Неділя, 23.07.2017, 14:42
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » географія

Еколого-краєзнавча експедиція: крок за кроком
[ Викачати з сервера (189.5Kb) ] 19.05.2013, 20:20

обмінюємося досвідом


Швидкий темп життя, урбанізація призвели до того, що ми спілкуємося з природою набагато менше, ніж наші пращури. Сучасні учні, особливо ті, які живуть у місті, отримують знання про навколишнє середовище переважно з книжок. Хоча, як свідчить досвід, найкращим способом зацікавити учнів, привернути їхню увагу до процесів і явищ у навколишньому середовищі є навчання під час еколого-краєзнавчих експедицій на екологічній стежці

Організовуємо еколого-краєзнавчу експедицію
на екологічній стежці: крок за кроком

Ключові слова: екологічна стежка; еколого-краєзнавча експедиція; планування уроків на екологічній стежці; наказ про організацію та проведення еколого-краєзнавчої експедиції; інструктивна картка для учнів — учасників еколого-краєзнавчої експедиції

Утвердити думку учнів про те, що людина є невід’ємною частиною природи, виховати дбайливе ставлення до неї, навчити правильно поводитися у навколишньому середовищі — ось головні завдання вчителів біології, географії, екології та природознавства. І досягнути цих завдань можна за допомогою роботи з учнями на екологічній стежці.

Щоб полюбити свою Батьківщину, потрібно її пізнати
Микола Реріх

Робота на екологічній стежці є одним з найефективніших способів навчити учнів повноцінно спілкуватися з природою. Крім того, екологічна стежка є природною лабораторією для виконання практичних завдань та наукових робіт.

Найпоширенішою формою роботи на екологічній стежці є еколого-краєзнавча експедиція. Вона складається з трьох етапів:

Перший етап — підготовчий. На цьому етапі слід оформити документацію, знайти необхідну інформацію для проведення еколого-краєзнавчої експедиції та розподілити обов’язки між учнями, які братимуть у ній участь. Цей етап можна умовно розподілити на:

  • теоретичний, або пошуково-дослідницький;
  • практичний.

Другий етап — власне еколого-краєзнавча експедиція та робота у природній лабораторії.

Третій етап — підбиття підсумків та оформлення результатів еколого-краєзнавчої експедиції.

Для того щоб правильно організувати у загальноосвітньому навчальному закладі еколого-краєзнавчу експедицію на екологічній стежці (далі — еколого-краєзнавча експедиція), пропонуємо скористатися покроковим алгоритмом. Сподіваємося, що він допоможе активним і творчим учителям проводити більше уроків на природі.

Крок 1. З’ясовуємо мету і завдання
еколого-краєзнавчої експедиції

Мета еколого-краєзнавчої експедиції залежить від того, яку тему вчитель планує вивчити або закріпити з учнями під час роботи на екологічній стежці.

Завданням певної еколого-краєзнавчої експедиції може бути, наприклад, збирання гербарію, виявлення вологолюбних чи світлолюбних рослин, проведення екологічної акції (прибирання ділянки екологічної стежки) тощо.

Очікувані результати еколого-краєзнавчої експедиції:

  • ознайомлення учнів з природними комплексами, виявлення впливу на них діяльності людини;
  • встановлення взаємозв’язку між компонентами природних комплексів;
  • виховання в учнів почуття бережливого ставлення до довкілля, любові до рідного краю;
  • розвиток естетичного сприйняття світу;
  • поглиблення навичок роботи у групі тощо.

Крок 2. Обираємо маршрут

З’ясувавши мету і завдання еколого-краєзнавчої експедиції, слід обрати маршрут. Учитель-«предметник» може розробити власний або скористатися уже розробленими цікавими маршрутами.

Наприклад, поблизу Києва популярними є маршрути екологічних стежок «Лісники», «Боровичок», «Клавдієвський ліс на південній межі Полісся», екологічна стежка у Голосіївському лісі тощо.

