Середа, 18.10.2017, 04:12
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » історія і право

Середньовічне місто
[ Викачати з сервера (49.5Kb) ] 08.12.2015, 12:40

Середньовічне місто.
Комбінований урок
з використанням індивідуальних інформаційних проектів

Автор: Савчук О. Ю.

Мета: з’ясувати, яким чином успіхи у господарстві призвели до виникнення міст — торгово-ремісничих центрів; сформувати в учнів уявлення про життя і побут городян в епоху Середньовіччя; охарактеризувати міське самоврядування; розкрити причини, способи й наслідки боротьби міст з сеньйорами; на матеріалі теми виховувати інтерес і шанобливе ставлення до минулого.

Тип уроку: комбінований урок з використанням індивідуальних інформаційних проектів.

Обладнання: відеопроектор (картина «Середньовічне місто»), роздавальний матеріал із завданнями для учнів.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань учнів

Робота з поняттями

За допомогою методу «Мікрофон» учні дають визначення термінам: «імператор», «король», «монархія», «феодальна роздробленість», «парламент», «Генеральні штати».

Робота з персоналіями

1. «Цей франк був мажордомом. Він отримав прізвисько молот за розгром арабів при Пуатьє. Йому належить ідея наділяти воїнів земельними наділами за службу». (Карл Мартелл)

2. «Вправний воїн, 50 років провів у походах і битвах, розширюючи кордони своєї держави. Проте велику увагу надавав розвитку освіти та мистецтва». (Карл Великий)

3. «Цей король вступив у конфлікт з папою римським. Він зажадав запровадження хія духівництва особливого податку. Папа опирався. У розпалі конфлікту для вирішення спірного питання були скликані Генеральні штати». (Філіп IV Красивий)

III. Мотивація навчальної діяльності учнів

У ч и т е л ь . Зараз одні люди живуть у місті, інші — у селі. Чи завжди існували міста? Чи були міста у стародавньому світі? Яка доля спіткала міста Західної Римської імперії після завоювання її германцями?

IV. Повідомлення теми й мети уроку

На дошці пишеться» тема, пояснюється мета уроку.

V. Вивчення нового матеріалу

У ч и т е л ь . У ранньому Середньовіччі майже все населення мешкало у селах або замках, міст було мало, і вони частіше за все були резиденцією королів, феодалів, єпископів або прикордонними фортецями. До XV ст. з’явилися безліч міст. Міста виникали у різних місцях: поблизу замків (на це вказує друга частина назви міста «бург» — Гамбург, Регенсбург, Страсбург), біля бродів («фурт» або «форд» — Франкфурт, Оксфорд), біля таборів («честер» — Манчестер), біля мостів («брідж» — Кембрідж). Чим же пояснюється зростання міст у цей період?

Виникнення та зростання міст в Європі було пов’язано з успіхами в сільському господарстві й ремеслі, які призвели до появи надлишків продуктів і відходу ремісників з маєтків. У результаті відбулося відокремлення ремесла від сільського господарства. Виникали нові та зростали старі міста, які перетворювалися на центри ремесла й торгівлі.

ІНФОРМАЦІЙНІ ПРОЕКТИ УЧНІВ

Міське самоврядування і боротьба міст з сеньйорами

У середні віки існувало правило «Немає землі без сеньйора». Тому міста, що виникали на землі феодала, мали своїх сеньйорів, які стягували з них побори. У документах повідомляється, що сеньйори міст звільняли всіх, хто прибуде на постійне проживання, від мит і податків на міську землю. Подібні пільги вони надавали жителям нових міст, незважаючи на те, що серед них були кріпосні, що втекли від своїх панів. Якщо кріпосному, вдавалося прожити один рік та один день у місті, він ставав вільним. Тому говорили: «Міське повітря робить людину вільною». З часом, у міру зростання міст, ці пільги скасовувалися.

Сеньйором Страсбурга в Німеччині був єпископ. Поставлені ним особи чинили суд над городянами, призначали цехових старшин, збирали податки й мита, отримували гроші за користування міськими терезами і мірами. Городяни щорічно відбували на користь єпископа 5-денну панщину, ремісники були зобов’язані постачати йому певну кількість товару, купці виконували у поїздках його доручення. Боротьба міст із сеньйорами відбувалася в усіх країнах — одні добивалися незалежності, інші відкуповувалися, треті залишилися під владою сеньйора.

