Четвер, 16.08.2018, 10:42
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Класний керівник

Біда великою буває
[ Викачати з сервера (92.0 Kb) ] 20.04.2018, 12:36
ПРОФІЛАКТИКА ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК

Біда великою буває
Автор: А.В. Павлова

Вчитель. Останнім часом у суспільстві стали більш помітнішими, багато проблем, пов’язаних із дітьми та молоддю. Йдеться про наркоманію, алкоголізм, токсикоманію, венеричні захворювання, паління і дитячу проституцію. Не можна сказати, що колись цих проблем не існувало, але сьогодні усе виглядає інакше. Запанувала якась нездорова атмосфера вседозволеності та апатії. А навколишні реалії неначе провокують дітей і молодь якнайшвидше скуштувати забороненого плоду.

Мозковий штурм: (продовжи речення):

1. Паління — це …………, тому що …………

2. Цигарка в руці — не ознака …………, тому що …………

3. Наркоманія — це …………, тому що …………

4. Алкоголь — це …………, тому що …………

Діти заповнюють піктограми:

Шкідливі звички, що формуються у підростаючого покоління в шкільному віці, катастрофічно впливають на подальше особисте життя людини, соціальний та економічний стан суспільства, моральне та фізичне здоров’я нації. Однією з причин появи негативних звичок в учнів є відсутність нахилів до змістовної діяльності. Поведінка таких учнів стає все більше ситуативною, такі школярі легко піддаються випадковим впливам, спокусам.

Відомо, що найбільш поширеною шкідливою звичкою серед школярів є паління.

Учень.

Дитя цигарку витягає,
Бо хочеться дорослим стать.
Та сильним, гарним він не стане!
Бо зріст вповільнюватись став.
Усе, що в світі є погане,
Хлопчина в організм запхав.
Та ще й в залежність від цигарки
Потрапив хлопець, як в капкан.

Робота в групах за методом «Акваріум»

Вчитель. Паління справедливо називають епідемією людства, яка не припиняється. До середини минулого століття тютюн вживали переважно чоловіки. У наступні десятиліття до цього захоплення чоловіків почали приєднуватися жінки, молоді люди, підлітки і навіть діти.

(Прочитати інформацію на картці, дати стисле повідомлення з прочитаного).

Завдання для І групи.

Дослідження в багатьох країнах засвідчили, що паління значно помолодшало і темп росту вживання тютюну дівчатами відбувається швидше, ніж у юнаків. Під час опитування тільки 7% курців вказували на те, що вони можуть обійтися без цигарки. Для решти цигарка — насущна потреба, і якщо позбавити їх цього задоволення, то у них змінюється навіть психіка: вони стають агресивними, роздратованими, нервовими.

Головним діючим складником тютюну є нікотин. Цей алкалоїд уперше в чистому вигляді виділили німецькі вчені 1828 року.

У хімічному чистому вигляді нікотин виглядає як прозора, масляна речовина з пекучим присмаком. Саме такий смак відчуває курець, коли докурює недопалок, де осідає нікотин. У фільтрі цигарки нагромаджується така кількість нікотину, якої досить, щоб убити мишу.

Нікотин — надзвичайно сильна отрута, він діє на нервову, серцево-судинну та дихальну системи, систему травлення.

Завдання для II групи.

Ось як влучно описав Л. Толстой симптоми отруєння тютюном у повісті «Дитинство, отроцтво, юність»: «Запах табака был очень приятен, но во рту было горько и дыхание захватывало. Однако, скрепив сердце, я довольно долго втягивал в себя дым, пробовал пускать кольца и затягиваться, скоро комната вся заполнилась голубоватыми облаками дыма, трубка начала хрипеть, горячий табак подпрыгивать, а во рту я почувствовал горечь и в голове маленькое кружение. Я хотел уже перестать и только посмотреть в зеркало с трубкой, как, к удивлению моему, зашатался на ногах; комната пошла кругом, а, заглянув в зеркало, к которому я с трудом подошел, я увидел, что лицо мое было бледно, как полотно. Едва я успел упасть на диван, как почувствовал такую тошноту и такую слабость, что вообразил себе, что трубка для меня смертельная, мне показалось, что я умираю, я серьезно испугался... и со страшной головной болью, расслабленный долго лежал на диване».