Екологічна стежка «Лісники»

Еколого-краєзнавчі експедиції з учнями наших загальноосвітніх навчальних закладів ми проводимо найчастіше на екологічній стежці «Лісники», яку прокладено у державному ботанічному заказнику.

Ця екологічна стежка знаходиться у лісостеповому масиві між селами Конча-Заспа та Лісники неподалік від транспортних магістралей, тому до неї можна дістатися електричкою чи автобусом. Пройшовши маркованою стежкою маршрут № 1 (всього їх три), можна вийти до зупинки «Санаторій «Конча-Заспа» і повернутися до Києва або пройти стежкою зворотнім шляхом.

Слід зазначити, що екологічна стежка починається біля лісництва Конча-Заспи, але нам більше подобається починати маршрут із заказника «Лісники». Адже у Конча-Заспі є обладнані місця для відпочинку, де можна посидіти, обмінятися з учнями враженнями від побаченого, прибрати окремі ділянки лісу та винести сміття до лісництва або селища. Крім того, звідси можна повести учнів до одного з дотів І лінії оборони м. Києва часів Великої Вітчизняної.

Маршрут екологічної стежки «Лісники» найліпше обирати навесні, під час пробудження природи, цвітіння первоцвітів.

Екологічно стежка «Боровичок»

Цікавим є маршрут навчально-дослідницької екологічної стежки «Боровичок», що розміщений у Деснянському районі м. Києва, у Биківнянському лісі.

Стислий опис маршруту цієї екологічної стежки:

  • протяжність — 3,4 км;
  • час проходження — 3-3,5 год.;
  • 5 зупинок («Боровичок», «Вільшина», «Берізка», «Шишка», «Меморіал»);
  • кінцевий пункт — Національний історико-меморіальний заповідник «Биківнянські могили».

Крок 3. Оформлюємо документацію

Учитель-»предметник», який для вивчення чи закріплення навчальних матеріалів працює з учнями на природі, має відповідно до навчальної програми здійснити орієнтовне планування уроків на екологічній стежці (див. Додаток 1).

Крім того, щоб провести з учнями еколого-краєзнавчу експедицію, адміністрація загальноосвітнього навчального закладу має оформити таку документацію:

  • наказ про організацію та проведення еколого-краєзнавчої експедиції. До цього наказу додають:
  • — завірений лікарем список учнів, які братимуть участь в еколого-краєзнавчій експедиції;
  • — графіки заміни уроків у класі та заміни учителів-«предметників», які супроводжуватимуть учнів під час еколого-краєзнавчої експедиції, якщо ця експедиція відбуватиметься у навчальний день
  • лист до відповідного органу управління освітою про надання дозволу на проведення еколого-краєзнавчої експедиції (див. Додаток 3);
  • журнал реєстрації інструктажів з техніки безпеки;
  • журнал класу, де роблять запис про проведення цільового інструктажу з техніки безпеки та правил поведінки учнів у громадському та залізничному транспорті, в лісі, на водоймі.

Крок 4. Вивчаємо природний комплекс рідного краю

Важливим етапом підготовки до роботи на екологічній стежці є пошук необхідної інформації у науковій, довідковій та періодичній літературі. Так, перш ніж вирушати в еколого-краєзнавчу експедицію ми з учнями вивчаємо природні комплекси Київщини, її рельєф, рослинний і тваринний світ, клімат, з’ясовуємо, які ґрунти переважають. Також досліджуємо вплив людини на екосистему рідного краю.

Крок 5. Розподіляємо обов’язки між учнями —
учасниками еколого-краєзнавчої експедиції

Дослідивши з учнями природні комплекси рідного краю, вчителю-«предметнику» слід розподілити клас, який братиме участь в еколого-краєзнавчій експедиції, на наукові групи та дати цим групам завдання. Кожна група має складатися з 3-5 учнів.

