Середа, 24.05.2017, 17:56
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » хімія та біологія

Конспект уроку з хімії у 10 класі
[ Викачати з сервера (1.69Mb) ] 17.11.2015, 19:13
 
 
Конспект уроку з хімії у 10 класі

Учитель: Волочнюк Т.М.

Тема: Сульфатна кислота і сульфати. Найважливіші природні сполуки Сульфуру.

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з найпоширенішими природними сполуками Сульфуру, вивчити фізичні та хімічні властивості сульфатної кислоти на прикладі взаємодії з металами, оксидами, основами, солями; показати відмінності у фізичних та хімічних властивостях концентрованої та розбавленої сульфатних кислот, ознайомити учнів зі специфічними властивостями концентрованої сульфатної кислоти, розвивати вміння складати рівняння реакцій, що характеризують властивості сульфатної кислоти; повторити правила техніки безпеки під час роботи з кислотами;

розвиваюча: Розвивати вміння аналізувати, робити висновки, правильно висловлювати свою думку, працювати самостійно та в групах.

Розвивати пізнавальний інтерес учнів.

виховна: Виховувати розуміння ролі хімії в житті, важливості хімічних знань, заохочувати співробітництво.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми:

  • а) словесні: розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником;
  • б) наочні: ілюстрація, демонстрація, мультимедійна презентація;
  • в) інтерактивні: технології «Мозковий штурм», «Вибери мене».

Матеріали та обладнання: відеопроектор, схеми, малюнки, таблиці, підпучники.

(Окремі учні заздалегідь готують невеликі повідомлення до теми, з якими будуть виступати на уроці.)

Хід уроку

І. Організаційний момент

Слайд 1.

Девіз уроку: Природа оточує нас загадками, і спроба їх розгадати належить до найбільших радостей життя. (Вільям Рамзай)

IІ. Актуалізація опорних знань

Мозковий штурм

Учитель:

1. Які класи неорганічних сполук вам відомі? (оксиди , основи, кислоти, солі)

2. Дайте визначення оксидам, кислотам, основам та солям.

(Оксиди — бінарні сполуки елементів з Оксигеном, у яких атоми Оксигену не пов’язані між собою.

Кислоти – складні речовини, які містять один або декілька атомів Гідрогену, здатних під час хімічних реакцій заміщуватись на атоми металічних елементів та кислотний залишок — НR.

Солі — МеR — складні речовини, які складаються з атомів металічного елемента та кислотного залишку.

Основи — Ме(ОН)n — складні речовини, у яких атоми металічних елементів з’єднуються з однією чи кількома гідроксильними групами.)

3. Які кислоти вам відомі?

(HCl — хлоридна, HF — фторидна, HBr — бромідна, HI — йодидна, H2S — сульфідна, HNO2 — нітридна, HNO3 — нітратна, H2SO4 — сульфатна, H2CO3 — карбонатна, H3PO4 — ортофосфатна, H2SiO3 — силікатна, H2SO3 — сульфітна).

4. Назвіть способи класифікації кислот. Наведіть приклади.

(За основністю: одноосновні, двохосновні, трьохосновні; за складом: безоксигенові та оксигеновмісні.)

5. Назвіть формулу відомої вам сильної двохосновної оксигеновмісної кислоти та вкажіть її назву.

ІІI. Мотивація навчальної діяльності

Слайд 2

«Навряд чи знайдеться інша, штучно добута речовина, яка б так часто застосовувалась у техніці, як сульфатна кислота. Там, де технічна діяльність розвинена, там використовується і багато сульфатної кислоти».
(Д.І. Менделєєв)

Учитель:

Не дуже часто нам доводиться мати справу безпосередньо із сульфатною кислотою. Може здатися, що вона не така вже й потрібна. Однак важко знайти інший продукт. що був би таким необхідним, як сульфатна кислота.

Як ви думаєте, для чого ж вона потрібна?

(Учні висловлюють свої думки).

