Моделі співпраці асистента вчителя
зі вчителем класу з інклюзивним навчанням
 
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
Зміни до Порядку організації інклюзивного навчання.
Якісна організація роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання потребує взаємодії усіх учасників навчально-виховного процесу. Важливу роль у цій взаємодії виконує асистент вчителя.
Асистент вчителя разом зі вчителем класу організовує та проводить навчальні, виховні, соціально-адаптаційні заходи. На практиці використовують кілька моделей співпраці асистента вчителя з вчителем класу:

ВЕДЕННЯ І ПІДТРИМКА
Особливістю моделі «Ведення і підтримка» є те, що вчитель класу проводить урок з усім класом, займаючи провідну роль. При цьому асистент вчителя звертає увагу не лише на дітей, які працюють за індивідуальною програмою розвитку, а й допомагає дітям, які мають труднощі у навчанні.
Це дає можливість не демонструвати особливе ставлення до таких дітей та не виокремлювати їх з-поміж інших.
НАВЧАННЯ В ЦЕНТРАХ ДІЯЛЬНОСТІ
Під час використання моделі «Навчання в центрах діяльності» до навчально-виховного процесу залучають фахівців, які погоджують навчальні цілі та розробляють індивідуальну програму розвитку дитини.
Учитель класу разом із асистентом вчителя планує урок, на якому учні будуть працювати у малих групах-центрах діяльності.
У кожній малій групі-центрі діяльності є помічник, який допомагає учням працювати разом над виконанням спільного завдання.
Такий підхід вчить дітей працювати разом, мобілізувати спільні зусилля для досягнення єдиної мети.
ПАРАЛЕЛЬНЕ НАВЧАННЯ
«Паралельне навчання» — це модель, у якій учитель класу та асистент вчителя спільно планують урок, однак кожен із них проводить урок самостійно в малих групах або з половиною учнів класу.
Під час використання цієї моделі працювати асистентом вчителя можуть й інші представники шкільної команди (вчитель-логопед, практичний психолог, медичний працівник).
Наприклад, вивчаючи такі теми навчального предмета «Основи здоров’я», як «Емоції і настрій людини. Як покращити настрій», «Ефективне спілкування. Вміння слухати», асистентом вчителя стане практичний психолог, а під час вивчення тем «Вітаміни і мікроелементи, їх вплив на здоров’я», «Харчові отруєння. Перша допомога при харчових отруєннях» — медичний працівник.
АЛЬТЕРНАТИВНЕ НАВЧАННЯ.
Особливістю моделі «Альтернативне навчання» є те, що вчитель працює з більшістю учнів класу, а асистент вчителя — з групою учнів, які мають труднощі у навчанні.
До цієї групи учнів можуть зараховувати і тих, хто з певних причин не засвоїв тему уроку. Заняття у таких групах спрямовані на надолуження навчального матеріалу (додаткове навчання, повторення, узагальнення).
Чітке уявлення про роль асистента вчителя у навчально-виховному процесі дасть змогу розподілити функції між педагогами, а також здійснити моніторинг їхньої діяльності для визначення ефективних методів і прийомів роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.