Середа, 26.04.2017, 19:31
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 9
Гостей: 9
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » хімія та біологія

Турнір «Екологічні ерудити»
[ Викачати з сервера (71.5Kb) ] 24.11.2015, 12:19
 
 
Турнір «Екологічні ерудити»

Автор: О. В. Гетьман

ПІДГОТОВЧА РОБОТА:

  • створення команд, вибір капітанів;
  • вибір командою назви;
  • представлення команди;
  • плакати на екологічну тематику.

Ведучий. Ця гра допоможе визначитися в реальності екологічної загрози, з’ясувати, хто є кращим знавцем питань екології рослин і тварин, проблем збереження навколишнього природного середовища.

Правила гри: капітан, знаючи правильну відповідь, піднімає руку. Час обдумування — 30 секунд. Відповідь оцінюється в Î бал. За відсутності правильної відповіді наступне запитання оцінюється у 2 бали.

За результатами кожного туру оголошується команда-переможниця.

РОЗМИНКА «ФЛОРА РІДНОГО КРАЮ»

1. Як називається рослина водойм України, що має дуже красиві листки, які плавають на поверхні води, і надзвичайної краси та ніжності білі квітки? (Латаття біле)

2. Що зумовлює явище «цвітіння води», яке можна спостерігати влітку в усіх водосховищах, споруджених на Дніпрі? (Розвиток ціанобактерій та водоростей у величезній кількості)

3. Яку рослину, що росте у Карпатах, називають «квіткою мужніх»? (Едельвейс)

4. Де і коли був заснований в Україні перший ботанічний сад? (Ботанічний сад Харківського університету, 1804 р.)

5. Як називається викопна живиця хвойних дерев, яку знаходили в Україні — у Криму та Карпатах, на берегах річок та Чорного моря? (Бурштин)

6. Яка рослина, що поширена в Україні, «лікує від 99 хвороб»? (Звіробій)

7. Які рослини нашої флори є синоптиками? (Кульбаба, цикорій, берізка польова. Якщо ці рослини закрили пелюстки, хоча небо чисте, буде дощ)

8. Чи є у флорі України отруйні рослини? (Так. Вороняче око, чемериця, дурман, блекота, беладона)

9. Коріння якої рослини, підсмажене в духовці, українці використовують як замінник кави? (Цикорію)

10. Які рослини є індикаторами чистоти повітря, води, ґрунту?

(Індикатори — це речовини, які вказують на зміну навколишнього природного середовища:

  • повітря — лишайники;
  • ґрунту — хвощ польовий;
  • води — верба, латаття біле.)

11. Кору якого дерева українці вважали найкращою у чинбарстві та кушнірстві для вичинки шкір? (Дуба)

12. Чому в XVI-XVII ст. побутувала думка, що картопля отруйна?

(У той час споживали ягоди картоплі або молоді бульби, а вони мали гіркуватий присмак і містили отруйну речовину соланін, яка часто спричиняла отруєння)

ЕКОЛОГІЯ + ІСТОРІЯ (брейн-ринг)

1. Цей заповідник організовано 1898 р. Це суцільний степ, єдиний, що зберігся в Європі. У заповіднику налічується понад 360 видів рослин, утримуються рідкісні тварини з усіх частин світу. Про який заповідник України йдеться? (Асканія-Нова).

2. Колись цей птах був багаточисельним, прикрашав герб київських князів, про нього згадується в літературній пам’ятці давнини «Слово о полку Ігоревім».

Нині він став рідкісним і його занесено до Червоної книги.

(Це хижий птах — сокіл).

3. «Найстрашніший звір на Землі» — такий надпис зазначений на вході одного із зоопарків Німеччини. Кого може побачити зацікавлений відвідувач за ґратами зоопарку?

(Він бачить себе. За ґратами встановлено дзеркало).

4. Ви, мабуть, бачили, хоча б на малюнках, красивих і граційних птахів — білих чапель. Зараз вони найчисленніші. Інколи гніздяться навіть на околицях Києва. Але на початку XX століття білі чаплі були знищені майже повсюдно. Що було тому причиною?

(Відстрілювання птахів заради пір’я для жіночих капелюшків).

5. Ч. Дарвін любив писати свої праці подалі від міста, на лоні природи. Одного разу прийшли до Дарвіна селяни, його сусіди, і запитали: «Кажуть, що Ви — великий учений, знаєте багато таємниць природи. Цілісінький день пишете розумні книжки. А чи не порадите нам, що робити, аби корови давали більше молока?». Селянам кортіло поглузувати з ученого. Замислився Дарвін і відповів: «Заведіть більше котів». Селян, звичайно, така порада не влаштувала: «Чи не насміхаєтеся Ви з нас, сер? — запитали вони. — Як це коти можуть вплинути на надої?» А справді, як?

