Вівторок, 30.05.2017, 14:58
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » 1-4 класи

Ліворука дитина
[ Викачати з сервера (46.4Kb) ] 07.05.2017, 18:32

ЛІВОРУКА ДИТИНА В ШКОЛІ
2 варіанти батьківських зборів

Мета: обговорити з батьками проблему навчання ліворуких дітей; показати можливості в навчальній діяльності ліворуких дітей; довести батькам важливість розуміння труднощів, пов’язаних із навчанням ліворуких дітей; переконати в неприпустимості переучування дитини та розкрити проблеми, пов’язані із цим.

Зі скриньки народної мудрості

Незважаючи на праворукість нашого суспільства, блоху зміг підкувати лише Лівша!

Підготовка до зборів

Класний керівник готує тести для учнів, пам’ятки для батьків.

1 ВАРІАНТ

Пам’ятка для батьків № 1

Шановні тати й мами!

Ваша дитина потребує уваги, підтримки й терпіння. Це і є головна умова її перемоги в навчальній діяльності. Пам’ятайте про це!

  • Ніколи не проявляйте негативного ставлення до того, що ваша дитина лівша. Не демонструйте ліворукість своєї дитини стороннім та незнайомим людям як її недолік.
  • Не драматизуйте шкільні невдачі своєї дитини, пов’язані з тим, що вона — лівша.

  • Долайте шкільні невдачі за допомогою додаткових, цікавих занять, які допоможуть дитині впоратися з навчальними проблемами.

  • Відкрийте для своєї дитини світ ліплення та малювання, в’язання та плетіння макраме.

  • Писати лівою рукою непросто — тому допоможіть дитині уникати перевантаження й перевтоми.

  • Не гарячкуйте, якщо дитина зробила щось не так, краще підтримайте її і відзначте успіхи.

  • Демонструйте позитивні досягнення ліворуких людей.

  • Не намагайтеся щось робити за дитину, в такому разі ви лише підсилюєте її проблеми.

  • Закріплюйте досягнуті дитиною вміння, постійно їх тренуючи.

Пам’ятайте!

  • Ліворукість дитини — не патологія, а один із варіантів норми!
  • У ліворукої дитини є свої особливості в засвоєнні навчального матеріалу, які слід знати дорослим для того, щоб допомогти їй досягти успіху.

  • Серед ліворуких людей досить багато талантів і геніїв. Можливо, ваша дитина — одна з них?!

Хід зборів

Бесіда вчителя

Шановні батьки!

Достеменно відомо, що ліворукими були такі видатні історичні особи, митці, композитори, вчені, як Юлій Цезар, Александр Македонський, Мікеланджело, Леонардо да Вінчі, Ріхард Вагнер, Петро Чайколський, Альберт Ейнштейн та інші. Ліворукість — це не патологія.

Унаслідок примусового переучування відбуваються серйозні зміни в поведінці дитини: вона стає дратівливою, вередливою, погано спить, у неї знижується апетит. Пізніше з’являються ще серйозніші порушення: часті головні болі, постійна млявість; розвиваються невротичні реакції: неврози, енурез, заїкання. Згідно зі статистикою, кожна третя дитина із заїканням — це переучений лівша. У такій ситуації ліворукі діти починають відставати в навчанні, втрачати віру у власні сили, не реалізують своїх можливостей і здібностей. Унаслідок цього в них формується стійкий комплекс неповноцінності. Ліворука дитина. — цілком нормальна й здорова. Однак вона відрізняється від своїх однолітків, у неї є своя особливість, яка визначається не «хотінням» дитини (писати лівою рукою), а специфікою організації її мозку, що визначає не лише провідну руку, але й деякі особливості організації вищих психічних функцій. Завдання вчителя й батьків — створити якнайкомфортніші умови для навчання ліворукої дитини з метою збереження її здоров’я та реалізації її можливостей і здібностей. І перший крок у цьому — виявлення ліворуких дітей.