І це тільки від затяжки однієї порції тютюну у трубці! Відомий випадок (США), коли один молодий чоловік на конкурсі випалив 60 цигарок, а після того замість нагороди він помер, а інші учасники конкурсу були доставлені в лікарню в тяжкому стані.

Завдання для III групи.

З’явився навіть новий термін — «хвороби курців». За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, щорічно на планеті гине 2,5 млн осіб.

Медичні дослідження засвідчили, що із 205 людей, померлих від інфаркту у віці 44 років, тільки 2 не курили. Ще паління призводить до такої страшної хвороби, як гангрена ніг, коли вражаються кровоносні судини.

Особливої шкоди завдає нікотин жіночому організму. Жінки-курці рано старіють, у них утрачається колір обличчя, грубішає голос.

Слід зауважити, що курці соціально небезпечні для оточуючих. Мало того, що вони втягують у своє згубне заняття оточуючих, залучають до паління своїх друзів, створюють загрозу пожежі, вони ще й отруюють усе живе навкруги.

Людина, яка довгий час знаходилась у прокуреному приміщенні, скаржиться на головний біль, часте серцебиття, погіршення загального стану.

Завдання для IV групи.

Діти, батьки яких палять, удвічі частіше хворіють на бронхіт, запалення легенів.

Підліток 11-15 років, який щоденно вдихає дим батька-курця, «випалює» 80 цигарок за рік, маленька дитина — цигарку за 3 дні.

У всіх країнах світу вживають заходів для боротьби з палінням. У США заборонено палити в автомобілях. Дослідження свідчать про те, що у прокуреній машині швидкість реакції водія знижується, навіть у тому випадку, коли палить не він сам, а пасажир. Курці потрапляють в аварію в 2,5 рази частіше, ніж некурці.

У канадській провінції Квебек заборонено палити у лікарнях, школах, коледжах, концертних залах, бібліотеках, автобусах, метро. Інакше — штраф від 20 до 2000 канадських доларів. Аналогічна заборона діє на Філіппінах.

Якщо шведський студент навчається в Осло або Копенгагені й хоче отримати стипендію, то він мусить розпрощатися з цією звичкою.

(Виступи представників груп).

Вчитель. Діти, давайте занотуємо почуту інформацію у криптограмі:

(Учні записують тільки результати впливу тютюну на організм).

Вчитель. Діти часто беруть до рук цигарки як забавку, наслідуючи когось, не замислюються про тяжкі наслідки. Крім того, учні, які вже мають таку звичку, важко навчаються в школі, адже вони не можуть зосередитися на навчальному матеріалі, мають погану пам’ять.

Є ще одна звичка, яка приносить людям зло, горе, руйнує життя, долі, позбавляє радощів та розуму, це — алкоголь. Ось як про це говорить народна мудрість (діти читають написані на дошці прислів’я):

— Що у тверезого на умі, те у п’яного на язиці.

— Хміль не вода — чоловіку біда!

— Як до праці — руки дрижать, а чарочку — добре держать!

— Де чарка, там і сварка.

— П’яному море по коліна.

— Намогоричився до самого підборіддя!

— Хто горілку любить, той сам себе губить.

— Хвали себе не при чарці, а на косарці.

На розвиток пияцтва серед молоді значною мірою впливають художні фільми, в яких досить часто демонструються ситуації вживання спиртного. Поступово ці «сцени» формують позитивне ставлення молоді до вживання алкогольних напоїв.

Вчитель. Як впливає алкоголь на організм людини, розкаже нам група експертів.

1-й експерт. Із давніх-давен алкоголь називають викрадачем розуму. Про п’янкі властивості спиртних виробів люди знали ще близько 10 тисяч років тому. Відомий мандрівник Міклухо-Маклай спостерігав за папуасами Нової Гвінеї, які не вміли ще добувати вогонь, але вже володіли прийомами виготовлення хмільних напоїв.