(Ч. Дарвін пояснив свою думку так: «Корови вдосталь дають молока, коли на луці багато конюшини. А щоб посіялася конюшина, має утворитися її насіння. Квітки конюшини запилюють лише джмелі. Та гнізда джмелів розорюють миші, яких розвелося занадто багато. От якраз коти і можуть повиловлювати цих мишей»).

6. Екологи виявили таку закономірність: щойно в будь-якій водоймі знищать видр, зростає кількість риби. Але згодом риби стає знову менше. Варто з’явитися видрі — кількість риби одразу зростає. Чому?

(Видри — санітари, виловлюють хворих риб, запобігають епідемії).

«ЕКОЛОГІЧНІ ДЕТЕКТИВИ»

Ведучий. Утручання людини в природу часто має несподіваний і вкрай небажаний ефект, тому що в природі все взаємопов’язане.

Вам пропонується розібратися з наведеними нижче історичними фактами втручання людини в природу і визначити, до яких наслідків призвело це втручання.

Розставити наведені факти в логічній послідовності .

Завдання 1. Літописці зберегли й донесли до нас опис екологічної катастрофи, що відбулася на острові Пасха і має соціальне підґрунтя. Запис зашифрований, тому доступний лише кмітливим нащадкам, які здатні відновити послідовність подій і зробити висновок.

1. На звеличення богів на березі океану споруджують величезні кам’яні статуї.

2. На о. Пасха було багато лісів, звірів, птахів, а в океані — риби.

3. Щоб вирізьблювати зі скелі статуї, треба вирубувати ліси, а з пальмового волокна виготовити канати для встановлення статуй.

4. Люди жили заможно, вклонялися своїм богам і жерцям.

5. Зникли ліси — не стало звірів і птахів, а також матеріалу для будівництва хатин і човнів, нічим було ловити рибу.

6. Страшний голод призвів до канібалізму (людожерства). Гинули і жерці, і слуги — населення скоротилося в кілька разів.

7. Народ повинен вирізьблювати статуї і встановлювати їх на березі — це подобається богам. Відтак жерці їхнього племені стануть могутнішими за жерців сусідніх племен.

8. Висновок — зробіть самостійно.

(Відповідь: 2 → 4 → 1 → 7 → 3 → 5 → 6.

На о. Пасхи було багато лісів, звірів, птахів, а в океані — риби. Люди жили заможно, вклонялися своїм богам і жерцям. На звеличення богів на березі океану споруджують величезні кам’яні статуї. Народ повинен вирізьблювати статуї і встановлювати їх на березі — це подобається богам. Щоб вирізьблювати зі скелі статуї, треба вирубувати ліси, а з пальмового волокна виготовити канати для встановлення статуй. Зникли ліси — не стало звірів і птахів, а також матеріалу для будівництва хатин і човнів, нічим було ловити рибу. Страшний голод призвів до канібалізму (людожерства). Гинули і жерці, і слуги — населення скоротилося в кілька разів.

Висновок. Боротьба жерців за владу знищила цивілізацію острова Пасхи.)

Завдання 2. Із наведених фактів складіть логічний ланцюжок. Який із них можна вважати логічним висновком?

1. Коропи активно витісняють місцеві породи риб у річках острова Тасманія і на півдні Австралії.

2. Туристи люблять ловити форель у річках о. Тасманія.

3. Коропи були завезені з Європи до Австралії наприкінці XIX ст., але набули поширення в річках о. Тасманія в 60-х роках XX ст.

4. Рослини і тварини Австралії часто не витримують конкуренції із завезеними видами.

5. Якщо коропи витіснять форель, то туристська індустрія зазнає збитків.

6. Короп — швидкоросла прісновода риба.

(Відповідь: 6 → 3 → 1 → 2 → 5, або 3 → 6 → 1 → 2 → 5; 4-й факт може бути висновком.

Коропи були завезені з Європи до Австралії наприкінці XIX ст., але набули поширення в річках о. Тасманія у 60-х роках XX ст. Короп — швидкоросла прісновода риба. Коропи активно витісняють місцеві породи риб у річках острова Тасманія і на півдні Австралії. Туристи люблять ловити форель у річках о. Тасманія. Якщо коропи витіснять форель, то туристська індустрія зазнає збитків.

Рослини і тварини Австралії часто не витримують конкуренції із завезеними видами.)

Завдання 3. Утручання людини в природу часто має несподіваний і вкрай небажаний ефект. Розглянемо це на прикладі будівництва в Єгипті Асуанської гідроелектростанції.

Розташуйте наведені нижче факти в логічній послідовності.

