Неділя, 09.08.2020, 17:07
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » фізика, інформатика

Тепловий баланс
[ Викачати з сервера (104.0 Kb) ] 29.06.2020, 14:54
чашка чаю Тепловий баланс
Розробка уроку

Автор: Л.В. Майданюк

Мета. Дати учням знання про закон збереження енергії в теплових процесах; навички розв'язувати задачі на складання рівнянь теплового балансу; дослідним шляхом переконатися, чи справджується рівняння теплового балансу; розвивати логічне мислення учнів, усне мовлення; виховувати наполегливість, уважність, чесність, комунікативні здібності.

Обладнання: калориметри, склянки з холодною і гарячою водою, термометри, таблиці.


Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Перевірка домашнього завдання.

3. Мотивація навчальної діяльності.

На дошці записаний вислів:

Краще за все просувається природниче дослідження, коли фізичне завершується в математичному».

  • Запитання до класу:

— Прокоментувати, як ви розумієте даний вислів, як на вашу думку він може бути пов’язаний з вивченням нового матеріалу.

4. Оголошення теми і мети і завдань уроку.

5. Вивчення нового матеріалу.

  • Пояснення вчителя.

Формула Q = cm (tк – tп) — використовується для розрахунку кількості теплоти, яку необхідно передати тілу масою m для нагрівання його від tп до tк, або дане тіло охолоджується, тоді tп > tк і Q < 0.

Розглянемо випадок, коли теплообмін між тілами відбувається лише між 2-ма тілами і ні з якими іншими тілами вони теплом не обмінюються. Таку систему будемо називати теплоізольованою.

Щоб зробити систему тіл теплоізольованою, тіла поміщають у калориметр.

Будова калориметра.

Демонстрація лабораторного калориметра:

1. Дві склянки, уставлені одна в одну.

2. Між склянками є повітряний прошарок і підставка, що зменшують теплообмін між водою у внутрішній склянці і зовнішньою склянкою і навколишнім повітрям.

  • Проведення досліду.

У калориметрі з водою (кімнатної температури) зануримо тягарець нагрітий в окропі. Між тягарцем і водою почнеться теплообмін, внаслідок якого через деякий час настане теплова рівновага.

У процесі теплообміну вода одержить певну кількість теплоти: Q1 > 0, а тягарець віддасть деяку кількість теплоти: Q2 < 0.

Систему «вода-тягарець» — вважатимемо ізольованою, тому згідно із законом збереження енергії: Q1 + Q2 = 0 — таке рівняння називають рівнянням теплового балансу.

Обчислимо Q1 і Q2:

1. t1 хол. води =

2. t2 тіла = tгаряч. води =

3. Опустимо тіло в холодну воду:

tтепл. рівноваги =

Q1 = cв mв (t – t1 х. в.) =

Q2 = cт mт (t – t2 тіла) =

Порівняємо Q1 і Q2

Загальний висновок.

6. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Робота в групах.

Клас поділяється на 4 групи.

Один із учнів в групі вибирається консультантом.

Кожна група одержує аркуш для оцінювання, де записуються прізвища учнів групи.

Консультант групи повинен фіксувати набрані бали кожним членам групи в даному аркуші. За результатами (сумою набраних балів) в кінці уроку кожен з учнів одержує відповідну оцінку за свою роботу.

Між утвореними групами учнів проводяться різні конкурси, які оцінюються певного кількістю балів.

Конкурс 1 «Розминка»

Кожна група одержує 1 запитання. За правильну відповідь група одержує 1 бал. Консультант виставляє учневі, який дав правильну відповідь зароблений бал в таблицю оцінювання.

1) Від чого залежить кількість теплоти, яку необхідно передати тілу для нагрівання?

2) Питома теплоємність свинцю 130 Дж/кг °С. Що це означає?

3) Чому покази на термометрах варто дивитися лише через 5 хв після того, як почали вимірювати ним температуру тіла?

4) Як побудована шкала Цельсія? Чи є вона основному для системи СІ?

Конкурс 2 «Розумники»

Знайти правильні пояснення до запропонованих завдань.

Правильна відповідь оцінюється в один бал.

