Четвер, 23.11.2017, 13:12
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » 1-4 класи

Формула зацікавленості
[ Викачати з сервера (61.0Kb) ] 15.01.2013, 00:39

Формула зацікавленості

Діти шукають у наших очах схвалення своїх дій, думок. Як у таких умовах формувати самостійність дитини, здатність до критичного, творчого і самостійного мислення?

Самостійність в отриманні знань та способу дії може бути лише там, де вчитель не дає готових знань та зразків, а стимулює пошук. Будуючи систему уроків з кожної теми, я ставила собі запитання: «Як зробити, щоб діти самостійно могли обрати для себе мету своєї дослідницької роботи, відчули потребу в співпраці з іншими, могли оцінити свої досягнення та обрати наступну мету? Як мотивувати дітей, щоб вони усвідомили недостатність своїх знань? Як побудувати свою роботу, щоб діти стали активними учасниками навчально-виховного процесу, самі ставили перед собою завдання, розв’язували його, а вчитель міг виконати роль співпрацівника, до якого можна звернутися за інформацією, порадою?»

Для того щоб діти вміли відрізняти дві основні ситуації взаємодії з учителем (ситуацію наслідування та ситуацію самостійної дії), училися думати самостійно, приймати рішення, окремі вчителі вводять завдання-«пастки».

«Пастка» — це завдання, яке не має розв’язку або складене не за правилами. Наприклад: візьміть три палички і складіть квадрат. Деякі діти зразу приступають до роботи, але в когось виникне сумнів, і він почне нервувати, запитувати в учителя. Це найцінніший момент уроку, адже всі діти зацікавлені, усі починають міркувати й висловлювати свої міркування. Це дає поштовх до обговорення самого завдання та позиції дитини в навчанні. Діти роблять перший висновок, що треба подумати:

— Чи достатньо в мене інформації з цього питання?

— Чи пов’язана умова із запитанням?

— Що я маю зробити, щоб відповісти правильно?

Пастки будують і пропонують дітям з метою розподілити клас на групи, які матимуть протилежні точки зору, щоб почати дискусію. Цей вид завдань доцільно використовувати на різних етапах уроку.

Ось основні види пасток:

1. Завдання, що розрізняють орієнтацію дитини на завдання та дії вчителя

Учитель ставить дітям запитання і, працюючи разом із класом, приєднується до неправильного рішення або сам дає неправильне рішення. Дітям потрібно зробити вибір — повторити відповідь учителя або спробувати відповісти самостійно.

Наприклад, учитель каже: «У слові кільце є 2 звуки: кіль-це. Хто зі мною згодний?». Для вчителя такі ситуації — спосіб діагностики та корекції імітаційної поведінки. Для дитини — це ситуація, коли потрібно постійно зіставляти свою та іншу точку зору. У такій ситуації слід звернути увагу дітей не стільки на правильність відповіді, як на спосіб дій учнів.

2. Завдання, що розрізняють життєву і понятійну логіку

Ці завдання складніші, ніж пастки першого виду. Потреба в них зберігається протягом усієї початкової освіти. Понятійне мислення не стане справді змістовним, понятійна точка зору не стане власною, доки вона не буде протиставлена погано усвідомленій життєвій логіці. Життєва точка зору на слово погано розрізняє форму та значення слова. Слово змій може здатися дитині довшим, ніж слово черв’ячок, тому що змій (істота) довший за черв’ячка. Лінуватися — не дієслово, бо називає не дію, а її відсутність. Тільки за рахунок усвідомлення життєвої та понятійної логіки дитина може оволодіти самим поняттям.

Наприклад: чи правда, що слова корова і телятко родичі? Що отримаємо, коли слово чотири розділимо надвоє? Такі провокаційні запитання змушують дітей розпочати дискусію. Після того як індивідуальні рішення прийняті, діти об’єднуються в групи та розігрують дискусію, висувають докази, обирають правильну точку зору.

3. Задачі, які не мають розв’язку

Наприклад, оберіть серед схем ту, яка підходить до слова Петрик, а такої схеми серед запропонованих немає. Часто діти не можуть виконати так» завдання, тоді в них виникає тривога й вони не роблять того, що хоче вчитель. Діти, які зайняли позицію справжніх учнів, із задоволенням справляються з такими пастками і пояснюють, чому це завданні не можна виконати. Зайняти позицію учневі важко одному. Тому група справляється з такими завданнями краще.

4. Задачі з недостатніми даними

Наприклад: Андрійкові 7 років, скільки років його мамі? Такі завдання спонукають дітей ставити запитання по суті. Одній дитині важко поставити чітке запитання, тому такі запитання варто спочатку ставити групі чи парі дітей.

5. Ситуації відкритого незнання

Наприклад, до якої частини мови належить слово намальований? Ці ситуації є центральними для формування рефлексії здатності знати про своє незнання. Накопичення ясних знань про своє незнання може стати програмою подальшого навчання дітей та мотивом для пошуків відповіді на запитання.

Така організація роботи учнів привчає їх до самостійного мислення, формує вміння аналізувати, сперечатися, доводити, ставити запитання по суті.

«Каталізатор»

Наступним кроком може стати добір завдань та вправ, які можуть показати дитині брак попередніх знань, мотивувати до вивчення наступного матеріалу.

