Вівторок, 22.08.2017, 16:49
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » історія і право

Право в житті
[ Викачати з сервера (64.5Kb) ] 16.03.2015, 19:32

Право в нашому житті

Автор: В.О.Скворець

Мета. Спираючись на знання учнів із розділу правознавства «Держава. Право. Суспільство» виховувати в учнів пізнавальний інтерес до юридичної науки.

Обладнання. 5 карток завдань із політико-юридичними поняттями для «Правової розминки»; 5 карток-завдань для конкурсу «Знання — сила»; 5 жеребків; 5 текстів байок Л.Глібова; 5 карток з алгоритмом завдання.

Час. 90-100 хвилин.

Місце проведення. Актова зала школи.

Завдання учням 9-х класів для підготовки до брейн-рингу (доводяться до учнів за 14 днів до дня проведення):

1. Кожен клас створює команду правознавців у складі 5 осіб.

2. Визначити назву команди.

3. Визначити девіз команди.

4. Виготовити емблему команди.

5. Визначити капітана команди.

6. Підготувати стінгазету «Юний правознавець» для участі у конкурсі стінгазет (умова, зміст, назва, символіка та оформлення повинні бути пов'язані з юридичною тематикою).

7. Скласти «Декларацію прав учня ___________ школи», в якій повинні бути визначені права та обов'язки учнів з використанням правових понять та елементів гумору, обсягом до 10 пунктів.

Ведучий. Сьогодні в цій залі зібралися команди юних правознавців, учні 9-х класів, які виступають в ролі вболівальників, вчителі та гості. Творчі змагання команд будуть оцінені журі у складі (ведучий вказує прізвища трьох вчителів історії та правознавства, які займають відповідне місце).

Команди правознавців складаються з учнів 9 класів, які не тільки є юними громадянами України, але вже почали вивчати правознавство. Вони познайомилися з ключовими питаннями теорії держави і права, починають вивчати конституційне право. Надалі їм належить вивчити окремі галузі права, познайомитися з багатьма законами України, розібратись у питаннях юридичної відповідальності.

У свій час знаменитий юрист Стародавнього Риму Ульпіан, висловив чудову думку: «Знання права заслуговує найбільшої поваги».

Всі ми є громадянами молодої незалежної держави — України, яка одержала світове визнання. Народ нашої країни прагне до того, щоб Україна потрапила до групи високорозвинених держав. Теперішнє покоління громадян України обрало шлях незалежності та демократії, а поколінням, які вступають до життя, належить іти по цьому шляху. Цей наш брейн-ринг є своєрідним оглядом стану правової культури учнів нашої школи.

Сьогодні в брейн-ринзі беруть участь команди дев'ятих класів нашої школи.

(Команди по черзі презентують свою назву та девіз).

Ведучий. Правова наука точна і не допускає помилок. За помилки юристів розраховуються громадяни. Від правознавців вимагається високий професіоналізм, добре знання свого предмету. Судді будуть вимогливими до учасників конкурсу.

На суд журі виносяться стінгазети «Юний правознавець», підготовлені командами для конкурсу.

(Команди показують стінгазети присутнім і передають журі).

Поки судді вивчають стінгазети для учасників брейн-рингу звучить вітання шкільного ансамблю — «Пісня про нашу школу».

Ведучий. Капітани команд запрошуються на жеребкування завдань для проведення «Правової розминки».

(Капітани за результатами жеребкування одержують картку з одним із питань, які містяться в таблиці).

Питання.

1. Що таке держава?

(Держава — це організація політичної влади)

2. Що таке право?

(Право — це система загальнообов'язкових правил, норм поведінки, які встановлюються державою)

3. Що таке політична система суспільства?

(Політична система — це сукупність державних установ і громадських об'єднань — політичних партій, громадських організацій, профспілок і трудових колективів, які беруть участь в управлінні суспільством, тобто здійснюють політичну владу)

4. Що таке закон?

(Закон — це нормативно-правовий акт, який встановлюється представницьким органом влади і має вищу юридичну силу)

5. Що таке конституція?

(Конституція — це основний закон держави, який визначає державний устрій, а також права та обов'язки громадян)

(Після ознайомлення з питаннями представники команд дають визначення вказаних понять.
Неправильну відповідь можуть виправити представники інших команд і одержати додаткові бали).

Ведучий. Слово журі для підведення підсумків конкурсу на кращу стінгазету.

Наступний конкурс «Знання — сила» вимагає від учасників не тільки знання певних понять, але й глибокого розуміння сутності правових явищ. Капітани команд запрошуються для жеребкування завдань цього конкурсу. Кожна команда одержує одне з 5 завдань.

1. Назвіть основні ознаки держави.

2. Назвіть ознаки права.

3. Назвіть галузі права України.

4. Назвіть форми державного устрою.

5. Назвіть види соціальних норм.

(Представники команд дають відповіді на поставлені завдання).

Ведучий. Слово надається журі для підведення підсумків конкурсу «Правова розминка».

