Вівторок, 30.05.2017, 07:32
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Психологія

Розвиток толерантності
[ Викачати з сервера (66.0Kb) ] 09.02.2016, 14:41
Зустрічі у Всесвіті
(гра для старшокласників
на розвиток толерантності)

1. Занурення в ігрову ситуацію

(Учасники сидять у колі. Затемнення. Ведучого не видно. Звучить його голос (краще всього — через підсилювач і приховані динаміки; фоном може бути «космічна» музика).

Ведучий. Із початку віків людство було єдине. Це була спільність, у якій кожен розумів кожного, тому що всі говорили на одній мові. Це була спільність, супротивна «чужим» — ворожим, злісним, незрозумілим силам природи. «Вони», ці сили, були проти людей і проти Бога. І в людства з’явилося почуття «ми». «Вони» і «ми» протистояли. Але людство було ще дуже юним. Люди переоцінили себе. Вони вирішили, що дорівнюють за силою Богові. І почали будувати в місті Вавилоні величезну вежу, щоб досягти неба та довести свою рівність із Богом. Людство було ще дуже наївним..

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
Зроби крок назустріч (виховуємо толерантність)
Толерантність — умова миру й злагоди

Бог покарав людство: Він змішав мови людей, що будують Вавилонську вежу. І люди перестали розуміти один одного. Вони перестали бути єдиною спільністю. І не змогли добудувати вежу. Розбрелися люди по світлу, побудували нові міста, об’єднавшись за схожістю мови та зовнішності. І вирішили, що «ми» — це ті, хто поруч. А інші люди, не схожі на нас, говорять на інших мовах, — це «вони».

Так люди стали ділити один одного на своїх і чужих. Своїх любили, захищали, вважали кращими на світі та гідними кращого життя. Чужим не довіряли, а іноді їх відверто боялися чи принижували — залежно від того, хто був сильніший: «ми» або «вони».

Йшли віки. Мінялися одяг, смаки й уявлення про світ. Але люди як і раніше ділили всіх на своїх і чужих. А одного дня людство зробило крок у космос. Зробило крок назустріч іншим світам, ще не знаючи, кого воно там зустріне: своїх, чужих чи... чи йому взагалі доведеться відмовитися від цих понять?

2. Розминка

(Запалюється, світло. Ведучий з’являється в колі учасників гри).

Ведучий. Шановні пані та панове! Поздоровляю вас з успішним закінченням Школи космічної навігації. З сьогоднішнього дня ви з повною підставою можете вважати себе професійними астронавтами. Вас чекають захоплюючі подорожі до інших світів. Залишилося тільки з’ясувати, на який саме зореліт ви будете розподілені. Зараз ми сформуємо екіпажі зорельотів.

Учасники встають у шеренгу. За командою ведучого за мінімальний час вони повинні мовчки вишикуватися: за кольором очей; за кольором волосся; за ростом (із закритими очима), за висотою голосу (після проведення гри перевіряється, наприклад, виконанням ноти «ля», вимовлянням слова «мама»), за іншими ознаками. При цьому ведучий кожного разу чітко визначає, з якого боку повинні встати учасники, наприклад, «з найсвітлішим волоссям», а з якою — «з найтемнішими».

Після того, як побудова за якою-небудь ознакою виконана (після 3-4 повторень), ведучий ділить шеренгу на потрібну кількість груп з різним ступенем вираженості вибраної ознаки.

У кожній групі, що створилася, має бути 8-10 чоловік.

3. Розподіл ролей

Ведучий. Отже, екіпажі зорельотів сформовані. Тепер вам необхідно розподілити між собою обов’язки.

Зразковий перелік посад (може бути заздалегідь записаний на дошці):

Капітан
Перший пілот
Другий пілот
Штурман
Бортінженер
Військовий фахівець
Психолог
Фахівець з позаземних цивілізацій
Біолог
Лікар
Програміст

Цей список є умовним і за необхідністю може бути скорочений або розширений. Процедура розподілу посад потрібна для глибшого занурення в ігрову ситуацію й уточнення ролевої позиції в подальших процедурах.

