Неділя, 19.11.2017, 19:38
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 9
Гостей: 9
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Класний керівник

Безпека на дорозі (5-9 кл.)
[ Викачати з сервера (84.0Kb) ] 23.01.2017, 15:58
БЕЗПЕКА НА ДОРОЗІ
Безпека — це стан, при якому ніщо кому-
або чому-небудь не загрожує.

КОНСПЕКТ УРОКУ ДЛЯ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ
(5-9 класи)

Основу уроку складає групова робота, присвячена аналізу складових «Трикутника безпеки» (моделі безпечного дорожнього середовища), що обумовлено специфічними потребами підліткового віку: самодіяльності, прагненню до самовираження, збільшенню соціального простору, в якому установлюються певні рівні взаємовідносин з іншими та певні правила поведінки в соціумі та формування в процесі групової роботи адекватної самооцінки учня як учасника дорожнього руху..

Тема: Безпека на дорозі — безпека життя.

Мета: обґрунтувати важливість дотримання безпечної та відповідальної поведінки на дорозі задля збереження життя та здоров’я школярів.

Завдання:

  • розкрити сутність поняття «безпека»;

  • ознайомити учнів із моделлю безпечного дорожнього середовища «Трикутник безпеки»;

  • сприяти розумінню особистої відповідальності кожного з учасників дорожнього руху за безпеку на дорозі.

Ключові слова: безпека, безпека на дорозі, людина як учасник дорожнього руху, дорога, транспортний засіб, особиста відповідальність.

Необхідне забезпечення: плакати з визначенням поняття «Безпека» та моделлю «Трикутник безпеки», картки з запитаннями для групової роботи.

ПЛАН ЗАНЯТТЯ

1. Вступне слово (5 хв.).

2. Інтерактивна бесіда «А чи знаєте ви…» (10 хв.).

3. Мозковий штурм «Безпека на дорозі» (10 хв.)

4. Групова робота «Трикутник безпеки» (15 хв.).

5. Підведення підсумків (5 хв.).

ХІД ЗАНЯТТЯ

Етапи заняття Зміст
Вступне слово
(5 хв.)
На початку заняття педагог звертається до учнів із вступним словом. Він говорить про те, що проблема безпеки дорожнього руху виникла із появою колеса та створенням транспортних засобів, які перевозили людей та вантажі. Розкопки міста Помпеї показали, що чотири тисячі років тому вже використовувались правила дорожнього руху: збереглися дорожні знаки та дорожня розмітка. Минав час, збільшувалися швидкості, зростала кількість транспортних засобів і, разом з тим, загострювалася проблема безпеки дорожнього руху.

Зараз у світі щорічно майже 1,3 млн людей гине у дорожніх аваріях — більше 3000 людей на день — і більш, ніж половина цих людей не пересуваються автомобілем. Ще 20-50 млн чоловік у разі аварій зазнають травм.

Дорожньо-транспортний травматизм відноситься до числа трьох найпоширеніших причин загибелі осіб у віці від 5 до 44 років. У разі відсутності невідкладних та дієвих кроків дорожньо-транспортний травматизм стане, за прогнозами фахівців, п’ятою з найпоширеніших причин смерті в світі, яка щорічно забиратиме 2,4 млн. людських життів.

Все це дало поштовх до того, що в березні 2010 року в резолюції Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй 2011-2020 рр. було оголошено Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху з метою стабілізації, а потім і скорочення прогнозованого рівня смертності від ДТП в усьому світі.

Педагог акцентує увагу учнів на тому, що життя людини має дуже велику цінність. А безпека на дорозі — це і є, насамперед, безпека життя. Саме це твердження є темою нашого сьогоднішнього уроку.

До уваги педагога!

Тему уроку «Безпека на дорозі — безпека життя» слід записати на дошці.

Інтерактивна бесіда «А чи знаєте ви…»
(10 хв.)
Починаючи словами «А чи знаєте ви…», педагог знайомить учнів із цікавими інформаційними фактами про учасників дорожнього руху, статистичними матеріалами про ДТП та їх наслідки, надає відомості про небезпечні ситуації на дорозі та можливість їх запобігання (див. інформаційні матеріали до уроку).

До уваги педагога!

Із наведених в інформаційних матеріалах запитань педагог обирає лише декілька, орієнтуючись на те, що може бути цікавим саме для його учнів. Обов’язковим є використання запитань щодо засобів захисту водія і пасажирів у легковому автомобілі.

