Неділя, 19.11.2017, 19:41
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 7
Гостей: 7
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » історія і право

Злочин та його наслідки
[ Викачати з сервера (116.5Kb) ] 22.05.2016, 15:01

Злочин та його наслідки (2 год.)

Автори: І.П. Бондарчук, Т.В. Кравчук

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  • характеризувати ознаки злочину, його склад.
  • називати види злочинів, наводити приклади.
  • аналізувати правові ситуації і пропонувати шляхи їх розв’язання, використовуючи окремі статті Кримінального кодексу України
  • оцінювати наслідки злочину для конкретної особи, оточуючих і суспільства в цілому.
  • моделювати варіанти поведінки в ситуаціях загрози стати жертвою злочину

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.

Обладнання: Кримінальний кодекс України, картки із завданнями, диск з мультфільмом або текст казки «Кіт у чоботях».

План і методи проведення уроку

І. Вступна частина.

Мотивація навчальної діяльності

  1. Колективний перегляд мультфільму «Кіт у чоботях»; (Обговорення у загальному колі)
  2. Оголошення теми і очікуваних результатів уроку.

ІІ. Основна частина.

Вивчення нового матеріалу.

1. Що таке злочин. Які є види злочинів («Читання в парах – узагальнення в парах»).

2. Яким є склад злочину (Аналіз правових ситуацій).

3. Наслідки злочину для особи та суспільства (Обговорення в загальному колі).

4. Як не стати жертвою злочину (Ажурна пилка).

ІІІ. Заключна частина.

Обговорення в загальному колі.

ХІД УРОКУ

І. Вступна частина

Колективний перегляд мультфільму «Кіт у чоботях»;

Обговорення в загальному колі за запитаннями:

  • Чи законним способом головний герой добув для себе багатий одяг?
  • Чи є таке діяння злочином? Чому?

Учитель повідомляє учням тему і очікувані результати уроку

ІІ. Основна частина

1. Що таке злочин. Які є види злочинів.

Робота в парах з текстом підручника. Технологія «Читання в парах – узагальнення в парах»

Найбільш небезпечні правопорушення, що посягають на найважливіші суспільні блага і цінності, є злочинами. Латинське слово «crimen», що у перекладі й означає «злочин», дало назву відповідній галузі – кримінальному праву. Основним його джерелом є Кримінальний кодекс України, положення якого визначають, які діяння є злочинами та які покарання можуть бути застосовані до осіб, винуватих у їх вчиненні.

Із Кримінального кодексу України

Стаття 1

Кримінальний кодекс України має своїм завданням правове забезпечення охорони прав і свобод людини і громадянина, власності, громадського порядку і громадської безпеки, довкілля, конституційного устрою України від злочинних посягань, забезпечення миру і безпеки людства, а також запобігання злочинам.

Для здійснення цього завдання Кримінальний кодекс визначає, які суспільно небезпечні діяння є злочинами та які покарання застосовуються до осіб, що їх вчинили.

Злочинами є тільки ті діяння, які описані в Кримінальному кодексі України, й до винуватих осіб застосовуються тільки ті покарання, які зазначені у тій самій статті цього закону. Таким чином, без вказівки закону немає ні злочину, ні покарання.

Злочин характеризується значно вищим, порівняно з іншими видами правопорушень, ступенем суспільної небезпеки, тобто таке діяння завдає істотної шкоди особі, її правам, суспільству або державі. Ознакою злочину є також вина людини (у формі умислу чи необережності), тобто її власне внутрішнє ставлення до того, що вона вчинила, та наслідків своїх протиправних дій.

Злочин — суспільно небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), передбачене Кримінальним кодексом України.

Якщо суд визнає когось винуватим у вчиненні злочину, то така людина підлягає кримінальній відповідальності — до неї застосовуватимуться заходи державного примусу у формі покарання. Однак кримінальний закон ґрунтується на твердженні, що людина є невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню доти, доки її вину не встановить і не доведе суд.

