Субота, 19.08.2017, 13:11
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » математика

Вечір старшокласників «Математика і поезія»
[ Викачати з сервера (75.0Kb) ] 16.01.2013, 17:24

Вечір старшокласників
«Математика і поезія —
два крила натхнення»

Щоб розширити кругозір учнів з математики, показати її різнобічне застосування, занурити у світ цікавих фактів, загадок, головоломок, недостатньо урочного часу. Додаткові можливості для розвитку здібностей учнів дають різноманітні позакласні форми роботи.

І. Вступ

З давніх-давен людство умовно поділилося на технарів і гуманітаріїв, на фізиків і ліриків. Проте чіткої межі між ними немає. Як немає чистих темпераментів — холериків, флегматиків, сангвініків чи меланхоліків, так немає математика чи фізика, який у глибині душі не був би ліриком, не любив би музики, не відчував би прекрасного, не захоплювався б красою слова. А жоден лірик, художник, актор не обходиться в житті хоча б без елементарних розрахунків, без логічних умовиводів чи не захоплюється новітніми винаходами чудо-техніки.

«Усе більше мистецтво стає науковим, а наука — художньою, розлучившись біля підніжжя, вони зустрінуться коли-небудь на вершині», — писав Густав Флобер.

Розсудливість і творча уява живуть поруч. Розум і душа, інтелект і натхнення, математика і поезія — це два крила нашого життя. Тож вирушимо сьогодні в подорож сторінками минулого й сьогодення та зазирнемо в майбутнє з погляду математики і літератури.

II. «Все наше життя — це гра»

Так, ми щодня граємо невеличкі ролі: у класі — учителя чи учня, удома — батьків чи дітей, у магазині — покупця, у транспорті — пасажира, у музеї — шанувальника мистецтва, на дорозі — пішохода тощо. А сьогодні гра дасть нам можливість розкрити ще одну вашу роль — роль гравця.

Символ нашої гри — гральний кубик, що має шість граней. Сьома грань — це грань вашої особистості, це ваші відчуття і емоції, уява і пам’ять, воля, темперамент і характер, знання, уміння і навички, ерудиція і інтуїція, здогадливість, ініціативність і здоровий глузд. Тож використайте свої можливості повністю і — вперед до перемоги.

Умовно назвемо наші команди «Фізики» і «Лірики», тому що ці команди змішаного типу.

Умови гри прості: команда вибирає запитання з грані кубика, кількість очок на грані вказує кількість балів завдання. Команда має право вибирати грань з відповідною кількістю балів один раз. До запитань, що оцінюються 4—6 балами, дається по три підказки, використовуючи які команда втрачає по балу за кожну.

У ході гри між запитаннями командам надається можливість відпочити, а в цей час учні з групи підтримки кожної команди наводять цікаві факти, що свідчать про зв’язок літератури і математики.

У ході гри в перервах між запитаннями учні знайомляться з цікавими фактами, з поезією, яка так чи так пов’язує науку і літературу (див. додатки).

III. «Життя — не збірник задач...»
(підсумки гри)

Життя складніше за підручник. І розв’язання його задач залежить не тільки від знання математичних формул, а й від уміння відчувати пульс чужого життя, співпереживати щастю, бути чутливим до болю, від таланту людяності, який рівною мірою визначається світлом розуму і величчю душі.

Я думаю, что жизнь сложней
Того, что думаем о ней.
Не говоря банальных слов,
Постигнем смысл ее основ.

А если видите не так,
Не говорите, что чудак,
Поэт, скитавшийся бог весть.
Все, что он видел, тоже есть.

Что, если с кубом жизнь сравнить?
Ведь взглядом может охватить
Все грани сразу только Бог,
А человек — не больше трех.

Для тех, кто любит диалог,
Всегда есть повод и предлог,
И крутят куб умы до дыр —
На том и вертится наш мир.

Но только помните о том,
Что полной правды нет в любом
Из наших взглядов на предмет.
Среди живущих — Бога нет.
(Иван Шепета)

Тож вам вирішувати, як жити, яку формулу буття вибрати: чи жити, творити добро, горіти чи тліти, коптіти, з’їдати душу завидками, ненавистю, лінощами і байдужістю.