Ведучий. Видатний давньогрецький мислитель Аристотель якось висловив таку думку: «Громадянином в загальноприйнятому розумінні є той, хто причетний і до владарювання, і до підлеглості». Наш конкурс «Ерудит» передбачає, що кожна команда зможе задати одне питання на правову тему одній із команд суперників. Жеребкування визначить, в якому порядку команди будуть задавати питання. В разі неправильної відповіді інші команди можуть дати правильну відповідь і одержати додаткові бали.

(Ведучий зачитує результати жеребкування і надає слово командам для запитань і відповідей).

Ведучий. Слово журі для підведення підсумків конкурсу «Знання — сила».

Ведучий. Прислухаємося до поради Смайлса: «Щоб зробити із людей хороших громадян, їм треба дати можливість проявити свої права і виконувати права громадян».

Наступний конкурс «Декларація прав учнів _________ школи». За умовами конкурсу в «Декларації» повинні бути відображені права та обов'язки учнів школи з використанням правових понять та елементів гумору, загальним обсягом до 10 пунктів.

(Команди зачитують свої «Декларації»),

Ведучий. Видатний філософ Сенека вказував: «Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а в тому, що вони всім надані».

Наступний конкурс «Слідство ведуть знавці» полягає в тому, що учасники конкурсу повинні зробити правовий аналіз ситуації, яка описана в байці. Хоч героями байок є різні тварини, які уособлюють певні риси людського характеру, та все ж зміст байок складають реальні ситуації з життя людей, які відображають певні відносини між людьми. Всі відносини між людьми регулюються правом, мораллю та іншими соціальними нормами. Перш ніж буде проведено жеребкування завдань для конкурсу, пригадаємо, що таке правовідносини і яка структура правовідносин?

Ведучий. Правовідносини — це суспільні відносини, які врегульовані законом.

В структурі правовідносин виділяються наступні елементи:

Питання.

1. Суб'єкти правовідносин — носії прав та обов'язків.

2. Об'єкти правовідносин — конкретні предмети, блага з приводу яких виникають правовідносини.

3. Права та обов'язки суб'єктів.

4. Юридичні факти — обставини, при яких виникають, змінюються або припиняються правовідносини.

Ведучий. Отже, учасники конкурсу пригадали про сутність правовідносин та їх структуру. Це і є алгоритм для вирішення завдання конкурсу.

(Ведучий запрошує представників команд для участі у жеребкуванні текстів байок).

Тексти байок Л.Глібова для жеребкування.

1. Байка «Вівчар».

2. Байка «Ведмідь-пасічник».

3. Байка «Осел та хазяїн».

4. Байка «На току».

5. Байка «Лев на облаві».

Крім тексту байок, команди отримують картки з алгоритмом завдання:

1. Прочитати байку для команди.

2. Визначити суб'єкти правовідносин.

3. Визначити об'єкти правовідносин.

4. Визначити права та обов'язки суб'єктів.

5. Визначити зміст юридичних фактів.

6. Оцінити дії героїв байки з точки зору закону та моралі.

7. Прочитати текст байки для присутніх і зробити правовий аналіз ситуації.

Ведучий. Поки команди знайомляться з текстом байок та готують свої відповіді щодо правового аналізу ситуації, слово надається журі для підведення підсумків конкурсу «Декларація».

Представники команд здійснюють правовий аналіз ситуації в байці.

(Музична пауза).

(Учасники конкурсу дають відповідь).

Ведучий. Слово журі для підведення підсумків конкурсу «Слідство ведуть знавці» та визначення переможців брейн-рингу.

(Нагородження переможців).

Ведучий. Підводячи підсумки брейн-рингу, можна визначити, що учні 9-х класів, юні громадяни України, не тільки засвоюють правові знання, юридичні поняття, а й здобувають вміння та навички використовувати їх у повсякденному житті для правового аналізу різних ситуацій. Підвищення громадянами своєї правової культури означає зміцнення держави.

Англійський філософ Джон Стюард Мілль стверджував: «Цінність держави визначається цінністю її громадян».

Додаток
«Байки Л. Глібова»

Вівчар

Був на селі Вівчар Тарас;
Він панових овечок пас.
Став мій Тарас чогось журитись:
Сидить, голівоньку схилив,
А панові боїться похвалитись,
Щоб пан не бив.
— Чого ти, брате, світом нудиш? —
Питаються його.
— Ох, братці! Лишенька мого
Абияк не відбудеш…—
От став хвалитись він, що є в болоті Вовк
І, на лихо йому, хапає овечок…
— Що ж, брате, будемо робити,—
Ще й не таке нам діє Вовк!.
А пан за віщо буде бити?.—
Гуртом вони до пана всі пішли,
Усе по правді розказали.
Звелів їм пан, щоби Вовка стерегли
І, коли можна, щоб піймали.
Пильнують Вовчика, нема коли й заснуть,
А Вовка щось нема й не чуть…
Чого ж се так, що у Тараса часом
Буває добрий борщ із м’ясом
Та з начинкою пиріжки?.
Дурні дядьки!
Ні один з вас не розчовпає!
Який там в біса звір!
На Вовка тільки поговір,
А овечок Тарас хапає!.

