Четвер, 13.12.2018, 19:56
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Учитель

Взаємодія «учитель — учень — предмет»
[ Викачати з сервера (47.0 Kb) ] 19.10.2018, 18:26
ВЗАЄМОДІЯ «УЧИТЕЛЬ — УЧЕНЬ — ПРЕДМЕТ»

Процес навчання слід розглядати як взаємодію трьох складових — «Діяльність учителя», «Діяльність учня» і «Розвиток предмета, що вивчається» .

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
Розвиток творчих можливостей учнів
Система понять в організації освітнього процесу
Формування мотивів навчання школярів

Шкільна освіта є процесом спрямованим і відбувається в результаті взаємодії діяльності вчителя та діяльності учня. На перший погляд, завдання вчителя полягає в тому, щоб взяти певну кількість інформації з предмета і передати її учню, тобто спонукати його відтворювати й застосовувати отримані відомості при розв’язуванні деяких типів задач.

Якби відбувалося так, то вчитель був би не потрібний, достатньо мати викладача, котрий тільки викладає таку інформацію. До речі, в Індії поняття «Викладач» і «Учитель» розрізняються. Вважається, що учителем може бути далеко не кожний, його діяльність цінується значно вище, ніж діяльність викладача.

При такому підході до освіти вчитель виступає активною стороною — він діє: відбирає інформацію, аналізує її, компонує, перетворює, доповнює, викладає, закріплює, опитує, ліквідує прогалини. Учень є стороною пасивною — йому потрібно сприйняти, зрозуміти або зазубрити, відтворити й застосувати.

Процес взаємодії відбувається через навчальний предмет, який викладається й вивчається. Предмет виступає як стала величина. Його істини не підлягають сумніву, їх тільки потрібно опанувати. Але ж такий погляд суперечить діалектиці розвитку науки, оскільки, в процесі навчання предмет теж повинен розвиватися.

Якщо розглядати процес навчання учня деякого предмета як взаємодію трьох складових — «Діяльність учителя», «Діяльність учня» і «Розвиток предмета, що вивчається» —, завдяки якій усі учасники повинні набути розвитку, то потрібно дослідити різні види взаємодії між ними, де кожен повинен відігравати кожну з ролей: бути двигуном розвитку, дозволяти себе розвивати, слугувати засобом розвитку інших.

Згідно правил комбінаторики, таких видів взаємодії може бути 3! (факторіал), тобто 6. Розглянемо їх і спробуємо визначити роль учителя в кожному з них.

Надалі будемо називати «діяльність учителя» коротко — «Учитель», «діяльність учня» — «Учень», «розвиток предмета, що вивчається» — «Предмет».

Названі вище взаємодії мають вигляд:

1) Предмет — Учитель — Учень (учень пізнає предмет через учителя);
2) Предмет — Учень — Учитель (учитель пізнає предмет через учня);
3) Учень — Учитель — Предмет (предмет розвивається учнем через учителя);
4) Учень — Предмет — Учитель (учитель пізнає учня через предмет);
5) Учитель — Предмет — Учень (учень пізнає учителя через предмет);
6) Учитель — Учень — Предмет (предмет розвивається учителем через учня).

1-й тип — учень пізнає предмет через учителя

Розглянемо процес навчання в межах класно-урочної системи, тому що така система є офіційно визнаною.

Отже, першому типу зв’язків відповідають уроки засвоєння нових знань, точніше, засвоєння нових знань через учителя.

Ваша роль як учителя полягає в тому, щоб підготувати певну, відібрану Вами, кількість інформації, мобілізувати Ваші знання з методики викладання предмета і викласти цей матеріал у формі, доступній до розуміння конкретної групи учнів. Класичний урок-лекція є однією з ілюстрацій цього типу зв’язків.

2-й тип — учитель пізнає предмет через учня

Прикладом такого типу зв’язків є підготовчі уроки. Знання з предмета вже відомі й учню, і вчителю. Учитель готується до майбутнього навчання учня. Учень повідомляє про те, що залишилося у нього в пам’яті, і про те, чого він досяг поза спільною діяльністю із учителем, тобто в результаті самостійної роботи, показує прогалини у своїх знаннях.

Учитель готує перелік теоретичних відомостей, якими потрібно буде скористатися при вивченні нового матеріалу. Учень визначає, якими з них він володіє, а якими — ні.