Внаслідок завоювання свободи усі городяни отримували особисту свободу та право на самоврядування й вибори міської влади.

Запитання

1) Чим ви поясните заохочення з боку сеньйорів щодо новоприбулих? (Прагнули залучити до міста якомога більше людей)

2) Чим влада сеньйора заважала розвиткові ремесла і торгівлі? (Панщина, оброк, податки, мита стримували розвиток торгівлі.)

3) Як ви вважаєте, до чого це могло призвести? (Городяни починаїи боротьбу проти сеньйора.)

Невлаштованість міст

Місто був оточено стінами з баштами і ровом, які не дозволяли йому збільшувати територію. Звідси — двоповерхові будинки, вузькі вулиці, скупченість населення (до 6 тисяч), немощені вулиці, калюжі, бруд, відсутність водопроводу й каналізації (відходи викидалися прямо на вулицю). Тільки у XIV ст. відходи почали вивозити. Наприкінці XV ст. жителі одного німецького міста умовили імператора не приїжджати до них, але той не послухався поради і трохи не потонув у бруді разом із конем. Населення було рахітичним, воно проміняло повітря полів на хвору безпеку, міста викошували епідемії. По вулицях доводилося ходити на ходулях та у дерев’яних черевиках. Так, коли члени думи сиділи у залі ради, дерев’яні черевики стояли за дверима: тут можна було добре порахувати, скільки людей прибуло на засідання.

Запитання

1) Чому у Середні віки пошесть (епідемія) здатна була винищити населення всього міста?

2) Чим можна пояснити, що в містах будинки тулилися один до одного, не створювалися парки?

VI. Закріплення знань

Ролева гра. Учні мають від імені міського багача, ремісника та міського бідняка підготувати міні-розповідь про своє життя у середньовічному місті за планом:

1) Якою власністю володіли?

2) Які податки мали сплачувати сеньйору?

3) Чи бере участь у міському самоврядуванні?

VII. Підсумок уроку

Робота в групах

Клас розбивається на 4 групи, які. ознайомившись із завданням, мають дати відповіді до них.

1-а група

Перші будинки і вулиці м. Арля на півдні Франції розташовувалися на гладкому, схожому на стіл місці, що мало правильну овальну форму. По краях цього овалу здіймалися засипані піском широким півкільцем кам’яні сходи, що оточували поселення.

1) Чим можна пояснити таке розташування м. Арля?

2) Якими були первинні розміри Арля? (Арена цирку, розміри невеликі.)

 

2-а група

У правилах міської ради Парижа у XII ст. було визначено, що ширина вулиць повинна бути такою, щоб осел, що бреде серединою, міг схопити, мотаючи головою, по жмуту трави з низьких бічних огорож з кожної зі сторін.

1) Як цей факт характеризує середньовічне місто? (Вузькі вулиці)

2) Чим було викликано це розпорядження? (Високою вартістю землі в місті)

 

3-я група

У м. Единбурзі (Шотландія) була «вулиця корів», а у Страсбурзі — «вулиця биків».

Про яку особливість міст свідчать ці назви? (Зв’язок міста з сільським господарством)

 

4-а група

У середині X ст. імператор Священної Римської імперії Оттон І дозволив архієпископу Гамбурга заснувати у селищі Тягарів ринок. Він поступився архієпископу збором мита, правом карбувати монети та усім, що могла отримувати казна від нового ринку.

1) Чому архієпископу було вигідно заснування нового ринку? (Оттону І необхідно було заручитися підтримкою церкви.)

2) Які зміни в європейській історії відбилися у цьому факті? (Зростання міст і їхньої ролі в економіці.)

 

VIII. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2. Дати письмову відповідь на запитання «Чи хотів би я жити в середньовічному місті?».

3. Підготувати повідомлення (на вибір) про виникнення міст: Венеція, Париж, Марсель, Аугсбург, Кельн, Лондон.


Категорія: історія і право | Додав: Nicolaj | Теги: урок, середні віки
Переглядів: 362 | Завантажень: 15 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017