Історія не зберегла для нащадків ім’я першої людини, яка відкрила світу алкоголь. Але ті, хто відкрили спирт, напевне, були настільки вражені його надзвичайними властивостями, що дали йому постійну назву — алкоголь («ніжний», «благородний»). Деякі алхіміки охрестили його «вогняною водою» і «водою життя», оскільки людина у стані алкогольного сп’яніння ставала веселою, рухливою.

Але дуже скоро приходило розчарування — «вода життя» дуже жорстоко жартувала з людиною: свідомість її одурманювалася, а насолода була не справжньою, а уявною. І тоді вчені та лікарі перейменували алкоголь у «аквамотіс», тобто «вода смерті».

2-й експерт. Особливо небезпечний алкоголь молодому організму. Підтвердженням цього може служити сумний факт. Фізично здоровий 15— річний підліток випив на весіллі своєї сестри чарку горілки і келих вина. По дорозі додому він утратив свідомість і помер. Поставлений лікарем діагноз був однозначний: смерть наступила внаслідок впливу етилового спирту.

3-й експерт. У підлітків, які зловживають алкоголем, спостерігаються різні розлади в емоційній і вольовій сферах. Падає суспільна активність, зникають трудові навички, страждає здоров’я. Вони стають грубими, запальними, безтурботними, безініціативними. Вони стають неуважними до близьких, а інколи й жорстокими, у стосунках із друзями — нещирі, холодні, замкнуті, недовірливі.

Суд над алкоголем

(За сценою чути шум).

— Що це за шум?

— Це дівчата з дискотеки повертаються.

(Звучать 4 рядки пісні «Напилася я п’яна»).

Виходять дві дівчини (переодягнені хлопці), назустріч іде гурт хлопців, вони співають пісню А. Укупника «Я на тебе никогда не женюсь...».

Вчитель. Діти нині прилучаються до алкоголю в середньому в 11,5 років, а до повноліття спиртні напої практично відомі всій молоді. Цей факт не може позначитися на їхній поведінці. За різними даними, 40-70% злочинів підлітки скоюють у стані сп’яніння, при цьому 8 із 10 порушень, як правило, припадає на протиправні дії, вчинені після пиятики в компанії старших.

(Учні записують тільки результати впливу).

Проте найбільш загрозливим явищем на сьогодні є наркоманія, зокрема серед шкільної молоді. Якщо алкоголізм призводить до втрати соціально-духовних якостей, то наркотики, як правило, — до швидкої втрати морального і фізичного життя. Наркомани, які звикли збуджувати себе зіллям, стають соціально-небезпечними, йдуть на все, щоб придбати необхідний для них препарат. Якщо наркоман не пройде спеціального лікування, то наступає передчасна смерть.

Учень.

Дівчата і хлопці — слабаки,
Під вплив частенько підпадають,
Спочатку все це, наче сміх,
Та час летить, вони страждають.
Наркотики — страшна біда.
І молодими помирають...
А вороття нема... Шкода...

Робота в групах методом «Ажурної пилки»

Завдання 1.

Наркотики — це речовини, які викликають токсичне отруєння, психологічну і фізичну залежність організму. Вживання наркотиків створює загрозу для здоров’я людини, суспільства, призводить до скоєння правопорушень.

Речовини, які вважаються наркотиками, визначені міжнародними конвенціями від 1961, 1971, 1988 років та Національним переліком речовин, що визнаються наркотиками.

Наркотики — це такі речовини, які за трьома критеріями (медичними, соціальними, правовими) завдають величезного лиха як особі, так і суспільству в цілому. Замість назви «наркотики» використовуються терміни «наркотичні речовини», «психоактивні речовини».

Згідно з Класифікацією ВООЗ десятого перегляду (1989 року) до переліку наркотичних речовин включено:

  • алкоголь;

  • опіати;

  • седативи (гіпнотичні);

  • кокаїн;

  • стимулятори (у тому числі кофеїн)-,

  • галюциногени;

  • тютюн;

  • легкі речовини (клей, аерозолі, розчинники);

  • неідентифіковані речовини, що приймаються з наркотичною метою.

Головна ознака наркотичних речовин — наявність визначеного або невизначеного психоруйнівного (психоделічного) ефекту.

