П`ятниця, 21.07.2017, 18:34
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Сценарії

Виховуємо толерантність
[ Викачати з сервера (61.5Kb) ] 08.02.2016, 15:54
В ім’я загального добра
(круглий стіл з толерантності
з театралізованими прикладами)

Автор: I.B. Моцна

«Усі люди мають недоліки — хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості»
Г. Гвіччардіні — італійський історик, філософ-гуманіст

Мета. Розкрити термін «толерантність», використовуючи факти, документи, художні твори, дослідження. Затвердити думку, що якість суспільства залежить від здатності людей співіснувати одне з одним, поважати, підтримувати, навчатися одне від одного, об’єднувати свої зусилля в ім’я загального добра для поліпшення свого матеріального і духовного життя.

Ведуча. Добрий день!

«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», — сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть вони тебе відсталим або занадто «крутим».

Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми. Тому тема нашого заходу «Толерантність».

Нашу бесіду ми пропонуємо провести за круглим столом. Щоб краще розібратися в цьому питанні створимо такі відділи: юридичний, літературний, відділ досліджень, відділ довідок. Кожен відділ буде виконувати свої функції і під час нашої бесіди вносити свої міркування і пропозиції.

  • Юридичний відділ, або юристи, будуть звертатися до основних документів: Конституції України, Декларації прав дитини.
  • Літературний відділ, або літератори, розкриють це питання через твори різних письменників, народну творчість.
  • Відділ досліджень, або науковці, запропонують нам декілька ситуацій, в яких ми повинні розібратися і зробити висновки.
  • Відділ довідок, або всезнайки, будуть пояснювати терміни і складуть нам словник толерантності.

А також ми вам запропонуємо театралізацію літературних творів і розіграємо життєві ситуації.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
Розвиток толерантності
Толерантність — умова миру й злагоди

Ведуча. Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші — чорний або жовтий. Одні люди високі, інші — невисокі на зріст. Одні стрункі, інші — повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе. Згадаємо такі випадки. Допоможе нам відділ довідок. Чому виникають сварки, бійки, війни?

Відділ довідок. Війни виникають, мабуть, тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий або прагнув помсти. Історичні факти війн такі: стародавній світ — Троянська війна — після викрадення Єлени ахейці почали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму цареві.

Середньовіччя — війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення «гробу господнього» в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей та принесли колосальні збитки.

Друга світова війна — Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.

Ведуча. Питання «толерантності» в літературі і народній творчості.

Літератори. Кожен народ склав прислів’я для порозуміння між собою: «Не міряй всіх на свій аршин», «Пильнуй свого носа, а не чужого проса», «Між який народ попадеш, того і шапку надівай», «У чужий монастир зі своїм уставом не ходять», «Чого собі не бажаєш, не роби й іншим». Крилаті й влучні вони втілюють найвищу мудрість — як бути людиною.

У Біблії є десять заповідей, які люди повинні знати і їх дотримуватись. У посланні від Матвія є звернення «Не судіть ближніх своїх, не судіть, щоб і вас не осудили». До виявлення толерантності закликають всі світові релігії та конфесії.

  • Буддизм: людина може висловити своє ставлення до рідних і друзів п’ятьма способами: великодушністю, поштивістю, доброзичливістю, ставленням до них, як до себе і вірністю своєму слову.
  • Іслам: ніхто з вас не стане віруючим, доки не полюбить свого брата, як себе самого.
  • Християнство: стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе.

Моральний досвід людства втілено у фольклорних творах, казках, переказах та в художній літературі. Це такі твори, як «Хатинка дядька Тома», «Пригоди Чиполіно», казки Ш. Перро, Андерсена та інші твори.

Ведуча. У мене є запитання до наших слухачів. Наш літературний відділ навів приклад того, що в Біблії закладені норми поведінки толерантної людини. Це 10 заповідей. Нагадайте їх нам.

Я б сказала, що в Біблії показано ідеал ставлення людини до людини через подолання насильства і зла. В якій проповіді Ісуса Христа про це йде мова? (Нагорній, «Не противтеся злу. Хто вдарить тебе у праву щоку твою, поверни до нього і другу». Що стверджує Ісус Христос цими словами?)

(Театралізована постанова «Гидке каченя» Андерсена, «Козетта» В. Гюго).

Ведуча. Запитання до залу: якого почуття бракувало героям, якщо вони ображали інших? (Співчуття, милосердя)

Ведуча. Всі ми несхожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям. Зараз відділ досліджень проведе дослід, який показує, що ми дуже різні. Будь ласка, п’ять чоловік вийдіть до мене. Візьміть однакові невеличкі аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні дії:

  1. Складіть аркуш навпіл.
  2. Відірвіть верхній правий кут.
  3. Знову складіть навпіл.
  4. Відірвіть правий верхній кут.
  5. Знову складіть.
  6. Знову відірвіть верхній правий кут.
  7. Складіть аркуш надвоє.
  8. Якщо можна, відірвіть правий кут.
  9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані так по-різному? Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав аркуші інакше, ніж ви, є гіршими за вас? Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми? Чого навчає ця вправа?