Оскільки дана вправа проходить у вигляді інтерактивної бесіди, педагогу не слід одразу ж намагатись давати відповіді замість учнів. Поставивши запитання, він має дати можливість учням обґрунтувати свої відповіді та висловитись тим, хто має іншу точку зору. Інформацію слід надавати лише після повного обговорення кожного запитання.

На завершення вправи педагог проводить загальне обговорення.

Запитання для обговорення:

— На які роздуми спонукають вас озвучені факти?

— Чому учасникам дорожньо-транспортного руху важливо їх знати?

Мозковий штурм «Безпека на дорозі»
(10 хв.)
На початку вправи педагог запитує в учнів: «Як ви розумієте, що таке безпека?» Отримавши декілька відповідей, він надає визначення цього поняття.

Безпека — це стан, при якому ніщо кому- або чому-небудь не загрожує.

До уваги педагога!

Варто це визначення заздалегідь записати на плакаті та під час вправи прикріпити його на дошці.

Далі педагог ставить учням наступне запитання: «Як ви вважаєте, хто або що може стати на заваді безпеці на дорозі?» Відповіді учнів занотовуються на дошці.

До уваги педагога!

У разі необхідності, педагог має спрямувати відповіді учнів таким чином, щоб вони стосувались усіх трьох груп факторів ризику, про які йтиметься на наступному етапі вправи.

На наступному етапі педагог наголошує, що відповіді учнів, записані на дошці, є факторами ризику небезпеки на дорозі і їх можна об’єднати в три групи: стан доріг, стан та технічні характеристики транспортного засобу, поведінка людини.

До уваги педагога!

Варто обговорити з учнями, які саме фактори ризику, що записані на дошці, можна віднести до кожної з груп. Біля кожного фактору на дошці слід зробити певні позначки (наприклад, перші літери назв груп: Д – дорога, Т – транспортний засіб, Л – людина).

Групова робота «Трикутник безпеки»
(15 хв.)
Педагог знайомить учнів із моделлю безпечного дорожнього середовища «Трикутник безпеки», надаючи відповідні коментарі.

До уваги педагога!

Варто цю модель заздалегідь намалювати на плакаті та під час вправи прикріпити його на дошці.

Педагог наголошує, що безпека пішоходів, водіїв та пасажирів залежить від знання і дотримання ними Правил дорожнього руху, які встановлюють та регулюють взаємостосунки та взаємозалежності між трьома складниками дорожнього середовища — людиною, транспортним засобом і дорогою.

Далі педагог об’єднує учнів у три групи, кожна з яких отримує картку з запитанням, на яке учні мають підготувати протягом 5 хвилин ґрунтовну відповідь.

Запитання для груп:

— Якою має бути дорога, щоб її можна було вважати безпечною?

— Яким має бути транспортний засіб, щоб його можна було вважати безпечним?

— Як має діяти людина, щоб почувати себе у безпеці на дорозі?

Після презентації групових напрацювань педагог проводить загальне обговорення.

Запитання для обговорення:

— Так від кого або від чого залежить безпека на дорозі?

— Чому поведінка людини на дорозі має бути відповідальною?

Підведення підсумків
(5 хв.)
Педагог пригадує разом із учнями все, що відбувалося під час заняття. Він ставить учням наступні запитання:

— Яку нову інформацію ви отримали під час заняття?

— До яких висновків ви дійшли?

Наприкінці заняття педагог пропонує учням обговорити все почуте на занятті разом із батьками та друзями.

МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ

Дорожнє середовище стає безпечним, якщо стає можливим уникнути всіх факторів ризику дорожньої аварійності, що належать до груп: «дорога», «транспортний засіб» та «людина як учасник дорожнього руху».

Існують певні принципи й інструменти для зниження факторів ризику, що викликають дорожню аварійність. Вони різняться в залежності від груп факторів.

1. Принципи й інструменти для зниження факторів ризику «ЛЮДИНА»:

  • навчання дітей;

  • навчання водіїв;

  • організація інформаційних кампаній;

  • законодавство і контроль;

  • формування соціального середовища.

2. Принципи й інструменти для зниження факторів ризику «ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ»:

  • регулювання придбання й експлуатації транспортних засобів;

  • контроль експлуатаційного стану парку транспортних засобів;

  • пасивне й активне устаткування транспортних засобів;

  • автомобілі і телематика.

3. Принципи й інструменти для зниження факторів ризику «ДОРОГА»:

  • підвищення плавності руху;

  • виявлення ділянок концентрації і зниження ризиків ДТП;

  • придорожній сервіс;

  • облаштування й сигналізація;

  • служби порятунку.

