Неділя, 09.08.2020, 16:17
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » фізика, інформатика

Земне тяжіння. Сила тяжіння
[ Викачати з сервера (106.5 Kb) ] 28.06.2020, 10:33
ньютон яблоко Земне тяжіння.
Сила тяжіння
Розробка уроку

Автор: Я.В. Плема

Мета. Сформувати знання про силу тяжіння та всесвітнє тяжіння; розвивати творчі здібності учнів та вміння працювати в групах; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення фізики.

Обладнання. Набір тіл різної маси, штативи, динамометри, кантори, нитка з гачком; комп’ютерна презентація до уроку, картки для гри «Фізичне доміно», опорні конспекти для кожного учня, набір яблук з запитаннями.


Хід уроку

І. Організаційний момент.

— Діти! На протязі останніх уроків ми з вами вивчали розділ «Взаємодія тіл. Сили». Наше завдання зараз на уроці пригадати все, що ми вже знаємо з даної теми, обов’язково дізнатися багато нового та цікавого, а також бути активними, зібраними та допитливими.

II. Актуалізація знань.

— Чи любите ви грати у різноманітні ігри? Якщо так, то давайте пограємо у фізичне доміно та пригадаємо той матеріал з теми «Взаємодія тіл. Сили», який нам відомий.

  • Гра «Фізичне доміно».

Доміно складається з прямокутників, розділених на дві частини, схожих на кісточки доміно. На одній половині може бути написана частина формули, одиниці вимірювання або умовні позначення фізичних величин. На другій половині — решта формули, назва фізичної величини.

Прямокутники діляться між учнями порівну. Починає гру той учень, у якого є прямокутник зі словом «Початок».

На другій половині є запитання. Всі інші шукають серед своїх прямокутників правильну відповідь на запитання. Коли покласти правильну відповідь до запитання, то на другій половині прямокутника з’явиться нове запитання і так далі. Грають учні до тих пір, поки на останньому прямокутнику не буде написане слово «Кінець».

Кісточки доміно

Початок
Унаслідок взаємодії тіл вони...
Швидкість і напрям руху, а також деформуються
Інерція — це…
Явище збереження швидкості тіла, коли на нього не діють інші тіла.
Інертність — це…
Властивість тіла, яка полягає в тому, що для зміни його швидкості потрібен певний час
Чим більша маса тіла, …
Тим більш воно інертне
За одиницю маси в системі СІ прийнято…
1 Кг
За одиницю сили в системі СІ прийнято...
1 Н
Сила — це...
1000 Н
Кінець
Фізична величина, яка є мірою взаємодії тіл і є причиною зміни швидкості тіл або їх частин
Результат дії одного тіла на інше залежить від...
Значення прикладеної сили, напряму дії сили та точки прикладання сили
Для вимірювання маси використовують ...
Терези
Для вимірювання сили використовують ...
Динамометр
1 Кн = ....

III. Мотивація навчальної діяльності.

— Молодці! Зверніть увагу на опорний конспект, який є перед кожним з вас. Підпишіть його та прочитайте перше завдання. (Додаток 1).

Подивіться на прилади, які є у вас на столі. Розгляньте їх будову та здійсніть вимірювання. Заповніть таблицю.

  • Роботу в групах.

Учитель оголошує роботу в групах. Обговорюється будова динамометра та кантора, діти виконують експериментальне завдання, заповнюють таблицю. Кожна група звітує про результат обчислення..

Правила роботи в групі
(розміщені на слайді презентації).

1. Швидко розподіліть ролі в групі.

2. Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.

3. Дотримуйтесь одного з правил активного слухання, головне не перебивайте один одного.

4. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.

5. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.

6. Намагайтеся в групі дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.

— Отже, відношення сили, виміряної динамометром, до маси, виміряної кантором, є величина, яка приблизно дорівнює 10. Наше завдання з’ясувати, що ж за силу ми виміряли, яку величину отримали при діленні сили на масу.

На сьогоднішньому уроці ми згадуватимемо ім’я великого англійського вченого, якого по праву вважають творцем «класичної фізики».

Давайте зіграємо у гру «Дешифрувальник» і відгадаємо його прізвище.

Гра «Дешифрувальник»

Картки для проведення гри повинні бути розміщені на дошці і мають вигляд:

1 2
А Б В Г Д Е Є Ж
3 4
3 И І Ї Й К Л М
5 6
Н О П Р С Т У Ф
7 8
Х П Ч Ш Ш Ь Ю Я

Код: 5 8 8 6 5 5

Відповідь: Ньютон)

— Молодці! Впишіть його ім’я у ваш опорний конспект, а тепер прочитайте епіграф до нашого уроку:

І млою світ було цей оповито.
Хай буде світло! І з’явився Ньютон.