Що доля нелегка —
В цім користь і своя є:
Блаженний сон душі
Мистецтву не сприяє.
(А. Костенко)

IV. Додатки

1. Завдання для команд

1 бал. Пояснити факт з літератури з погляду математики чи фізики

1. «По квадрату четыре-десять дайте еще огня» (А. Твардовский «Сын артиллериста»).

2.
«...Лебедь — рвется в облака,
Рак — пятится назад,
а Щука — тянет в воду...
...Да только воз и ныне там»
(И. Крылов).

Відповіді:
1. Декартова система координат.
2. Рівнодійна сила.

2 бали. Назвати героя і автора

1. Його прототипом був улюблений викладач автора, тоді ще студента медичного факультету Единбурзького університету, професор Джордж Белл, який міг поставити діагноз, ледь глянувши на пацієнта, при цьому вказавши, де той працює, чим захоплюється, що пережив у минулому. Він не був ясновидцем, але мав сильно розвинене логічне мислення.

2. «Вона встала... іде по церкві із заплющеними очима, нестримно розставляючи руки, мовби бажаючи спіймати когось. Вона йде прямо на нього. Зі страхом окреслив він навколо себе круг. Із зусиллям почав читати молитви...»

Відповіді:
1. Шерлок Холмс, Артур Конан-Дойль,.
2. Хома Брут, М. Гоголь «Вій».

3 бали

1. «Якщо йти весь час прямо — далеко не зайдеш», — таку філософську думку з невинністю дитини висловив герой однойменного твору, автором якого був льотчик.
Назвати твір і автора.

2. Яке геометричні тіла присутні на картині П. Пікассо «Дівчинка на кулі».

Відповіді:
1. «Маленький принц»; А. Сент-Екзюпері.
2. Куб і куля.

4 бали. Назвати автора

1. «Скульптура! Це дуже просто. Береш глибу мармуру і відсікаєш від неї все зайве!»

Підказки:
А. Він художник епохи Відродження.
Б. Він розписував Сікстинську капелу.

2. На запитання про те, як йому вдалося зробити стільки відкриттів, він відповів: «Я постійно про них думав, от і все!»

Підказки:
A. Він і фізик, і математик.
Б. Його згадує у своїй «теорії» Раскольников.
B. Одне з відкриттів він здійснив за допомогою яблука.

Відповіді:
1. Мікеланджело.
2. Ньютон.

5 балів. «Хто це?»

1. У 86-томному «Енциклопедичному словнику» Брокгауза і Єфрона (1890—1907) він представлений двома великими самостійними статтями в 42-му та 73-му томах. Це був учений, який бачив світ, як поет, і поет, що мислив, як учений.

Підказки:
А. Він виділив алгебру як окремий розділ математики.
Б. Він представник східного Відродження.
В. Йому належать слова:

Щоб мудро життя прожити,
потрібно знати немало,
Та два важливих правила пам’ятать пристало:
Ти краще голодуй, ніж що попало їж,
І краще будь один, ніж разом з ким попало.

2. У дитинстві батько примушував його грати на скрипці. Музиканта з нього не вийшло. Він залишився її великим знавцем, а відкрив для себе музику космосу та став математиком і фізиком.

Підказки:
A. Крім усього, він спостерігав за зорями.
Б. Герой драми Брехта.
B. Йому належать слова: «І все таки вона крутиться».

Відповіді:
1. Омар Хайям.
2. Галілео Галілей.

6 балів. Кому належать слова?

1. «Природа рухається колом. Мистецтво — прямою лінією. Все натуральне заокруглене, усе штучне — або бездоганно пряме, або деформоване перетином ліній, загнане в кут. Людина, яка заблукає в заметіль, підсвідомо описує коло в пошуках дороги, а ноги мешканця міста, звиклого до прямокутних кімнат, відводять його... все далі від самого себе».

Підказки:
A. Це американський письменник.
Б. Він написав оповідання «Вождь червоношкірих».
B. Він писав лише оповідання і один роман «Королі і капуста».

2. «Доню, пташенятко, Адо люба! Чи ж ти На матір схожа, єдина рідна? Дитячі очі голубі твої іще мені могли зоріти Як відпливав. — Надії то була година». Ці слова присвятив автор дочці Августі Лавлейс. Він не хотів, щоб дочка пішла його шляхом, але це сталось: вона стала математиком.

