П`ятниця, 28.07.2017, 08:47
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Досвід України » Керівник ЗНЗ

Управління фінансами школи
[ Викачати з сервера (121.0Kb) ] 23.11.2013, 19:59

 
  ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ

Фінансове забезпечення — одна з важливих ланок, без якої неможливе існування сучасного навчального закладу з нормальною організацією життєдіяльності учнів. Тому впевнений, що власний багаторічний досвід управління фінансами та залучення інвестицій допоможе колегам віднайти додаткові джерела фінансування для шкіл

УПРАВЛІННЯ ФІНАНСАМИ ШКОЛИ

Автор: Григорій ХАБЛАК, директор Біловодської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Луганської обл.

ДОВІДКА

Управління фінансами навчального закладу — це сукупність форм, методів, способів формування та використання ресурсів, контролю за їхнім обігом із метою досягнення навчально-виховної мети, утримання та розвитку матеріально-технічної бази.

Кожний директор ЗНЗ за своїми посадовими обов'язками відповідає за організацію навчально-виховного процесу на сучасному рівні. Закони конкуренції вимагають діяти творчо, ініціативно, прозоро і креативно у процесі організації фінансового управління.

Загальноосвітній навчальний заклад є юридичною особою і працює згідно з річним кошторисом щомісячних доходів та видатків. Згідно із Законом України «Про освіту» фінансування навчальних закладів комунальної та державної форм власності здійснюється за рахунок коштів засновників, а також додаткових джерел фінансування, які не вважаються прибутком і не оподатковуються.

Фінансова діяльність загальноосвітніх закладів дедалі більше обмежується асигнуваннями з районного бюджету, і тому в директора відсутня стабільна, надійна можливість розширювати й оновлювати засоби навчання та матеріально-технічну базу школи.

Для удосконалення фінансового забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів формально законними є два шляхи, які, проте, мають слабкі сторони. Один із них — створення спеціального фонду доходів та видатків, що потребує складання додаткового кошторису. Директор школи шукає і залучає інвесторів, а повноцінно розпорядитися вкладеними ними фінансами немає можливості, бо згідно з чинним законодавством на це має бути згода представників держави, що нераціонально, неефективно за часом і результатами.

Інший, нібито теж законний, шлях — реєстрація окремої юридичної особи, наприклад, благодійного фонду, але й у цьому разі не уникнути звинувачень у так званих «поборах».

Отже, перед директором школи гостро постає питання стратегічного розвитку школи, підготовки педагогічного колективу до роботи у нових умовах, що гарантують отримання дітьми якісної освіти, формування у них нових особистісних якостей, адекватних вимогам сьогодення.

З чого починати?

СТАТУТ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

Усвідомивши, що розпочинати потрібно з нормативної бази, яка регламентуватиме роботу навчального закладу, насамперед ми розробили статут школи, заклавши до нього положення, які б дозволили займатися фінансово-господарською діяльністю у межах чинного законодавства (витяг зі Статуту школи див. Додаток 1).

Засновник (районний відділ освіти) поставив жорсткі умови, зокрема:

  • ніякої економічної автономії навчального закладу, тільки централізована бухгалтерія;
  • структура і штатний розпис навчального закладу визначаються в межах раніше затверджених;
  • розпоряджатися фінансами тільки з відома начальника районного відділу освіти.

Тому потрібно було шукати шляхи організації ефективного управління фінансами, щоб школа була конкурентоспроможною.

ЗМІНИ В РОБОЧОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ПЛАНІ ШКОЛИ

Разом із педагогічним колективом, який теж розумів, що школа існуватиме тільки тоді, коли матиме своє обличчя і авторитет, ми розпочали планування стратегічного розвитку школи.

До робочого навчального плану школи поступово включали курси за вибором економічного спрямування: основи підприємництва, власна справа, економіка, ділова активність. Попередньо викладачів цих курсів готували за програмами професійного розвитку при Луганському інституті післядипломної педагогічної освіти. Так ми отримали можливість формувати в учнів і вчителів підприємницькі якості й розвивати розуміння розвитку позабюджетного фінансового господарювання в навчальному закладі.

ОТРИМАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ

Виходячи з того, що основним засобом (чинником) виробництва в сільській місцевості є земля, адміністрація школи звернулася до місцевої влади з проханням про виділення земельної ділянки для навчально-практичних занять учнів загальною площею 12 га. Завдяки принциповості й аргументованості, ми отримали ділянку в тимчасове користування.

Учні на цьому полі отримували теоретичні знання, набували практичних навичок у роботі в аграрному секторі економіки. За підтримки базового господарства, отримані кошти з господарської діяльності надходили на шкільний спецрахунок.

Несподівано цю землю присвоїв фермер, залишивши школі гіршу і необроблену. Постало питання, як утримати землю? Знайшли один-єдиний законний варіант — отримати державний акт на право постійного користування земельною ділянкою. У 2010 році ми отримали такий документ.

СТВОРЕННЯ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ

Невдовзі постало питання розширення фінансового потенціалу школи і приведення його в систему. Досвід та систематична праця з управління фінансами спонукали до побудови якісно нових комунікацій із батьками, громадськістю нашого селища, місцевою владою. Тому ми вирішили заснувати громадську організацію «Обрій» (ГО), членами якої були б і педагоги, й представники батьківської спільноти.

Основна мета ГО за її Статутом — сприяння веденню просвітницької діяльності, розповсюдження психолого-педагогічних, економічних, правових й екологічних знань членів організації та всіх зацікавлених, проведення науково-практичних семінарів, круглих столів, організація навчання, що сприяє активізації взаємодії вчителів, батьків, громадськості селища.

ГО «Обрій» зайняла активну позицію щодо всебічної допомоги Біловодській ЗОШ І-III ступенів. З метою розвитку організації було прийняте рішення про участь у конкурсах інституційного та організаційного розвитку організації громадського суспільства (ОГС) у межах програми «UNITER» у 2011 році (отримано базовий ваучер на суму 400 доларів США) та у 2012 році (ваучер з організаційного розвитку ОГС на суму 300 доларів США). За отримані кошти були придбані за тендером такі послуги:

  • експертне оцінювання організаційної спроможності ГО і складання індивідуального плану розвитку цієї організації,
  • визначення місії школи й ГО,
  • розроблення стратегій розвитку школи і громадської організації.

Ці дії сприяли підвищенню іміджу школи, налагодженню тісних зв'язків із батьківською спільнотою та місцевою владою. Вдалося створити інформаційний простір, який допомагає батькам, педагогам й учням бути активними учасниками життя школи та знаходити шляхи спільного розв'язання проблем, пов'язаних із її розбудовою та розвитком.

СПІВПРАЦЯ З МІЖНАРОДНИМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ

У школі, завдяки співпраці з Корпусом Миру США та отримання гранту на 3 тисячі доларів і організаційної фінансової підтримки ГО, обладнано ресурсний інформаційний центр, який випускає шкільну дитячу газету «Глобус». У 2012 році в обласному конкурсі «Золотий дударик» в номінації «Газета 3000 століття» наша газета посіла І місце.

ДОПОМОГА БАТЬКІВСЬКОЇ ГРОМАДИ

Враховуючи соціально-економічні особливості нашого сільського району, у якому 70% родин мають мізерні доходи, нам вдалося знайти порозуміння з батьківською громадою. Батьки теж роблять внесок у створення комфортних умов перебування дітей у школі: власними силами роблять поточний ремонт класів і кабінетів, добровільно, по можливості, поповнюють спеціальний рахунок школи з розрахунку 40 гривень на рік, які обліковує і контролює централізована бухгалтерія.

ОТРИМАННЯ ГРАНТІВ

Важливим джерелом оновлення матеріальної бази навчального закладу є систематична участь школи в конкурсах на отримання грантів. Так, у 2009 році складено проект енергозбереження у нашому навчальному закладі, що виграв грант на загальну суму 385 тисяч грн на Всеукраїнському конкурсі Українського Фонду соціальних інвестицій (УФСІ), обов'язковою умовою участі в якому було внесення учасником конкурсу не менше 10% (38,5 тис. грн). Завдяки цьому гранту в школі замінено 60 вікон на металопластикові, побудовано пандус для дітей з особливими фізичними потребами.