Як визначити ліворукість?

Як правило, ліворукість дитини визначають самі батьки, спостерігаючи за тим, як часто дитина у своїй діяльності використовує ліву руку. У чотири роки формується чітке надання переваги одній із рук, а до п’яти років встановлюється домінування правої чи лівої руки.

Для визначення ліворукості в першокласників доцільно провести додаткове тестування. При цьому слід дотримуватись таких правил:

  • кожне завдання пропонувати дитині в ігровій формі;
  • не зосереджувати увагу на тому, якою рукою працює дитина;

  • усі предмети перед виконанням завдання розміщувати прямо перед дитиною.

Першокласникам можна запропонувати такі тести.

Тести для учнів № 1

1. Малювання

Перед дитиною кладуть аркуш паперу й олівець, пропонують намалювати будь-що за бажанням. Коли дитина закінчить, просять намалювати те саме іншою рукою. У цьому завданні враховують якість виконання малюнка кожною рукою.

2. Відкривання коробочки

Дитині дають кілька сірникових коробочок, пропонують знайти сірник в одній із них. Провідною вважають ту руку, якою дитина буде виконувати активні рухи: закривання, відкривання коробочки, виймання сірника.

3. Побудова кринички із сірників

Дитині пропонують побудувати криничку із кількох сірників. Активні дії виконує провідна рука.

4. Обертальні рухи

Дитині пропонують відкрутити й закрутити кришечки на двох-трьох пластикових пляшках. Провідною вважають ту руку, якою дитина відкручувала кришечку.

5. Розв’язування вузликів

Дитині пропонують кілька вузликів, зав’язаних (не дуже туго) на шнурі середньої товщини. Провідною вважають ту руку, якою дитина розв’язує вузол (іншою тримає вузол).

6. Піднімання предметів

Дитину просять підняти по черзі кілька предметів, які лежать на підлозі. Праворукі діти, як правило, беруть предмети правою рукою, а ліворукі — лівою.

7. Гра з м’ячем

Дитині пропонують якнайточніше кинути м’яч однією рукою кілька разів. Провідною буде та рука, якою дитина кидатиме м’яч.

Результати тестування фіксують у таблиці.

Ліворукою вважатимуть ту дитину, у якої в графі «ліва рука» буде більше плюсів. Якщо дитина однаково добре володіє і правою, і лівою рукою, то вибір руки для письма визначатимуть за якістю малюнків правою та лівою рукою.

Першокласникам ще досить важко орієнтуватися у просторі та на площині. Більшість із них плутають праву та ліву сторони, особливо стосовно інших людей.

Найбільші труднощі при відпрацюванні цієї навички виникають у ліворуких дітей, а вона є важливою передумовою для успішного навчання.

Диференціацію правих і лівих частин тіла можна здійснювати за допомогою таких вправ:

  • показати праву руку, потім — ліву;

  • підняти праву (ліву) руку, показати предмет правою (лівою) рукою, взяти предмет правою (лівою) рукою.

Далі можна перейти до розрізнення інших частин тіла: правої (лівої) ноги (ока, вуха). Можна пропонувати й складніші завдання: показати правою рукою ліве вухо тощо.

Наступний крок — формування орієнтації в навколишньому просторі:

1) визначення просторового розміщення предметів стосовно дитини:

«Покажи, який предмет перебуває праворуч (ліворуч) від тебе», або «Поклади книжку праворуч (ліворуч) від себе»;

2) визначення просторових співвідношень між двома-трьома предметами чи зображеннями:

«Поклади книгу перед собою, ліворуч поклади олівець, праворуч — ручку» тощо.

Методика навчання письма, її організація розраховані на дітей із провідною правою рукою, тому завдання вчителя й батьків — вирішити цілий ряд питань, що виникають при організації роботи з дітьми, які пишуть лівою рукою.

Посадка під час письма

  • Ліворукі діти мають сидіти прямо, не торкаючись грудьми парти.
  • Ноги всією ступнею мають стояти на підлозі чи підставці, голова — трохи нахилена праворуч.