Обговорення розподілу посад цікаве також із точки зору особливостей стосунків, що складаються, між учасниками гри та виявлення лідерів: чи відбувається вибір капітана й інших посад шляхом голосування, чи кожен «призначає» себе сам, чи виникають спори і розбіжності з цього приводу між членами екіпажу, чи все протікає мирно та спокійно.

Крім того, розподіл посад можна розглядати як своєрідна соціометрична вправа, що дозволяє розкрити здатність учасників до прояву толерантності.

Ведучий. А тепер придумайте назву своєму зорельоту. Ну що ж, попрошу зайняти місця у своїх зорельотах.

У приміщенні слід заздалегідь позначити канатами межі «зорельотів» і в кожному з них помістити необхідну кількість стільців.

4. Перевірка сумісності

Ведучий. Екіпажі були складені випадковим чином. Вам належить зробити довгу та важку подорож, в якій величезне значення має психологічна сумісність учасників. Варто перевірити, наскільки члени космічних експедицій здатні зрозуміти та прийняти один одного.

Психологи говорять, що група є згуртованою, коли спостерігається єдність ціннісних орієнтації. Давайте перевіримо себе, наскільки добре ви знаєте один одного, наскільки ви можете проникнути в глибину душі людини зі свого екіпажу та зрозуміти його смаки і пристрасті. Чи здатні ви на основі тієї інформації, яка у вас вже є про людину, передбачити, яку він дасть відповідь на ті питання, які вами, можливо, ще не обговорювалися?

Сядьте в коло. Кожен повинен взяти аркуш паперу (пачка вже знаходиться у вашому зорельоті), покласти його горизонтально та розділити вертикальними лініями на три частини. У верхній частині середнього стовпця напишіть своє ім’я та посаду на борту. У лівому стовпці напишіть ім’я людини, що сидить зліва від вас, але не найближчого сусіда, а що йде за ним. У правому стовпці — ім’я людини, що сидить праворуч від вас, також через одну людину. Таким чином, у кожного з вас є дві людини, очима яких ви повинні будете подивитися на світ: за них ви дасте відповіді на питання, які я запропоную.

Отже, зараз прозвучать питання. Їх записувати не треба. Ставте номери питань і записуйте відповіді, які, на вашу думку, дають ваші партнери. Не поспішайте, спробуйте вжитися у внутрішній світ людини, від імені якої вам доводиться писати. У середньому стовпці ви відповідаєте за себе. Відповідайте коротко й ясно.

Така умова — відповідати не за найближчих сусідів, а за тих, що сидять трохи далі — викликано бажанням захистити учасників від спокуси підглянути, що ж насправді пише сусід на своєму листочку.

Ведучому досить поставити 5-6 питань. Їх зміст може варіюватися залежно від статевовікового складу групи та її інтересів.

Можливий перелік питань :

  1. Ваш улюблений колір?
  2. Ваше улюблене чоловіче ім’я?
  3. Ваше улюблене жіноче ім’я?
  4. Чи з симпатією ви відноситеся до домашньої живності? Якщо так, то кому віддаєте перевагу: собакам, кішкам, птахам, акваріумним рибкам чи комусь іншому?
  5. Чи дивитеся телевізійні серіали?
  6. Найнеприємніша для вас людська риса?
  7. Найцінніша для вас людська якість?
  8. Ваше улюблене проведення часу?
  9. Книгам якого жанру ви віддаєте перевагу?

Після завершення процедури ведучий пропонує учасникам порівняти результати та підрахувати кількість відповідей, що співпали. Підсумки підводяться під час групового обговорення.

Неважко помітити, що вказані питання мають на увазі досить широкий спектр вірогідних відповідей, а не банальну альтернативу «так — ні». Тут складно просто вгадати відповідь, як у лотереї. Доводиться подумати, відчути іншу людину. Проте може знайтися дещо напрочуд проникливих учасників, що примудрилися здійснити «стовідсоткове попадання». Треба обговорити, як їм удалося добитися цього, на чому ґрунтувалися їх припущення, що саме підказало їм правильні відповіді. Але якщо навіть збігів небагато, члени групи придбавають багато незвичайної інформації один про одного, стають ближчими та зрозумілішими один одному, отримують досвід «входження у світ іншого».

