П`ятниця, 24.03.2017, 19:55
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Техніка безпеки учнів » Сценарії з ТБ

Надзвичайні ситуації
[ Викачати з сервера (1.12Mb) ] 12.05.2015, 15:34

Сценарії

Надзвичайні ситуації.
Профілактика небезпек

Автор: T.B. Малярчук

Мета. Поглибити знання учнів про надзвичайні ситуації, шляхи подолання паніки під час їх виникнення; розвивати вміння визначати види надзвичайних ситуацій, формувати навички безпечної поведінки; виховувати почуття відповідальності та взаємодопомоги.

Обладнання. Підручники з безпеки життєдіяльності, матеріали для роботи груп, роздатковий матеріал, мультимедійний проектор, «Щоденник небезпек», Щит «Профілактика надзвичайних ситуацій».

Хід виховного заходу

Учитель. Доброго дня. Озирніться навколо. Що нас оточує?

Учні. Люди, рослини, небо тощо.

Учитель (читає вірш на слайді, де зображено планету Земля).

Над полями, над гінкими
Стеляться тумани й дим.
Пахне ніжно щось незриме —
Зачарована я ним.
Пахне цвітом і травою,
Пахне місяцем й росою.
І зоря в цю стиглу мить,
Мов метелик, мерехтить.
Сяє небо, сонце світить...
Ти такий прекрасний, світе!
Тетяна Руса

(Показ слайдів, на яких зображено природу, людей).

Учитель. Ви прослухали поезію, переглянули ряд зображень. Які емоції та почуття у вас виникли?

Учні. Позитивні емоції, задоволення, ніжність, після їх перегляду хочеться жити, мріяти, створювати щось нове та прекрасне.

Учитель. А ось ці?

(Показ слайдів, де зображено грозу, виверження вулкану, смерч, лісову пожежу).

Учні. Після перегляду цього фоторяду виникає почуття страху, болю, передчуття чогось поганого.

(Показ слайдів, де зображено аварію, шторм, ураган, вибух, повінь).

Учитель. Назвіть явища, які ви побачили.

Учні. Аварія, шторм, ураган, вибух, повінь.

Учитель. Можливо, знаєте й інші?

Учні. Цунамі, землетрус, снігові лавини, зсуви...

Учитель. А яке поняття об'єднує щойно представлені фотоматеріали?

Учні. Надзвичайні ситуації.

Учитель. Як бачимо, надзвичайні ситуації є частиною нашого буття. Тож недаремно тема нашого заняття:

(Показ слайду з написом:)

Надзвичайні ситуації.
Профілактика небезпек

Учитель. Сьогодні ми повторимо класифікацію надзвичайних ситуацій (HC), дізнаємося, як потрібно діяти та при потребі захищати своє життя у разі їх виникнення.

— Давайте з'ясуємо, що ж таке надзвичайна ситуація? Продовжіть речення: «Надзвичайна ситуація — це ...»

Учні:

HC — це ситуація, коли порушується звичний режим життя.

HC — це ситуація, коли можливі людські жертви.

HC — це біль, горе.

HC — це коли руйнуються будинки і під їх завалами залишаються люди.

Учитель. А яке пояснення дає нам словник термінів?

(Показ слайду).

Надзвичайна ситуація —
це порушення нормальних умов життя і діяльності людей на території чи об'єкті внаслідок аварії, катастрофи або соціальних небезпек.

Учитель. Використовуючи знання, здобуті після переглядів фільмів, із газетних публікацій, випусків новин, із власного досвіду, скажіть, коли саме стається надзвичайна ситуація?

1-й учень. HC може трапитися у повсякденному житті, тобто у мирний час. Це пожежа у будинку, аварія на виробництві, масові заворушення, тероризм, піратство.

2-й учень. HC можуть бути і наслідком військових конфліктів. Це і залишені боєприпаси, і вибухи снарядів, які руйнують будівлі та часто є причиною загибелі людей...

Учитель. Ми вже називали з вами різні види надзвичайних ситуацій. А на які дві групи ви б поділили їх за наслідками?

1-й учень. Аварії та катастрофи.

Учитель. Звернімося знову до словника й уточнимо їх визначення.

(Показ слайдів).