  • У класі ліворука дитина має завжди сидіти зліва від свого сусіда так, щоб права робоча рука сусіда по парті не заважала їй під час письма.

  • Освітлювальний прилад на столі розміщують праворуч від дитини.

Розміщення зошита

Зошит лежить із нахилом праворуч так, щоб правий нижній куток сторінки, на якій дитина пише, був спрямований до середини її грудей.

З метою полегшення орієнтації ліворукої дитини в зошиті, рядку ліву частину аркуша слід позначити кольоровими олівцями.

Способи письма лівою рукою

Перший спосіб є дзеркальним відображенням «праворукого» письма. Таке розміщення руки значно утруднює процес навчання, оскільки всі зразки розташовані зліва, а тому дитина не має можливості орієнтуватися в них. Відповідно для ліворуких дітей доцільним є розміщення зразків у рядку справа.

Другий спосіб полягає в тому, що кисть лівої руки з ручкою розміщується над рядком. Цей спосіб дає дитині можливість орієнтуватися на поданий зразок чи написане раніше й зменшує кількість помилок під час письма. Саме до такого способу письма спонтанно й найбільш часто вдаються ліворукі діти.

Під час письма третім способом кисть лівої руки з ручкою перебуває під рядком. Такий спосіб уважають найзручнішим, оскільки дитині не доводиться вивертати кисть руки, добре видно зразок. Однак, пишучи у такий спосіб, діти порушують вимоги «праворукої» каліграфії: букви не мають нахилу вправо й, навпаки, нахилені вліво.

Очевидно, у даній ситуації до кожного випадку «ліворукого» написання слід підходити індивідуально й, головне — дати дитині можливість обрати зручний для неї спосіб письма, максимально попередити виникнення мимовільних помилок.

Важливим у навчанні ліворуких дітей є попередження труднощів, які певною мірою є для них характерними. Під час навчання ліворуких дітей зустрічається явище, що має назву «феномен дзеркальних рухів», який найчастіше проявляється у дзеркальному письмі. За даними досліджень, частота дзеркального письма у ліворуких дітей складає 85 %. Елементи дзеркального письма спостерігаються і в дітей з нестійкою правору— кістю: після оволодіння звичайним письмом дзеркальне письмо в таких малюків може проявитись раптово, коли вони втомлені чи неуважні. Щоб запобігти дзеркальному зображенню, слід включати в попередню роботу такі методи, як зоровий аналіз літери, конструювання літери з її елементів, письмо у повітрі, обведення по контуру, використання таблиць із зображенням літер, одна з яких зображена дзеркально (дитина має знайти її та обвести).

2 ВАРІАНТ

Тести для учнів № 2

Лівша, правша або амбідекстр (тестують одну дитину)

Переплетіть пальці рук у «замок». Якщо згори опинився палець правої руки — це ознака праворукості.

Прийміть позу Наполеона (руки схрещені на грудях). Рука, яка опинилася зверху,— провідна.

Аплодування. Праворукі плескають правою рукою по нерухомій лівій долоні, ліворукі — навпаки. Діти зазвичай аплодують обома долоньками, поставленими паралельно одна до одної,— ознака амбідекстра, також стосується й дорослих, які аплодують обома руками. Людина зазвичай жестикулює провідною рукою.

Випробуваному дають 2 олівці, зав’язують очі й просять намалювати два кола або квадрати. Малюнок, виконаний провідною рукою, виходить акуратнішим, при цьому рухи провідної руки повільніші, зате точніші, менше тремтіння, лінії чіткіші, кути не згладжені. Малюк може також спробувати виконати це завдання із розплющеними та із заплющеними очима.

Якщо дитина вже вміє писати, попросіть її написати своє ім’я одночасно обома руками із розплющеними або із заплющеними очима. Як правило, ліворукі діти розміщують обидві руки посередині аркуша й починають писати правою рукою зліва направо, а лівою — справа наліво. Із заплющеними очима ліворукі діти пишуть своє прізвище в дзеркальному зображенні, а із розплющеними — як завжди.