О. Поуп

(Демонструється фрагмент мультфільму «Физика для самих маленьких»).

IV. Вивчення нового матеріалу.

  • Представлення дитячого міні-проекту.

— Зараз ми будемо говорити про силу, яка примусила впасти яблуко на голову Ньютона. Отже, записуємо тему сьогоднішнього уроку до опорного конспекту: «Земне тяжіння. Сила тяжіння». Марина та Олена готували до сьогоднішнього уроку представлення міні-проекту «Ісаак Ньютон». Давайте їх уважно послухаємо.

  • Розповідь учнів.

(Розповідь супроводжується слайдами презентації).

Вчитель. А зараз працюємо з опорним конспектом.

А чи задумувалися ви над тим, чому танцюрист, підстрибнувши вгору, опускається на Землю? Виявляється, що усі тіла, що перебувають на Землі, або поблизу, взаємодіють з нею. Земля притягує до себе танцюриста, а той притягує Землю. При цьому змінюється швидкість танцюриста та його положення, а Земля практично залишається на місці.

Як ви думаєте, чому саме так відбувається? (Тому що, чим більша маса тіла, тим більш воно інертне, тобто тим важче змінити його швидкість)

Сила тяжіння це сила, з якою Земля притягує до себе будь-яке тіло.

Яку ж силу ви виміряла, виконуючи завдання 1 опорного конспекту? (Силу тяжіння)

З’ясуємо, від чого залежить сила тяжіння? На початку уроку кожна група заповнювала таблицю.

(Кожна група оголошує свій результат).

Який висновок ми можемо зробити? Сила тяжіння залежить від маси тіла. Чим більша маса тіла, тим більша сила тяжіння діє на нього.

Від чого залежить сила тяжіння? (Від значення величини %, яке є сталим для даної місцевості). (Звертаємо увагу на таблицю, заповнену на початку уроку).

Взагалі g залежить від відстані між центром Землі та тілом. Чим далі тіло від поверхні Землі, тим воно буде меншим.

Формула сили тяжіння:

Fтяж = mg

g = 9,81 Hкг 

m = маса, (кг)

Fтяж = сила тяжіння, (H)

Від чого залежить результат дії сили? (Від значення сили, напряму дії сили та точки прикладання).

Давайте з’ясуємо питання про напрям сили тяжіння.

Прочитайте завдання 3 вашого опорного конспекту. Визначаємо напрям сили тяжіння: діти прив’язують до нитки тіло. Спостерігаємо, що нитка завжди напрямлена до центра Землі уздовж прямої, яка називається вертикаллю.

Виявляється притягання існує не лише між Землею та тілами, а й притягуються усі тіла одне до одного.

Всі тіла у Всесвіті взаємодіють між собою. Цю взаємодію називають гравітаційною.

Всесвітнє тяжіння — це явище притягання всіх тіл Всесвіту одне до одного.

Ньютон довів, що сила притягання тим більша, чим більша маса тіл і менша відстань між ними.

У давнину люди спостерігали за морськими припливами і, побачивши, що припливна хвиля слідує за Місяцем, вирішили, що між Місяцем і водою є спорідненість, що змушує їх тягнутися один до одного. Це пояснення вже без усякої перевірки перенесли на воду не тільки в морях, але і в будь-яких формах.

Наприклад, люди почали вірити, що коли повний місяць, ґрунтові води піднімаються ближче до поверхні, і це сприяє росту рослин. Насправді Місяць притягує не тільки воду, але й будь-які об’єкти — за законом всесвітнього тяжіння Ньютона.

Під дією припливної сили вся земна куля трохи деформується. З боку Місяця і з протилежного боку виникають невеликі горби, а з боків земна кора, навпаки, трохи опускається. На екваторі висота цих твердотільних припливів складає близько півметра. У більш високих широтах вона зменшується.

За рахунок обертання Землі навколо своєї осі припливні хвилі рухаються по поверхні Землі, обходячи її приблизно за 25 годин (зайвий час пов'язаний з рухом Місяця по орбіті). За цей час у кожній точці Землі двічі відбувається приплив і відплив.

А чи знаєте ви, що у 1924 році за ініціативи відомого вченого Олександра Орлова була створена у Полтаві гравіметрична обсерваторія. Мета була така: визначити силу тяжіння по всій Україні у різних точках, бо це дає інформацію про те, які під землею залягають корисні копалини. Якщо там залягає руда, то буде більша сила тяжіння, а якщо нафта — менша. У обсерваторії також вивчалися земні припливи.

(Навчальна фізкультхвилинка.)

— Чи все вам було зрозуміло? А якщо я вам скажу, що зараз ви сядете на стілець так, що не зможете встати, хоча і не будете прив’язані, ви сприймете це, звичайно за жарт.