Аварія —
раптове припинення роботи або процесу виробництва на промисловому підприємстві, транспорті та інших об'єктах, що призводить до ушкодження і знищення матеріальних цінностей.

Катастрофа —
раптова подія, що спричиняє трагічні наслідки: травмування та загибель людей, руйнування будинків, споруд.

Учитель. То яка ж із надзвичайних ситуацій є складнішою за своїми наслідками: аварія чи катастрофа?

2-й учень. Якщо під час аварії травмуються або гинуть люди, то вона перетворюється на катастрофу. Тому складнішою за своїми наслідками є саме катастрофа.

Учитель. Готуючися до сьогоднішнього заняття, ви опрацьовували матеріали, розмішені у засобах масової інформації, пов'язані із надзвичайними ситуаціями, що сталися протягом останніх трьох місяців в Україні, та заносили дані у відповідний щоденник. Прокоментуйте ваші записи.

(Учні зачитують свої повідомлення).

(Приклад щоденника)

Щоденник
Місяць небезпеки
природні антропогенні
Жовтень 13-14.10
Внаслідок складних погодних умов (сильні опади у вигляді мокрого снігу та дощу, шквальний вітер 25-27 м/с) у __________ областях знеструмлено понад 1 тис. населених пунктів, пошкоджено 500 ліній електропередач
 
Листопад 18.11
У ________ області внаслідок складних погодних умов (шквальний вітер 30-35 м/с) пошкоджено 197 ліній електропередач та знеструмлено понад 80 населених пунктів
30.11
Луцьк. Пожежа в підвалі багатоповерхівки. Рятувальники МИС винесли з вогню безпритульного чоловіка.
30.11
Чернігівщина. На підприємстві з виробництва тирсобрикету стався вибух із подальшим спалахом пожежі
Грудень   08.12
Волинь. На шахті __________ стався обвал породи. Травмований 36-річний гірник.
10.12
Луганськ. Пожежа у торговельному центрі

Учитель. Як бачимо, протягом останніх 3-х місяців минулого року виникали різні за своєю типологією та видами надзвичайні ситуації.

Пропоную попрацювати у групах, кожна з яких виконуватиме завдання: вказати типи надзвичайних ситуацій та, по можливості, навести факти.

Робота у групах:

1-а — виробничі та метеорологічні;

2-а — соціальні та тектонічні;

3-а — екологічні та топологічні;

4-а — тероризм.

Картки для роботи у групах
Виробничі Ураган, тайфун, буря, снігові заметілі та лавини, зледеніння, посуха, пожежі (степові, торф'яні, лісові).
Землетрус, виверження вулкану, цунамі.
Біологічне забруднення довкілля, отруєння ґрунтів мінеральними добривами, пересихання річок та озер, хвороби водоймищ, зміна клімату.
Пожежі, пов'язані з виробництвом хімічної промисловості; автомобільні, авіаційні, залізничні аварії; аварії на АЕС.
Повені, зсуви, селі.
Війна, епідемії, бандитизм, шахрайство, піратство, наркоманія, тютюнопаління, алкоголізм
Метеорологічні
Соціальні
Тектонічні
Екологічні
Топологічні
Тероризм

Учитель. Якщо комусь потрібно пригадати правила роботи в групі, то на дошці є пам'ятка «Правила роботи у групі».

Правила роботи у групі

1. Розподіліть ролі у групі.

Лідер (керівник групи):

  • зачитує завдання групі,
  • організовує порядок виконання,
  • пропонує учасникам групи висловитися по черзі,
  • заохочує групу до роботи,
  • за згодою групи визначає доповідача.

Секретар:

  • веде короткі і розбірливі записи результатів роботи своєї групи,
  • як член групи має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або допомогти доповідачеві.

Спостерігач (тайм-кіпер):

  • слідкує за часом,
  • заохочує групу до роботи.

Доповідач:

  • чітко висловлює думку групи,
  • доповідає про результати роботи групи.

2. Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім — по черзі.

3. Дотримуйтеся одного з правил активного слухання, головне не перебивайте один одного.

4. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.

5. Утримуйтеся від оцінок та образ учасників групи.

6. Намагайтеся в групі дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування. Учитель. На роботу вам відводиться 5 хвилин.