Дитині пропонують кілька коробок. Завдання: знайти сірник в одній із коробочок. Провідна та рука, яка здійснює активні дії (відкриває, закриває, дістає тощо).

Вирізування ножицями — акуратніше виходить провідною рукою.

Щоб виявити провідну руку, поспостерігайте, як сидить людина: якщо при закиданні нога на ногу вгорі опиняється права — вона провідна. При ходьбі провідна нога робить ширший крок.

Щоб визначити провідне око, запропонуйте дитині подивитися в маленьку дірочку (у фотоапараті, в аркуші паперу тощо). Насамперед до отвору притуляють провідне око.

Амбідекстри, виконуючи тести, дають різнобій. Такі люди можуть писати правою рукою, слухати лівим вухом, їсти лівою рукою тощо.

Пам'ятка для батьків № 2

1. Дитина має вчитися писати прямо, не затуляючи лінію рядка.

2. Не можна вимагати від ліворукої дитини безвідривного письма.

3. При письмі та малюванні ліворукої дитини світло має падати справа.

4. При виконанні домашнього завдання з письма слід визначити разом із дитиною траєкторію руху руки. Це допоможе дитині визначити, де починати написання елемента букви, куди вести й де закінчити. Цю інструкцію дитина має повторити також самостійно й тільки потім розпочинати письмо.

5. Корисно зробити для дитини картки з елементами написання кожної букви та із самими буквами. Це дозволить перетворити навчання письма на захоплюючу гру.

6. Важливо пам’ятати, що ліворукі діти переживають адаптацію до школи набагато важче, ніж їхні праворукі однолітки. Вони бояться кепкувань однокласників, але ще більше — негативної оцінки дорослими їхньої діяльності.

7. Батьки мають терпляче ставитися до брудних зошитів, помилок та карлючок своєї дитини, пам’ятаючи про те, що письмо опанувати їй набагато важче, ніж іншим дітям.

8. Ліворукій дитині потрібно пропонувати більше завдань на розвиток рухової активності руки, на розвиток групи дрібних м’язів. Дуже хороша вправа — вирізування букв великого формату із газет. Дитина швидше запам’ятовує букви, бачить їх у дзеркальному зображенні, запам’ятовує їхні контури.

9. Ще одна вправа — ліплення букв і цифр. Це також допомагає дитині швидше засвоїти техніку письма.

Хід зборів

Бесіда вчителя

Шановні батьки!

Останнім часом зростає кількість людей, у яких ліва рука є провідною. Наприклад, у Великобританії в 1930-ті роки нараховували близько 3 % ліворуких людей. У 1950-х роках їх стало близько 5 %, а зараз майже кожен десятий англієць — лівша (шульга). В Україні таких досліджень не проводять, проте вчені вважають, що ця тенденція притаманна й нашій країні.

Далеко не поодинокими фактами є те, що деякі вихователі в дитячих садочках або вчителі в молодших класах шкіл радять батькам лікувати ліворуких дітей, мотивуючи це тим, що, мовляв, їм буде важко навчатися у звичайній школі й дитину потрібно віддавати у спеціалізований заклад. Оскільки дитина — лівша, то в неї з’являться проблеми з письмом. Також педагоги постійно кажуть про те, що ваша дитина неуважна, непосидюча, погано навчається — і все це тому, що вона — лівша!

Насправді є кілька видів ліворукості, які принципово відрізняються один від одного за своїм походженням. Тільки знаючи цю різницю, можна грамотно підібрати профілактичну та розвивальну програму для вашої дитини.

Перший вид — лівацтво.

Другий вид — ліворукість.

Лівацтво — це вроджена якість, вона передається дитині на генетичному рівні. Це означає, що провідну роль у роботі мозку перебирає на себе права півкуля й це відповідає певному стійкому типу роботи нервової системи та головного мозку.