5. Планета Чужих

Ведучий. Двигуни зорельотів запрацювали, і через декілька хвилин тільки короткі спалахи в небі нагадували земним спостерігачам про кораблі, що відправилися в далекі галактики на пошуки нових світів… Маршрути у космічних експедицій були різні, але хіба можна передбачити всі можливі повороти долі? Можливо, їм ще належить зустрітися на якихось зоряних перехрестях?

.... Після багатьох днів шляху серед виблискуючих зірок ви побачили блакитнувату кулю незвіданої планети. На зоряних картах ця планета позначена коротко: «Планета Чужих».

Перше завдання

Ведучий і його асистент передають екіпажам великий лист ватману і фарби (чи фломастери).

Ведучий. Уявіть, як може виглядати Планета Чужих. Хто її населяє? Які місцеві жителі? Як вони живуть? Чим займаються? Намалюйте на листі Планету Чужих та її жителів, розкажіть про неї. Час на підготовку — 20 хвилин.

Через указаний час кожна з експедицій розповідає колегам про цю планету та її мешканців.

Друге завдання

Ведучий. Наступне завдання — індивідуальне. Візьміть листочок паперу. Розділіть його вертикальною рискою. Над лівим стовпчиком підпишіть «Я». Над правим — «Чужий». У лівому стовпці напишіть 5-7 самохарактеристик (прикметників і іменників). А в правому — риси людини, яку можна розглядати як вашого антипода, тобто повністю протилежної до вас.

Третє завдання

(Виконується під спокійну інструментальну музику).

Ведучий. Постарайтесь якомога яскравіше представити свій антипод. Як він виглядає… рухається... говорить... про що він думає і мріє.. . А тепер спробуйте розповісти про внутрішній світ такої людини. Напишіть закінчення цих фраз від імені свого антипода:

Він часто думає…
Він почуває себе…
Раніше він часто…
У майбутньому йому…
Йому не подобається…
Іноді він мріє…
Він дуже хотів би…
Він любить…
Він боїться…
Він іноді згадує…

Ці фрази краще заздалегідь написати на дошці або планшеті. Непоганий варіант — заготовити спеціальні бланки з незавершеними фразами за кількістю учасників.

Четверте завдання

Ведучий. Кожен екіпаж зорельоту через 15 хвилин повинен буде представити узагальнений портрет антипода. Для цього членам експедиції необхідно спочатку обмінятися списком рис, написаним у правій колонці, знайти загальні для всіх і виписати їх на окремий листок. Потім треба порівняти варіанти закінчення фраз своїх антиподів і також знайти збіги.

Після виконання цього завдання екіпажі представляють отримані результати іншим. Ведучий виносить на обговорення наступні питання:

  • Чи багато виявилося збігів у портреті антипода?
  • У чому схожість антиподів?
  • Чи часто вам доводилося зустрічати в житті людей, що мають такі риси?
  • Чи зустрічаються такі характеристики, за допомогою яких один учасник описує себе, а інший — свого антипода?
  • Чи можливо детально описати людину, яка була б антиподом для всіх?

6. Планета Своїх

Ведучий. Після того, як ви покинули Планету Чужих, деякий час не відбувалося нічого. Тільки мовчазний, усіяний яскравими зірками Космос оточував вас. Але скоро в ілюмінаторах з’явилася нова планета. «Це Планета Своїх», — повідомив капітан.

Ведучий і його асистент знову передають екіпажам великий лист ватману і фарби (чи фломастери ).

Ведучий. А тепер уявіть собі, як може виглядати Планета Своїх? Хто її населяє? Які місцеві жителі? Як вони живуть? Чим займаються? Намалюйте на листі Планету Своїх та її жителів і розкажіть про неї. Час на підготовку — 20 хвилин.