Завдання: уважно слухати відповіді учнів та бути готовим доповнити їх.

1-а група

До виробничих надзвичайних ситуацій належать пожежі, пов'язані з виробництвом хімічної промисловості; автомобільні, авіаційні, залізничні аварії; аварії на АЕС. Найбільш відомі: аварія на нафтопроводі (розлив нафти неподалік від міста Усінськ. Росія. 1994 p.); 1986 рік — аварія на ЧАЕС.

До метеорологічних — ураган, тайфун, буря, снігові заметілі та лавини, зледеніння, посуха, пожежі (степові, торф'яні, лісові). Вони також залишили страшний слід у долях людей.

2-а група

До соціальних ми віднесли війну, епідемії, бандитизм, шахрайство, піратство, наркоманію, тютюнопаління, алкоголізм. Це і війна у Перській затоці, війна у Чечні, епідемії холери, грипу, СНІД (який є невиліковно хворобою XXI століття).

До тектонічних — землетрус, виверження вулкану, цунамі. Найбільш відомі катастрофічні землетруси: Ліссабонський (1755), Каліфорнійський (1906), Мессінський (1908), Ашгабадський (1948), Чилійський (1960), Тяньшанський (1976), Вірменський (1988), Іранський (1990).

3-а група

До екологічних, на нашу думку, належать такі надзвичайні ситуації, як біологічне забруднення довкілля, отруєння ґрунтів мінеральними добривами, пересихання річок та озер, хвороби водоймищ, зміна клімату.

До топологічних — повені, зсуви, селі. 1998 рік — повінь у Закарпатті.

4-а група.

Проблема тероризму є досить актуальною у наш час і належить до соціального типу небезпек, що викликані діяльністю людини. Тероризм — це одна з форм насильства, що ставить під загрозу життя безневинних людей. Метою будь-якого терористичного акту є залякати, посіяти паніку, підірвати авторитет уряду, це нав'язування своїх ідей методом насильства. Найвідоміші акти тероризму — підкладання вибухівки в багатолюдних місцях, захоплення літаків, розправи із заручниками. До найбільших терористичних актів кінця 1990 — початку 2000-х рр. можна віднести газову атаку нервово-паралітичним газом зарін у токійському метро у березні 1995 року (загинуло 12 чоловік, отруїлося 5 тисяч); терористичну атаку літаками будівель Всесвітнього торговельного центру в Нью-Йорку у Вашингтоні 11 вересня 2001 року (загинуло більше 3 тисяч чоловік); захоплення більш ніж 800 заручників під час демонстрації мюзиклу «Норд-Ост» в Москві 2002 року (загинуло 130 заручників); загибель дітей та дорослих у школі м. Беслан в Осетії 3 жовтня 2004 року (загинуло більше 350 чоловік).

З 1970 року застосовується термін «міжнародний тероризм», а у 1977 році державами-членами Європейської Ради прийнята Європейська конвенція щодо боротьби з тероризмом.

Учитель. Дякую. Ви узагальнили та проілюстрували надзвичайні ситуації. А чи правильно визначили типи та види надзвичайних ситуацій допоможе нам перевірити опорна схема «Коло небезпек»

(Показ слайду).

— На які ще дві групи можна поділити надзвичайні ситуації?

Учні. На природні (ті, які трапляються внаслідок погодних умов) та антропогенні (ті, що трапляються внаслідок діяльності людини ).

Учитель. Отже, HC трапляються досить часто. Тому не можна бути впевненим, що ви ніколи не потрапите у ситуацію, яка б загрожувала вашому здоров'ю або життю. Проте можна убезпечити своє існування, якщо... Продовжіть думку.

Учні:

  • знати про НС;
  • вміти діяти у випадку їх виникнення;
  • вміти захиститися;
  • зробити усе можливе для запобігання таких ситуацій.

Учитель. Яке б гасло ви обрали для подальшої вашої роботи на занятті?

1-й учень. «Знай. Умій. Дій.»

Учитель. Скажіть, будь ласка, якщо звернути увагу на наш щоденник, які надзвичайні ситуації траплялися в Україні найчастіше?

2-й учень. Пожежі.

Учитель. Тож зараз знову робота у групах.