Ліворукість передбачає активне використання лівої руки тимчасово або назавжди. Причиною цього можуть бути пологова травма, особливості розвитку та навіть виховання. У міру зростання дитини та активізації роботи лівої півкулі в таких дітей можливе «чарівне перетворення» лівші на правшу.

Отже потрібно розібратися, що стало причиною того, що дитина іноді бере ложку або олівець у ліву руку. Проблема навчання ліворукої дитини в першому класі є значущою та важливою.

Людський організм — це велика загадка для самої людини. Хто такий лівша? Це людина, у якої домінує права половина головного мозку.

Учені, які проводили дослідження з виявлення явних і прихованих лівшів, з’ясували, що таких людей — 62 %, тобто більше половини здорових людей! Незважаючи на те, що в різних дослідників процентне співвідношення ліворуких і праворуких дещо відрізняється, усе одно виходить, що ліворукі складають близько половини всього населення.

У маленьких дітей прихована ліворукість, явні ознаки провідної правої півкулі спостерігаються набагато частіше, ніж у дорослих. Також незрідка діти однаково добре володіють і лівою, і правою рукою, тобто є амбідекстрами. Учені вважають, що до року закладається основа розвитку мозку, а провідна півкуля формується до 6-7 років, але вже в 4 роки можна упевнено сказати, яка рука в малюка провідна.

Учені виділили кілька причин виникнення ліворукості в дітей (хоча вони повністю не доведені й спірні). Подаємо ці причини нижче.

  • Пологовий стрес (наявність не менше 2-х несприятливих чинників, серед яких мала вага немовляти, занадто швидкі або тривалі пологи, застосування інструментів допомоги під час пологів, асфіксія у немовляти тощо).
  • Особливості виховання (коли дорослі перекладають ложку в «правильну» руку, карають за прояви ліворукості).

  • Передається генетично у спадок, причому це може проявитися через покоління.

За що «відповідають» півкулі?

Ліва півкуля відповідає за логічне, аналітичне, абстрактне мислення. Вона відповідає також за мовлення (приблизно 50 % за останніми дослідженнями).

Права півкуля обробляє інформацію одномоментно (тобто ліваки й амбідекстри при тестуванні виконують завдання швидше). Бере участь в адаптаційних процесах. Відповідає за емоції, інтуїтивні здібності, «допомагає» розуміти гумор, відповідає за просторово-зорові функції (орієнтація на місцевості). Дуже чутливо реагує на інтонацію. Відповідає за образне мислення, уяву, творчі здібності.

Будь-яка діяльність розподіляється між півкулями мозку так, що одні етапи виконує права, а інші — ліва, тобто півкулі головного мозку працюють у тісній взаємодії, доповнюють одна одну. Батьки мають бути дуже уважними при визначенні провідної руки дитини. Спостерігаючи за іграми своєї дитини, слід визначити, яка рука виконує провід ну функцію, а яка — допоміжну

Навчання письма, грамоти розраховане на пріаворуких дітей, жорсткі вимоги (класти зошит горизонтально з невеликим нахилом, тримати ручку певним чином тощо) заважають ліворуким дітям повноцінно розвиватися, порушується засвоєння інформації, порушується почерк, виникають граматичні помилки. Часто діти на початку оволодіння навичками письма зображають букви, цифри дзеркально («Е» і «З», «6» іі «9» тощо). Це свідчить про те, що в дитини ще не сформувався остаточно розподіл функцій півкуль, згодом помилки зникнуть, боятися їх і боротися за «правильність» не варто. Зазвичай такі діти добре малюють, обдаровані музично а от із письмом і читанням приблизно до 9 років (у кожного індивідуально) виникають проблеми. Незрідка у ліворуких дітей буває затримка мовленнєвого розвитку, неправильна вимова звуків, але й це минає в міру дорослішання.

