Понеділок, 18.12.2017, 16:25
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Психологія

Створення колективу-команди педагогів
[ Викачати з сервера (49.5Kb) ] 12.08.2014, 17:21

Автор: Марина ПОЛІЩУК

Тренінг для створення команди
у педагогічному колективі

Життя людини пронизане духом суперництва. Як створити колектив, усі члени якого не конкурують між собою, а співпрацюють?

Зі шкільних років, коли відбувається становлення особистості, ми постійно змагаємося: на уроках, конкурсах, олімпіадах...

Усвідомлення того, що переможців завжди менше, ніж переможених, страх зазнати поразки породжує невпевненість у собі. І, як наслідок, і ті, що перемогли, і ті, що програли, стають більш агресивними, що, безумовно, ускладнює взаємини з іншими людьми. Суперництво робить нас психологічно закритими і поступово руйнує впевненість у своїх силах. Натомість уміння взаємодіяти, шукати компроміс робить нас сильнішими.

У школі у такому колективі легше і цікавіше працювати.

Слід зазначити, що співпраця не означає безконфліктність. Коли йдеться про різні інтереси і точки зору, всі труднощі можна подолати, якщо вони не пов'язані зі здобуттям перемоги та страхом зазнати поразки. Емпатія та вміння прийняти іншу точку зору автоматично позбавляють людину від таких якостей, як заздрість і зневага.

Визначити, за яким підходом працює ваш колектив — суперництва чи співпраці, поліпшити міжособистісні стосунки педагогічних працівників, розвинути групову згуртованість, створити позитивний психологічний клімат можна, провівши тренінг для створення команди.

Підготовка до тренінгу для створення команди

Практичний психолог має визначитися з приміщенням для проведення тренінгу, підготувати необхідне обладнання та робочі місця. їх бажано розміщувати у формі півкола — це сприяє створенню неформальної атмосфери. Крім того, це дає змогу учасникам тренінгу бачити одне одного.

Проведення тренінгу

На початку тренінгу практичний психолог має привітатися, повідомити мету і завдання проведення тренінгу, а також з'ясувати особисті очікування учасників від тренінгу. Слід зазначити, що початковий етап відіграє важливу психологічну роль: вітання та обговорення певних організаційних моментів учасникам тренінгу дає змогу опанувати хвилювання, а практичному психологу — знизити напруження, яке виникло.

Після цього практичний психолог може приступати до основної частини тренінгу. Пропонуємо ознайомитися з вправами, які, як показує досвід, є досить ефективними під час проведення тренінгу для створення команди.

Вправа «Команда 2 С»

Мета: з'ясувати, який стиль взаємовідносин характерний для колективу.

Обладнання: фліпчарт, маркер.

Хід вправи: практичний психолог пропонує учасникам тренінгу назвати основні якості, які переважають у педагогічному колективі. Названі якості він записує на аркуші фліпчарту у два стовпчика, приміром:

професіоналізм
надійність
чуйність
емпатія
толерантність
самоповага
широта поглядів
готовність допомогти
готовність йти на компроміс

егоїзм
упевненість у власній правоті
бажання перемоги за всяку ціну
висока оцінка лише своєї праці
критичне ставлення до роботи колег
заздрість
зухвалість
лабільність

»Фліпчарт — магнітно-маркерна дошка з кріпленням для аркушів паперу, які перегортаються за принципом блокноту

Дуже важливо, щоб учасники тренінгу самі називали якості: так зростає важливість зробленого ними вибору. При цьому атмосфера у колективі та напруження, яке може виникнути при виконанні цієї вправи, є показовими. Якщо учасники тренінгу не назвали деякі якості, які, на думку практичного психолога, наявні у колективі, він може зробити власні доповнення.

Далі практичний психолог має повідомити учасникам тренінгу: за яким принципом він групував названі ними якості. Так, у першому стовпчику містяться особистісні якості, які сприяють поліпшенню стосунків у колективі, його згуртуванню, співпраці усіх його членів; у другому — якості, які породжують суперництво і, як наслідок, агресію та невпевненість у собі.

»Лабільність (з латини labilis — той, що ковзає, несталий) — нестійкий емоційний стан, який може змінюватися залежно від зовнішніх і внутрішніх подразників

Підбиваючи підсумки цієї вправи, практичний психолог має звернути увагу учасників тренінгу на переважання якостей, що сприяють співпраці та згуртуванню членів педагогічного колективу.

Вправа «Сонце»

Мета: знайти спільні риси в учасників тренінгу, об'єднати їх за певними загальними життєвими моментами.

Обладнання: чотири будь-яких предмета, чотири маркера, чотири аркуші А4.

Хід вправи: щоб виконати вправу, необхідно розподілити учасників тренінгу на чотири групи. Для цього можна запропонувати обрати один з чотирьох предметів відповідно до їх уподобань. Учасники, які обрали один і той самий предмет, працюють в одній групі.

»Для розподілу на групи практичний психолог може взяти предмети, які уособлюють певний психологічний стан. Можна запропонувати, наприклад, педагогічним працівникам обрати між м'яким іграшковим равликом, «серцем», фігурками коня і дівчинки. Розподіл на групи за таким принципом дає змогу практичному психологу проаналізувати психологічні типи, які переважають у колективі, з'ясувати ставлення учасників тренінгу до себе і світу.

Кожній групі практичний психолог пропонує намалювати сонце на аркуші А4. Усередині сонця слід написати, що, на думку членів групи, їх поєднує, а на променях — що відрізняє один від одного, робить індивідуальностями.

Аналізуючи малюнки кожної групи, практичний психолог має звернути увагу учасників тренінгу на те, що їх об'єднує набагато більше, ніж роз'єднує.

Вправа «Булочка з корицею»

Мета: об'єднати учасників тренінгу, закріпити позитивний настрій.

Хід вправи: практичний психолог пропонує учасникам тренінгу встати, взятися за руки та утворити ланцюжок.

Першим у цьому ланцюжку бажано поставити того учасника тренінгу, навколо якого треба об'єднати інших. Так, якщо тренінг проводять для усього педагогічного колективу, тоді попереду має бути директор; якщо лише для методичного об'єднання, наприклад, класних керівників, то заступника директора з виховної роботи; якщо у тренінгу бере участь новий учитель, який ще не зовсім адаптувався у педагогічному колективі, то першим у ланцюжку слід поставити його.

За командою практичного психолога ланцюжок має утворити «булочку з корицею»: закрутитися у спіраль, у центрі якої — учасник тренінгу, навколо якого слід об'єднатися.

Ця вправа дає змогу закінчити тренінг на високій ноті: зазвичай, утворення «булочки з корицею» супроводжується активним обговоренням і масою позитивних емоцій.

Рефлексія та підбиття підсумків тренінгу

На заключному етапі тренінгу слід підбити підсумки, провести рефлексію емоційного стану та почуттів. Для цього практичний психолог має запропонувати учасникам тренінгу у вільній формі поділитися враженнями та відповісти на такі запитання:

1. Що ви зараз відчуваєте? (рефлексія емоційного стану)

2. З яким колегою вам хотілося б взаємодіяти: з тим, який дотримується стилю співпраці чи суперництва? (стратегія вибору)

3. Який стиль взаємодії близький вам? (самоаналіз)

4. Який особистий вклад у створення команди ви можете запропонувати?

Підбиваючи підсумки тренінгу, практичний психолог має не лише обговорити позитивні, а й вказати учасникам тренінгу на виявлені негативні сторони.


Категорія: Психологія | Додав: Nicolaj | Теги: команда, тренінг, колектив
Переглядів: 8743 | Завантажень: 177 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017