У ролі двигуна виступає учень, йому належить авангардна позиція. Найважчим, особливо для молодого учителя, є поступитися у цей момент своєю керівною роллю і дати змогу учню «потриматися за кермо».

3-й тип — предмет пізнається учнем через учителя

Одним із видів такої діяльності є урок-семінар, до якого учень готує відому йому інформацію, доповнює своїм ставленням і через повідомлення її вчителю сприяє розвитку предмета.

Тематика й план таких уроків розробляються вчителем. Джерела інформації також пропонуються вчителем (визначається не тільки посібник, а й сторінки, на яких потрібно шукати відповідь). Такий вид роботи можна назвати «умовно-самостійним».

4-й тип — учитель пізнає учня через предмет

Даному типу зв’язків відповідає контролюючо-заліковий урок, на якому учень відтворює свої знання, показує вміння їх застосовувати, готуючи вчителя до подальшої діяльності.

Такою є дія в рамках класно-урочної системи, яка знову ж спланована вчителем. Питання, завдання, форма проведення, термін — усе регламентоване вчителем згідно існуючих стандартів.

Але схема «Учень — Предмет — Учитель» передбачає передати роль двигуна предмету, роль минулого — учню, а вчитель буде представляти майбутнє. В даному випадку предмет не дає спокою учню, він спонукає його діяти. Учень самостійно, без допомоги вчителя, знаходить новий підхід до розв’язування задачі або розв’язок тієї, яка не піддалася Вам на уроці, або формулює й доводить теорему, яка змінює Ваші погляди на методи розв’язування задач такого типу чи на шлях доведення деякого положення.

Пропускаючи через себе думки учня, Ви пізнаєте його неповторність, дивуєтесь його розуму, поважаєте його, розвиваєтесь самі — до цього Вас спонукає предмет.

5-й тип — учень пізнає вчителя через предмет

Учитель добирає вправи, учень застосовує свої знання, готуючись до майбутнього сприйняття нових.

У схемі «Учитель — Предмет — Учень» знову в ролі двигуна виступає предмет. Але, якщо в четвертому типі зв’язків у ролі сталої величини виступав учень, тобто його інформація сприяла розвитку вчителя, то в даному — незмінною частиною буде вчитель, і його інформація буде сприяти розвитку учня.

6-й тип — предмет пізнається учителем через учня

Це є суто індивідуальним видом роботи, який носить точну назву — «позакласна». Прикладом організації такого роду діяльності може слугувати участь у роботі відділення МАН або шкільного наукового товариства чи гуртка.

Таким чином, учитель і учень — люди, тобто вони співпрацюють між собою, розвиваючи завдяки цьому один одного.

Обидва — учитель і учень — є творцями. Забороніть учителю творити, і він не зможе показати учню, як це відбувається. Учитель активно шукає нове і настільки ж дивується йому, як і всі інші. Він має працювати над тим, щоб навчання було менш монотонним, нудним, збентежуючим, пасивним, пустим, щоб не лякало дитину.

Система освіти, яка побудована на принципах примушення, в більшості випадків, не тільки не дає можливості розвивати задатки, дані людині природою, а гірше того — гальмує їх і пригнічує.

Природне прагнення до творчості спонукає вчителя весь час змінювати монотонний хід навчання.

Життя учня повинно бути творчим.

Якою може бути творчість при вивченні застиглого, сформульованого, «причесаного» предмета?

Що можна зрозуміти не так, як це розуміють інші?

Що можна зробити не так, як вимагають стандарти?

Що можна додати до твердого моноліту, який носить, наприклад. назву «Шкільний курс математики»?

Які можна внести несподівані моменти в схему уроку, заздалегідь заплановану вчителем?

Як привернути увагу вчителя на уроці до розв’язання особистої проблеми кожного учня?

Тут досить важко пробитися не тому, що вчитель не бажає цього, а тому, що за 45 хвилин він не спроможний вислухати всіх 40 учнів (навіть 20), пояснити кожному незрозумілі місця в новому матеріалі, закріпити його і розтлумачити домашнє завдання (враховуючи недостатність забезпечення підручниками, ще й продиктувати домашні вправи).

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
Розвиток творчих можливостей учнів
Система понять в організації освітнього процесу
Формування мотивів навчання школярів


Категорія: Учитель | Додав: Nicolaj
Переглядів: 32 | Завантажень: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2018