Відповідно до специфіки дії їх можна поділити на такі групи:

  • гіпотетичні засоби (алкоголь, екстрагований опій, морфін, кодеїн, героїн, барбітурати, транквілізатори );

  • стимулюючі засоби (амфетаміни, кокаїн, крек, екстазі);

  • голюциногенні засоби (марихуана, гашиш, інгалятори бензин, клей, аерозоль);

  • неідентифіковані засоби (наркотичні речовини вибіркової дії: тютюн, деякі з інгалянтів);

  • незаборонені наркотичні речовини (це група рослин, грибів, мінералів).

Наркотичні речовини можна диференціювати і відповідно до соціальної оцінки.

Легалізовані: тютюн, алкогольні напої, ліки, кава, чай, засоби побутової хімії, рослини та гриби.

Не легалізовані: конопля, героїн, кокаїн та інші. Нелегальні наркотики умовно поділяються на легкі та важкі.

Завдання 2.

Структура наркотизації в Україні представлена наркотичними речовинами різних видів і груп. Наркотики, які виготовляють із певних видів конопель, мають особливо велике поширення. Вони відомі під такими назвами: анаша, гашиш, марихуана тощо. Особливо поширене вживання цих наркотиків (серед підлітків відома їхня узагальнена назва — «дур») у колективній формі. Сигарета з наркотиком, як правило, передається по колу, нібито символізуючи єднання. Така сигарета, що є сумішшю конопель і тютюну, згорає нерівномірно з різних боків, тому на жаргоні вона носить назву «косяк». Анаша, марихуана, гашиш бувають різних кольорів: зеленого, сірого, коричневого, чорного, червоного.

Стероїди. Поширеним є міф про те, що вживання стероїдів підвищує продуктивність фізичної діяльності, тому їх потрібно вживати для досягнення значних спортивних результатів. Насправді стероїди збільшують вагу і масу м’язів, проте водночас спричиняють важкі наслідки для організму людини. Вони погіршують настрій, призводять до запалень шкіри, ушкодження кісток, зниження потенції.

Під дією психостимуляторів (кокаїн, фенамін, ефедрин) людина часто вчиняє безглузді акти насильства, проявляє нічим невмотивовану озлобленість, бажання завдати болю іншому, познущатись.

Завдання 3.

Транквілізатори належать до групи ліків, які застосовуються для розслаблення або заспокоєння центральної нервової системи. Вживання препаратів цієї групи може викликати ціаноз — нестачу кисню в крові. Одночасне вживання транквілізаторів і алкоголю є однією з найпоширеніших причин передозування. При одночасному вживанні алкоголю та депресантів призводить до незворотного ушкодження мозку. Хворі перебувають у коматозному стані протягом декількох днів, місяців, років і навіть можуть взагалі не опритомніти. Зловживання цими препаратами або снодійними, людина, в першу чергу, впливає на порушення власної інтелектуальної діяльності. Це виявляється у виснаженні, розладах уваги, неможливості зосередитись, порушення пам’яті, розлади мови, в ряді випадків виникають затяжні депресивні стани.

Барбітурати — лікарські препарати, які використовуються як снодійний засіб. Вони не є менш шкідливими наркотиками, ніж опіум. При вживанні цих речовин короткочасний стан розслаблення тривалістю 1-2 хвилини змінюється станом збудження, який характеризується зниженням самоконтролю, гальмуванням рухів, різкими змінами настрою, з’являється страх переслідування. Через таку дію їх називають «скаженими таблетками». Зловживання барбітуратами супроводжується найтяжчими, порівняно з дією інших лікувальних препаратів, емоційними порушеннями — напади злоби, агресії, суїцидальні депресії.

Швидкодіючі барбітурати можуть паралізувати частину мозку, яка контролює процес дихання, і тим самим причинити смерть.

Завдання 4.