Добре. Сядьте так, як хлопчик на малюнку, тобто тримайте тулуб прямо і не піддвигайте ноги під стілець.. А тепер спробуйте встати, не змінюючи положення ніг та не нахиляючи корпусу вперед. Що, не можете встати?

Подивіться ще раз на малюнок в опорному конспекті, на якому ми зображали напрям дії сили тяжіння. Точка прикладання сили тяжіння — центр тяжіння знаходиться у нас з вами поблизу хребта, сантиметрів на 20 вище пупка. Щоб людина могла стояти, необхідно, щоб вертикаль, проведена через цю точку проходила між ступнями. Отже, щоб встати, нам необхідно нахилитися вперед (перемістити центр тяжіння), або підсунути ноги під стілець (підвести опору під центр тяжіння).

Задача 1

Уявіть, що ми зараз сідаємо у ракету і залишаємо Землю. Як змінюється сила тяжіння, що діє на нас з вами? Чому? Обговоріть у групах.

(Сила тяжіння ненабагато зменшується, бо вона залежить від значення g, яке зменшується із віддаленням від центра Землі)

Задача 2

Яка сила тяжіння діятиме на відро з водою, якщо місткість відра 10 л, а маса порожнього відра 1 кг?

(Учень розв’язує задачу біля дошки).

Зверніть увагу на екран, де висвітлено основні етапи розв’язування фізичної задачі.

Основні етапи розв’язування фізичної задачі.

1. Уважно читаємо умову задачі.

2. Записуємо скорочений запис умови. Подаємо всі величини у системі СІ.

3. Використовуючи необхідні фізичні формули та відомості з математики, записуємо розрахункову формулу.

4. Визначаємо числове значення шуканої величини.

5. Аналізуємо отриманий результат.

  • Самостійна робота груп.

Задачі для розв’язування у групах

1. Яка є сила тяжіння, що діє на Землі на тіло масою 10 кг?

2. Якою є маса тіла, якщо на Землі на нього діє сила тяжіння 4 Н?

3. Знайдіть густину речовини, з якої виготовлено кубик, якщо довжина ребра кубика 5 см.

Підсумок роботи груп.

V. Підсумок уроку.

— За легендою, Ньютон зробив своє відкриття завдяки яблуні, що росла в його саду. Англієць Кизінг, викладач Йоркського університету, опублікував статтю «Історія Ньютонівської яблуні». У ній він дотримується думки, що легендарна яблуня була єдиною у саду Ньютона і пережила великого вченого майже на сто років, загинула у 1820 році під час сильної грози. Крісло, зроблене з цього дерева, зберігається в Англії, у приватній колекції.

Яблуня загинула, а яблука з неї залишилися. Я хочу запропонувати вам їх, але попереджаю: вони не прості, а містять до вас запитання.

1. Чому камінь, кинутий у горизонтальному напрямі не летить прямолінійно?

2. За допомогою якої формули можна обчислити силу тяжіння?

3. Чому дорівнює сила тяжіння, що діє на тебе?

4. Яка сила тяжіння діє на корзину з яблуками у руках вчителя фізики, якщо її загальна маса 1,5 кг?

5. Яку силу називають силою тяжіння?

6. Під дією якої сили рухається парашутист до Землі.

7. В яких одиницях треба виражати масу, щоб обчислити силу тяжіння?

8. На яке тіло діє більша сила тяжіння: на пір’їну масою 1 г, чи на камінчик масою 1 г?

9. Якою літерою позначається сила?

10. Чому дорівнює величина g?

11. В яких одиницях вимірюють силу тяжіння?

12. Який напрям має сила тяжіння?

13. Що є причиною падіння всіх тіл на Землю?

14. Чому виникають припливи та відпливи?

15. Чи притягуються між собою предмети у класній кімнаті?

16. Чому на санчатах легко з’їжджати згори?

VI. Підсумкове оцінювання. Домашнє завдання.

 

Додаток 1

Опорний конспект: завдання

Прізвище, ім’я

Завдання 1. Подивіться на прилади, які є у вас на столі. Розгляньте їх будову та обрахуйте ціну поділки шкали. Заповніть таблицю.

Сила, виміряна
динамометром
Маса, визначена
за допомогою кантора
Величина m
     

Завдання 2. Великий англійський вчений, якого по праву вважають творцем «класичної фізики» ______

Сила тяжіння — це ____________

Від чого залежить сила тяжіння?

1. ____________

2. ____________

____________

Формула сили тяжіння ____________

Напрям сили тяжіння ____________

Завдання 3. Підвісьте тіло за допомогою нитки до штативу. Спостерігайте, куди напрямлена нитка.

______________________________

______________________________

Всесвітнє тяжіння — ______________________________


Категорія: фізика, інформатика | Додав: Nicolaj | Теги: ньютон, тяжіння, фізика
Переглядів: 20 | Завантажень: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2020