Підказки:
A. Це початок третьої пісні поеми.
Б. Він автор поеми «Паломництво Чайльд-Гарольда».
B. Між написанням першої і останньої пісні поеми минуло 6 років.

Відповіді:
1. О’Генрі.
2. Д. Байрон.

2. Факти свідчать

1. Олександр Пушкін створив рядки: «Натхнення потрібне в поезії, як і в геометрії», а згодом стверджував: «Натхнення потрібне в геометрії, як і в поезії». Помінявши місцями науку і творчість, поет підкреслив їхню рівноправність із натхненням.

2. Михайло Лермонтов, уже знаючи, що функція має границю, знайшов у житті її аналог:

Как я хотел себя уверить,
Что не люблю ее, хотел
Неизмеримое измерить,
Любви безбрежной дать предел.

3. Льюїс Керол, автор казки «Аліса в країні чудес», — математик. Англійська королева була в захопленні від цієї казки і попросила принести їй усі твори цього казкаря. Яке ж було її здивування, коли виявилось, що там були лише математичні трактати.

4. Леонардо да Вінчі, знаменитий художник, був інженером, математиком, добре знав механіку, анатомію, фізичні закони. Завдяки широким знанням його художні твори були і залишаються шедеврами, взірцем досконалості.

5. Російські письменники Олександр Грибоєдов і Олександр Герцен закінчили фізико-математичний факультет Московського університету.

6. Математик Софія Ковалевська писала вірші.

Пришлось ли раз вам безучастно,
Бесцельно средь толпы гулять
И вдруг какой-то песни страстной
Случайно звуки услыхать?
На вас нежданною волною
Пахнула память прошлых лет,
И что-то милое, родное
В душе откликнулось в ответ.
Казалось вам, что эти звуки
Вы в детстве слышали не раз.
Так много счастья, неги, муки
В них вспоминалося для вас.

Спешили вы привычным слухом
Напев знакомый уловить,
За каждым словом уследить.
Внезапно песня замолчала,
И голос замер без следа,
И без конца и без начала
Осталась песня навсегда.

3. Поетичні рядки

Поезд вышел из пункта А...
Плавно стелется ритм движения.
Пожелай же ему удачи.
В детстве думалось мне всегда —
Где-то станция их разлук.
Нет на свете трудней задачи.

Поезд вышел из пункта Б...
Где-то станция их сближения.
Рельсы слева и рельсы справа.
Где теперь, на какой версте —
И хоть думалось мне тогда —
Повстречаются два состава?

Поезда рассыпают стук.
Нет задачи трудней на свете...
Без ошибок я в те года
Отвечал на задачи эти.

Миновала годов череда —
Было много, да мало осталось...
«Я не помню, ошибся когда!» —
Размышляем нередко под старость.

Лиц, поступков прошла череда —
День последнего счастья далекий...
«Я не помню, ошибся когда!» —
Говорит человек одинокий.

Пролетела удач череда —
Для себя и других ты уже неудачник.
«Я не помню, ошибся когда!»
Нет ответа.
Ведь жизнь — не задачник...

Ну а если задачник, простак,
То напрасная времени трата:
Глянь в ответы! Увидишь — не так.
А ошибку искать поздновато.

Пространство внеземное бесконечно,
И звезд числа вовек не перечесть.
А на земном пределе беспредельны:
Пучиной вод — моря и океаны,
Песком зыбучим — жгучие пустыни
И неземной любовью — сердце человека.
(Александр Чижевский)

«Я + Ты» — написано окрест.
Окончив труд, неграмотные зодчие
Оставили в небе крест.
«Ястреб + облако» — написано
над местностью.
Гора + голод.
Даль + — даль,
+ Золотая неизвестность,
+ Просветленная печаль.

А к вечеру — луна + солнце,
Подчеркнутые линией (снегов) хлебов.
«Я + Ты» — горит над горизонтом.
«Небо + — Я» = любовь.
(Андрей Вознесенский)

Смысл там, где змеи интеграла
Меж цифр и букв, d и f,
Там — власть, там творческие горны!
Пред волей чисел мы — рабы.
И солнца путь вершат, покорны
Немым речам их ворожбы.
(Валерий Брюсов)


За матеріалами: Сільська школа України, 11 (23), листопад 2008
Категорія: математика | Додав: Nicolaj
Переглядів: 2382 | Завантажень: 307 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017