Ведуча. Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їх уподобання відмінні від твоїх. Але інколи ми стаємо сліпими і не хочемо прислухатися до чужої думки і вважаємо свою думку правильною, як це було зі сліпими з однієї притчі, яку нам розкажуть учні класу. («Сліпі і слон»)

Якого почуття бракувало нашим героям? (Терпимості до чужої думки)

Відділ довідок розкриє це слово.

Всезнайки. Це слово походить від латинського прикметника «терплячий». Отже, толерантний — це здатний витримувати іншого, не такого, як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть за відсутності приязні, поваги, любові. Серед правил етикетного спілкування є рекомендації про прийняту відстань між співрозмовниками.

Толерантність — це «відстань» між людьми в переносному значенні. Це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.

Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки.

Так, в англійській мові — це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.

У французькій — повага свободи іншого, його способу думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.

У китайській — уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість відносно до інших.

В арабській — прощення, м’якість, поблажливість, жалість, прихильність, терпіння, схильність до інших.

У перській — терпіння, витривалість, готовність до примирення.

Ведуча. Приклади толерантності ми знайдемо в літературних творах.

(Театралізація творів «Рукавичка», «Горбатенька» Сухомлинський, «Три товариша» Осєєва).

Ведуча. Отже, толерантність — це доброзичливість, визнання за кожною людиною права бути іншою і поважання цього права. Що сприяє порозумінню між людьми? (Повага, любов, порозуміння і компроміс )

Неодмінно це пошук компромісу — того, що зближує, а не роз’єднує людей із різними поглядами.

Всезнайки. Компроміс — від латинського «угода, згода». Згода, порозуміння з противником, досягнуті шляхом взаємних поступок.

(Театралізація твору «Чарівне слово» Осєєвої).

Ведуча. Відділ досліджень проведе ще один дослід. Перед нами дві дівчинки (хлопчики). Необхідно знайти п’ять відмінностей і п’ять спільних рис, які їх об’єднують.

(Обговорення).

Це дослідження стверджує, що ми є різні, але у нас багато спільного, що нас об’єднує, тому не варто ображати інших. Але не завжди ми буваємо терплячими.

(«У лісі», Сухомлинський).

Якого почуття бракує учням? (Поваги)

Ведуча. Усі ми різні, проте жодна людина не є людиною більше чи менше, ніж будь-хто інший. Усі ми рівні й однаково можемо користуватися своїми правами людини. Які це права, розповість юридичний відділ.

Юристи. Кожен має право жити, працювати, любити й мати друзів. Ми маємо право на добре ставлення з боку інших людей, на повагу нашої гідності.

Ведуча. Про те чи означає це, що людина може поводитися так, як їй заманеться?

Юристи. Право однієї людини закінчується там, де починається право іншої. Ми можемо робити лише те, що не шкодить іншим, не порушує їхніх прав.

(Театралізація творів «Хлопці розважаються» Сухомлинський, «Нахаба» Стельмах).

Ведуча. Окремі правила приймаються у формі законів, обов’язкових для виконання. В основному законі нашої країни Конституції України записано.

Юристи.

Стаття 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.

Стаття 23. Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей.

Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

Юристи. У 1989 р. Організація Об’єднаних Націй прийняла Конвенцію про права дитини. Цей документ містить 54 статті, в яких детально розписані всі права дітей. Україна приєдналася до цієї Конвенції.

Ведуча. Але життя людей впорядковується й іншими законами — неписаними, хоч від цього вони не менш важливі.

Відділ довідок. Ці закони називають нормами моралі або моральними заповідями. «Шануй батька-матір. Не вбивай. Не бери чужого. Не зраджуй друзів. Стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе...» — подібні моральні норми мають усі народи світу. Це означає, що вони справді важливі, їх цінність доведено історією людства. Моральний досвід людства втілено у фольклорних творах, казках та в художній літературі. Сьогодні ми зверталися до прикладів із літератури.

(Театралізація творів Сухомлинського «Краплина води», «Святковий обід»).

Ведуча. Моральні цінності людства здавна становили основу законів. Сучасні закони найвищою цінністю визначають життя. Закони ґрунтуються на таких цінностях, як свобода, рівність, справедливість, толерантність.

Наші відділи підготували висновки заходу:

  1. Навчися поважати тих, хто відрізняється від тебе, і ти навчишся поважати себе.
  2. Людина повинна бути освіченою, відчувати потребу в знаннях, брати у кожного народу його найкращі надбання.
  3. Людство пройшло довгий шлях, доки зрозуміло істину — усі люди від народження рівні.
  4. Найбільше надбання суспільства — соціальна справедливість і верховенство закону.
  5. Закон — це принципи і положення, які обов’язково треба виконувати.
  6. Тільки мир, злагода і порозуміння між людьми можуть зробити державу сильною і могутньою.
  7. Шкільна дисципліна повинна ґрунтуватися на принципах взаємоповаги, справедливості і виключати приниження честі і гідності дитини.
Толерантність — взаємоповага, терпимість, порозуміння, співчуття, милосердя, справедливість, чуйність, доброзичливість.

Категорія: Сценарії | Додав: Nicolaj | Теги: толерантність
Переглядів: 374 | Завантажень: 14 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017