Розрізняють різні види злочинів. У Кримінальному кодексі України, наприклад, злочини згруповані у розділи за тими благами, на які посягає діяння: злочини проти життя і здоров’я людини, злочини проти власності, злочини проти довкілля, злочини проти громадського порядку і моральності тощо. Злочини бувають

  • умисними й вчиненими з необережності:
  • невеликої, середньої тяжкості, тяжкі та особливо тяжкі;
  • закінченими і незакінченими.

Кримінальне законодавство встановлює, що незакінченим злочином є:

1) готування до злочину — підшукування співучасників, пристосування засобів чи знарядь, усунення перешкод (наприклад, розвідування квартири, виготовлення відмичок);

2) замах на злочин — умисне діяння, спрямоване на вчинення злочину, але не доведене до кінця з причин, що не залежать від волі людини (наприклад, жодним способом зловмисник не зміг відкрити двері квартири, яку намірився обікрасти).

Якщо діяння містить усі ознаки злочину, воно визнається закінченим злочином (квартиру обікрали). Людина, яка вчиняє злочин, підлягає кримінальній відповідальності навіть тоді, коли вона не встигла його завершити.

Якщо ж людина сама з власної волі відмовилася завершити заплановане, хоча могла це зробити, має місце добровільна відмова від доведення злочину до кінця, й така людина, як правило, не нестиме кримінальної відповідальності.

Запитання та завдання для учнів (обговорення в загальному колі):

  • Чи вдалося вам пояснити нові юридичні поняття теми?
  • Порівняйте поняття «правопорушення» і «злочин».
  • Про які види злочинів ви дізналися?
  • У чому різниця між незакінченим і закінченим злочином?

2. Яким є склад злочину.

Робота в групах: аналіз правових ситуацій

Групи отримують картки із завданнями:

Опрацюйте інформаційний текст, проаналізуйте ситуації та визначте:

  • Даний вчинок (поведінка) є порушенням норм моралі чи норм права (проступок, злочин)?
  • Якщо в ситуації йдеться про злочин — визначте його вид. Яким є склад злочину? На якій стадії злочину перебували підлітки? Чи був злочин завершений? Свої думки доведіть.

Інформаційний текст:

Яким є склад злочину

Учинене діяння визнається злочином і дає підстави для застосування кримінальної відповідальності тоді, коли наявним є склад злочину, а саме:

  • суспільні відносини, які охороняються кримінальним законом і на які посягає злочин (права і свободи людини, власність, громадський порядок та безпека, довкілля, конституційний устрій України, мир і безпека людства, життя та здоров’я особи, правосуддя тощо);
  • зовнішній прояв злочину (саме діяння, наслідки, час, місце, спосіб, знаряддя та засоби вчинення злочину тощо);
  • людина у стані, коли вона може усвідомлювати свої дії і керувати ними, та у віці, з якого настає кримінальна відповідальність;
  • внутрішня сторона злочинного діяння, психічний стан особи під час вчинення злочину: вина, мотив (спонукання), мета (бажаний результат).

Ситуація 1. Втеча з дому.

Дівчина 15-ти років стоїть на дорозі й зупиняє автомобіль. «Я йду із дому, — думає вона. – Я втечу до Києва і знайду там роботу».

Пояснення для вчителя.

Правопорушення в ситуації немає. Воно можливе, якщо дівчина здійснить свої плани, оскільки вона неповнолітня. Згідно з Кодексом законів про працю України, особи, які досягли 15 років, можуть як виняток прийматися на роботу лише за згоди одного з батьків або особи, що його замінює.

Але загалом така ситуація може призвести до багатьох прикрощів для дівчини і її батьків. Варто обговорити можливі наслідки з учнями.

Ситуація 2. Жартівник-невдаха.

Микита, учень 7 класу, не підготувався до контрольної роботи з алгебри. Вранці дорогою до школи він мріяв: «От вийшло б добре, якби не було алгебри! От якби хтось пожартував, що школу заміновано, й тоді всі заняття відмінять! О. яка чудова ідея! Чи не подзвонити мені самому під виглядом терористів, що начебто хочуть зірвати нашу школу. Микита підійшов до телефону-автомату, набрав «002» і, через носовичок, сповістив чергового міліціонера про небезпеку…»

Пояснення для вчителя.