Інгаляційні наркотичні речовини та засоби побутової хімії. Йдеться про ряд органічних речовин, таких як розчинники, клеї, бензин, ефір, легкі речовини, що потрапляють в організм унаслідок їх вдихання. Це призводить до виникнення відчуттів, близьких до алкогольної інтоксикації. Вживання таких речовин може призвести до серйозного незворотного ураження нервової системи, мозку, шлунка, легенів, кісткового мозку, печінки, часто викликає і смерть. Інгалянти проникають в організм через ніс, що може спричинити нежить і кровотечу з носа. Можуть постраждати також очі та дихальна система. Інгалянти настільки уповільнюють діяльність дихальної системи, що людина перестає дихати. Смерть може настати від зупинки серця.

В Україні найбільш поширені речовини опіатної групи, їх отримують з олійного та опійного маку.

Останнім часом у молодіжному середовищі різних країн набули значного поширення синтетичні наркотики. Ці речовини синтезуються на основі лікарських препаратів. Підлітків приваблює їхня порівняно невисока ціна та значний ейфорійний ефект, але часто молодь не знає про наслідки.

Завдання 5.

Наркоманія — це захворювання, під час якого психічний і фізичний стан людини, її самопочуття та настрій цілком залежать від наявності наркотиків у організмі. За його відсутності розвивається абстинентний синдром, або синдром позбавлення (відміни) — дуже тяжкий стан, який супроводжується судомами, сильним болем у м’язах і внутрішніх органах.

Як же виявляється психічна залежність? Стан психічної залежності виявляється в тому, що людина за допомогою наркотику бажає досягти внутрішньої рівноваги і прагне знову і знову випробувати дії наркотику. Наркотик, його дія поступово замінюють собою всі звичайні для людини позитивні емоції. На цьому етапі людина ще зберігає здатність контролювати вживання, вона ще може вибрати, в яких ситуаціях і в який момент прийняти наркотик, але бажання вжити зберігається завжди. Часткова можливість контролювати прийом наркотику створює в людині ілюзію того, що наркотик ще не впливає на її життя, а вона вільна у своїх рішеннях і зможе припинити вживання в будь-який момент.

Завдання 6.

Механізм розвитку залежності.

Залежність стає згубною, коли вона:

1) обмежує можливості особистості в самореалізації;

2) негативно впливає на стосунки з людьми;

3) руйнує сімейний бюджет;

4) створює конфліктні ситуації між особистістю та суспільством;

5) веде до тенденції постійного збільшення дози;

6) спричиняє також психологічну і фізіологічну залежність.

Розвиваючись, залежність послідовно проходить кілька стадій — соціальну, психологічну фізіологічну.

Соціальна залежність — людина ще не почала вживати наркотичні речовини, але потрапила у середовище тих, хто їх вживає. Вона переймає стиль поведінки, ставлення до наркотиків. У такій ситуації людина часто внутрішньо вже готова почати вживання наркотичних речовин. Неодмінною умовою цієї стадії є наявність групи, де вживають наркотики.

Психологічна залежність — на цій стадії змінюється поведінка людини. Вона починає вживати наркотики з метою відчути певні емоції. Ця стадія формується після одного-двох прийомів.

Фізіологічна залежність — настає після того, як організм включає наркотики у процес обміну речовин. Це — непереборна фізична потреба, яка виникає в результаті постійного або періодичного вживання наркотиків. У цьому випадку різке припинення вживання наркотичної речовини викликає фізичний розлад різного ступеня тяжкості, який називають абстинетним синдромом, або синдромом позбавлення. На цій стадії людина потребує лікування.

Вчитель. Слід зауважити, що більшість наркотичних речовин викликають залежність вже після 1-2 спроби.

(Учні записують тільки результати впливу наркотиків).

Вчитель. Діти, впишіть у кола спільні риси шкідливих звичок.

Склалося так, що ми більше знаємо про навколишній світ, ніж про самих себе. А незнання себе, невміння керувати собою призводять до помилок, конфліктів, розчарувань та життєвих безвиходів. Кожному доводиться вибирати, якою дорогою йти. Для того щоб зробити правильний вибір, людина повинна усвідомити: хто вона є, ким хотіла б стати в житті, що слід зробити, щоб досягти цього. Тоді вона може відмовитися від шкідливих звичок.


Категорія: Класний керівник | Додав: Nicolaj
Переглядів: 43 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2018