У 2011 році навчальний заклад брав участь у Всеукраїнському конкурсі проектів та програм місцевого самоврядування для створення на базі школи спортивно-оздоровчого центру, але ми не змогли перемогти через малий внесок районної громади. У 2012 році, усунувши недоліки в проекті й збільшивши внесок громади до 50% від загальної суми гранту, знову відправили проект на конкурс, у результаті проект став переможцем та виграв грант на 250 тис. грн.

Особиста активна діяльність й ініціатива директора школи спонукає й учителів брати участь у конкурсах та проектах. Зокрема вчителі школи С. М. Мірошник, О. І. Бондаренко, А. Ф. Максакова у 2009 та 2011 роках ставали фіналістами конкурсу «Добро починається з тебе», а у 2012 році — переможцями Міжнародного благодійного фонду «Україна 3000» і отримали грант на 3000 гривень.

ВИКОРИСТАННЯ ВЛАСНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ

У структурі Біловодської ЗОШ І-ІІІ ступенів працює пришкільний інтернат, у якому проживають учні 10—11-х класів із тих сіл району, де відсутні школи III ступеня. Кількість таких учнів змінюється щороку в межах від 10 до 20 осіб. Залежно від цього у пришкільному інтернаті з'являються вільні кімнати. Тому Радою школи було прийнято рішення обладнати кімнати для проживання осіб, які прибувають до райцентру у відрядження. У зв'язку з цим учні в рамках економічної освіти та профорієнтації набуватимуть знання, навички ведення підприємництва в галузі надання послуг, вивчатимуть готельний бізнес, робитимуть економічні розрахунки та складатимуть навчальні бізнес-плани.

ППЛАТНІ ОСВІТНІ ПОСЛУГИ?

Неодноразово на засіданнях Ради школи обговорювалося й питання надання додаткових освітніх послуг. Керуючись особливостями нашої школи, місією школи, концепцією розвитку навчального закладу, зваживши на всі аргументи «за» і «проти», було прийнято рішення, що для нашої школи це питання не на часі. По-перше, запити контингенту дітей і батьків нашого навчального закладу на додаткові освітні послуги поодинокі, охочі можуть отримати їх у Біловодській гімназії. Проте ніхто з батьків цією можливістю не скористався. Це підтвердило правильність наших рішень, оскільки запити на платні додаткові освітні послуги нестійкі й мають епізодичний характер.

ПОДАРУНКИ

У цьому році школа успішно відсвяткувала свій 75-річний ювілей. Від випускників у подарунок ми отримали два принтери, один мультимедійний проектор, 20 м'ячів, книги, словники; оновили і частково реконструювали культурологічний комплекс і поповнили музей школи, українську світлицю, українську садибу новими експонатами. Від Міністерства освіти і науки України отримали 11 комп'ютерів — подарунок КНР школярам України, які оснастили ліцензійними програмами забезпечення і обладнали другий комп'ютерний кабінет, провели модернізацію системних блоків застарілого навчального комп'ютерного комплексу.

ПІДСУМУЄМО...

Розкриваючи власну систему роботи з управління фінансами, наголошую, що ми змогли підняти результативність роботи школи за всіма напрямками:

  • значно зріс авторитет школи,
  • за рейтингом участі учнів у обласних олімпіадах за період 2006-2010 рр. школа посіла 4-6 місця серед загальноосвітніх ЗНЗ області,
  • кількість учнів навчального закладу стабільно тримається в межах 350-360 дітей (у решті шкіл району контингент учнів стрімко зменшується).

Завдяки ефективному ощадному використанню позабюджетних коштів, підприємницьким діям ми створили комфортні умови для навчання на всіх ступенях загальноосвітньої школи. Значно оновили і збагатили матеріально-технічну базу сучасними комп'ютерно-інформаційними навчальними засобами (Кошторис спеціального рахунку школи див. у Додатку 2).

Відповідно до чинного законодавства рішення щодо використання позабюджетних кошів приймаються на засіданнях Ради школи, голова якої систематично двічі на рік звітує перед громадськістю про напрямки використання позабюджетних коштів на загальношкільних конференціях, що забезпечує прозорість і законність використання залучених коштів відповідно до кошторису та Статуту школи.