Микита не досягнув віку, з якого настає кримінальна відповідальність. Отже, відсутня одна з ознак складу злочину. Зазвичай за дитячі пустощі «розплачуються» батьки – вони сплачують штраф, а інколи й оплачують приїзд цих служб.

Із Кримінального кодексу України

Стаття 259. Завідомо неправдиве повідомлення про загрозу безпеці громадян, знищення чи пошкодження об’єктів власності Завідомо неправдиве повідомлення про підготовку вибуху, підпалу або інших дій, які загрожують загибеллю людей чи іншими тяжкими наслідками, — карається штрафом від п’ятисот до тисячі неоподаткованих мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до п’яти років.

Ситуація 3. Автомобіль сусіда.

Група молодих людей 18-21 року вирішила розважитися. Вони взяли автомобіль у сусіда Дмитра, щоб покататися. «Сусід не помітить. Він у відрядженні. Все буде добре. З нами нічого не трапиться», — каже Дмитро.

Пояснення для вчителя.

Молоді люди підлягають відповідальності за незаконне заволодіння транспортним засобом. При кваліфікації цього злочину у статті 289 ККУ під незаконним заволодінням мається на увазі будь-які незаконні дії з транспортним засобом, а не лише угони автомобіля. Вони вчинили злочин умисно, посягнувши на чуже авто. Злочин закінчений.

Ситуація 4. Полювання.

Під час полювання мисливець почув у кущах важкі кроки і, очікуючи саме з цього напрямку появи звіра, здійснив постріл з рушниці. Але, як виявилося, замість звіра до місця розташування мисливців наближався їхній товариш, що запізнився. Чоловік отримав важке поранення, від якого пізніше помер у лікарні.

Пояснення для вчителя.

Скоєно злочин з необережності, винний — мисливець може бути притягнутий до кримінальної відповідальності.

3. Наслідки злочину для особи та суспільства.

Завдання для учнів:

Ще раз проаналізуйте ситуації, але вже з точки зору наслідків злочину для особи та суспільства. (Обговорення в загальному колі):

Дайте відповіді на запитання:

  • Чи передбачали злочинці наслідки своїх діянь?
  • Як впливають злочини на життя потерпілих, їх рідних?
  • Чи впливають злочини на життя громади, суспільство, в якому ми живемо? Як?

4. Як не стати жертвою злочину.

Опрацювання інформаційного тексту. Метод «Ажурна пилка»

Фрагмент 1. Як уберегтися від квартирних крадіжок

Коли йдете з дому, ніколи не залишайте двері відчиненими, особливо якщо ви живете на першому поверсі або поруч із пожежними сходами, балконами тощо.

Не вимикайте світло у під’їзді чи перед будинком, адже злодії не люблять бути поміченими й уникають освітлених місць.

Не зберігайте ключі від квартири разом із документами, не прикріплюйте до них брелоки з вашим ім’ям та адресою. Не зберігайте ключі під килимком біля дверей або в іншому умовленому місці — злодій знайде їх за лічені секунди. Якщо ви загубили ключі, варто змінити замки.

Не надавайте незнайомцям інформацію про себе: адресу, телефон, прізвище тощо, а також не приводьте випадкових чи малознайомих людей додому. Злодій рідко йде «на справу» без розвідки і може спостерігати, хто і коли буває у вас удома.

Якщо ви, входячи в квартиру, виявили щось підозріле — зламані або відкриті двері, сліди крадіжки, шум у квартирі — краще не входити і нічого не торкатись, а зателефонувати від сусідів до міліції.

Фрагмент 2. Як діяти дитині, коли вона одна вдома

Не відчиняйте дверей незнайомцям — людям, які буцімто загубилися, щось переплутали, іншим підозрілим особам. Зловмисник може назватися ким завгодно: двоюрідним дядьком, який приїхав здалеку, або маминою знайомою з роботи, може просто попросити ручку й аркушик паперу, щоб написати записку сусідам. Незнайомцеві краще відповісти: «Батьки зачинили мене».

Якщо до вас завітав міліціонер, електрик, газівник, водопровідник, листоноша — просіть його показати посвідчення через вічко.