Для цієї роботи складають та використовують «каталізатор» — завдання, яке виявляє прогалини дитини в знанні, мотивує її до пошуку інформації, спонукає вступати в навчальний діалог з іншими дітьми та вчителем.

«Каталізатори» використовують на уроці постановки навчального завдання. Базою в такому завданні є вже вивчений матеріал, але він містить запитання, на яке відповісти без вивчення нового матеріалу не можна.

Наприклад: під час вивчення теми «Прикметник» для того, щоб діти усвідомили роль прикметника в реченні, пропонується таке завдання: «Прочитайте текст і скажіть, яка пора року описана».

Іванко йшов лісом. Він дихав чистим повітрям. Обабіч дороги росли дуби. Як приємно йому йти лісовою стежкою.

Діти визначити пору року не можуть. Тоді вчитель пропонує: «Змініть швидко цей текст так, щоб у 1 -ї групи була описана осінь, у 2-ї групи — весна, у 3-ї — зима, у 4-ї — літо. Діти виконують завдання, вставляють прикметники, читають уголос текст, усі оцінюють правильність виконання, виписують слова, які вставили, потім ведуть спостереження і роблять висновки. Такі вправи виконують свою головну функцію — мотивують наступну діяльність, спонукають до творчості.

Засвоюючи новий матеріал, діти і вчитель хочуть реально знати свої досягнення. Оцінка вчителя и самооцінка уч¬ня можуть не збігатися. Для того щоб дитина могла реально оцінити рівень своїх знань, побачити свої прогалини, пропонуються

завдання-«ключ».

Виконуючи його, дитина може визначити зону найближчих дій.

Завдання побудовані так, що дитина виконує тест і після його перевірки може сказати, чи виконати було легко, чи зверталася вона за допомогою до інших учнів, до вчителя, довідкової літератури, до підручника. Наприклад, після вивчення теми «Письмове додавання та віднімання багатоцифрових чисел» дитина отримує картку з такими завданнями:

1. Перевір, чи правильно записані доданки при письмовому додаванні багатоцифрових чисел (правильний запис позначає знаком « + «, хибну відповідь — знаком « — «).

2. Запиши самостійно у стовпчик такі приклади: 12678 + 2509, 5090 – 387 і т. д.

Такими завданнями перевіряють уміння записувати числа для письмових операцій над ними.

3. Перевір, чи правильно показано переходи через розряди 4896 + 2098.

4. Визнач кількість цифр у частці та в сумі.

Ці завдання перевіряють уміння бачити переповнення розрядів, місця, де дитина може помилитися.

5. Перевір, чи правильно виконана дія.

6. Виконай додавання та віднімання самостійно.

Ці завдання перевірять саме вміння виконувати письмові обчислення.

7. Склади подібні завдання своїм друзям.

Це завдання на розуміння способу дії, на усвідомлення поступовості дії при виконанні письмового обчислення.

Виконання таких завдань допомагає вчителеві й дитині перевірити знання з кожної теми та побачити, де є прогалини в знаннях, уміннях, над чим потрібно працювати.

Для того щоб дитина, яка пропустила уроки чи погано засвоїла матеріал, могла опрацювати цей розділ самостійно, пропонуються

завдання-«виручалочки».

«Виручалочка» — це аркуш чи кілька аркушів, на яких містяться кілька завдань, виконавши які, дитина може опанувати пропущений матеріал. На картці спочатку міститься завдання, яке викликає запитання, учень не знає, як його виконати.

Наприклад, дитина пропустила тему про правопис ненаголошених [е] — [и]. Учитель пропонує аркуш із такими завданнями:

1. Встав пропущені букви, у написанні яких ти не сумніваєшся. В...сною пов...ртаються до нас із т...плих країв гостроносі журавлі.

У якому слові ти вставив букву зразу, подумай чому? Чи чітко чути в цьому слові звук е? А чому? Чи падає наголос на пропущені звуки в інших словах? Запитай в інших дітей, що вони думають.

2. Встав букви в ті слова, де звук не потрібно перевіряти: з...мля; з...млі тощо. У якій позиції стоять ці звуки в слові? Ти здогадався, як дізнатися, яку букву потрібно вставити?

3. Слово, у якому під наголосом стоїть звук, який перевіряємо в спільнокореневому слові, називається перевірним. Обери сам серед запропонованих слів перевірні, визнач у них наголос: н...су: нести, несуть, ніс, занести.

4. Добери до слів перевірні слова: з...мля, в...селий.

5. Встав потрібну букву, покажи роботу «консультантові» (це дитина, яка засвоїла цей матеріал на високому рівні), якщо виникне непорозуміння, то вчителеві. В...сна, л...сток, ж...ття, с..ло.

6. Виправ помилки в реченні. Сьогодні Дмитрику було весило. На уроці української мови він навчився правильно песати запрошення. Він завтра напише такого леста із запрошенням своїй бабусі.

7. Придумай подібні завдання своїм друзям.

Використовуючи такі завдання, діти легко вступають у предметну дискусію з учителем та однокласниками; у них формується смак до пізнавальної, дослідницької роботи; набуті знання міцно засвоюються та використовуються для здобуття нових; створюється база для творчості.


За матеріалами: Сільська школа України, 11 (23), листопад 2008
Категорія: 1-4 класи | Додав: Nicolaj
Переглядів: 1224 | Завантажень: 221 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017