Ліворукі діти часто не люблять точних наук, але не через те, що їм нецікаво або складно. Просто навчання в школі зорганізоване з урахуванням особливостей сприйняття праворуких дітей, а ліворукі діти по-іншому засвоюють навчальний матеріал. У таких дітей добре розвинена інтуїція, образне мислення, а от логіка «шкутильгає».

Не переучуйте дитину-лівшу! 1 не дозволяйте робити це іншим дорослим (учителям, вихователям, родичам)! «Рукість» неможливо змінити на власний розсуд — будь-яке утручання в роботу мозку, тим паче в дитинстві, призводить до непередбачуваних наслідків, котрі можуть проявитися не відразу, а через кілька років. І тоді боротися з ними буде дуже важко не тільки фахівцям, а й самій дитині. Не намагайтеся підігнати дитину під загальновідомі правила: нехай вона робить усе тією рукою, якою їй зручніше. Краще під час малювання або гри давати їй іграшки в обидві руки, розвиваючи і праву, і ліву.

У дітей-лівшів, яких наполегливо переучували, розвивається невроз. Ось деякі його прояви:

  • порушення сну;
  • порушення апетиту;

  • головні болі;

  • болі в животі;

  • страхи;

  • денний і нічний енурез;

  • заїкання;

  • сіпання, нав’язливі рухи;

  • підвищена збудливість, дратівливість;

  • закачування в транспорті;

  • підвищена чутливість до спеки, задухи, запахів;

  • тривале занепокоєння, непосидючість;

  • млявість, загальмованість;

  • погіршення зору;

  • бронхіальна астма, алергічні реакції.

Найчастіше в ліворукий дітей шкільного віку спостерігається астенічний невроз. Його ознаки такі: підвищена стомлюваність, різке зниження працездатності, дитина може продуктивно й активно працювати лише на перших двох уроках, потім підсилюється рухове розгальмування. Діти постійно скаржаться на втому, вони мляві. Приготування уроків затягується, повторне переписування лише погіршує якість роботи. Невроз не минає сам по собі, діти потребують допомоги фахівця.

Отож просто пояснюйте дитині: в тому, що вона не така, як усі, немає нічого поганого. Нехай вона буде впевненою в собі. А коли настане час навчання, поспілкуйтеся з учителькою, попередьте її про особливості дитини та попросіть при проведенні занять урахувати їх.

Існує думка, що ліворукі діти більш схильні до гуманітарних наук, а праворукі — до точних. Лівші вразливіші й більш мрійливі; мислять образами, швидше з’ясовують суть проблеми, пошук рішень ведуть інтуїтивно, а не вивчають проблему послідовну, по частинах, як праворукі діти. Лівші часто відзначаються яскравою індивідуальністю, акторськими здібностями, дуже добре проявляють себе в мистецтві.

До недавнього часу багато дитячих труднощів було нелегко пояснити, і тому їх просто ігнорували. Зараз існують методи нейропсихологічної діагностики, які дозволяють розробити корекційні програми, котрі допоможуть малюкові знайти себе, у навчанні наздогнати, а то й перегнати однолітків.

Що робити, якщо ліворуку дитину вже намагалися переучувати або переучили й тепер вона змушена писати правою рукою?

Не поспішайте змінити руку, особливо якщо переучування розпочалося задовго до школи й дитина вже вчиться в школі, користуючись в основному правою рукою. У такому разі доведеться змиритися з деяким відставанням загального розвитку. Як правило, після 1-го класу все налагоджується (за відсутності тиску з боку дорослих).

Однак у ситуації, коли дитина наполегливо працює лівою рукою, незважаючи на переучування, дозвіл її використовувати може зняти багато проблем.

Якщо дитину переучували, вона користується правою рукою, але ще не вчиться в школі або тільки розпочала навчання, зміна руки також призведе до розв’язання й профілактики багатьох проблем.


Категорія: 1-4 класи | Додав: Nicolaj
Переглядів: 26 | Завантажень: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017