Фрагмент 3. Як уберегтися від грабежів і насильства

Не ходіть поодинці. Якщо ви пізно повертаєтесь додому, попросіть знайомих, друзів провести вас. Плануйте свій маршрут людними та освітленими вулицями, уникайте парків, скверів, подвір’їв, підозрілих місць і галасливих компаній. Краще взагалі пізно не виходити на вулицю. Завжди повідомляйте батьків, де ви перебуваєте.

Будьте уважними до нових знайомств. Намагайтеся не відвідувати поодинці квартири або гуртожитки своїх знайомих, особливо увечері, не запрошуйте їх до себе, якщо ви в них не впевнені. Пам’ятайте, що не можна нікуди без знайомих дорослих ходити з незнайомими людьми, хоч би якими привабливими були запрошення — піти в кіно, кафе, покататися на велосипедах, човнах, машинах, подивитися щось цікаве, навіть допомогти людям.

Не вживайте алкоголь або наркотики. Помічено, що ті, хто вживає алкоголь, наркотики або вдається до сексуальних розваг, дуже часто потрапляють у сумнівну компанію і стають жертвами своїх же знайомих. Крім того, залежність від алкоголю і наркотиків призводить до залежності від злочинців і до вчинення злочину.

Допомагайте одне одному, адже багато злочинів вчиняють через страх і байдужість перехожих. Особливу увагу звертайте на випадки, коли зловмисники чіпляються до дітей. Якщо неможливо допомогти самотужки — терміново дзвоніть до міліції.

Фрагмент 4. Якщо вам загрожує небезпека

Якщо ви почули кроки за спиною або побачили підозрілу особу, що йде назустріч вам, — змініть темп ходьби, перейдіть на іншій бік вулиці, зверніть за ріг. Якщо хтось переслідує вас — не панікуйте. Дійте спокійно. Перейдіть на біг, свисніть у свисток (якщо він є), прямуйте до будинків або людних, освітлених місць, кричіть: «Пожежа! Горить!» На такі крики швидше визирнуть мешканці будинків. Можна навіть розбити віконне скло в будинку — це все-таки краще, ніж стати жертвою злочину. Можна забігти у під’їзд і подзвонити у будь-які двері.

Якщо зловмисник таки наздогнав вас, а допомогти нікому, то у цій ситуації не існує єдиного рецепта. Тримайтеся спокійно. Прислухайтесь і довіряйте своїм інстинктам. Пам’ятайте, що основний, глибинний інстинкт — зберігання життя — підкаже вам, як діяти, тільки слід бути спокійним. Наприклад, можна голосно кричати, спробувати чинити опір.

Часто зловмисник утікає, особливо той, хто нападає на дітей. Якщо нападник озброєний, намагайтесь не робити різких рухів, іноді він нервує більше, ніж ви. Можна схитрувати, наприклад прикинутися зомлілим або поводитись дивно, як божевільний. Якщо нападник — ґвалтівник, можна сказати, що ви хворі на венеричну хворобу (сифіліс, гонорею) і завтра вас кладуть у лікарню через гостру форму хвороби. Якщо озброєний нападник вимагає: «гаманець або життя», краще спокійно віддати йому гаманець. У всіх таких випадках намагайтесь уважно розглянути зловмисника і за першої можливості повідомте в міліцію про напад. Нічого не торкайтеся після злочину, не змінюйте одяг, не мийтеся — це допоможе відшукати сліди злочинця.

Фрагмент 5. Що радять психологи

Психологи зазначають, що зловмисники обирають собі як жертву людей у пригніченому настрої, невпевнених у собі або агресивних. Тому намагайтеся бачити краще в людях, звертайте увагу на позитивні емоції, підтримуйте у собі позитивний настрій, не переносьте на людей свої негативні почуття. Збереженню позитивного психологічного стану допомагають різноманітні творчі захоплення, заняття спортом, туризм, здоровий спосіб життя, ранкова гімнастика, купання, обливання, загартовування, лазня, а щонайбільше — чисте сумління.