Через указаний час кожна з експедицій розповідає колегам про цю планету та її мешканців.

7. Планета, схожа на Землю

Ведучий. Ваш зореліт покинув Планету Своїх (стартував назустріч новим пригодам). Зоряні світи змінювали один іншого. Чорнота безмовного космосу не лякали відважних мандрівників. І ось одного дня ви наблизилися до планети, про яку було відомо тільки те, що вона, — така ж, як Земля. Уявіть собі, який вигляд може мати ця планета? Хто її населяє? Які місцеві жителі? Як вони живуть? Чим займаються? Як вони віднеслися до вас? Намалюйте планету та її мешканців, розкажіть про неї. Повідайте також про те, що ви робили на цій планеті. Час на підготовку — 20 хвилин.

Через указаний час, кожна з експедицій розповідає колегам про цю планету і її мешканців.

Учасниками пройдений важливий етап гри. Необхідно підвести підсумки. Ведучий, нагадуючи учасникам про виконану роботу, узагальнює результати. Важливо, щоб старшокласники усвідомили, що вони вкладають у поняття «свій» та «чужий», якими бачать власну планету, власне життя.

8. Повернення на Землю

Ведучий. Космічна подорож закінчилася. Зорельоти спрямувалися до Землі. Проте коли вони сіли на рідній планеті, капітани отримали наступне повідомлення: «Перш ніж вам буде дозволено покинути зорельоти, доведіть, що ви дійсно справжні земляни, а не прибульці, що прийняли вигляд членів екіпажів». Таким чином, вам необхідно довести, що ви — свої!

Кожна команда пропонує свій варіант доказу. За плечима учасників — непростий шлях. Вони вже зіткнулися зі своїми і чужими, пережили драму вибору. Заздалегідь важко передбачити, як вони віднесуться до запропонованої ситуації. Чудово, якщо до цього моменту сама ідея ділення людей на своїх та чужих буде їм неприємна. Проте необхідно прийняти будь-який варіант, який виберуть підлітки.

Ведучий від імені землян дозволяє учасникам покинути кораблі.

9. Обговорення результатів

Ведучий пропонує всім повернутися до загального кола. Для обговорення пропонуються наступні питання:

  1. Чи змінилися ваші уявлення про своїх та чужих у процесі подорожі? Чому?
  2. Які нові якості вдалося знайти в самому собі? А у своєму антиподі?
  3. Чи змінилося ваше відношення до тих, кого ви називаєте чужими?
  4. Чи можливо відноситися до чужих так, щоб це відношення нікого не кривдило та не принижувало? У чому особливості такої поведінки та відношення?
  5. Чи змінилося відношення до понять «свій» і «чужий»?
  6. Чи є альтернатива діленню людей на своїх і чужих?
  7. Чи згодні ви з твердженням, що немає своїх і чужих, тому що кожен унікальний і цим цінний?

10. Завершення

(Учасники сидять в крузі. Затемнення. Ведучого не видно. Звучить його голос (краще всього — через підсилювач і приховані динаміки; фоном може бути «космічна» музика).

Звучать ті ж слова ведучого, що й на початку гри. Але зі слів «Йшли віки.». текст звучить таким чином:

«Йшли віки. Проходили тисячоліття. І ось нарешті ділення на своїх і чужих стало вчорашнім днем людства. Люди навчилися розуміти, що мова, колір шкіри, розріз очей, звичаї й одяг можуть бути різними у різних народів. Але кожен народ однаково відчуває біль втрати та солодкість любові. І кров у всіх одного кольору. І у кожного народу є свої герої та свої негідники. Є Людина. І є її «Я». Людина може бути доброю та порядною, а може бути агресивною й аморальною. Вона може бути розумною чи безглуздою, багатою духовно чи обмеженою у своїх інтересах. Кожна людина унікальна. Вона не своя й не чужа. Вона — інша. Й вона має право бути собою».


Категорія: Психологія | Додав: Nicolaj | Теги: толерантність
Переглядів: 249 | Завантажень: 15 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017