Ознайомившись із нашим досвідом управління фінансами та залучення інвестицій, одні матимуть можливість їх застосовувати активніше в своїх умовах, інші, можливо, налаштують себе на ефективнішу фінансову діяльність із пошуку власних джерел позабюджетного фінансування, а треті — отримають моральну підтримку.

КОЛЕЗІ НА ЗАМІТКУ

Сучасному директорові потрібно шукати власні шляхи управління інвестиційною політикою з урахуванням рівня та можливостей соціально-економічного стану свого регіону.

Пропоную скористатися такими з них:

  • поетапно утверджувати власну систему соціально-економічної підтримки школи з боку сформованих елементів реального громадянського суспільства, за їх відсутності самому разом із громадськістю мікрорайону школи створювати громадську організацію;
  • піднімати економічну культуру не тільки педагогічного колективу, але й батьківської спільноти;
  • залучати регіональні засоби масової інформації, а ще краще створити і випускати власну шкільну дитячу газету, котра буде формувати позитивне ставлення до школи та до вчителів;
  • маневрувати між усіма недосконалостями влади та вадами сучасного суспільства і шукати шляхи для поліпшення фінансового стану ЗНЗ;
  • поступово виборювати автономію в усіх напрямках діяльності школи;
  • утверджувати власну систему мотивацій до розвитку школи в дуже жорстоких умовах економії та оптимізації витрат на середню освіту;
  • створювати позитивний імідж навчального закладу (школа має бути привабливою для інвесторів, батьків та дітей).

ДОДАТОК 1

ВИТЯГ ЗІ СТАТУТУ
Біловодської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

VI. Фінансово-господарська діяльність

6.1. Фінансово-господарська діяльність навчального закладу здійснюється на основі його кошторису.

6.2. Джерелами формування кошторису навчального закладу є кошти засновника: кошти районного бюджету в розмірі, передбаченому нормативами фінансування загальної середньої освіти для забезпечення вивчення предметів у обсязі Державних стандартів освіти,

6.2.1. Кошти фізичних, юридичних осіб: кошти, отримані за надання платних послуг.

Біловодська ЗОШ І-ІІІ ступенів згідно з Постановою Кабінету Міністрів України N° 796 від 27.08.2010 року має право надавати такі платні послуги, кошти за які надходять на спеціальний рахунок школи, власних надходжень бюджетних установ та інших джерел:

а) в освітній сфері діяльності:

— проведення для громадян лекцій та консультацій із науки, техніки, права, культури, мистецтва, фізичної культури, спорту, туризму, краєзнавства;

— проведення понад обсяг встановлених навчальним планом з видачею або без видачі документів про освіту консультацій, комп'ютерної підготовки, гуртків, факультативів спортивних, оздоровчих, іноземних мов та проведення пробного ЗНО знань випускників;

б) у сфері охорони здоров'я, відпочинку, дозвілля, оздоровлення, туризму, фізичної культури і спорту:

— проведення групових та індивідуальних занять із фізкультури на матеріальній базі школи, якщо це не передбачено навчальним планом;

— надання у тимчасове користування спортивного інвентаря та обладнання;

— організація, проведення екскурсій до музею школи та культурологічного комплексу для відвідувачів та організованих груп;

в) у сфері побутових послуг:

— надання у тимчасове користування предметів побутового призначення: відеотехніки, сценічно-театральних костюмів, актової зали та інших площ;

г) у сфері транспортних послуг:

— перевезення вантажів шкільним автомобілем, паркування;

ґ) у сфері житлово-комунальних послуг:

— надання спеціально облаштованих кімнат у пришкільному інтернаті для тимчасового проживання;

— надання під час канікул вільних кімнат пришкільного інтернату для тимчасового проживання.

д) інші послуги:

— вирощування, переробка та реалізація сільськогосподарської продукції;

— збирання та реалізація лікарських рослин;

— надання в оренду будівель, споруд, окремих тимчасово вільних приміщень, площ і гаражів, шкільної землі;

— реалізація продукції шкільних майстерень;

— реалізація зібраної вторинної сировини (макулатури, поліетиленової плівки тощо).

6.2.4. Благодійні внески юридичних та фізичних осіб.

