомлять учнів з історією спорту, олімпійським рухом, досягненнями видатних спортсменів я використовую мультимедійну дошку. Також на дошці є можливість демонструвати техніку виконання фізичних вправ, діаграми, таблиці, малюнки, тестові завдання. Разом з учнями готую тематичні презентації.

Активно співпрацюю з Національним університетом фізичного виховання і спорту України над питаннями удосконалення учбового процесу, використовуючи новітні форми і технології з метою збереження здоров’я і розвитку фізичних якостей учнів. Організовую семінари з досвіду власної роботи для вчителів району та міста (Міський семінар-практикум з фізичного виховання «Методичні рекомендації з організації та проведення уроків фізичного виховання за темою «Туризм»),

Керуючись цільовою комплексною програмою «Фізичне виховання — здоров’я нації», Законом України «Про фізичну культуру і спорт», програмами «Столична освіта», «Освіта Печерська», у 1998 році я взяла участь у розробці та впровадженні в життя програми «Лідер-Спорт», головною метою якої є запровадження нового способу життя та поліпшення здоров’я за допомогою таких засобів:

— збільшення тижневого фізичного навантаження дітей;

— залучення дітей до масових занять фізичною культурою та спортом;

— підвищення рівня фізичних якостей учнів та зміцнення їхнього здоров’я.

За даною програмою заняття спортом для учнів повинні стати інтерактивними методами формування нового способу життя. Програма спрямована на гармонійний розвиток дитини в позаурочний час. Відповідно до програми «Лідер-Спорт», наприкінці кожного уроку учні виконують 5-хвилинні оздоровчі комплекси фізичних вправ, спрямовані на оздоровлення:

— комплекс вправ для опорно-рухового апарату;

— комплекс вправ для дихання;

— комплекс вправ для зору;

— комплекс вправ для серцево-судинної системи.

Комплекси може проводити як вчитель-предметник, так і учень, який має відповідну підготовку для цієї справи.

Зайнятість учнів ліцею в позаурочний час у спортивних секціях і гуртках:

— відвідують секції ліцею — 293 учнів, що складає 26%;

— відвідують секції за межами ліцею — 465 учнів, що складає 41%;

— учні спецмедгрупи та звільнені — 69, що складає 6%;

— учні, які не займаються у спортивних секціях — 305, що складає 27%.

Індивідуально орієнтовану технологію використовую і в позаурочних формах учбового процесу. Використання технології дало змогу досягти високих результатів вихованцями секції легкої атлетики, яку я очолюю. Це перші і призові місця на змаганнях різного рангу, виконання спортивних розрядів, а збірна команда ліцею легкоатлетичної естафети «В здоровому тілі — здоровий дух» входить у трійку кращих команд м. Києва.

Особистісно орієнтований підхід застосовую у туристській справі. У ліцеї працює секція спортивного туризму, де я беру активну участь в учбово-тренувальному процесі як відповідальна за туристсько-краєзнавчу роботу в ліцеї. Робота туристсько-краєзнавчого клубу будується за напрямками:

— спортивний — спортивний туризм, спортивне орієнтування, спортивне орієнтування на лижах, велотуризм, туристсько-спортивні походи, учбово-тренувальні збори;

— історико-краєзнавчий — вивчення історії рідного краю, здійснення краєзнавчої та дослідницької роботи, походи вихідного дня, подорожі, одноденні походи по місцях бойової слави;

— учбово-методичний — розробка і проведення нестандартних уроків з відповідною тематикою, розробка методичних рекомендацій з питань туризму на допомогу вчителю.

Відповідно до календаря спортивно-масових заходів, у програмі Спартакіади ліцею традиційно у вересні організовується і проводиться ТУРІАДА, де у різних вікових групах змагаються учні 4-11 класів.

Головною метою цього заходу є пропаганда туризму, підвищення інтересу до спорту, залучення до занять у секціях. Мої творчі наробки втілено і в перемогах команд ліцею в рамках фестивалів «Нащадки козацької слави», «Козацькі ігри і забави».

Переконана — вчитель в усьому повинен показувати особистий приклад. Вчитель фізичної культури — це енергія, це посмішка, це відкрита душа. Вчитель фізичної культури — це підтягнута, інтелігентна людина, зразок для наслідування молоді.

Учень — це крик душі, це енергія, яка бурлить на уроці, наче гірський потік, це тепло сердець, це різнокольорова веселка... Якщо ці дві душі злити в одну — ви уявляєте, яка це сила. Сила життя!

Києво-Печерський ліцей № 171 «Лідер» — це острів знань, де зберігаються кращі традиції минулого та формується освіта майбутнього. Ми завжди пам’ятаємо девіз епохи Відродження, запозичений нашим ліцеєм: «Май мужність користуватись власним розумом» (Е. Кант).


Перлини Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2008», Чернівці, Видавничий дім «Букрек», 2008


Категорія: Фізкультура | Додав: Nicolaj
Переглядів: 4796 | Завантажень: 895 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017