Предметом першої необхідності для нас є хліб, овочі, крупа. Одержати їх у достатній кількості можна у разі гарного врожаю. А його забезпечує насамперед правильне і своєчасне внесення добрив. На виготовлення добрив витрачається близько половини всієї сульфатної кислоти, яку одержують на хімічних заводах. Її світове виробництво із року в рік зростає.

Саме про сульфатну кислоту, яку відкрили ще алхіміки і про яку згадував у своїх творах Альберт Великий у 1280 році, ми поговоримо сьогодні на нашому уроці.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Повідомлення учня.

Слайди 3-5 (історична довідка)

Сульфатну кислоту отримують вже більше 1000 років.

Спочатку її добували алхіміки з «зеленого каменю»(залізний купорос) або квасців шляхом сильного нагрівання (прожарювання). Так, наприклад, із залізного купоросу отримували важку маслянисту рідину — купоросне масло:

2 [FeSO4 ∙ 7H2O] = FeO + H2SO4 + SO2 + 13H2O

Перша згадка про сульфатну кислоту, що отримується при прожарюванні квасців або залізного купоросу «зеленого каменя», зустрічається у записах арабського алхіміка Джабір Ібн Хайяна.

Пізніше, в IX столітті персидський алхімік Аль-Разі, прожарюючи суміш залізного і мідного купоросу (FeSO4 7H2O і CuSO4 ∙ 5H2O), також отримав розчин сульфатної кислоти.

Але перші детальні описи добування сульфатної кислоти («купоросного масла») дали італійський вчений В.Берінгучо та німецький алхімік, чиї праці були опубліковані під іменем Василя Валентина в кінці XVI століття.

Вправа «Вибери мене».

Завдання.

1. Із запропонованих солей виберіть солі сульфатної кислоти: FeSO4, Na3РO4, Ва(NO3)2, Fе2(SO4)3, СuС12, NaHSO4, СаНРO4, Na2SO4, К2СO3, СаSіО3 СаS, ВаSO4, ВаSO3, K2SO4.

2. Розподіліть вибрані у попередньому завданні солі сульфатної кислоти на 2 групи:

  • кислі (гідрогеносульфати);
  • середні (сульфати).

Назвіть їх.

Слайд 6

Повідомлення учня.

Учень. У природі є дуже поширеними сполуки Сульфуру з різними металічними елементами, зокрема:

  • РbS — свинцевий блиск;
  • ZnS — цинкова обманка;
  • Сu2S — мідний блиск;
  • FеS2 — залізний колчедан, або пірит.

Поширеними у природі є й інші мінерали Сульфуру, в основному сульфати Кальцію, Натрію і Магнію:

  • СаSO4 2O — гіпс;
  • Na2SO4 ∙ 10H2O — глауберова сіль;
  • МgSO4 ∙ 7Н2O — гірка сіль.

Поклади сполук Сульфуру в Україні (Львівській області), Туркменістані, Італії, Японії, США та інших країнах.

До великих родовищ належать ті, в яких запаси становлять більше 50 млн т, до малих — із запасами менше 1 млн т.

Лабораторний дослід.
Ознайомлення зі зразками природних сполук Сульфуру

Мета: вивчити фізичні властивості сполук Сульфуру.

Хід роботи

Учитель:

1. Розгляньте видані вам зразки природних сполук Сульфуру. Заповніть таблицю.

Таблиця
Сполука Агрегатний стан Фізичні властивості Поклади в Україні
Назва Формула Колір Розчинність у воді
Пірит (сірчаний колчедан) FeS2 Твердий Золотисто-жовтий Н  
Мідний колчедан
(халькопірит)
CuFeS2 Твердий Латунно-жовтий Н  
Свинцевий блиск (галеніт) PbS Твердий Свинцево-сірий Н  
Цинкова обманка (сфалерит) ZnS Твердий Світло-жовтий, коричнев. чорний Н  
Гіпс CaSO4 · 2H2O Твердий Білий, від сірого М  
Мірабіліт (Глауберова сіль) Na2SO4 ∙ 10H2O Твердий Білий Р  
Ангідрит CaSO4 Твердий Білий М  

Фізичні властивості сульфатної кислоти

(Робота з підручником § 9 ст. 69)

Слайди 7-11.