6.3. У навчальному закладі створюється фонд загального обов'язкового навчання, який формується з урахуванням матеріально-побутових потреб учнів за рахунок коштів засновника та бюджету в розмірі не менше трьох відсотків витрат на його поточне утримання, а також за рахунок коштів, залучених з інших джерел.

Кошти фонду загального обов'язкового навчання, власних надходжень бюджетних установ та інших джерел зберігаються на рахунках цього навчального закладу в установі банку і витрачаються відповідно до кошторису, затвердженого директором школи.

Облік і використання цих коштів здійснюється навчальним закладом згідно з наказом директора, що видається на підставі рішення Ради школи, відповідно до порядку, передбаченого чинним законодавством.

Контроль за правильним використанням коштів фонду загального обов'язкового навчання здійснюють органи управління освіти.

6.4. Навчальний заклад має право на придбання та оренду необхідного обладнання та інших матеріальних ресурсів, на користування послугами будь-якого підприємства, установи, організації або фізичної особи, а також фінансувати за рахунок власних надходжень заходи, що сприяють поліпшенню соціально-побутових умов колективу, заохочувати учнів, працівників школи грошовими винагородами за високі досягнення та творчі здобутки.

6.5. Порядок ведення діловодства та бухгалтерського обліку в навчальному закладі визначається законодавством та нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України та інших центральних органів виконавчої влади, яким підпорядковані навчальні заклади.

За рішенням засновника закладу бухгалтерський облік може здійснюватися самостійно або через централізовану бухгалтерію.

6.6. Звітність про діяльність загальноосвітнього навчального закладу встановлюється відповідно до законодавства.

ДОДАТОК 2

КОШТОРИС СПЕЦІАЛЬНОГО РАХУНКУ
Біловодської загальноосвітньої школи І-III ступенів

Доходна частина

Надходження та видатки

2010 р. (грн)

2011 р. (грн)

2012 р., за 10 місяців (грн)

Оренда актової зали в інтернаті (архів, гаражі)

915,51

196,0

-

Проживання в інтернаті

8779,35

12649,56

3501,72

За зданий металобрухт та макулатуру

554,0

210,95

120,0

Благодійні внески батьків учнів та спонсорів у фонд школи

13170,76

20970,0

31541,0

Перераховано згідно з договором племзаводом «Біловодський»

-

6243,89

10964,28

Матеріальна допомога батьків учнів будівельними матеріалами та працею

7200,0

8100,0

9400,0

Грант Корпусу Миру США

24000,0

-

-

Усього надійшло коштів

54619,62

48370,40

55527,0

Витратна частина

Придбання канцтоварів

1939,90

3114,60

2379,00

Придбання господарчих товарів

13741,90

3557,76

20193,00

Послуги УТЕЛ

431,13

103,21

58,07

Придбання ГСМ

642,00

-

-

Грошова винагорода учням та вчителям — учасникам олімпіад та конкурсу «Вчитель року»

500,00

890,00

1135,00

Підвезення учнів до школи

-

-

796,00

Податок на землю

154,58

211,00

365,67

Передплата на газети й журнали

983,53

1118,38

747,21

На оздоровлення учнів у пришкільному таборі

1300,00

-

1000,00

Перераховано на екскурсію в м. Луганськ

800,00

-

-

Перераховано за ремонт принтера

800,00

-

-

Поповнення матеріальної бази (закуплено м'ячі)

-

500,00

-

Придбання системного блоку

-

1426,00

-

Придбання ноутбука

-

3220,0

3940,00

Придбання проектора

-

-

3500,00

Придбання музичної апаратури

-

-

3049,00

Перераховано на шкільну газету «Глобус» та збірник віршів учнів школи

-

-

1115,40

Придбання меблів, комп'ютерів (2 шт.) та мультимедійного проектора

24000,00

-

-

Усього витрачено

45293,04

14140,95

38278,35


ДиректорГоловний бухгалтер
Біловодської ЗОШБіловодського відділу освіти
І-ІІІ ступеніврайдержадміністрації

ХаблакГ. А. ХаблакГолубН. І. Голуб


Джерело: ДОВІДНИК ДИРЕКТОРА ШКОЛИ [№10 жовтень, 2013]

Категорія: Керівник ЗНЗ | Додав: Nicolaj
Переглядів: 1003 | Завантажень: 162 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017