1. Великий Ніл, розливаючись, удобрював мулом поля селян (фелахів).

2. У стоячій воді водосховища розмножилися паразити, серед населення поширилися малярія і кишкові хвороби.

3. У пониззі Нілу, при впадінні в Середземне море, нагромаджувалися відклади мулу. Багаті на поживні речовини води приваблювали рибу, яку ловили рибалки.

4. Асуанська дамба перегородила Ніл, і виникло водосховище.

5. Розливи Нілу припинилися, і поля без родючого мулу перестали годувати селян.

6. Риба перестала підходити до гирла річки за кормом, і тисячі рибалок залишилися без роботи.

7. Люди побудували дамбу і стали одержувати електроенергію.

8. Довелося побудувати тукові заводи, які виробляють добрива для полів.

9. Тукові заводи споживають багато електроенергії.

10. Екологічні порушення, спричинені будівництвом Асуанської ГЕС, досить серйозні. А чи не виникнуть нові проблеми?

(Відповідь: 1 → 3 → 7 → 4 → 2 → 5 → 8 → 9 → 6 → 10, або 1 → 3 → 7 → 4 — 5 → 8 → 9 → 2 → 6 → 10, або 1 → 3 → 7 → 4 → 5 → 8 → 9 → 6 → 2 → 10.

Великий Ніл, розливаючись, удобрював мулом поля селян (фелахів). У пониззі Нілу, при впадінні в Середземне море, нагромаджувалися відклади мулу. Багаті на поживні речовини води приваблювали рибу, яку ловили рибалки. Люди побудували дамбу і стали одержувати електроенергію. Асуанська дамба перегородила Ніл, і виникло водосховище.

Розливи Нилу припинилися, і поля без родючого мулу перестали годувати селян. Довелося побудувати тукові заводи, які виробляють добрива для полів. Тукові заводи споживають багато електроенергії. У стоячій воді водосховища розмножилися паразити, серед населення поширилися малярія і кишкові хвороби. Риба перестала підходити до гирла річки за кормом, і тисячі рибалок залишилися без роботи.

Екологічні порушення, спричинені будівництвом Асуанської ГЕС, досить серйозні. А чи не виникнуть нові проблеми?)

Завдання 4. Приклад невдалої інтродукції (переселення окремих видів і пристосування до нових умов існування) рослин. З наведених фактів складіть логічний ланцюжок.

1. З Америки до Австралії завезли кактуси.

2. Кактуси в Австралії швидко розмножилися, поширилися на пасовища, що завдало шкоди фермерам.

3. В Австралії розвинуте вівчарство.

4. В Америці обмежувальним чинником для кактусів є кактусова міль, личинки якої ушкоджують тканини рослини.

5. Але кактусів в Австралії немає, значить, їх треба завезти.

6. Для випасу овець необхідно обгороджувати територію.

7. Спочатку кактуси справно виконували роль колючих живоплотів, що не потребували ремонту.

8. Фермери рубали кактуси на шматки, але ці рослини розмножуються вегетативно, тож їх ставало дедалі більше.

9. Лише тоді, коли до Австралії з Америки була завезена кактусова міль, рослини перестали наступати на пасовища.

10. Але в Австралії немає кактусової молі.

11. Чому в Мексиці кактуси не так швидко розросталися, як в Австралії?

12. Фермери обливали кактуси бензином і спалювали, але соковиті тканини рослини погано горять.

(Відповідь: 3 → 6 → 5 → 1 → 7 → 2 → 8 → 12 → 11 → 4 → 10 → 9.

В Австралії розвинуте вівчарство.

Для випасу овець необхідно обгороджувати територію.

Але кактусів в Австралії немає, значить, їх треба завезти.

З Америки до Австралії завезли кактуси.

Спочатку кактуси справно виконували роль колючих живоплотів, що не потребували ремонту.

Кактуси в Австралії швидко розмножилися, поширилися на пасовища, що завдало шкоди фермерам.

Фермери рубали кактуси на шматки, але ці рослини розмножуються вегетативно, тож їх ставало дедалі більше.

Фермери обливали кактуси бензином і спалювали, але соковиті тканини рослини погано горять.

Чому в Мексиці кактуси не так швидкО розросталися, як в Австралії?

В Америці обмежувальним чинником для кактусів є кактусова міль, личинки яке ушкоджують тканини рослини.

Але в Австралії немає кактусової молі.

Лише тоді, коли до Австралії з Америки була завезена кактусова міль, рослини пер стали наступати на пасовища.)


Категорія: хімія та біологія | Додав: Nicolaj | Теги: Гра, екологія, турнір
Переглядів: 265 | Завантажень: 8 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017