Будьте спокійними. Найчастіші почуття жертви: спершу — шок і неможливість повірити в те, що біда скоїлась саме з тобою, потім — злість, страх і провина. Однак слід розуміти і пам’ятати, що зі злочином може зіткнутися майже кожний. І головне тут — врятувати власне життя. За будь-яких обставин намагайтесь зберігати спокій. Тільки за цієї умови ви зможете почути голос інстинктів, які підкажуть, що необхідно робити у цій ситуації. Іноді спокійної, упевненої реакції на наближення зловмисника досить для того, щоб уникнути небезпеки: впевнено не помічайте зловмисника або спокійно, різко скажіть: «Відчепись!» Ваш спокійний стан допоможе добре запам’ятати злочинця й сповістити про нього міліцію.

Якщо ви стали жертвою злочину — намагайтеся якомога менше згадувати ц сцену. Образа, злість на злочинця, бажання помститися йому заважатимуть вашому поверненню до нормального життя. Пам’ятайте, що злочинці — це здебільшого люди з хворою психікою і відсутністю моралі. Краще зверніть всю свою увагу на себе. Самі або разом із психологом спокійно пригадайте від початку до кінця всі події. Подумайте, чому і як ваша поведінка сприяла тому, що саме ви стали жертвою. Прочитайте ще раз наші поради. Зробіть висновки і живіть, намагаючись змінити своє життя.

У випадках насильства психологічна травма людини від злочину дуже відчутна; Друзям і близьким слід не «лізти у душу», а просто бути поруч із налаштованістю вислухати і допомогти, порадити звернутися до лікарів і психологів, у спеціальні центри екстреної психологічної допомоги. Зауважимо, що не варто говорити, що я мовляв, знаю, як тобі важко, адже у кожної людини складаються різні ситуації і дуже різні переживання.

Фрагмент 6. Що робити, якщо сталося правопорушення

На жаль, сьогодні відбувається чимало правопорушень, і, можливо, що комусь і вас доведеться стати їх свідками.

Слід терміново повідомити про це у відділок поліції — особисто або за телефоном 102. У кожному районі є також телефон чергової частини поліції, за яким також можна повідомити про правопорушення.

Допоможіть постраждалим. Не забудьте викликати «швидку допомогу», надати якщо маєте навички, у разі потреби першу невідкладну допомогу: зробити штучно дихання, зупинити кровотечу, забезпечити доступ повітря у приміщення тощо.

Будьте пильні. Намагайтеся запам’ятати обставини правопорушення, прикмета зловмисника — це полегшить його розшук і розслідування, але не виявляйте зайво; цікавості — це може бути небезпечним для вас. Повідомлення у поліцію — найефективніша допомога постраждалим.

ІІІ. Заключна частина.

Запитання та завдання для учнів (обговорення в загальному колі):

  • Що нового ви дізналися?
  • Чи є ця інформація необхідною для вас, ваших друзів, батьків?
  • Чи можна, на вашу думку, уникнути того, щоб стати жертвою злочину (потерпілим)? Як?

До наступного уроку

Поміркуйте над висловом відомого китайського мислителя Сюнь Цзи (313-238 рр. до н.е.) і визначіть, що мав на увазі автор:

«якщо не виховувати людей, а карати, то покарань буде багато а порок не буде викорінений;

якщо тільки виховувати, але не карати, порочні лишаться непокараними;

якщо карати, але не заохочувати, люди не будуть старатися;

якщо карати і заохочувати, але не обмежувати, піддані будуть невпевнені і народ не буде єдиний.»

ДОДАТКИ.

МЕТОДИ РОБОТИ НА УРОКАХ

«Ажурна пилка»

Метод дає можливість учням працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує їх допомагати одне одному вчитися навчаючи. Під час роботи за допомогою методу «ажурна пилка» учні мають бути готові працювати в різних групах.

Спочатку вони працюють в «домашній» групі. Потім в іншій групі виступають в ролі «експертів» з питання, над яким працювали в «домашній» групі та отримують інформацію від представників інших груп. Пізніше учні повертаються у свою «домашню» групу для того, щоб поділитися новою інформацією, яку їм надали учасники та учасниці інших груп.

«Домашні» групи. Кожна група отримує завдання, вивчає його та обговорює свій матеріал.