1-й групі пропонується змоделювати ситуацію, коли виникає пожежа. Ваші дії.

2-й групі завдання таке: HC може статися і в дорозі. Запропонуйте, які речі необхідно мати при собі, вирушаючи в тривалу поїздку і поясніть, чому саме ці. (Учням пропонуються такі речі: маленький електричний ліхтарик, іграшку, запальничку, мобільний телефон, англійські булавки, паперові серветки, шматок мотузки, пластир, лампочка, документи, гаманець, ліки, фарби тощо).

У нас є певні фотоматеріали. Тож прошу, використовуючи їх.

3-й групі створити фотогалерею індивідуальних засобів захисту.

Нагадую, що час роботи над завданням — 7 хвилин.

Відповіді учнів.

1-а група.

Ми змоделювали таку ситуацію.

«Я залишився вдома один. Після обіду приліг відпочити й задрімав. Прокинувся від тріскоту та запаху диму. Що ж робити?»

Дії під час пожежі

1. Необхідно підповзти по підлозі до дверей кімнати, але не відчиняти їх відразу.

2. Обережно торкнутися дверей тильною стороною долоні.

3. Якщо двері не гарячі, то необхідно обережно відчинити їх і швидко рухатися до виходу. Обов'язково слід зачинити за собою усі двері.

4. Якщо ж двері гарячі, то не можна їх відчиняти, тому що дим та полум'я завадять вийти. Необхідно щільно зачинити двері, а щілини та отвори заткнути будь-якою тканиною, щоб уникнути проникнення диму. Потрібно відчинити вікно (якщо це неможливо, то розбити скло у вікні) та привертати до себе увагу вигуками «Допоможіть! Рятуйте! Пожежа!».

5. Необхідно пам'ятати, що у багатоповерхівці під час пожежі заборонено користуватися ліфтом.

6. Якщо ви у висотному будинку, потрібно не бігти униз, а скористатися можливістю врятуватися на даху будівлі.

Учитель. Чи можуть інші групи щось доповнити?

Доповнення учнів. У всіх випадках, якщо ви в змозі, необхідно зателефонувати за номером 101 і викликати пожежну команду.

2-а група.

Ми вважаємо, що вирушаючи у тривалу поїздку, необхідно мати при собі такі речі:

  • маленький електричний ліхтарик (на випадок, якщо ми опинимося у темряві);
  • запальничку або сірники (у разі необхідності розвести вогонь);
  • мобільний телефон (щоб у будь-якій ситуації мати можливість зв'язатися з рідними або зателефонувати у відповідну службу порятунку);
  • англійські булавки (якщо хтось травмується, то закріпити пов'язку);
  • паперові серветки (щоб можна було очистити рану або шкіру);
  • мотузку (якщо хтось потрапить у глибоку яму, наприклад, то за допомогою неї врятувати );
  • пластир (заклеїти невеликі рани);
  • ліки.

Учитель. Чи усі необхідні речі вказано?

Доповнення учнів. Необхідно при собі мати документи (щоб у разі необхідності можна було встановити вашу особу), гроші (щоб мати можливість оплатити проїзд й придбати необхідне) та довідку про групу крові (якщо ви постраждали, втратили багато крові та непритомні, щоб надати кваліфіковану медичну допомогу).

3-а група.

Фотогалерея «Індивідуальні засоби захисту»

Засоби захисту органів дихання

Для захисту дихальних шляхів призначені такі види засобів індивідуального захисту: марлеві та ватно-марлеві пов'язки, респіратори, протигази.

Одяг спеціальний захисний

Для того щоб захистити нашу шкіру, а відповідно й організм від потрапляння шкідливих речовин, слід, у разі потреби, використовувати спеціальний захисний одяг.
Засоби захисту рук

Для захисту рук — рукавиці.

Засоби захисту голови

Для захисту голови, щоб уникнути травм (працівникам на будівництві, гірникам), слід мати захисні каски.

Засоби захисту очей

Коли працюєш, наприклад, із хімічними речовинами, слід пам'ятати і про захист очей. Тому необхідно користуватися захисними окулярами.

Учитель. Які засоби індивідуального захисту не були вказані?

Доповнення учнів:

  • навушники, щоб захистити органи слуху;
  • взуття, щоб захистити ноги.