У групах слід обрати:

  • начальника експедиції;
  • наукового керівника;
  • штурмана;
  • фотографа;
  • літописця.

За потреби учні можуть суміщати обов’язки.

Крок 6. Розв’язуємо з учнями організаційні питання

Розподіливши клас на групи, вчитель-»предметник» має провести з учнями бесіду. Під час цієї бесіди слід розв’язати організаційні питання.

Зокрема вчителю-«предметнику» доцільно повідомити учням про те, як вдягнутися (спортивний костюм, спортивне взуття, куртка з капюшоном, головний убір).

Для того щоб не носити протягом дня зайвих речей, варто розподілити: хто і яке саме групове спорядження має взяти в еколого-краєзнавчу експедицію, а також повідомити учням про їх особисте спорядження.

Груповим спорядженням вважається:

  • аптечка;
  • фотоапарат;
  • компас;
  • скатертина для обіду;
  • вологі серветки для рук;
  • пакети для сміття.

До особистого спорядження належать:

  • рюкзак;
  • блокнот і ручка;
  • бутерброди ,вода;
  • гроші на проїзд громадським транспортом (учитель-«предметник» має вказати суму);
  • рукавички для прибирання сміття; дощовик.

Для того щоб учні ліпше підготувалися до експедиції, вчителю варто розробити інструктивну картку для учасників еколого-краєзнавчої експедиції (див. Додаток 4).

Крок 7. Проводимо батьківські збори

Провести збори з батьками учнів, які беруть участь в еколого-краєзнавчій експедиції, учителю-«предметнику» слід обов’язково.

Під час цих батьківських зборів він має повідомити їм про:

  • мету еколого-краєзнавчої експедиції;
  • місце проведення еколого-краєзнавчої експедиції, протяжність маршруту;
  • особисте спорядження учнів;
  • кошти, які необхідні учням на проїзд громадським транспортом;
  • час і місце збору групи;
  • час і місце повернення групи.

Крок 8. Працюємо на екологічній стежці

Під час еколого-краєзнавчої експедиції учні мають проводити екологічні спостереження: занотовувати певну інформацію, виявляти джерела, чинники і наслідки пошкоджень природи, замальовувати і фотографувати те, що знадобиться їм при написанні звіту за результатами роботи на екологічній стежці та виконанні творчого завдання.

Слід зазначити, що під час кожної еколого-краєзнавчої експедиції доцільно здійснювати заходи щодо охорони навколишнього середовища: це дає змогу виховувати в учнів бережливе ставлення до природи.

Наприклад, якщо еколого-краєзнавча експедиція здійснюється у вересні — жовтні, то можна допомогти лісництву у заготівлі насіння (акція «Жолудь») та висадженні лісу (акція «Посади своє дерево»); у квітні — червні учнів можна залучити до екологічних десантів або організувати літню навчальну практику на природі.

Крок 9, Підбиваємо підсумки
еколого-краєзнавчої експедиції

Підсумки бажано підбивати одразу після закінчення еколого-краєзнавчої експедиції. Закріпити набуті під час роботи на екологічній стежці знання, вміння та навички можна за допомогою декількох прийомів. Пропонуємо розглянути їх більш детально.

Прийом «Асоціація»

Учитель-«предметник» пропонує учням вказати, які асоціації у них виникають, коли вони чують слова «ліс», «стежка», «навколишнє середовище», «забруднення довкілля». Також учні мають описати свої відчуття після еколого-краєзнавчої експедиції.

Прийом «П’ять речень»

Наприкінці роботи на екологічні стежці вчитель-«предметник» пропонує учням поділитися враженнями від уроку на природі, а також дати відповіді на запитання, пов’язані з темою еколого-краєзнавчої експедиції. Учні мають висловити свою думку за допомогою п’яти речень.

Прийом «Мене вразило...»

Учитель-«предметник» пропонує учням розповісти, про що вони дізналися під час експедиції і що їм найбільше запам’яталося. Свою розповідь учні мають розпочати словами «Мене вразило».