Модель безпечного дорожнього середовища «Трикутник безпеки»

Запитання та інформація до інтерактивної бесіди «А чи знаєте ви ..?»

Запитання: Яка приблизна кількість автотранспорту в світі і в Україні?

Упродовж останніх десятиріч кількість автотранспорту в світі невпинно зростає й досягла вже мільярда одиниць. В Україні налічується близько 10 млн автомобілів.

Запитання: Де в світі найбільш за все автомобілів?

Самі переповнені дороги в світі — в Люксембурзі. Тут налічується 570 автомобілів на 1000 чоловік.

Запитання: Які позитивні та негативні наслідки зростання кількості автотранспорту (автомобілізації)?

Автомобілізація зробила неоціненний внесок у розвиток багатьох галузей промисловості, сільського господарства, зростання товарообігу між різними територіями. Однак, водночас, зростання інтенсивності автомобільного руху, у багатьох випадках може призвести до збільшення кількості ДТП із загибеллю і травмуванням людей, пошкодженням автомобілів, руйнуванням дорожніх споруд, кризи вуличного руху у вигляді заторів на дорогах і зниження їх пропускної здатності, погіршення екологічної ситуації.

Запитання: Якою була щонайдовша «автомобільна пробка» в історії?

Щонайдовша «автомобільна пробка» в історії була зафіксована в 1980 році на французькій автостраді між Парижем і Леоном, її протяжність складала близько 200 кілометрів. Друге місце займає «пробка», зафіксована біля Гамбурга в 1993 році, її протяжність — 180 кілометрів.

Запитання: Коли відбулася перша в історії дорожньо-транспортна пригода за участю пішохода, яка призвела до смертельного результату?

Перша в історії дорожньо-транспортна пригода за участю пішохода, яка призвела до смертельного результату, зафіксована більше ста років тому, а точніше 17 серпня 1896 року. Жертвою стала 44-річна мати двох дітей Бріджітт Дрісколл.

Запитання: Яке явище в сучасних умовах називають «убивцею № 1» у світі?

Дорожньо-транспортні пригоди називають «убивцею № 1» у світі.

Запитання: Скільки приблизно дітей гине на дорогах щогодини?

За статистикою, щогодини на дорогах світу гине 9 дітей. У тридцятьох випадках зі ста їхня загибель пов’язана з їх власною неправильною поведінкою на дорозі, а не з помилкою водія.

Запитання: Яке місце в Європі посідає Україна за рівнем смертності від дорожньо-транспортних пригод?

Прикро визнавати, але за рівнем смертності від дорожньо-транспортних пригод Україна посідає п’яте місце в Європі. За офіційною статистикою, щорік в аваріях гине 4-5 тис., травмується до 40 тис. осіб. Кожен третій загиблий — молода людина віком до 29 років.

Запитання: Який вид ДТП є найпоширенішим?

Найпоширенішим видом ДТП є наїзд на пішохода. На цей вид припадає до 50 % усіх ДТП.

Запитання: Чому не можна розмовляти по телефону і слухати музику в навушниках, коли переходиш проїжджу частину?

Часто діти потрапляють в ДТП із-за того, що під час переходу вулиці розмовляють по мобільному телефону або ж слухають в навушниках музику, оскільки у цей час розсіюється їхня увага та вони не у змозі контролювати ситуацію на дорозі.

Запитання: Які частини тіла пішохода зазнають найбільших травм у випадку зіткнення з ним автомобіля?

У дорослих цей удар припадає на нижні кінцівки, а в дітей — переважно на грудну клітину та голову. Це пов’язано з різницею у зрості між дорослими та дітьми. Саме тому діти зазнають більш важких ушкоджень.

Запитання: Які найбільш дієві засоби захисту водія і пасажирів у легковому автомобілі?

Підголівники в поєднанні з ременем і подушками безпеки є дієвим захистом водія і пасажирів легкових автомобілів. Кожен другий із тих, хто потрапив у ДТП і не користувався ременем безпеки, отримав серйозні травми, а четверо з п’яти, які пристебнули їх, залишилися неушкодженими.

Запитання: Чому необхідно користуватися ременями безпеки?

При швидкості 60 км/год людина, маса якої складає 75 кг, при зіткненні піддається навантаженню в 3 тонни. Якщо ж водій їхав за містом і зіткнувся з чим-небудь на швидкості, наприклад, в 80 км/год, сила інерції досягає 9 тонн! І у тому, і в іншому випадку це вірна смерть. Якщо, звичайно, водій або пасажир не пристебнувся ременем безпеки.