Бажано обрати в групі головуючого, особу, яка стежить за часом та особу, яка ставить запитання, аби переконатися, що кожний член групи розуміє зміст матеріалу, який вивчається.

«Експертні» групи. Після того, як вчитель об’єднав учнів у нові групи, вони стають експертами з тієї теми, що вивчалася в «домашній» групі.

По черзі кожний член групи намагається за визначений учителем час якісно і в повному обсязі донести інформацію членам інших груп та сприйняти нову інформацію від представників цих груп.

«Домашні» групи. Учні повертаються «додому», де діляться інформацією з членами своєї «домашньої» групи про нову інформацію, яку отримали від представників інших груп.

Таким чином, за допомогою методу «ажурна пилка» за короткий проміжок часу можна отримати велику кількість інформації.


Аналіз правової ситуації

Однією з форм роботи на уроках є аналіз правової ситуації. У процесі аналізу обговорюйте такі моменти:

факти: що відбулося? Хто є учасниками ситуації? Що ми про них знаємо? Які факти є важливими? Які є другорядними?

проблеми: якими є інтереси сторін? У чому полягає конфлікт? Яке питання необхідно вирішити для розв’язання ситуації? Якими нормами закону регулюється ситуація?

аргументи: якими є ваші аргументи (зокрема положення законодавства) на захист інтересів кожної із сторін ситуації?

рішення: хто має вирішувати ситуацію? Яким може бути рішення щодо цієї ситуації? Чому ви так думаєте? Якими можуть бути його наслідки? Які ще способи розв’язання ситуації ви можете запропонувати її учасникам?


Обговорення у загальному колі

Обговорення є прекрасною нагодою виявити позиції з певної проблеми або з суперечливого питання. Для того, щоб воно було відвертим, необхідно створити в класі атмосферу довіри та взаємоповаги. Тому бажано знати правила проведення такого обговорення і дотримуватись їх. Насамперед треба говорити по черзі, а не одночасно і не перебивати того, хто говорить. Для встановлення черги, як правило, піднімають руку або використовують уявний мікрофон.

Дуже важливо слухати всіх, хто говорить, і не повторювати думки, ідеї, які вже висловлені. Якщо ви бажаєте приєднатись до думки, що вже лунала, чітко скажіть про це й аргументуйте свою позицію новим прикладом чи фактом. Будьте лаконічними і будуйте висловлювання логічно. Ставтеся з повагою до думок і висловлювань усіх учасників обговорення.

Намагайтеся заохочувати до участі в обговоренні якомога більше учнів.

Якщо ваша позиція вже висловлена й аргументована, утримайтесь від участі в обговоренні до наступного разу.


Читання в парах — узагальнення в парах — це метод, коли учні в парах уважно читають текст, щоб його зрозуміти.

Хід роботи

а) Виберіть інформативний текст розумної довжини (короткі абзаци або текст розбиваєте на короткі частини).

Якщо цей метод є новим для учнів, потрібно продемонструвати його:

● прочитайте вголос абзац і узагальніть його зміст. Поясніть, що це одна з двох ролей при виконанні цього завдання. Поясніть, що таке узагальнення, як його треба виконувати: воно коротше, ніж висхідний текст, але містить усі його основні ідеї;

● об’єднайте учнів в пари. Поясніть, що один з учнів читає абзац (уривок) і узагальнить його так, як ви показали. Дайте час, щоб усі це зробили. Потім перевірте розуміння, попросивши кількох учнів зробити узагальнення. Якщо необхідно, прокоментуйте відповіді..

● Тепер попросіть другого учня поставити запитання до цього уривку. Після того, як вони це зроблять, перевірте розуміння, попросивши кількох учнів оголосити свої запитання.

б) Коли учні зрозуміють, як виконується таке завдання, попросіть їх продовжувати роботу самостійно — читати, узагальнювати та ставити запитання за текстом — абзац за абзацом. Нагадуйте їм про необхідність мінятися ролями після читання й обговорення кожного абзацу.


Категорія: історія і право | Додав: Nicolaj | Теги: урок, право, Злочин
Переглядів: 510 | Завантажень: 10 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017