Хімічні властивості сульфатної кислоти

H2SO4 — розбавлена взаємодіє: H2SO4 — концентрована взаємодіє
1) з металами в ряді активності до водню
H2SO4 + Mg = MgSO4 + H2
1) з металами в ряді активності до водню і після нього (сіль + вода + продукт відновлення), крім Pt, Au.
H2SO4 + Mg = MgSO4 +H2S↑+ H2O
Слайд 12
2) з основними і амфотерними оксидами
ZnO + H2SO4 = ZnSO4+H2O
2) обвуглює органічні речовини: цукор
Слайд 13 (чорний палець, ескімо)
Слайд 14
H2SO4 конц.
C12H22O11 = 12C + 11H2O
і целюлозу
Слайд 15
3) з основами
H2SO4 + 2NaOH = Na2SO4 +2H2O
3) За кімнатної температури не взаємодіє з деякими металами, що дозволяє перевозити кислоту (≥75%) у сталевих цистернах
4) з солями (під час реакції виділяється газ або випадає осад)
H2SO4 + 2NaCl → Na2SO4 + 2HCl↑.
 

Застосування сульфатної кислоти

Повідомлення учня.

Учень. Сульфатну кислоту одержують на хімічних заводах. У нас в Черкасах такими є «Хімреактив» і «Азот». Її називають «хлібом» хімічної промисловості. Без неї просто неможливе виробництво інших кислот, солей, мінеральних добрив, пластмас, штучного волокна, ліків, фарб, вибухових речовин тощо.

Акумулятор будь-якого автомобіля теж заповнений сульфатною кислотою.

Сульфатна кислота поглинає пари води з повітря, тому, якщо її помістити взимку між рамами вікон, вони не пітнітимуть і не замерзатимуть.

Солі сульфатної кислоти називають сульфатами, а ті, кристали яких містять кристалізаційну воду, — купоросами.

Купороси — це технічна назва кристалогідратів сульфатів деяких важких металічних елементів.

Слайд 16

Учитель. Сульфатну кислоту застосовують:

  • у виробництві мінеральних добрив;
  • як електроліт в свинцевих акумуляторах;
  • для добування різних мінеральних кислот і солей;
  • у виробництві хімічних волокон, барвників, димотворних речовин і вибухових речовин;
  • у нафтовій, металообробній, текстильній,шкіряній і ін. галузях промисловості;
  • у харчовій промисловості — зареєстрована як харчова добавка Е513 (емульгатор);
  • у промисловому органічному синтезі

V. Узагальнення та систематизація знань

Запитання:

1. Що відбудеться, якщо концентрована сульфатна кислота потрапить на шкіру рук чи обличчя?

2. Яку першу допомогу слід надати при потраплянні кислоти на шкіру?

3. Яких правил техніки безпеки потрібно дотримуватися при роботі з сульфатною кислотою?

4. Чи можна залишати сульфатну кислоту відкритою?

5. Установіть відповідність між продуктами реакцій та реагентами:

Продукти реакції Реагенти
1. CuSO4 + SO2 + H2O
2. ZnSO4 + S + H2O
3. ZnSO4 + H2
4. CuSO4 + H2O
А. H2SO4(р) + Сu
Б. H2SO4(к) + Сu
В. H2SO4(р) + СuО
Г. H2SO4(р) + Zn
Д. H2SO4(к) + Zn

VI. Домашнє завдання

Слайди 18-20.

а) вивчити тему — § 10, ст.78 завд.3 – письмово.

б) творче завдання: підготувати повідомлення про сульфати та їх застосування.



Категорія: хімія та біологія | Додав: Nicolaj | Теги: сульфат, урок, хімія
Переглядів: 396 | Завантажень: 8 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017