1) Яка з формул дає можливість обчислити кількість теплоти, яку тіло одержує під час нагрівання або віддає під час охолодження?

а) Q = cm (tк – tп);

б) Q = m (tк – tп);

в) Q = cm/(tк – tп);

г) Q = (tк – tп)/cm.

2) Допомогти господаркам розв’язати суперечку. Знайти правильну відповідь.

1-а господарка. Щоб компот скоріше охолов, необхідно лід покласти зверху.

2-а господарка. Щоб компот скоріше охолов, його необхідно поставити на лід.

3) Чому в холодних приміщеннях у нас мерзнуть насамперед ноги?

4) Пояснити утворення денного і нічного бризів.

Конкурс 3 «Визначення ціни поділки прилади»

Кожна група одержує по термометру з різними шкалами. Завдання групи якнайшвидше визначити ціну поділки шкали термометра. Результат записується на окремих аркушах і здаються вчителеві на перевірку.

Група, яка найшвидше впоралася із завданням і не допустила помилки одержує 4 бали, група, що виконала другою — 3 бали і т. д.

Якщо обчислення не правильні — завдання групі не зараховується і вона не одержує жодного балу.

Конкурс 4 «Встановити відповідність»

За правильне виконане завдання група одержує 4 бали. За кожну помилку знімається 1 бал.

1)

А) Питома теплоємність; 1. c = Q/cm(tк – tп);
Б) кількість теплоти; 2. Q = cm(tк – tп);
В) зміна температури; 3. m = Q/c(tк – tп);
Г) маса тіла. 4. tк – tп = Q/cm.

2)

А) Питома теплоємність; 1. Дж/кг °С;
Б) маса тіла; 2. °С;
В) кількість теплоти; 3. кг;
Г) температура тіла. 4. Дж/кг;
  5. Дж.

3)

А) 5 кДж; 1. 5 000 000 Дж;
Б) 0,5 кДж; 2. 50 000 000 Дж;
В) 5 мДж; 3. 5 000 Дж;
Г) 50 мДж. 4. 500 Дж;
  5. 0,05 Дж.

4)

А) 6 т; 1. 0,06 кг;
Б) 60 г; 2. 600 к;
В) 6 ц; 3. 6 000 кг;
Г) 0,06 т. 4. 60 кг;
  5. 6 кг.

Конкурс 5 «Розв’язати задачу»

Розв’язки задач записуються на дошці учнем групи. Правильний розв’язок оцінюється в три бали.

1) Скільки потрібно тепла, щоб свинцевий брусок масою 35кг, нагріти на 35°С?

2) Яку кількість теплоти віддасть дерев’яна лава масою 15 кг, яка нагріта сонячними променями вдень, коли вночі охолоне на 15°С.?

3) Мідну заклепку масою 50 г потрібно нагріти від 20 до 370°С. Скільки тепла для цього потрібно?

4) Сталева деталь масою 5,5 кг охолонула від 257°С до 57°С. Яку кількість теплоти віддала деталь.

Додаткове завдання «Цікава хвилина».

Кожній групи пропонується відгадати загадку. Група, яка правильно відгадає загадку одержує додатковий бал.

Відгадай загадки

1)

Туди-сюди повз нуль ходжу,
Як холодно — опускаюсь,
А як тепло — підіймаюсь.

2)

Висить на дворі, при вікні,
Скаже, холодно чи ні?

3)

Хто про воду, друзі, знає.
Коли вода замерзає?
І коли вона кипить?
Точно скаже, хоч мовчить.

4)

Скляне поле з вулиці стереже хату,
А його близнюк стереже кімнату.

7. Підсумок роботи груп. Оцінювання роботи кожного учня і консультанта.

Оцінювання роботи групи
Кон-
суль-
тант
Прізвище, ім’я: Оцін-
ка
  Пріз-
вище,
ім’я учнів
1 2 3 4 5 Кіль-
кість
балів
 
1                
2                
3                
4                

8. Запис домашнього завдання.


Категорія: фізика, інформатика | Додав: Nicolaj
Переглядів: 20 | Завантажень: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2020