Понеділок, 26.06.2017, 19:06
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Учитель

Система понять в організації освітнього процесу
[ Викачати з сервера (62.0Kb) ] 16.06.2017, 16:37
Система понять в організації
освітнього процесу

За матеріалами Ганни Байкевіч

Ніде правди діти: деколи виникає плутанина у розумінні — а отже й застосуванні — таких ключових понять, як «методи», «форми», «прийоми» і «засоби навчання». Спробуймо разом з'ясувати, як їх розрізняти одне від одного

Закінчивши виш та розпочавши активно педагогічну працю, вже не до теорії загалом.

Ця публікація не займе багато часу — лиш освіжить у пам'яті давно вивчене.

 

Методи

З-поміж чотирьох понять «методи» — найємкіше. Воно включає решту термінів.

Методи — це система різних видів навчальної діяльності учнів, які організовує вчитель на уроках. Іншими словами — способи навчальної роботи вчителя та учнів.

Методи добирають залежно від завдань і змісту навчально-виховного процесу, а головне — від навчальної діяльності учнів.

Саме тому можна говорити про п'ять методів:

Назва методу Мета застосування
організація пізнавальної діяльності засвоєння учнями нової інформації, матеріалу розвиток навчальної компетентності
організація практичної діяльності формування та розвиток умінь і навичок школярів, алгоритмів дій досвід застосування набутого в процесі навчання
організація творчо-пошукової діяльності формування та розвиток навчальної, підприємницької компетенції
організація ціннісно-смислової діяльності формування та розвиток громадянської і загальнокультурної компетентності
організація комунікативної діяльності формування та розвиток соціальної компетентності, компетентності із інформаційних і комунікативних технологій

Метод як спосіб навчання складається з:

  • форм організації діяльності і прийомів їх реалізації

  • засобів навчання, які допомагають вчителеві втілити в життя різні форми уроку.

Форми

Основними формами організації навчальної діяльності — залежно від методу навчання — є різні типи уроку, як-от:

  • засвоєння нового матеріалу

  • спрямований на розвиток умінь і навичок

  • ціннісно-смисловий

  • проблемний

  • інтерактивний

  • перевірки

  • оцінювання

  • корекції основних компетенцій.

Також формами можуть бути спектаклі, ігри, екскурсії, віртуальні подорожі, літературні сапони, брифінги, квести, форуми, прес-конференції, відео-уроки, оксфордські дебати тощо. Учитель організовує їх як у межах уроку, так і в позаурочний час.

Прийоми

У свою чергу, всі форми утворені відповідними прийомами.

Прийоми — способи взаємодії учня та вчителя, що виражаються у переліку (алгоритмі) дій учителя, спрямованих на організацію конкретного виду діяльності.

Спрощено, прийоми — це все те, що має зробити вчитель, аби реалізувати задуману форму уроку.

Наприклад:

Така форма організації навчальної діяльності, як оксфордські дебати містить такі прийоми, як-от:

  • оголошення теми

  • пояснення правил проведення дебатів

  • демонстрація регламенту і голосування за його прийняття, відхилення чи внесення правок

  • об'єднання учнів у групи (пропозиції та опозиції)

  • розподілення ролей усередині кожної групи

  • дискусія

  • міркувальне викладення

Засоби навчання

Без засобів навчання ефективно реалізувати різні форми навчальної діяльності було б неможливо. Саме засоби є матеріально-технічною основу будь-якого уроку.

Засоби навчання — це складова методів, рушійна сила організації різних видів діяльності учнів; виступає не лише як джерело знань, а й як чинник розвитку ключових компетентностей учнів. Тобто до засобів навчання належить усе, за допомогою чого вчитель організовує урок або позакласний захід.

Умовно з-поміж засобів навчання можна виокремити такі:

Види засобів навчання Приклади
словесно-друковані підручник, посібник, хрестоматія дидактичні матеріали науково-популярна, художня література, періодичні видання
наочні експозиції музеїв, макети, моделі, ілюстративно-роздатковий матеріал, мапи, схеми, таблиці, аплікації
аудіовізуальні (технічні) навчальні відеофільми, кінофрагменти комп'ютерні програми звукові посібники візуальні матеріали, презентації

Узагальнюючи, всю систему понять можна представити у вигляді такої формули:

МЕТОД =
ВИД ДІЯЛЬНОСТІ =
ФОРМА + ПРИЙОМ + ЗАСОБИ НАВЧАННЯ

До відома

Від отриманої інформації учень ефективно засвоює та запам'ятовує:

  • читаючи — 10%

  • спухаючи —26%

  • розглядаючи — 30%

  • слухаючи і розглядаючи — 50%

  • обговорюючи — 70%

  • завдяки особистому досвіду — 80%

  • за спільної діяльності з обговоренням (інтерактивні прийоми навчання) — 90%

  • застосовуючи отримані знання одразу ж (навчання інших) — 95%


Категорія: Учитель | Додав: Nicolaj
Переглядів: 29 | Завантажень: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017