Крок 10. Оформлюємо звіт
за результатами роботи на екологічній стежці

За результатами еколого-краєзнавчої експедиції учні мають оформити звіт. Також учитель-«предметник» може дати учням додаткове творче завдання, яке вони мають виконати, використавши власні нотатки та фотоматеріали, зокрема:

  • створити комп’ютерну презентацію;
  • оформити стіннівку;
  • «зібрати» фотогербарій;
  • написати оповідання або цікаву доповідь;
  • зробити репортаж тощо.

Результати роботи на екологічній стежці можна продемонструвати на шкільній виставці або науковій конференції.

Додаток 1

Орієнтовне планування уроків на екологічній стежці відповідно до навчальної програми з географії та природознавства для учнів загальноосвітніх навчальних закладів

Розділ

Тема

Тема уроку

Термін проведення

Робота на уроці

Природознавство 5 клас

Вступ

Поняття про природу. Місце людини в природі, довкіллі. Вивчення природи людиною. Значення знань про природу в житті та діяльності людини

Поняття «Природа». Місце людини у природі, довкіллі Організація спостережень за природою

вересень

екскурсія

Розділ І. Людина та середовище її життя

Світ явищ, в якому живе людина

Значення світлових явищ для організмів

те саме

практична робота № 4

Розділ II. Всесвіт як середовище життя людини

Небесні тіла

Визначення сторін горизонту за Сонцем

квітень

практична робота № 5

Умови життя на планеті Земля

Пристосування організмів до умов існування. Організми водойм, боліт, лісів, пустель

травень

спостереження

Узагальнення вивченого матеріалу

Людина як частина природи. Взаємозв’язок природи та людини. Охорона природи

те саме

науковий десант

Позакласний захід

Фенологічні спостереження

Вивчення слідів тварин та допомога птахам узимку

січень

Дослідження

Позакласний захід

День Землі

Посвята загонів «Ековарти»

22 квітня

екологічна гра

Навчальна практика

Фенологічні спостереження

Життя лісу влітку

червень

подорож

Природознавство 6 клас

Розділ III. Природні та штучні системи в середовищі життя людини

Вступ.
Поняття
системи

Будова, внутрішні й зовнішні зв’язки систем

вересень

екскурсія

Тема 1. Організм як жива система

Вивчення сезонних явищ у природі

протягом
навчального
року

спостереження

Тема 2. Природні та штучні екосистеми

Ознайомлення з природними та штучними екосистемами

грудень

екскурсія

Тема 3. Рукотворні системи

Робота машин та механізмів лісгоспу

березень

спостереження

Тема 4. Біосфера — найбільша жива система

Вивчення рослин та тварин штучних екосистем своєї місцевості

квітень

екскурсія

Охорона біосфери. Червона книга

квітень — травень

екологічна гра

Загальна географія 6 клас

Розділ II. Земля на плані та карті

Тема 1. Способи зображення Землі

Способи вимірювання відстаней на місцевості, визначення відстаней на плані та карті

жовтень

практична робота № 4

Розділ III. Географічна оболонка та її складові

Тема 4. Біосфера

Людина і біосфера. Охорона біосфери. Вплив діяльності людини на грунтово-рослинний покрив, тваринний світ суходолу

квітень

екскурсія

Тема 5. Географічна оболонка

Ознайомлення з компонентами природи своєї місцевості, виявлення зв’язків між ними на прикладі природних комплексів

березень

практична робота № 13

Розділ V. Людина і географічна оболонка

Тема 1.
Зміна природи під впливом господарської діяльності людини

Види господарської діяльності людей. Зміни компонентів природи в результаті діяльності людей. Зміни природних комплексів Землі

травень

дослідження

Тема 2. Населення і природокористування

Проблеми
забруднення і охорони
навколишнього
середовища

те саме

екологічна гра

Навчальна практика

Окомірна зйомка
невеликої
території

Полярна та маршрутна зйомка. Вимірювання відстаней кроками

червень

практикум

Географія материків і океанів 7 клас

Розділ III. Земля — наш спільний дім

Тема 1. Взаємодія людини і природи

Використання природних ресурсів. Наслідки природокористування.