Ведмідь-пасічник

У темнім лісі, за горами,
Зібравсь усякий звір
Вовки, лисиці з ховрахами
Зайці дурні, шкодливий тхі
І ще там деяких чимал
Безпечно в лісі панувало
Була і пасіка у них
Нехай, мов, люди не гордують
Що тільки все вони мудруют
У хуторах своїх
От радиться громада стала —
Кому б то пасічником буть
Лисичка зараз і вгадала:
Ведмедика кликнуть!
Послухали і по-дурном
Постановили, що ніком
Так не впадає, як йому
Не то розумний — дурень зна
І скаже світові всьому
Як скрізь Ведмідь той мед тягає,
Так де тобі! І не кажи, —
Себе, мов, стережи
Почав Ведмідь хазяйнувати
У пасіці порядкувати
Щодня він мед тяга
Та в берлозі ховав
Дознались, кинулись до його —
І меду не знайшли нічого
До суду потягли
Прогнали злодія старого
Та ще й приказ дали
Заперти бісового син
На цілу зиму в берлозі
Ведмедику лиха година
Зарився у лозі
Дарма, про все йому байдуже
Лежить та ласує медком.
«З тобою,— дума,— милий друже
Нам тільки й жити двом».

Таких Ведмедів на приміт
Ще трохи є у нашому повіті.

Осел і Хазяїн

Один Хазяїн мав леваду.
Самому ніколи левади стерегти,
Бо треба дать у полі раду,
Щоб діла не звести,
А тут ще нікого й наймати:
Робочий час — пильнує всяк.
Знайшовсь Осел-мастак —
Його й найняв левади доглядати,
Проклятих горобців та гав ганяти.
Осел був чесний неборак,—
Не гріх сказать, що слід би й людям так, —
Не то щоб що — листка займать боявся.
Одна біда — що недотепний вдався:
Шкодливих горобців та гав
Він щиро так ганяв,
Що витоптав всі кавуни і дині,
Неначе буря рознесла.
Як глянув господар — і зо зла аж посинів,
Вхопив рубель та й ну гатить по спині
Сердешного Осла.
А люди, сміючись, піддакують ще збоку:
— Отак йому, отак, щоб знав,
Як з баштана робить толоку!

А я б їм те сказав,
Що нічого Ослові дорікати,
Що лучче б розуму спитати
У того, хто наймав.

На току

Раз Півень, риючись даремно у садку,
Побачив ворох жита на току
І зараз кинувся туди хазяйнувати,
Ще й Курочку покликав помагати.
Прийнявся Півень жито розгрібать
І буйні зерна вибирать.
Недовго довелось клювати,
Бо вийшов Господар із хати,
Гостей непроханих пугнув,
А Півень, мов наперекір, гукнув:
— Курлю! Який се чорт там ходить? —
Неначе доглядає, а не шкодить.
— Ще й розкудачився!. А киш відсіль! —
Гукає Господар і зо зла кинув бриль.
Злетів на лісу Півень, сорому не знає,
А Курочка пішла тихесенько сама.
— Ох, то-то, то-то, то-то,— промовляє,-—
Свого нема…

Навчає баєчка великого й малого,
Бо заповідано давно,
Що краще зернятко своє одно,
Ніж цілі ворохи чужого.
І не на свій, як кажуть, коровай
Очей не поривай.

Лев на облаві

Жили у гущині глибокого байрака
Страшенний Лев, всесвітній Лис,
Бурлака Вовк і наш Сірко-собака,
Що із села помандрував у ліс
І розбишакою зробився,—
З людьми, чи що, не вжився.
Побратались вони, щоб по-сусідськи жить,
Ніколи шкоди не чинить;
Умовились гуртом робити
Облаву потайну,
І хто добуде що — все нарівно ділити;
Лев був за старшину.
Улучив Лис годиноньку щасливу,
У верболозі притаївсь
І якось там козу дурну і полохливу
Піймати умудривсь.
Упоравсь молодець проворний
І звістку другим дав як слід;
Зраділи всі, що Лис такий моторний,
Що буде їм вечеря і обід.
Не гаючись, вони зійшлись на гору,
І каже Лев: — Я зараз поділю;
Глядіть, щоб не було ніякого тут спору,
Бо перекору не терплю!
Беру я першу четвертину,—
По уговору — се моя;
І другу тож собі кладу частину,
Бо хто між вами дужчий? — Я!
І третю слід мені…
Не мовте ні словечка:
Я — Лев, а не плоха овечка!
Четверту ж хто торкне або нюхне,
Той знатиме, як дратувать мене!.—
І очі витріщив, і грива стала диба:
Ану, мов, огризнись…
Нехай тобі і озеро, і риба»,—
Подумали усі — та й розійшлись.

І я там був, і придивлявся,
І кривду вилаять хотів,—
Лев заричав, а я злякався
І приказку десь загубив.


Категорія: історія і право | Додав: Nicolaj
Переглядів: 408 | Завантажень: 22 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017