Учитель. Отже, ми дізналися про надзвичайні ситуації, їх види та індивідуальні засоби захисту. Тож зараз вам пропоную переглянути фрагмент фільму і відповісти на запитання: що заважає людям врятуватися?

(Перегляд фрагменту фільму «2012»).

Учень. Паніка.

Учитель. Що таке паніка і як діяти у разі її виникнення, розповість представник служби цивільного захисту.

Учитель. Для захисту та порятунку населення у разі HC існують спеціальні служби. Назвіть їх та дайте роз'яснення щодо діяльності цих служб.

1-й учень.

  • Пожежна служба — тел. 101 — локалізація пожежі тощо.
  • Міліція — тел. 102 — наведення порядку тощо.
  • Швидка медична допомога — тел. 103 — надання кваліфікованої медичної допомоги.
  • Аварійна служба газу — тел. 104 — усунення неполадок із газовими приладами.

Учитель. Пропоную вам переглянути ще один слайд.

(Показ слайду).

— Що на ньому зображено? Яке призначення цих предметів?

1-й учень. Щити. Вони призначені для захисту.

Учитель. Тож знання, які ви отримали на сьогоднішньому занятті, зможуть допомогти вам захиститися?

2-й учень. Так, адже ми зможемо правильно діяти у разі виникнення надзвичайної ситуації та зможемо зберегти наше життя та життя інших.

Учитель. Важливим питанням щодо недопущення або уникнення небезпек є їх профілактика. Тому ми разом із вами створимо умовний щит «Профілактика небезпек».

Профілактика небезпек

1. Знати про можливі НС та їх наслідки.

2. Вміти попереджувати небезпеку, запобігати її виникненню.

3. Добре знати порядок дій під час виникнення HC.

4. Застосовувати у разі потреби індивідуальні засоби захисту.

5. У разі виникнення HC звертатися до спеціальних служб порятунку.

6. Не панікувати.

Учитель. (Показ слайду). Яка прекрасна наша планета!

— Але уявімо: щойно ви отримали повідомлення, що за 2-3 хвилини станеться екологічна катастрофа. Спробуйте своїм закликом зупинити її. Які б слова ви підібрали?

1-й учень. HC — це завжди біда, це страждання, це загибель людей та усього живого. Не буде більше ні біло-рожевого цвітіння яблунь, ні кришталевої води, не чутиметься щебетання птахів, не лунатиме дитячий сміх. Не допустіть цього!

2-й учень. Якщо станеться екологічне лихо, змарніє сонце, зблідне небо, загинуть люди. Цього не можна допустити, бо ми єдині у Всесвіті, і Всесвіт у нас єдиний!

3-й учень. Давайте збережемо нашу планету, прикрашеною квітами добра, злагоди, миру. Зробімо так, щоб сльози горя не зрошували її, щоб вона могла пишатися нами — мудрими землянами!

Учитель. Сьогодні ми говорили про ситуації, які можуть трапитися з кожним із нас. Що ж важливого для себе ви дізналися? Продовжіть речення «На сьогоднішньому занятті я...»

Учні:

  • Перш за все я збагатилася знаннями про ...
  • Мені стало зрозумілим, що ...
  • Я усвідомила, що ...

Учитель. Дякую вам за ваші відповіді, за активну роботу протягом заняття та співпрацю. А на згадку про нашу зустріч хочу подарувати усім присутнім пам'ятки «Надзвичайні ситуації. Профілактика небезпек».

Сонце знов встає з-за яворів.
Всім дарує промені-багрянці.
Хто б мені і що не говорив,
Впевнена, найкраще завжди вранці.
Свіжістю дзвенить п'янка роса.
Веселково у зіницях сяє.
І тремтять прозорі небеса.
И коники на скрипках ніжно грають.
Розсипає сонце теплоту.
Всім дарує промені-багрянці...
Тетяна Руса

Тож нехай у вашому житті будуть тільки приємні ситуації, і завжди вас зустрічають ранки, сповнені добра, краси та впевненості у прийдешньому дні.

Дякую.


Категорія: Сценарії з ТБ | Додав: Nicolaj | Теги: профілактика, надзвичайні ситуації
Переглядів: 612 | Завантажень: 40 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017