травень

практична робота № 12

Тема 2. Екологічні проблеми материків і океанів

Комплексна проблема
забруднення
навколишнього
середовища.
Види забруднення
та їх основні джерела

травень

спостереження

Фізична географія України 8 клас

Розділ III. Ландшафти і фізико-географічне районування

Тема 1. Природно=територіальні комплекси

Ландшафти, їх територіальні ранги

березень

екскурсія

Тема 3.
Зона мішаних і широколистяних лісів

Складання у формі таблиці фізико-географічної характеристики зони мішаних і широколистяних лісів

те саме

практична робота № 6

Розділ IV. Використання природних умов і природних ресурсів та їх охорона

Тема 2.
Використання й охорона природних умов
і природних ресурсів

Основні заходи щодо раціонального використання і охорони природи

квітень

екологічна гра

Економічна і соціальна географія України 9 клас

Розділ V. Географія своєї області

Тема 1. Географічна характеристика своєї області

Місце області в господарстві України. Проблеми і перспективи розвитку

травень

ділова гра

Додаток 2

Приклад оформлення наказу
про організацію та проведення еколого-краєзнавчої експедиції
(Читайте тут)

Додаток 3

Приклад листа адміністрації загальноосвітнього навчального закладу
про надання дозволу на проведення еколого-краєзнавчої експедиції

Реквізити бланку
02.04.2012 № 98

 

Начальнику управління освіти ___________ районної у місті Києві державної адміністрації Івановій О. М.

Про еколого-краєзнавчу експедицію
з учнями 6-А класу

Шановна Олено Миколаївно!

Адміністрація загальноосвітнього навчального закладу № 1111 звертається з проханням надати дозвіл на виїзд групи учнів 6-А класу (еколого-краєзнавча експедиція) за маршрутом «заказник «Лісники» — Конча-Заспа».

Виїзд групи — 16 квітня 2012 р. о 8:15 (збір біля входу в школу); повернення групи — 16 квітня о 16:00 (до школи). Виїзд групи здійснюватиметься громадським транспортом (до станції метро «Видубичі» та автобусом № 43).



Директор

Машкова

Л. М. Машкова

Додаток 4

Інструктивна картка для учнів —
учасників еколого-краєзнавчої експедиції до заказника «Лісники»

Шановні мандрівники!

На вас чекає цікава, повна пригод, незабутніх вражень і відкриттів експедиція на природу! Ви помилуєтеся різнобарв’ям рослин, почуєте спів птахів і наповните груди чистим повітрям. А можливо, перед вами відкриються таємниці весняного лісу.

Ви побуваєте у дуже вразливій природній лабораторії, яка потребує захисту і дбайливого ставлення. Спостереження та експерименти не повинні порушувати спокій і рівновагу природного середовища.

Пам’ятайте, що на природі необхідно дотримуватися таких правил поведінки:

  • — уважно слухати вчителів і виконувати всі їх вказівки;
  • — поводитися тихо, щоб не турбувати лісових мешканців;
  • — поводитися тихо, щоб не турбувати лісових мешканців;
  • — не ламати дерев і не зривати квітів; милуватися слід живими квітами, а не зірваними і зів’ялими;
  • — не торкатися гнізд;
  • — не збирати грибів та не руйнувати грибниці;
  • — розпалювати вогнища лише на спеціально облаштованих ділянках, адже одна іскра може знищити цілий ліс;
  • — не смітити.

Успіхів вам у дослідженні її величності Природи!


ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА ШКОЛИ ■ №4/2012
Категорія: географія | Додав: Nicolaj
Переглядів: 1216 | Завантажень: 356 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017