Запитання: Коли було винайдено ремінь безпеки?

Вперше патент на ремінь безпеки був виданий ще в 1885 році, а прототип багатоточкового ременя з’явився в 1903 році. І лише в кінці 50-х років ХХ століття в автомобілях почали встановлювати класичні 3-точкові ремені безпеки.

Запитання: Коли був випущений перший автомобіль, обладнаний трьохточковими ременями безпеки?

Перший автомобіль, обладнаний трьохточковими ременями безпеки, був випущений в 1959 році компанією Volvo.

Запитання: Коли було узаконене обов’язкове використання ременів безпеки?

Попереду всієї планети в справі узаконення використання ременів безпеки виявилася Швеція, де в 1957 р. були прийняті офіційні розпорядження із цього приводу. З 1 квітня 1970 р. установка ременів безпеки на передніх сидіннях нових автомобілів стала обов’язковою у Франції. У наший країні обов’язкове і повсюдне застосування ременів безпеки водіями і пасажирами легкових автомобілів було введено з 1 квітня 1975 р.

Запитання: Наскільки зменшується вірогідність смертельного результату при використанні ременів безпеки?

Згідно розрахункам японських досліджень, використання ременів безпеки допомагає уникнути смерті в 75 випадках зі 100. Американські дані ідентичні: 77 випадків зі 100, а при перекиданні – 91 зі 100.

Згідно статистиці вірогідність смертельного результату при фронтальному зіткненні для водіїв, що користуються ременями безпеки, зменшується в 2,3 рази, при бічному зіткненні — в 1,8 рази, а при перекиданні автомобіля — в 5 разів. По відношенню до пасажирів статистика дає ще більш обнадійливі цифри — при лобовому зіткненні ступінь ризику в пристебнутих пасажирів в 9 разів менше, ніж у не пристебнутих.

Запитання: Коли був випущений перший автомобіль, обладнаний подушками безпеки?

Першим автомобілем в світі, який був обладнаний подушками безпеки в стандартній комплектації був Porsche 944 Turbo, випущений в 1987 році.

Запитання: Як швидко спрацьовує подушка безпеки?

Подушка безпеки повністю надувається за 25-50 мілісекунд. Для порівняння, моргання оком займає близько 100 мілісекунд.

Запитання: Чому необхідно користуватись ременями безпеки, навіть якщо автомобіль обладнаний подушками безпеки?

Багато автомобілістів не користуються ременями безпеки, аргументуючи це тим, що у них в машині є подушки безпеки. Вони вважають, що вона їх врятує. Це в корені не вірно. І ось чому. При зіткненні пристебнута людина за інерцією рухається вперед. Ремінь утримує його тіло, але дуже велике навантаження доводиться на шию. Подушка безпеки, розкрившись, фіксує саме положення шиї і голови людини, не даючи буквально відірватися голові. Що ж буде, якщо подушка безпеки спрацює, коли людина не пристебнута? Людина за інерцією рухається вперед і удар об подушку безпеки буде рівносильний удару об панель приладів. Таким чином, людина ламає собі кістки, розбиває голову і так далію. Подушка безпеки без ременя може убити людину, та зате у поєднанні з ременем врятує йому життя.

Запитання: Яким чином можна убезпечити дітей, що є пасажирами автомобілю?

Особливо серйозні травми під час зіткнень отримують діти, що сидять не в дитячих сидіннях і не пристебнуті ременями. Тримати дітей на руках теж небезпечно, оскільки при зіткненні, навіть при швидкості близько 40 км/год, дитина вагою 5,5 кг дає на руки того, хто її тримає, навантаження рівноцінне 110 кілограмам. Утримати таку вагу жінці навряд чи вдасться. Найменших дітей (малюків у віці до 18 місяців) краще всього перевозити в дитячому сидінні, встановленому ззаду спинкою вперед. При зіткненні забезпечується хороший захист потилиці і спини. Крім того, дитячі сидіння для дітей вагою 9-18 кг мають бути обладнані ременями з п’ятьма точками кріплення. Така схема дозволяє розподілити ударне навантаження при зіткненні по більшій поверхні тіла дитини, чим знижується вірогідність отримання важких травм.


Категорія: Класний керівник | Додав: Nicolaj
Переглядів: 244 | Завантажень: 6 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017